عضو هیئت‌ رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران:

خصوصی‌سازی علمی نیازمند ایجاد "رقابت" است

عضو هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران لزوم رسیدن به خصوصی سازی علمی را، ایجاد فضای رقابتی در زمینه‌های مختلف بیان کرد.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران؛ عباس شفیعی، مشاور رئیس و عضو هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران، درباره خصوصی سازی علمی اظهار کرد: در کشورهای توسعه یافته بخش خصوصی بازوی اصلی در فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی است. باید ما هم تلاش کنیم به چنین جایگاهی برسیم.

وی توضیح داد: در کشورهای خارجی این مسئله جا افتاده است که برای رسیدن به موفقیت باید تحقیقات بسیار انجام داد و این تحقیقات توسط شرکت‌های خصوصی انجام می‌شود.

برنده جایزه اول جشنواره رازی در علوم دارویی، تحقیق و پژوهش را یکی از اصلی‌ترین قدم‌های موفقیت در راه خصوصی سازی علمی بیان کرد و گفت: بدون کارهای تحقیقی، خصوصی سازی علم به موفقیت دست پیدا نمی‌کند. باید در کنار سرمایه گذاری تحقیقات بسیار انجام شود.

شفیعی مهم ترین عامل تشویقی شرکت‌های خصوصی برای تلاش بیشتر در زمینه مطالعات را ایجاد سیستم رقابتی بیان کرد.

رئیس مرکز تحقیقات علوم دارویی، با ذکر این موضوع که باید اجازه دهیم فضای رقابت در بخش تحقیقات ایجاد شود، توضیح داد: بخش خصوصی به تازگی به اهمیت تحقیقات پی برده است، اما باید زمینه‌ها برای فعالیت بخش خصوصی بیشتر شود، پس دولت هم باید صنایع را به بخش خصوصی واگذار کند.

وی افزود: مثلا در حوزه خودرو در ایران رقابت خاصی وجود ندارد. مردم ما مجبور هستند با توجه به نیاز خود خرید کنند. اما فرض کنیم اگر شرکت سایپا با پژو رقابت داشته باشد، کیفیت کالاهای تولید شده ایرانی افزایش پیدا خواهد کرد. 

برنده جایزه اول جشنواره خوارزمی، معتقد است تولید بیش از نیاز موجب رقابت می‌شود. پس شرکت‌های تولیدی باید با انگیزه بالا اقدام به تولید محصولات متنوع کنند. به این صورت محصولات بهتری در بازار عرضه می‌شود که همگی حاصل تلاش بخش خصوصی جامعه هستند.

شفیعی درباره توضیح نقش دولت در زمینه خصوصی سازی علمی بیان کرد: در ابتدا دولت باید بدنه خود را کوچک کند و صنایع را به بخش خصوصی واگذار کند. پس از آن می‌تواند نقش راهنما داشته باشد، اما باید دقت کرد که خصوصی سازی علمی مانند دیگر زمینه‌ها از این دست به آن دست شدن نباشد و تنها از یک بخش دولتی به بخشی دیگر واگذار نشود.

چهره ماندگار علم پزشکی ایران، یکی از موانع دستیابی به خصوصی سازی علمی را عدم اختیار در قیمت‌ها دانست و گفت: اگر می‌خواهیم در زمینه‌های مختلف علمی خصوصی سازی اتفاق بیافتد، باید آزادسازی قیمت‌ها وجود داشته باشد.

وی بیان کرد: وقتی قرار باشد قیمت کالایی مشخص با هر کیفیت و از سوی هر شرکتی، به میزانی مشخص و تعیین شده باشد، دیگر تلاشی برای بالابردن کیفیت و روش‌های نوین صورت نمی‌گیرد.

رئیس مرکز تحقیقات علوم دارویی همچنین بیان کرد: لزومی ندارد دولت تعیین کننده قیمت‌های بازار باشد. همین که اجازه واردات داده شود، تولیدات داخلی هم در حال انجام باشد، شرکت‌ها مجبور به رقابت خواهند شد و قیمت‌ها در حد نامعقول بالا نخواهد رفت.

شفیعی افزود: در این راه شرکت‌های خصوصی داخلی، برای این که مردم را به خرید کالای خود ترغیب کنند کیفیت را بالا می برند و به این صورت هم محصول داخلی به فروش می رسد و هم واردات کالا به میزان کافی وجود دارد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار