دانستنی ها؛

۷ راز مدیریتی در اداره «اقتصاد خانواده»

حتما برای شما هم پیش آمده که در روزهای پایانی ماه با کمبود بودجه مواجه شوید این کمبود بودجه سطوح مختلفی دارد گاهی مجبورید از سینما رفتن آخر هفته چشم پوشی کرد و گاهی حتی کرایه تاکسی هم در جیب آدم باقی نمی ماند.

به گزارش گروه بازار باشگاه خبرنگاران، اما بعضی ها رازهایی دارند که به آنها کمک می کند آخر ماه سربلند و بدون کم و کسر به انجام کارهایشان بپردازند و هر روز اول وقت نمی پرسند حقوق ها کی واریز می شود در زیر به برخی از این راز ها اشاره می کنیم:

1.مدیر

برای کنترل اقتصاد خانواده و اینکه برنامه ریزی درستی داشته باشیم یک مدیر لازم است. اشتباه نکنید این پست چندان هم مثل باقی پست ها پشت میز نشینی و دستور دادن ندارد.

من مدیر خانواده را مثل پذیرش مدیریت ساختمان می دانم کسی که بسیار زحمت می کشد و همیشه باید پاسخگو باشد همیشه مدیر خانه است که باید جوابگو باشدمثل مدیر ساختمان که تا آب و یا برق قطع می شود یا همسایه ها سرپارکینگ بحثشان می شود همه می روند و در خانه مدیر ساختمان را می زنند!

اما وجود مدیر خانه لازم است تا برنامه ریزی و بر اجرای آن نظارت کند.

2. بهبود معاش باخرج درست

افزایش درآمد به معنی بهبود معاش نیست بلکه منظور از بهبود معاش استفاده حد اکثری و بهینه از منابع است.  هرخانواده ای باید با درآمدی که هر ماه کسب می کند بسازد. یعنی کاری که همه مردم انجام می دهند.

خانواده ها معمولا ممر دیگری برای کسب درآمد ندارند که مانند دولت یک متمم بودجه بیاورند و قال هزینه های اضافی را بکنند!‍ پس هر خانواده باید برنامه های خود را در چارچوب درآمدی تنظیم بکند که کسب می کند. یعنی پایش را از گلیم خودش فراترنگذارد.

3. اقتصاد خانواده =اقتصاد زندگی

خیلی ماشینی به بحث های مالی خانواده نگاه نکنید از اصول اقتصادی باید در زندگی استفاده کرد اما باید روح زندگی در آن جاری باشد پس برنامه ها را طوری تنظیم کنید که قابل تغییر باشد و در صورت بروز مسائل جدید یا خرج های غیر مترقبه برنامه جایگزین داشته باشید.

4.هزینه از درآمد جلو نزند

دولت با کم کردن تعداد پروژه یا طولانی تر کردن مدت اجرای آن ها هزینه هایش را متعادل می کند. هدف همین است که هزینه ها از درآمدها جلو نزند.
در خانواده هم خواه ناخواه همین اتفاق باید بیفتد.

5. به آب باریکه رضایت ندهید

اینکه یک حقوق ماهیانه مشخص داشته باشید خیلی خوب است و نعمت بزرگی است اما رضایت دادن به آن دیگر چندان هم خوب نیست چقدر از وقت روزانه تان را صرف امور بیهوده می کنید . تماشای تلویزیون چرت بین روز و... از فرصت ها استفاده کنید و تا می توانید برای کسب درآمد درست راه های جدید بیابید . اصلا اگر لازم شد از آب کره بگیرید و بفروشید.

آدم های زیادی را می شناسم که در میان سالی و پیری خود را به خاطرکوتاهی در ایام جوانی سرزنش می کنند اما چه سود؟

6.پس انداز کنید

در هر خانواده ای باید «پس انداز» وجود داشته باشد بدون پس انداز، هیچ خانواده ای نخواهد توانست به کامیابی برسد. « پس انداز» تعدیل کننده هزینه ها، تضمین کننده آینده و نقطه اتکای خانواده است.

7.روحیه همکاری بین اعضای خانواده

تعامل مناسب اعضای خانواده و همچنین اولویت بندی نیازهای اقتصادی سبب تقویت و سلامت اقتصاد خانواده می شود. نباید این طرز تفکر بین اعضای خانواده به خصوص فرزندان ایجاد شود که تنها پدر یا مادر خانواده مسئول حل مشکلات اقتصادی هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار