نوجوانی بهترین زمان درمان واریکوسل/ واریکوسل عقیم می‌کند

یک متخصص اورولوژی سنین بالاتر از ۱۰ سال را بهترین زمان برای تشخیص و درمان بیماری واریکوسل دانست.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران همایون عباسی، متخصص اورولوژی درباره بیماری واریکوسل گفت: واریکوسل یعنی واریس بیضه، در این بیماری وریدهای بیضه نیز همچون رگهای پا در بیماری واریس، پرخون، قطور، گشاد و پیچ درپیچ می‌شوند و خون را پس می‌زنند.

وی علت بروز بیماری واریکسل را اشکال در دریچه‌های وریدی تخلیه کننده خون دانست و خاطرنشان کرد: علت بروز اشکال در دریچه‌های وریدی تخلیه کننده خون تاکنون مشخص نشده است.

این متخصص اورولوژی علت اهمیت بیماری واریکسل را تأثیر این بیماری بر بیضه توصیف و تأکید کرد: بیماری واریکسل ضعف نطفه شده و عقیمی و ناباروری ایجاد می‌کند.

عباسی درباره نقش ارث در بروز بیماری واریکوسل در فرد گفت: فاکتور ارث در بروز این بیماری اثرگذار است ولی نمی‌توان گفت بیماری واریکوسل به معنای مطلق کلمه ارثی است و معمولاً وقتی یکی از اعضای خانواد‌ه‌ای به این بیماری مبتلاست احتمال بروز بیماری واریکسل در دیگر اعضای این خانواده نیز بیشتر است و در حقیقت ریسک ابتلا به این عارضه در خانواده فرد مبتلا بالاست.

وی درباره شدت و ضعف بیماری واریکسل در افراد تصریح کرد: بیماری واریکوسل 3 درجه دارد؛ در واریکسل درجه 1 با معاینه پزشک می‌توان به وجود واریکوسل پی برد و در واریکوسل درجه 2 این بیماری در حالت ایستاده قابل لمس است و در درجه 3 در حالت ایستاده رگها برجسته و قابل مشاهده است.

این متخصص اورولوژی تمام مبتلایان به واریکوسل را نیاز به درمان ندانست و تأکید کرد: تمام مبتلایان به واریکوسل نیازی به درمان ندارد و تنها در صورت بروز عارضه مثل ناباروری توسط این بیماری درمان تجویز می‌شود.

عباسی افزود: اگر مردی ناباروری داشته باشد و آزمایش نشان دهد که نطفه‌اش مشکل دارد و در عین‌حال واریکوسل داشته باشد حتماً باید این واریکوسل درمان شود.

وی تمام بیماران واریکوسل را واجد شرایط جراحی ندانست و خاطرنشان کرد: بیماری واریکوسل به ندرت ممکن است همراه با درد باشد که در اینصورت باید جراحی کرد.

این متخصص اورولوژی خاطرنشان کرد: مساله اصلی در بیماری واریکوسل ناباروری ناشی از این بیماری است و نه خود این بیماری.

عباسی گفت: بیماری واریکوسل زیر 10 سال دیده نمی شود ولی بالای 10 سال وجود دارد که در صورت وجود بیماری در این سن، بیماری واریکوسل باید درمان شود زیرا واریکوسل به مرور باعث آسیب بیضه و مختل شدن نطفه سازی شود.

وی درباره درمان بیماری واریکسل خاطرنشان کرد: بیماری واریکسل هیچ درمان دارویی ندارد و تنها با جراحی می‌توان این بیماری را درمان کرد که در بین تمام روش‌های مختلف جراحی برای درمان این بیماری،‌ جراحی به روش میکروسرجری توصیه می‌شود.

این متخصص اورولوژی درباره برتری جراحی میکروسکوپی بر سایر روش‌ها نیز گفت: با روش‌های معمول جراحی امکان عود مجدد بیماری وجود دارد ولی در صورت جراحی با میکروسکوپ امکان عود این بیماری به زیر نیم درصد محدود می شود، عوارض این عمل تقریباً صفر است و درد بعد از عمل بسیار کم است.

عباسی درباره درصد موفقیت جراحی واریکوسل گفت: جراحی واریکوسل به هیچ وجه شرایط بیمار را بدتر نمی‌کند زیرا این بیماری پس از عمل قطعاً از بین خواهد رفت اما عوارض این بیماری شاید در جای خود باقی باشد.

 

وی افزود: لازم به ذکر است که احتمال باروری پس از عمل واریکوسل حدود 40 درصد است.

وی به خانواده‌ها توصیه اکید کرد که بچه‌های 10 سال را برای معاینه و بررسی از نظر ابتلا به بیماری واریکوسل نزد اورولوژ ببرند زیرا اگر درمان واریکوسل در این سنین انجام شود از بروز عوارض واریکوسل بر بیضه پیشگیری می‌شود و گویا فرد واریکوسل نداشته است.

برچسب ها: نوجوان ، زمان ، درمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امیر علی
۱۷:۲۵ ۱۲ دی ۱۴۰۰
سلام دکتر خسته نباشی پسرم ۱۳ سالش واریکوسل خفیف گراد ۱ دارد سونوگرافی انجام دادم حالا خیلی نگرانم دکتر گفت باید ۱۷ یا ۱۸سالش شد عمل بشه تو خدا راهنمای کنید تا اون موقع ممکن به مشکل برخورد کن پاشگاه هم میره بوکس کار میکن آیا خطر داره براش
آخرین اخبار