حسادت نتیجه برای تبعیض بین فرزندان در خانواده

سن و جنسیت و برخی توانایی‌های فرزندان در خانواده و نطقه تمایز بین آنها است، همین امر زمینه‌های رفتارهای تبعیض آمیز والدین را فراهم می‌کند که نتیجه آن واکنش منفی فرزندان به ویژه به وجود آمدن حس حسادت است.

به گزارش  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران  در برخی خانواده‌ها هنوز ریشه‌های اعتقاداتی سنتی و کهنه وجود دارد مبنی بر اینکه، زنی که فرزند پسر می‌آورد ارزش و احترام بیشتری قائلند و همین مسئله زمینه‌های توجه بیشتر به فرزند پسر را فراهم می‌کند و در نتیجه فرزندان دختر قربانی تفکرات و نگرش‌های مخلط می‌شوند.
 
حسین بانکی روانشناس درباره آسیب‌های اجتماعی تبعیض بین فرزندان به خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: تبعیض بین فرزندان ریشه در فرهنگ و موقعیت خانواده‌ها دارد و ممکن است در همه خانواده‌ها وجود نداشته باشد، در جوامع سنتی این مسئله بیشتر به شکل تبعیض جنسیتی نمود پیدا می‌کند و در بعضی موارد برخی فرزندان به دلیل داشتن هوش و استعداد یا توانایی‌های فردی، بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند.  
 
وی افزود: آثار و آسیب‌های رفتارهای تبعیض آمیز درجایی بسیار پرخطر می‌شود که حس حسادت و تنفر را بین فرزندان خانواده به وجود می آورد و همین مسئله زمینه‌های بروز آسیب جدی‌تر را فراهم می‌کند.  
 
وی اضافه کرد: در خانواده‌هایی که دارای چنین طرز فکری هستند اغلب تمایل دارند ویژگی‌های شخصیتی مثبت را به فرزند مورد علاقه خود نسبت دهند و این کار را در مورد فرزندان دیگر خود انجام نمی‌دهند و این مسئله حس سرخوردگی و حقارت را به بار می‌آورد.  
رفتارهای تبعیض آمیز اغلب به شکل غیرارادی از والدین بروز می‌کند و پدر و مادرها از تبعات آن آگاه نیستند. روانشناسان معتقدند، بهترین راه غلبه به این مسئله این است که والدین حد تعادل را در محبت کردن بین فرزندان خود رعایت کنند. 

انتهای پیام/  

برچسب ها: حسادت ، خانواده ، فرزند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار