رئیس بزرگ‌ترین ائتلاف مخالف آمریکا:

بدون کمک‌های آمریکا حمله به غزه حتی یک دقیقه هم ادامه نمی‌یابد

فضای جامعه ما مملو است از پروپاگاندا و دروغ‌های رسانه‌های عمومی آمریکا که تلاش می‌کنند هرچه را که حامی صهیونیست‌ها نیست از بین ببرند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، "سارا فلاندرز" رئیس "مرکز بین‌المللی اقدام" یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های ضدامپریالیستی و مخالف با دولت آمریکا و مداخله‌های نظامی واشینگتن، بیش از 45 سال یعنی تقریباً تمام عمرش را وقف فلسطین و حمایت از مردم مظلوم این کشور کرده است. با توجه به نزدیک شدن روز قدس و این که از جمله فعالیت‌های فلاندرز سازمان‌دهی راهپیمایی این روز در آمریکاست، مصاحبه‌ای با این فعال آمریکایی ترتیب دادیم و درباره اهمیت روز قدس و همچنین درباره حملات اخیر اسرائیل به نوار غزه جویا شدیم که متن مصاحبه به شرح زیر است.

شما یکی از دست‌اندرکاران راهپیمایی روز قدس در آمریکا هستید. با توجه به فضاسازی رسانه‌های آمریکایی در حمایت از اسرائیل، چگونه مردم آمریکا را با روز قدس آشنا و آن‌ها را به شرکت در راهپیمایی این روز تشویق کردید؟

من تنها یکی از سازمان‌دهنده‌ها هستم. ائتلافی به نام "مسلمانان حامی صلح" وجود دارد که متشکل از گروه‌های مختلف حامی فلسطین است و هر سال این راهپیمایی را در آمریکا سازمان‌دهی می‌کند. در این روز هم در آمریکا و هم در تمام دنیا راهپیمایی روز قدس صورت می‌گیرد. فکر می‌کنم این مراسم اولین بار پس از انقلاب اسلامی در ایران پایه‌گذاری شده است.

ما سعی کردیم از طریق شبکه‌های اجتماعی، بروشور، تماس تلفنی و ارسال پیامک این اطلاع‌رسانی را انجام دهیم. البته این کار را در ابعاد بسیار گسترده انجام دادیم، چون فضای جامعه ما مملو است از پروپاگاندا و دروغ‌های رسانه‌های عمومی آمریکا که تلاش می‌کنند هرچه را که حامی صهیونیست‌ها نیست از بین ببرند، حتی پوشش رسانه‌ای را که پوشش صهیونیستی نباشد، به سرعت از میدان به در می‌کنند. همه رسانه‌های جمعی در آمریکا با شرکت‌های بزرگ نظامی در ارتباط کامل هستند و تحت تأثیر ماشین جنگی آمریکا هستند، بنابراین طبیعی است که از جنگ‌های واشینگتن هم حمایت می‌کنند.

جنگ اسرائیل علیه فلسطینیان به همان اندازه که یک جنگ اسرائیلی است، یک جنگ آمریکایی هم هست. تک‌تک بمب‌هایی که بر سر مردم فلسطین سقوط می‌کند هزینه‌اش توسط آمریکا تأمین شده است، دقیقاً مثل بودجه‌ای که صرف جنگ‌های آمریکا در افغانستان یا عراق شده است.

روز قدس روز حمایت از همه مستضعفین جهان است/اگر سکوت کنیم با اسرائیل هم‌دست هستیم/بدون کمک‌های آمریکا حمله به غزه حتی یک دقیقه هم ادامه نمی‌یابد/هزینه تک‌تک بمب‌های اسرائیلی را آمریکا تأمین می‌کند

اخیراً در شیکاگو هم تظاهراتی علیه اسرائیل انجام شده است. آیا آن تظاهرات را هم مرکز بین‌المللی اقدام برنامه‌ریزی کرده بود؟

فقط مرکز ما نبود، گروه‌های مختلفی در این برنامه شرکت داشتند که یک ائتلاف فلسطینی تشکیل داده‌اند. در حال حاضر یک ائتلاف بزرگ حامی فلسطین درون آمریکا ساخته شده است، به ویژه در شیکاگو و نیویورک و شهرهای مهم دیگر.

آیا فقط مسلمانان و اعراب هستند که در این تظاهرات‌ها شرکت می‌کنند، یا قشرهای دیگر هم در آمریکا در این گردهمایی‌ها شرکت دارند؟

خب، من در این راهپیمایی‌ها شرکت می‌کنم و مسلمان هم نیستم. بنابراین اقشار مختلف مردم چه حامیان فلسطین و چه مخالفان اسرائیل و چه منتقدین به اقدامات دولت آمریکا در این راهپیمایی‌ها شرکت می‌کنند، نه تنها برای حمایت از مردم فلسطین، بلکه برای حمایت از مقاومت همه مردم دنیا علیه زور و ظلم. درون آمریکا نه تنها مردم با ملیت‌های مختلف، بلکه حتی یهودیان بسیاری هم هستند که اقدامات صهیونیست‌ها را محکوم می‌کنند.

برخی افراد ممکن است بپرسند که این موضوع به شما چه ارتباطی دارد؟ شما که نه مسلمان هستید و نه فلسطینی، بلکه آمریکایی هستید.

اولاً مردم فلسطین هیچ کاری هم که نکرده باشند، "مقاومتی" از خود نشان داده‌اند که واقعاً ستودنی است. دهه به دهه و نسل به نسل این مقاومت را ادامه داده‌اند. دوماً بسیاری در آمریکا هستند که با اصل وجود اسرائیل مخالف هستند و از روز اول با تشکیل این کشور مخالف بوده‌اند، چرا که این کشور بر اساس اصول آپارتاید و نژادپرستی و مختص یهودیان بنا شده است. و دولت آمریکا هم از این کشور دفاع می‌کند چون سیاست "تفرقه بینداز و حکومت کن" اساس کار امپراتوری‌هاست و وظیفه اسرائیل در خاورمیانه هم دقیقاً همین تفرقه‌اندازی است.

روز قدس روز حمایت از همه مستضعفین جهان است/اگر سکوت کنیم با اسرائیل هم‌دست هستیم/بدون کمک‌های آمریکا حمله به غزه حتی یک دقیقه هم ادامه نمی‌یابد/هزینه تک‌تک بمب‌های اسرائیلی را آمریکا تأمین می‌کند

اما چرا من و امثال من با این سیاست مخالف هستیم و علیه آن تظاهرات می‌کنیم؟ چون این جنگ‌ها بر اساس منافع مردم آمریکا نیست که آغاز می‌شوند، بلکه صرفاً به نفع شرکت‌های بزرگ نظامی و نفتی هستند، اما هزینه این جنگ‌ها را ما مردم آمریکا پرداخت می‌کنیم. و این در حالی است که می‌دانیم در همین کشور بیش‌ترین آمار زندانیان را داریم و به چشم می‌بینیم که فرزندانمان از نظر بودجه آموزشی و درمانی روز به روز با مشکلات بیش‌تری مواجه می‌شوند.

به علاوه، حمایت آمریکا از اسرائیل هم به خاطر یهودیان نیست. یهودیان برای دولتمردان آمریکایی اهمیتی ندارند، آن‌ها فقط به منافع می‌اندیشند. داشتن کشوری در خاورمیانه که کاملاً به آن‌ها وابسته باشد و مقاماتی کاملاً فاسد داشته باشد هم به نفع آمریکاست.

برخی مردم می‌گویند این تظاهرات‌ها و راهپیمایی‌ها در حمایت از فلسطین هیچ تأثیری ندارد و فقط وقت تلف کردن است. نظر شما در این‌باره چیست؟

به نظر من این راهپیمایی‌ها فوق‌العاده در آمریکا و نقاط دیگر دنیا مهم هستند، چون به مقامات ما نشان می‌دهند که ما با آن‌ها و سیاست‌های مجرمانه‌شان مخالف هستیم. این‌که ما صدای خود را به گوش همه برسانیم بقیه مردم را هم تشویق می‌کند که به خیابان‌ها بیایند و مخالفت خود را با سیاست‌های طرفدار اسرائیل دولت‌ها نشان بدهند، در حالی که اگر سکوت کنیم، ما هم با اسرائیلی‌ها هم‌دست هستیم. بنابراین هرکس که با این سیاست‌های مجرمانه مخالف است، وظیفه دارد راهی برای رساندن صدای خود به دیگران پیدا کند.

در بیانیه شما درباره روز قدس آمده که این روز، روز حمایت از همه مستضعفین دنیاست. لطفاً برای ما توضیح بدهید که چگونه این روز علاوه بر فلسطین به همه مستضعفین دنیا ارتباط دارد.

اهمیت این روز به همین خاطر است که تنها متعلق به فلسطین نیست، چون جنگ‌های آمریکا در همه جای دنیا، زندگی و آینده مردم را به خطر می‌اندازد. چه این جنگ در افغانستان باشد، چه در عراق. همین الآن در مرزهای آمریکا ده‌ها هزار کودک هستند که آرزو دارند وارد آمریکا شوند. این‌ها همان قربانیان جنگ‌های آمریکا هستند که اقتصاد السالوادور و گواتمالا و کشورهای دیگر آمریکای جنوبی را نابود کرده‌اند.

روز قدس روز حمایت از همه مستضعفین جهان است/اگر سکوت کنیم با اسرائیل هم‌دست هستیم/بدون کمک‌های آمریکا حمله به غزه حتی یک دقیقه هم ادامه نمی‌یابد/هزینه تک‌تک بمب‌های اسرائیلی را آمریکا تأمین می‌کند

همین جنگ‌ها همچنین منجر به تقویت ائتلاف‌های جنگی دیگر نظیر ناتو هم می‌شوند. ناتو اکنون ایران و روسیه و چین را تهدید به تحریم می‌کند، که این تحریم‌ها هم خود جنایت علیه مردم کشورها هستند، مردمی که حق دارند با امکانات خود پیشرفت اقتصادی کنند. ما در آمریکا ائتلاف‌های زیادی هم علیه تحریم‌ها و انواع دیگر دخالت‌های دولت آمریکا داریم.

می‌دانیم که حمایت‌های مالی آمریکا از اسرائیل برای بقای حیات این رژیم جعلی و ادامه جنایات آن حیاتی است. چرا صرف‌نظر از این‌که چه کسی رئیس‌جمهور آمریکاست، این حمایت‌ها ادامه پیدا می‌کند؟

اسرائیل در خدمت هدف آمریکا در تفرقه و حکومت است. بنابراین چه دولتی جمهوری‌خواه سر کار باشد و چه دولتی دموکرات این هدف وجود دارد. "ژنرال هیگ" در یکی از اظهارات خود می‌گوید: "اسرائیل ناو جنگی غرق‌نشدنی ما در منطقه است." بنابراین دولت آمریکا به پایگاه و کشوری نیاز دارد که آن‌قدر جنایت کند که همه از آن بترسند.

کشورهای اروپایی هم همین سیاست حمایت از اسرائیل را در پیش گرفته‌اند. آیا این کشورها هم از آمریکا تبعیت می‌کنند یا خودشان منافع دیگری از وجود اسرائیل می‌برند؟

بخش عمده آن‌ها از آمریکا تبعیت می‌کنند، چون اکثر آن‌ها ارتش قدرتمندی ندارند، به جز ناتو که سازمانی تحت کنترل و دستور آمریکاست. همچنین باید در نظر داشته باشیم که این کشورها خودشان استعمارگران گذشته هستند. دزدهای دریایی هستند که می‌خواهند دنیا را غارت کنند. آن‌ها هم می‌خواهند سیاست‌هایی اتخاذ کنند که شرکت‌های خودشان را به سودهای کلان برساند و می‌خواهند مردمشان هزینه این سیاست‌های مجرمانه را بپردازند. و بنابراین این کشورها هم اهمیت اسرائیل را برای تحقق اهداف استعماری خود در منطقه درک می‌کنند.

روز قدس روز حمایت از همه مستضعفین جهان است/اگر سکوت کنیم با اسرائیل هم‌دست هستیم/بدون کمک‌های آمریکا حمله به غزه حتی یک دقیقه هم ادامه نمی‌یابد/هزینه تک‌تک بمب‌های اسرائیلی را آمریکا تأمین می‌کند

شما در مصاحبه با یک رسانه انگلیسی گفته‌اید که حمله اخیر اسرائیل به غزه با درخواست آمریکا صورت گرفته و واشینگتن پشت صحنه این حمله بوده است. لطفاً در این‌باره توضیح بدهید، آیا مدرکی هم در این‌باره وجود دارد؟

حمله هر موشک، هر جنگنده و هر تانک اسرائیلی تنها با میلیاردها دلار بودجه‌ای ممکن می‌شود که آمریکا به جیب اسرائیل می‌ریزد. 65 سال است که اسرائیل بزرگترین دریافت کننده کمک‌های آمریکا است. بزرگ‌ترین دریافت کننده پیشرفته‌ترین تجهیزات نظامی آمریکا اسرائیل است. حمله اخیر به غزه حتی یک دقیقه هم نمی‌تواند ادامه پیدا کند اگر آمریکا اسرائیل را حتی تهدید کند که اندکی از کمک‌هایش را قطع خواهد کرد. اسرائیل یک دولت جنایتکار و کاملاً وابسته است.

اما نکته مهم این است که بدانیم مردم غزه چه موفقیت‌هایی کسب کرده‌اند، همان‌گونه که مردم لبنان در سال‌‌های 2000 و 2006 موفق شدند. اسرائیل در پس گرفتن لبنان شکست خورد. و اکنون در غزه هم، علی‌رغم آن‌که این همه جنایات هولناک می‌کند، شکست خورده است. دیروز فرودگاه تل‌آویو تعطیل شد و این یک دست‌آورد بسیار بزرگ است. این‌که مردم غزه توانسته‌اند به روش‌های مختلف با سربازان اسرائیلی مقابله کنند و حتی یک سرباز اسرائیلی را اسیر کنند، بسیار مهم است. این نشان می‌دهد که حمله به غزه برای اسرائیل بی‌هزینه هم نبوده است. این‌ها حاضر هستند به هر جنایتی دست بزنند، اما به شرط آن‌که هزینه‌ای برایشان نداشته باشد.

هر ملتی چه با سنگ و چه با موشک در مقابل ظلم ایستادگی کند، پیروز است. همه مردم دنیا هم این‌گونه درباره مردم فلسطین قضاوت می‌کنند و آن‌ها را به خاطر مقاومتی که می‌کنند پیروز می‌دانند. به علاوه، اسرائیل به دنبال نابود کردن چیست؟ اولین بار که دولت متحد فتح و حماس تشکیل شد، اسرائیل به دنبال از بین بردن این دولت بودند. هدف نهایی آن‌ها هم همین است: می‌خواهد بین همه تفرقه بیندازد.

روز قدس روز حمایت از همه مستضعفین جهان است/اگر سکوت کنیم با اسرائیل هم‌دست هستیم/بدون کمک‌های آمریکا حمله به غزه حتی یک دقیقه هم ادامه نمی‌یابد/هزینه تک‌تک بمب‌های اسرائیلی را آمریکا تأمین می‌کند/مردم دنیا فلسطینی‌ها را به خاطر مقاومتشان پیروز می‌دانند

هدف در سوریه هم همین تفرقه‌اندازی بوده است تا یک کشور مدرن و توسعه‌یافته را از بین ببرند و گروه‌های مختلف را به جان هم بیندازند. در عراق هم همین سیاست حاکم بوده است. تاکتیک تفرقه و حکومت است. اما همه مردم دنیا رفته‌رفته بیش‌تر خبردار می‌شوند و از این سیاست‌ها مطلع می‌شوند و با آن‌ها مقابله می‌کنند.

در انتها آیا نکته‌ای هست که بخواهید به مخاطبین ایرانی این مصاحبه بگویید؟

بله. روز قدس روز جهانی مقاومت و ایستادگی در کنار مردم مستضعف است. این روز مهم از ایران آغاز شده، اما به همه دنیا رسیده است. و به نظر من پیامی که این روز به تمام دنیا مخابره کرده این است: قدرت اراده مردم همیشه بر سلطه‌خواهی امپریالیسم پیروز می‌شود.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.