راهنمای بازار،

راهنمای "پارتیشن بندی" و جداسازی فضاها

پارتیشن(partition) به معنی جداسازی و قسمت‌بندی است.

به گزارش گروه بازار باشگاه خبرنگاران، در دهه‌های گذشته این پارتیشن‌ها که اغلب از چوب ساخته می‌شدند به صورت مجموعه‌ای بلند تا سقف امتداد می‌یافتند و در نهایت، طبقات آن، فضایی برای قرار دادن اشیاء تزئینی که از دو سو قابل رویت بودند به‌شمار می‌رفت.

این جداکننده ها اغلب در میان دو فضای پذیرایی و نشیمن تعبیه می شدند.

برای ایجاد پارتیشن در فضا، پلان فضای مذکور را ترسیم كنید، مقیاس را در اندازه و محل قرارگیری پارتیشن مدنظر قرار دهید؛ پس از بررسی سیرکولاسیون (محدوده تردد و رفت و آمد) در پلان و تطبیق اندازه پارتیشن با متراژ فضا و تصمیماتی درباره رنگ و فرم آن، می‌توانید پارتیشن‌ را در فضا اجرا كنید.
 
می‌توانید پارتیشن‌ را در فضاهای مسکونی برای كاربری‌های زیر استفاده كنید:
 
· جداسازی فضای ورودی از فضاهای دیگر
 
· جدا‌سازی فضای هال و پذیرایی
 
· جدا‌سازی پذیرایی از غذا خوری

· پنهان كردن قسمت‌های قناس فضا، ستون‌های قرار‌گرفته در مرکز یا فضاهایی با دیوار کج
 
· برای فضاسازی در اتاق خواب‌های بزرگ و تبدیل آن به دو اتاق تو در تو مثلا اتاق كار و فضای کار یا قسمت خواب و فضای تعویض لباس و.....
 
امروزه انواع متنوع و متعددی از پارتیشن در بازار موجود است که مانند دیوار، نقش جدا کننده را در فضا ایفا می‌كند و از طرفی به‌علت تنوع در فرم، اندازه، نوع کاربری، متریال، رنگ، بافت و ...، عنصری كامل كننده در طراحی فضا به شمار می‌آید. استفاده از پارتیشن‌بندی در فضاهای مسکونی علاوه بر كاربرد، جنبه دكوراتیو نیز دارد. مخصوصا در فضاهایی با متراژ کم، نوع پارتیشن نباید باعث كوچك شدن فضا شود. پارتیشن‌ها یا جدا کننده‌ها می‌توانند با ارتفاع بسیار کوتاه نصب شوند. در این حالت به‌صورت دیوارک عمل کرده و معمولا در محیط‌های یکپارچه مانند هال و پذیرایی برای جداسازی دو فضا به‌کار می‌روند.

•نوع کوتاه پارتیشن كه روی زمین قرار می‌گیرد مانند پانل‌ها، معمولا ثابت نصب می‌شوند، اما نوع متحرك آنها مناسب‌تر ‌هستند زیرا می‌توانید محل قرارگیری آن را با تغییر چیدمان تغییر دهید. از سطح روی این پارتیشن‌ها می‌توانید به‌ عنوان محلی برای قرار دادن المان‌های تزئینی استفاده كنید. این‌گونه پارتیشن‌ها معمولا دو سویه طراحی و ساخته می‌شوند و می‌توانند برای هر دو سمت فضا جنبه دکوراتیو داشته باشند.
 
•آكواریوم نیز می‌تواند به عنوان پارتیشن استفاده شود، فقط به این نكته توجه كنید كه آكواریوم زمانی می‌تواند به عنوان پارتیشن استفاده شود كه از دو طرف دید داشته باشد. بهترین و مطلوب‌ترین حالت قرار دادن آکواریوم در محیط به نحوی است که از چند جهت قابل رویت باشد. در این حالت جلوی نور محیط را نگرفته و فضا بسته نمی‌شود.

•پارتیشن‌ها به‌دلیل داشتن طبقات و فرم توخالی خود، عبور دهنده نور نیز هستند، اما با تعبیه نورهای نقطه‌ای نیز می‌توانند به عنوان یك عنصر دكوراتیو در فضا عمل كنند. این نورپردازی را می‌توانید در طبقات یا قسمت بالا و تاج پارتیشن جانمایی كنید.

•در قسمت‌هایی از فضا همانند جان‌پناه پله‌ها، پارتیشن‌ها می‌توانند هم نقش جان‌پناه را ایفا كنند و هم فضا را از حالت بسته بودن درآورند. این تقسیم‌بندی‌ها در اتاق کودک نیزبه‌دلیل فراهم آوردن فضایی جهت قرار دادن وسایل بازی کودک می‌تواند بسیار كارآمد بوده و فضایی دوست‌داشتنی برای کودک خردسال شما به وجود آورد. توجه به ایمنی در اجرای پارتیشن اتاق کودک بسیار مهم است.

•در طراحی پارتیشن‌های امروزی به فرم نیز بسیار توجه می‌شود، مثلا می‌توانید از گره چینی، منبت‌کاری و دیگر هنرهای تزئینی برای قسمت‌هایی از پارتیشن استفاده كنید. در طراحی پارتیشن‌ها، به‌غیر از چوب، می‌توانید از تلفیق چوب یا MDF و فلزاتی نظیر آلومینیوم یا تلفیق شیشه و چوب بهره گیرید.
 
•تنوع در مواد این امکان را به طراح می‌دهد تا طرح‌های متنوع و متفاوتی را جهت مصارف گوناگون پدید آورد. یکی دیگر از ابداعاتی که امروزه در طراحی پارتیشن‌ها از طریق طراحان به‌کار می‌رود، صلب و یکسره نگاه نکردن به آن است. به‌گونه‌ای که پارتیشن‌های امروزی از اجزای مجزایی همچون باکس‌ها و طبقات کوچک و بزرگ چوبی و شیشه‌ای تشکیل شده است که به‌ شكل‌های متفاوت و متنوع بر روی قید یا داربست فلزی یا چوبی مونتاژ می شوند و به مجموعه حالتی پویا و متنوع می‌دهند.
 
•نوع دیگر پارتیشن كه می‌توان از آن نام برد، جدا کننده‌هایی هستند که به‌صورت صفحات و دیوارک‌هایی نه از زمین بلکه از سقف آویخته شده وبدون اشغال فضایی از كف، دو قسمت را به‌صورت بصری و مجازی از یكدیگر جدا می‌كنند. این نوع تقسیم فضا در محیط‌های كاری استفاده بیشتری دارد.
 
•در محیط‌های اداری قسمت‌هایی که فعالیت مشخصی در آن انجام می‌گیرد توسط پارتیشن‌های چوبی و شیشه‌ای که می‌تواند از نوع سندبلاست باشد و روی زمین پیچ شود، از یکدیگر جدا می‌شوند.
 
•پارتیشن‌ها می‌توانند در حالت‌هایی به‌صورت یکسره عمل كنند و دو دیوار روبه‌روی هم را به یکدیگر متصل كنند. در این حالت، یک فضا به طور كامل به‌وسیله این تقسیم‌كننده جدا می‌شود و حالت مستقلی به خود می‌گیرد. بدیهی است كه وجود بازشویی مانند در، برای رفت و آمد نیاز است.

انتهای پیام/

منبع:برترین ها
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار