مردگان در شب های جمعه ماه رمضان چه می کنند؟

زیارت، خیرات و صدقات صدقه و یا هر گونه کار خیری برای اموات در واقع نوعی «هدیه» است که برای آنها ارسال می شود و به آنها می‌رسد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، در احادیث و روایات تأکید بسیاری شده است که برای اموات بهترین دعا این است که انسان برای آنان از خدای مهربان طلب عفو و مغفرت کند و بخواهد خداوند رحمت و بخشش و نعمت‌هایش را بر آنان نازل فرماید.

حقیت آن است که برزخ از منازل ترسناکی است که حق تعالى درباره آن در سوره مؤ منون مى فرماید :و من ورائهم برزخ الى یوم یبعثون. امام صادق(ع) هم در حدیثى فرمود... به خدا سوگند که بر شما از برزخ مى ترسم . گفتند برزخ چیست ؟ فرمود: برزخ قبر است از زمان مردن تا روز قیامت. مردگان در این ایستگاه سخت محتاج زندگان هستند. (1)

به ما رحم کنید

در این مورد قطب راوندى در لب اللباب نقل می کند که مردگان در هر شب جمعه از ماه رمضان مى آیند و هر یک از آنها به آواز گریان فریاد مى زند: اى فرزندان من. اى خویشان ! با خیرات خود به ما محبت کنید خدا شما را رحمت کند، ما را به خاطر بیاورید و ما را فراموشمان مکنید. بر غربت ما رحم کنید. ما در زندان تنگ و تاریک مانده ایم. به ما رحم کنید و دعا و صدقه از ما دریغ نکنید.

شاید پیش از آنکه شما مثل ما شوید به شما رحم فرماید، اى بندگان خدا! سخن ما را بشنوید و ما را فراموش مکنید. این ثروتى که در دست شما است روزى در دست ما بود، ما آنها را در راه خدا خرج نکردیم ، پس آنها براى ما وبال شد و منفعت براى دیگران . به ما مهربانى کنید ولو به یک درهم یا قرص نانى یا پاره اى از چیزى . پس فریاد مى کنند: چقدر نزدیک است که بر نفسهاى خود گریه کنید و به شما نفعى ندهد. چنانکه ما گریه مى کنیم و سودى براى ما ندارد؛ پس کوشش کنید پیش از آن که مثل ما شوید.(2)

 صدقه مردگان را زود بفرستید

از همین روست که پیامبر(ص) فرمودند: براى مردگان خود هدیه فرستید؛ ارواح مؤمنین هر جمعه به آسمان دنیا مقابل خانه ها و منزلهاى خود مى آیند و هر یک از ایشان به آواز حزین با گریه فریاد مى کند: اى اهل من و اى پدر من و مادر من و خویشان خود را صدا مى زنند که با خیرات و یا قرص نانى یا جامه اى بر ما مهربانى کنید که خداوند شما را از جامه بهشت بپوشاند پس رسول خدا گریست و ما هم گریه کردیم.

سپس فرمود: اینها برادران دینى شمایند که زیر خاک پوسیده شده اند که همه آنها در ناز و نعمت بودند. پس بر عذاب خود ندا مى کنند و مى گویند: واى بر ما؛ اگر به آنچه که در دست ما بود انفاق مى کردیم در رضاى خداوند، به شما محتاج نبودیم پس با حسرت و پشیمانى بر مى گردند و فریاد مى کنند: صدقه مردگان را زود بفرستید. (3)

و نیز فرمود هر صدقه که براى میتى بدهى آنرا ملکى در طبقى از نور قرار مى دهد که شعاع آن درخشان است و مى رسد به هفت آسمان پس بر لب قبر، مى ایستد و فریاد مى کند: السلام علیکم یا اهل القبور، اهل شما این هدیه را به سوى شما فرستادند. پس میت مى گرید و آن را داخل در قبر خود مى کند و بدان خوابگاهش فراخ مى شود.(4)

پانوشتها:

1. بحار، ج 6، باب احوال برزخ، حدیث .116
2. سفینة البحار ، ج 8 ، ص 133
3. مفاتیح الجنان، شیخ عباس قمی، ص907
4. جامع الاخبار ، ص 482
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۰۲:۴۴ ۱۹ فروردين ۱۴۰۱
الهم صّل علی محمّد وال محمّد( وعج الفّرجهم )
بخوانیدبرای تمام اموات خدا خیرتون بده
آخرین اخبار