امروز در تاریخ؛

از روز جهانی شیر مادر تا آغاز به کار اولین خط کشتیرانی ایران

آغاز به کار اولین خط کشتیرانی ایران، سرنگونی سلسلهٔ طاهریان، اعلان جنگ آلمان به روسیه در آغاز جنگ جهانی اول، روز جهانی شیر مادر و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 10 مرداد 1393 خورشیدی برابر با 4 شوال 1435 هجری و 1 آگوست 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

تجاوز نظامی امپراتوری عثمانی به مرزهای غربی ایران (1286 ش)
دولت عثمانی در آغاز مشروطیت و زمانی که دولت ایران درگیر مسائل داخلی و مبارزه با آزادی خواهان و مشروطه‌طلبان بود، با فرصت‌طلبی، چند منطقه از نواحی مرزی ایران را مورد تجاوز قرار داد و برخی مناطق را به اشغال خود درآورد. در این میان، بر اثر اعتراض شدید روسیه و انگلستان، عثمانی مجبور به تخلیه آن نواحی گردید، اما با حملات دیگر، آن مناطق را دوباره تصرف کرد. این بار نیز بر اثر اعتراض روسیه و انگلستان، نیروهای عثمانی عقب‌نشینی کردند. اعتراض این دو دولت به خاطر ایران دوستی و یا رعایت حقوق بین‌الملل نبود بلکه آنان درصدد بودند تا ایران و منافع آن را خود به تنهایی به یغما ببرند و مزاحمی نداشته باشند. چنان که در این مسیر قراردادهای استعماری فراوانی علیه ایران امضا کردند. به طوری که ایران را به سه منطقه نفوذ روس و انگلیس و بی‌طرف تقسیم کرده و به طور ثابت در کشور حضور نظامی داشتند.

آغاز به کار اولین خط کشتیرانی ایران در دریای خزر (1368 ش)
اولین خط کشتیرانی ایران در دریای خزر با حضور وزرای راه و ترابری، اقتصاد و دارایی، جهاد سازندگی و برخی مسؤولان محلی در دهم مرداد ماه 1368 ش آغاز به کار کرد. با ایجاد این خط کشتیرانی در آب‌های خزر، قدرت صادرات و واردات کالا از طریق این آبراه مهم افزایش چشمگیری یافت. با شروع به کار این خط، جمهوری اسلامی ایران، مبادی ورودی خود را گسترش داد و با این خط، مسیر صادرات به اروپا در حدود چهارهزار کیلومتر کوتاه شد. همچنین فعال شدن این خط، در ترانزیت کالا تأثیر به سزایی بر جای نهاد.

رحلت فقیه جلیل آیت‌اللَّه "سید احمد روضاتی" عالم تهرانی (1380 ش)
حاج میر سید احمد روضاتی اصفهانی در هفتم ماه رجب سال 1347 ق در اصفهان بدنیا آمده و پس از تحصیلات علوم جدید بتحصیل علوم دینی پرداخته و مقدمات و سطوح عالی را در اصفهان خوانده آنگاه به قم آمده و کفایه را از محضر آیت‌اللَّه العظمی مرعشی نجفی مد ظله و آیت‌اللَّه حاج شیخ مرتضی حایری فراگرفته و بدرس خارج مرحومین آیتین خونساری و حجت شرکت نموده و در خلال آن شرح تجرید و شرح شوارق لاهیجی را از حضرت آیت‌اللَّه العظمی حاج احمد خونساری مد ظله استفاده نموده و از محضر و درس فقه و مقداری اصول آیت‌اللَّه العظمی بروجردی اعلی اللَّه مقامه بهره‌مند گردیده و تقریرات دروس ایشان را برشته تحریر درآورده خصوصا مسئله لباس مشکوک را بصورت رساله جداگانهای بنام (السبیل المسلوک فی اللباس المشکوک) نوشته و پس از ده سال اقامت در قم باصفهان مراجعت و بتدریس معالم و شرح لمعه در مدرسه صدر و اقامه جماعت در مساجد اجداد خود مانند (مسجد البادران هنگام ظهر و مسجد خیابان هنگام شب و مسجد شیخ بهائی هنگام صبح) و بیان درس تفسیر قرآن کریم برای مؤمنین اشتغال داشته سپس بر حسب تصادف به تهران آمده و جمعی از مومنین و نماز گزاران (مسجد الرحمن) واقع در شمال تهران از معظم له برای اقامه جماعت در آن مسجد تقاضا نموده و ایشان هم اجابت و تا این تاریخ بانجام وظیفه اشتغال دارد.

خروج اشرف پهلوی از ایران به دستور دکتر مصدق (1331ش)
دکتر مصدق در چنین روزی از سال ۱۳۳۱ هجری شمسی دستور به خروج اشرف پهلوی از ایران داد. به دستور دکتر محمد مصدق نخست‌وزیر وقت، یکم اوت ۱۹۵۲م (دهم مرداد ۱۳۳۱ش) اشرف پهلوی خواهر دوقلوی شاه خائن، ایران را ترک کرد و روانه اروپا شد. دکتر مصدق با مداخله بستگان و نزدیکان شاه در امور کشور شدیداً مخالف بود. وی بارها در جلسات شورای وزیران و در مصاحبه‌های مطبوعاتی و سخنرانی‌های خود گفته بود که هیچ عاملی بیش از مداخله و اعمال نفوذ اصحاب نام و متنفذان در معاملات دولتی و انتصابات و اموری نظیر این‌ها، مردم را عصبی و آماده عصیان نمی‌کند. این مداخلات همه قشرها را خشمگین می‌سازد به‌ویژه طبقه روشن‌فکر و متوسط را که کوشش ما بر افزایش شمار اعضای این طبقه است. مصدق هم‌چنین می‌دانست که اشرف از ورود به توطئه بر ضد دولت او خودداری نمی‌کند و اطلاعات شهربانی (پلیس) را مأمور گزارش تماس‌های او کرده بود. مصدق برای قطع اعمال نفوذ و نیز پیشگیری از توطئه احتمالی اشرف بر ضد دولت خود و همکاری با عوامل بیگانه؛ دستور داده بود که از کشور خارج شود. اشرف پهلوی درست یک سال بعد در چنین روزهایی (در آستانه کودتای آمریکایی ۲۸ مردادماه ۱۳۳۲ش مطابق با ماه اوت ۱۹۵۳م) به‌گونه‌ای محرمانه وارد ایران گردید(!) همزمان، سرهنگ شوارتسکوف آمریکایی هم وارد تهران شده بود و... حوادث تلخ مرداد ۱۳۳۲ش به وقوع پیوست.

تولد "سید محمد دلداری" عالم بزرگ هندی(1260 ق)
سیدمحمددلداری، تحصیلاتش را نزد پدر و دیگر علمای آن عصر آغاز کرد و پس از سال‌ها کسب دانش در علوم مختلف دینی، به تالیف کتب ارزشمندی همت گماشت. از جمله آثار او که متجاوز از چهل جلد است، می‌توان به کتاب عِمادُ الاجتهاد در علم فقه اشاره کرد.

تصرف شهر نیشابور توسط "یعقوب لیث صفاری" و سرنگونی سلسلهٔ طاهریان(259 ق)
طاهریان اولین سلسلهٔ حکومتی در ایران پس از اسلام هستند که در اوایل قرن سوم هجری در خراسان قدرت یافتند. تشکیل دولت طاهری در خراسان ناشی از ضعف و گرفتاری عمومی خلفای عباسی در این زمان بود. با آن که خلفای عباسی از طاهریان حمایت می‌کردند ولی یعقوب لیث تنها با پشتوانهٔ شمشیرزنانِ سیستانی بر طاهریان پیروز شد و خلیفه را مجبور به تأیید خود نمود. این تایید ناشی از پیروزی‌های پی‌درپی یعقوب لیث صفاری در شرق ایران بود. همچنین پس از فتح کابل توسط یعقوب و ارسال غنایم بسیار برای خلیفهٔ عباسی، از جانب خلیفه، حکومت بلخ و طَخارستان به وی واگذار شد. با این قدرت‌گیری یعقوب، او در شوال 259 ق، نیشابور، پایتخت حکومت طاهریان را فتح کرد و به حکومت پنجاه سالهٔ ایشان بر ایران خاتمه داد.

درگذشت "ابوبکر محمد بن حسن دارقطنی" عالم و ادیب(351 ق)
محمد بن حسن دار قطنی عالم وادیب قرن چهارم، از قاریان و مفسرین مشهور قرآن در عصرِ خود بود. دار قطنی بیشتر عمر خود را در راه تالیف آثار علمی سپری کرد. المُعجَمُ الکبیر، المناسک و المَوضِع فی معانی القُرآن از جمله تالیفات اوست.

روز جهانی شیر مادر
استفاده گسترده از شیر خشک و غذاهای کودک در ایام پس از جنگ جهانی دوم به‌خصوص در کشورهای توسعه‌یافته رشد چشم‌گیری یافت که همین امر، باعث نگرانی جوامع جهانی گردید. ترویج تغذیه با شیر مادر و افزایش آگاهی عموم از خواص منحصر به فرد این شیر در سلامتی کودک و حفظ و تداوم شیردهی مادران، نیازمند گامی بزرگ و اساسی بود. بر همین اساس، در اول اوت ۱۹۹۰م سازمان بهداشت جهانی با همکاری یونیسف طی اجلاسی در شهر فلورانس ایتالیا، بیانیه‌ای را در تداوم، ترویج و حمایت از تغذیه با شیر مادر به امضا رساند. در این بیانیه بر اهمیت تغذیه نوزاد با شیر مادر در شش ماه اول زندگی و تأثیر آن برتندرستی کودک و مادر تأکید شده است.

رحلت عالم مجاهد و مبارزهٔ آیت اللَّه "سید عبدالحسین لاری" (1342 ق)

آیت اللَّه سیدعبدالحسین لاری در صفر سال 1264 ق در لار به دنیا آمد. بعد از اتمام دورهٔ مقدماتی و سطح، راهی نجف اشرف گردید و در درس میرزای بزرگ شیرازی حاضر شد. وی علاوه بر اخذ اجازهٔ اجتهاد از استاد، از آیات عظام محمدحسین کاظمی، فاضل ایروانی، لطف اللَّه مازندرانی و ملاحسینقلی همدانی نیز گواهی اجتهاد دریافت کرد. آیت اللَّه لاری به دستور آیت اللَّه شیرازی جهت هدایت و رهبری مردم خطهٔ فارس به لارستان رفت. ایشان در اولین گام، حوزهٔ علمیهٔ لار را تاسیس نمود و به نشر احکام اسلامی همت گماشت. حضور مجتهد مقتدری مانند آیت‌اللَّه لاری، باعث کم نفوذ شدن مبلغان مسیحی و انزوای آنان گردید. ضبط و ثبت اموال حاکم دست نشانده، احداث کارخانهٔ اسلحه سازی، آموزش نیروهای نظامی و امتناع از پرداخت مالیات به دولت مرکزی، گام‌های مهمی بود که به رهبری آیت اللَّه لاری جهت ایجاد ملت اسلام برداشته شد. قیام ایشان در حمایت از مشروطه‌خواهان شیراز و رویارویی با نیروهای دولتی و نیز همکاری بادلیران تنگستان در مقابله با متجاوزان انگلیسی از جمله فعالیت‌های آیت اللَّه لاری در راه استقلال مردم و اعادهٔ شرافت اسلامی می‌باشد. از آیت‌اللَّه لاری حدود چهل اثر فقهی، کلامی، فقهی - سیاسی، اصولی و... به یادگار مانده است. این عالم مجاهد سرانجام در 86 سالگی جان به جان آفرین تسلیم کرد و در شهرستان جَهرم به خاک سپرده شد. آرامگاه ابدی وی در جهرم، معروف به مقبرهٔ "آقا"، زیارتگاه پیروان خاندان عصمت و طهارت و فرزندان جهاد و شهادت است.

اعلان جنگ آلمان به روسیه در آغاز جنگ جهانی اول (1914م)
دو روز پس از حمله اتریش به صربستان و آغاز جنگ جهانی اول در 28 ژوئیه 1914م، دولت روسیه اعلام داشت که از استقلال و تمامیت ارضی صربستان در مقابل اتریش حمایت خواهد کرد. از این رو، در 31 ژوئیه همین سال، کشور روسیه و اتریش، هر دو اعلام بسیج عمومی کردند. روز بعد در اول اوت 1914م، آلمان که مترصّد فرصتی برای آغاز جنگ با روسیه و توسعه قلمرو امپراتوری خود به طرف شرق بود به روسیه اعلان جنگ داد و قریب چهار میلیون سرباز را برای جنگ بسیج کرد. این جنگ چهار سال به طول انجامید و 16 کشور جهان، بیش از 65 میلیون نفر را بسیج کرده بودند. تلفات این جنگ بیش از 8 میلیون کشته و میلیون‌ها زخمی برآورد گردید. در جنگ جهانی اول، سراسر اروپا و بخش‌هایی از جهان عرصه زد و خورد نظامی بود. اگر چه این جنگ نشانگر روحیه قدرت و تجاوزگری استعمارگران غربی بود و لیکن نتیجه تاسف‌بار آن بیش از همه دامنگیر ملل مسلمان گردید زیرا در جریان این جنگ خانمان‌سوز، قدرتهای استعماری و حیله‌گر غربی، بزرگترین قدرت اسلامی جهان یعنی امپراتوری عظیم 600 ساله عثمانی را که تا آن زمان در برابر هدفهای شیطانی و تجاوزگرانه آنان به خوبی مقاومت می‌کرد با توسل به حیله‌های مختلف تجزیه کرده و جهان اسلام را دچار خلأ قدرت سیاسی نمودند.

انحلال فدراسیون عربی شامل کشورهای عراق و اردن (1958م)
اوج‌گیری شخصیت جمال عبدالناصر رئیس جمهور مصر در جهان عرب به عنوان یک شخصیت ضداستعماری و فراخوانی وی مبنی بر اتحاد کشورهای عربی، در گام نخست به تأسیس جمهوری واحدی متشکل از مصر و سوریه و یمن انجامید. با توجه به حضور انگلستان در منطقه و خطری که از یک‌پارچگی جهان عرب و امت اسلامی علیه انگلستان به چشم می‌خورْد، این دولت استعماری درصدد برآمد تا در مقابل تصمیم عملی شده جمال عبدالناصر، دست به اقدامی مشابه بزند. در این میان، حاکمیت خاندان هاشمی بر دو کشور عراق و اردن و تسلیم هر دو در مقابل سیاست‌های انگلستان باعث شد تا پیمانی تحت عنوان اتحاد هاشمی میان دو رژیم سلطنتی عراق و اردن به امضا برسد. فعالیت‌های انگلیس سرانجام در 11 فوریه 1958م به نتیجه رسید و براساس توافقنامه تشکیل فدراسیون عربی متشکل از عراق و اردن، مقرر شد دو کشور در عین حفظ موجودیت مستقل خود، از سیاست خارجی هماهنگ و توافقات مشترک در امور داخلی پیروی نمایند. عکس‌العمل جمال عبدالناصر در برابر تشکیل این فدراسیون و فراخوانی طرفداران خود در ارتش عراق، به کودتای نظامیان در سحرگاه 14 ژوئیه 1958م انجامید. کودتاگران که به رهبری عبدالکریم قاسم و عبدالسلام عارف دست به این اقدام زده بودند، از یک طرف رژیم سلطنتی را سرنگون و سران آن را اعدام نمودند و از سوی دیگر حکومت جمهوری در عراق اعلام کردند. چند روز پس از پیروزی و تثبیت حکومتِ کودتایی جدید، در اول اوت 1958م پیمان اتحاد هاشمی یا فدراسیون عربی عراق و اردن که برای مقابله با اتحاد مصر و سوریه تشکیل شده بود، پس از 6 ماه فعالیتْ منحل اعلام گردید.

روز ملی استقلال کشور افریقایی "بنین" از استعمار فرانسه (1960م)
کشور جمهوری خلق بنین با 112/622 کیلومتر مربع وسعت در غرب افریقا در کنار خلیج بنین و در همسایگی کشورهای نیجر، ولتای علیا، توگو و نیجریه واقع شده است. جمعیت بنین بیش از 6 میلیون نفر است که اکثراً از نژاد سیاه و پیرو آیین مسیحیت و بقیه پیرو باورهای قبیله‌ای و مذاهب بومی می‌باشند. پایتخت بنین، پورتونوو و واحد پول آن فرانک سی اف آ می‌باشد. زبان رسمی در بنین فرانسوی است در حالی که بیش از 60 لهجه و زبان افریقایی در این کشور وجود دارد. پیش‌بینی می‌شود که جمعیت این کشور افریقایی تا سال 2025م بیش از 11 میلیون نفر خواهد بود. از شهرهای مهم بنین، کوتونو، پاراکو و جوگو است. بنین تا سال 1892م مملکتی مستقل بود، اما نفوذ فرانسویان که از سال 1851 شروع شده بود به اشغال این سرزمین در سال 1892 منجر شد و در سال 1904 جزء مستعمرات افریقای غربی فرانسه گردید. بنین در در 1958م عضو خود مختار جامعه فرانسه شد و در اول اوت سال 1960م استقلال کامل خود را از فرانسه به دست آورد. بنین از آن پس نوع حکومت خود را جمهوری چند حزبی با یک مجلس قانون‌گزاری اعلام نمود.

پاکسازی سومار و قصر شیرین از لوث وجود دشمن توسط رزمندگان اسلام (1367 ش)

عملیات نصر 6 در میمک توسط ارتش (1366 ش)
عملیات نصر 6 در تاریخ دهم مرداد 1366 ش با رمز مبارک یا اباعبداللَّه الحسین(ع)، به منظور پاسخگویی به شرارت‌های آمریکا درخلیج فارس و همسویی با آمادگی مدافعان خلیج فارس و با هدف انهدام نیروهای دشمن و بیرون راندن بقایای آنها از منطقه عملیاتی میمک، توسط رزمندگان نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران اجرا شد. نیروی زمینی، در مرحله پایانی پاکسازی غرب کشور از وجود نیروهای بعثی، با عبور از میدان‌های مین، تله‌های انفجاری و...، ارتفاعات بسیار حساس میمک رامورد تهاجم خود قرار داده و آن ارتفاعات را به تصرف خود درآوردند. در این عملیات 2 فروند هواپیما، 17 دستگاه تانک و نفربر، 6 فروند هلی‌کوپتر و صدها دستگاه خودرو دشمن منهدم و 2500 نفر کشته و 120 نفر از قوای بعث به اسارت گرفته شدند. در این میان موقعیت رزمندگان اسلام، پس از دفع پاتک‌های دشمن که چند روز به طول می‌انجامد، با مقاومت تمام، حفظ و تثبیت می‌شود و این عملیات با دستاورد مطلوب خود، پاسخ مناسبی بر جنایت‌های استکبار و سرسپردگان آنها می‌گردد.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار