باشگاه خبرنگاران گزارش می دهد؛

میادین مشترک پارس جنوبی تشنه سرمایه گذاری و حمایت مسئولان

شاید استفاده از منابع صندوق توسعه ملی یکی از راهکارهای کلیدی برای کمک به صنعت نفت است که بدون شک حضور تصمیم گیران تزریق سرمایه به صنعت نفت در پروژه های این صنعت به درک درست آنان از وضعیت کنونی کمک شایان توجهی خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، جذب سرمایه حرف اول و آخر پارس چنوبی است چه اینکه برای توسعه سریع و پرشتاب این منطقه استراتژیک گازی به شدت نیازمند منابع پولی هستیم، به طوریکه و بنا بر اظهارات وزیر نفت فقط برای امسال باید به میزان 10 میلیارد دلار در عروس گازی خلیج فارس جذب شود.
 
بنابراین در برهه کنونی که بیشتر پروژه های حیاتی صنعت نفت اعم از میادین مشترک خشکی و دریایی تشنه سرمایه است، بایستی در این خصوص حمایت جدی از سوی تدبیرپردازان اتخاذ شود، حمیت و تدبیری که هم در صنعت نفت و هم در خارج از دروازه های صنعت نفت باید تبیین گردد.

در این میان نقش مجلس شورای اسلامی در درک درست واقعیت های امروز صنعت نفت و تبیین و وضع قوانین تسهیل کننده برای دستیابی صنعت نفت به منابع مالی، نقشی بسیار راهبردی است.  
برخی آمارها حکایت از آن دارد که حدود 120 میلیارد دلار از منابع فروش نفت ایران در بانک‌های خارجی بلوکه شده است و تنها بر اساس توافق ژنو حدود 5 میلیارد دلار آن آزاد شده است و 115 میلیارد دیگر همچنان در بانک‌های خارجی خاک می خورد و نمی تواند راهی بازار تشنه صنعت نفت کشورمان شود.  

به نظر می رسد استفاده از منابع صندوق توسعه ملی یکی از راهکارهای کلیدی برای کمک به صنعت نفت باشد. بدون شک حضور تصمیم گیران تزریق سرمایه به صنعت نفت در پروژه های این صنعت به درک درست آنان از وضعیت کنونی کمک شایان توجهی خواهد کرد.
توسعه پارس جنوبي اولويت نخست فعاليت هاي صنعت نفت است، صحبت از پارس جنوبي يعني گفتن از گنجي معادل، ١٥٥ هزار و ٩٩٢ تن طلا، از اين روست كه براي حفظ اين ثروت ملي همه دست به كار شده اند.

از طرفي توسعه ميدان پارس جنوبي مي‌تواند باعث ايجاد صدها هزار شغل جديد و اشتغال تعداد چشمگيري از جوانان و متخصصان كشور در اين حوزه شود. نكته ديگر اين كه ميدان پارس جنوبي در شرايط كنوني افزون بر تأمين حدود پنجاه درصد گاز مصرفي كشور، گاز مورد نياز تزريق به چاه‌هاي نفتي استان خوزستان (به منظور افزايش برداشت از چاه‌هاي نفتي و ذخيره‌سازي گاز براي مصارف نسل‌هاي آتي) را تأمين مي‌كند و به ‌طور مستمر، محصولات با ارزشي نيز به بازارهاي جهاني صادر مي‌كند كه ميزان توليد ناخالص ملي و در تراز بازرگاني كشور اثرگذار است.

اگر به نقش و اهميت اقتصادي و اجتماعي توليدات ميدان پارس جنوبي و موضوع ايجاد فرصت‌هاي اشتغال و كارآفريني آن، مقوله ديپلماسي نفت و افزايش قدرت چانه‌زني كشور در مبادلات و مناسبات بين‌المللي و افزايش نقش و اقتدار ايران در بازارهاي توليد و تجارت انرژي را نيز اضافه كنيم، ارزش ميدان پارس جنوبي بيش از بيش آشكار مي‌شود.

بي گمان با كمي تامل در مورد اعداد و ارقام ياد شده، جايگاه و نقش بسيار مهم و تعيين كننده ميدان گازي پارس جنوبي در اقتصاد كلان و تحقق چشم انداز بيست ساله و سرنوشت ساز كشور بيش از پيش مشخص مي شود.
 
** ترسيم چشم انداز جامع عملكرد ميدان گازي پارس جنوبي

محمد علي عمادي؛ مدير پژوهش و فناوري شركت ملي نفت ايران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، اظهار داشت: با توجه به اهميت ميدان گازي پارس جنوبي در اقتصاد ملي كشور و ضرورت آگاهي از رفتار جريان سيال مخزن به منظور ايجاد ارزش افزوده بيشينه، پروژه پژوهشي كلاني با عنوان طرح جامع بهينه سازي توليد و عملكرد ميدان گازي پارس جنوبي با الگوي مديريت پويايي مخزن با زير پروژه هاي متعدد تعريف شده است كه يكي از اين پروژه ها تحليل داده هاي توليد در ميدان گاز ميعاني پارس جنوبي است.

عمادي هدف اجراي پروژه تحليل داده هاي توليد در ميدان گاز ميعاني پارس جنوبي را جمع آوري، ارزيابي و منسجم كردن داده هاي فعلي توليد و ارايه پيشنهاد هاي عملياتي براي بهبود كيفيت داده ها عنوان مي كند و مي افزايد: ارزيابي كيفيت و دقت نرم افزارهاي تجاري موجود و مرتبط با پروژه، تعيين نرخ توليد گاز و ميعانات از هر چاه، تعيين فشار جرياني ته چاهي و محاسبه نرخ توليد از هر لايه از اهداف تعريف شده پروژه ياد شده هستند.

مدير پژوهش و فناوري شركت ملي نفت ايران تصريح مي كند: يكي از دستاوردهاي اجراي پروژه تحليل داده هاي توليد در ميدان گاز ميعاني پارس جنوبي، محاسبه ذخيره قابل استحصال، حجم تخليه چاه، ضريب پيوسته گاز و ميعانات درجا و فشار متوسط مخزن با استفاده از آناليز داده هاي جرياني ته چاه است.

وي تاكيد مي كند: پيش بيني توليد هر چاه درسال هاي آينده از دستاوردهاي اجراي پروژه تحليل داده هاي توليد در ميدان گاز ميعاني پارس جنوبي خواهد بود.

عمادی همچنين تعيين بهترين روابط به منظور مدل سازي چاه هاي عمودي و انحرافي فازهاي1،2

وی، اصلاح مدل تحليل داده هاي توليد مناسب با مخزن گاز ميعاني پارس جنوبي را از جمله اقدامات انجام شده پروژه تحليل داده هاي توليد در ميدان گاز ميعاني پارس جنوبي عنوان كرد.
مدير پژوهش و فناوري شركت ملي نفت ايران تاكيد مي كند: پس از يكپارچه سازي اطلاعات مخزن پارس جنوبي، چشم انداز مطلوب و جامعي در مورد عملكرد ميدان گازي پارس جنوبي به دست خواهد آمد.

بر اساس اين گزارش، توسعه طرح هاي پارس جنوبي در شرايط تحريم هاي بين المللي عليه ايران آغاز شد و همزمان با ادامه روند توسعه، عرصه با تشديد اعمال تحريم هاي غرب روز به روز تنگ تر و شرايط سخت تر شد و با هجرت شركت هاي خارجي فعال در پارس جنوبي و كنار گذاشتن نيروهاي خارجي، شركت ملي نفت ايران با اتكا به پيمانكاران و متخصصان داخلي در تمامي بحران هاي موجود در دوران هاي متفاوت با وجود مشكلات و تنگناها همواره در راستاي تحقق اهداف ملي گام هاي موثر برداشته است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار