نقش مستقیم کشاورزی در روحیه انسان

اخیرا مطالعه‌ای در نشریه ساینس چاپ شده که می‌گوید روحیات یک جامعه کشاورزی می‌تواند به این بستگی داشته باشد که برنج کشت می‌کنند یا گندم می‌کارد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، اخیرا مطالعه ای در نشریه ساینس چاپ شده که می گوید روحیات یک جامعه کشاورزی می‌تواند به این بستگی داشته باشد که برنج کشت می‌کنند یا گندم می کارد.

توماس تلهلم رواشناس و کارشناس فرهنگ از دانشگاه ویرجینیا در شارلوتسویل متوجه شد که مردمان نواحی تولیدکننده برنج بیش از کسانی که در نواحی کشت گندم زندگی می‌کنند روحیات جمعی دارند.

تلهلم محقق این طرح گفت: من ابتدا در جنوب چین در شهری به نام کوانگجو زندگی می کردم که یک ناحیه شالی کاری بود و آنجا متوجه شدم که مردم ناحیه خیلی از درگیری پرهیز می کنند مثلا وقتی توی فروشگاه تنه شان به من می خورد متوجه شدم که حرف نمی زنند و بدون اینکه به من نگاه کنند خیلی آرام راهشان را کج می کنند. به نظرم رسید که خیلی روی پرهیز از درگیری تمرکز دارند و وقتی به شمال چین نقل مکان کردم جایی که گندم کشت می شود به نظرم رسید که مردم خیلی بیشتر تمایل به بحث و جدل و بیان صریح افکارشان دارند.

تلهلم متوجه شد که یانگ تسه چین را به دو دسته کشت گندم در شمال و کشت برنج در جنوب تقسیم می‌کند.

وی افزود: رود یانگ تسه در واقع خط تقسیم بین دو بخش کشت برنج و گندم در چین است و به همین دلیل به نظرم رسید که برنج و گندم اختلافات فرهنگی دو طرف یانگ تسه را توضیح می دهد.

تلهلم می‌گوید شالی کاری، همکاری و تلاش جمعی خیلی بیشتری از کشت گندم می‌طلبد، برنجکاری برای اینکه موفق باشد نیازمند همکاری کشاورزان برای ساختن سیستم‌های پیچیده آبیاری و تبادل نیروی کار است.

کشت گندم اما می‌تواند کاری مستقل باشد به این ترتیب به اعتقاد تلهلم گندم کاران بیشتر روحیات فردگرایانه دارند. 
 
مطالعه با تست‌های روانی به روی ۱۱۶۲ دانش آموز چینی از سراسر این کشور انجام شد، اختلاف‌ها در جوامع کشت گندم و برنج در نواحی نزدیک به هم اما واقع در دو سوی یانگ تسه هم آشکار بود که نشان می‌دهد سایر عوامل مثل آب و هوا در شکل گیری روحیات دو جامعه نقش نداشته باشد.
 
وی افزود: نتایج خیلی روشن است از این نظر که اختلافات زیادی میان شمال و جنوب چین وجود دارد و حداقل می توان استنباط کرد که این نتایج به کشت برنج یا گندم مربوط است. البته ثابت کردن رابطه علت و معلولی دشوار است اما این مطالعه حداقل حکایت از چنین ارتباطی دارد. 
وی گفت: مطالعاتش در هند هم دال بر اختلاف فرهنگی مشابهی در بخش های کشت برنج و گندم در هند است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار