"آینهورن" مشاور تیم مذاکره‌کننده آمریکا:

درباره تحقیق و توسعه می‌شود به ایران امتیازهایی داد/ 2000 سانتریفیوژ نسل اول برای ایران کافی است

مشاور تیم مذاکره‌کننده آمریکا در گفتگوهای هسته ای ، پیشنهاد وزیر امور خارجه ایران درباره نگه داشتن سطح کنونی ابعاد غنی‌سازی این کشور را برای آمریکا غیرقابل قبول خواند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، "رابرت آینهورن" در گفتگو با شبکه بی بی سی با تاکید بر این که آمریکا حاضر است برای تحقیق و توسعه، به ایران امتیازهایی بدهد، افزود نیاز مبرم ایران به غنی‌سازی اورانیوم در آینده نزدیک برای تامین سوخت تعدادی از راکتورهای آزمایشی است ولی برای تامین این سوخت نیازی به غنی سازی با ابعاد کنونی نیست. 

وی گفت راکتورهای آزمایشی البته برای تامین ایزوتوپ های پزشکی ، تشخیص و معالجه سرطان برای ایران مهم است اما این کشور می تواند به این ایزوتوپ ها با جزئی از برنامه هسته ای کنونی اش دستیابی داشته باشد و این در حالی است که جان کری وزیر امور خارجه این را روشن کرده است که از تعداد کنونی سانتریفیوژهای فعال به میزان زیادی (البته نه برای همیشه بلکه برای طول مدت زمان توافق نهایی) باید کاسته شود و در این دوره زمانی ، ایران به غنی سازی در سطح گسترده نیاز ندارد و تنها به ظرفیت محدودی نیاز دارد که بهتر است در طول مدت زمان توافق از این زمان برای آمادگی افزایش این ظرفیت برای نیازهای آینده استفاده کند.

این عضو تیم مذاکره‌کننده هسته ای آمریکا با تاکید بر این که درباره تحقیق و توسعه می شود به ایران امتیازهایی داد افزود البته مسئله تحقیق و توسعه مسئله پیچیده ای است ولی یک برنامه تحقیق و توسعه محدود که در طول مدت زمان توافق زیر نظر باشد ایده خوبی است چون ایران را قادر خواهد کرد که در این دوره زمانی خود را برای برنامه هسته ای غیرنظامی در آینده آماده کند. 

آینهورن درباره ابعاد برنامه هسته ای ایران و تعداد سانتریفیوژ مورد قبول برای آمریکا هم گفت برای دوره زمانی توافق که باید دوره ای به نسبت طولانی یعنی بین پانزده تا بیست سال باشد ، برای ایران کافی است که حدود 2000 سانتریفیوژ از نوع نسل اول داشته باشد یا تعدادی کمتر اگر بخواهد از سانتریفیوژهای پیشرفته تر استفاده کند ولی فقط چندهزار تا مثلا 2000 تا 4000 تا که با این تعداد ایران می تواند در آینده نزدیک نیازهای فوری اش را تامین کند. 

این محقق موسسه تحقیقات بروکینگز تصریح کرد دو تا چهارهزار تا چیزی در همین حدود از سانتریفیوژهای نسل اول یا حتی کمتر که چنین تعدادی می تواند ظرفیت غنی سازی کافی را برای تامین سوخت راکتورهای آزمایشی در اختیار ایران بگذارد. 

مشاور تیم مذاکره‌کننده آمریکا در گفتگوهای هسته ای ایران و شش قدرت جهانی همچنین درباره اختلاف نظر مدت توافق میان این گروه با ایران گفت معتقدم که دوره زمانی باید دو رقمی باشد. ایران نمی خواهد برای تامین سوخت آینده متکی به نسل کنونی ماشین های سانتریفیوژ باشد. این نسل از سانتریفیوژها هم اکنون نیز کارکرد چندانی ندارند. ایران می خواهد بتواند درباره سانتریفیوژهای پیشرفته تر تحقیق و سوخت مورد نیاز را خودش تولید کند. ایران نمی تواند این کارها را در کوتاه مدت انجام دهد و به زمان نیاز دارد اما اگر به آن چه که پنج به علاوه یک می خواهد تن دهد و برای انجام کارهای آینده برنامه ریزی کند ، می تواند یک برنامه معقول هسته ای غیرنظامی را پی بگیرد. 
رابرت آینهورن در پاسخ به بی بی سی مبنی بر موضع آمریکا در صورت توافق حاصل نشدن در مذاکرات میان ایران و گروه پنج به علاوه یک گفت سه انتخاب پیش رو خواهد بود ؛ انتخاب نخست خرید زمان بیشتر برای مذاکره از طریق تمدید مدت مذاکره است که چنین چیزی از نظر سیاسی چه در واشنگتن و چه در ایران مشکل خواهد بود ؛ انتخاب دیگر استفاده از نیروی نظامی است که به نظر من حداقل اکنون کسی علاقه مند به استفاده از این گزینه نیست و انتخاب سوم هم سعی برای افزایش تحریم ها است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۵ ۰۵ مرداد ۱۳۹۳
این ارزو را به گورخواهی برد که بتوانی ایران را محدودکنی وبرای ایران تعیین تکلیف کنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۸ ۰۵ مرداد ۱۳۹۳
خیال می کنه چکاره امریکا که تعیین تکلیف برای کشورها می کنه
Iran (Islamic Republic of)
احمد علی جهان بین
۱۱:۵۳ ۰۵ مرداد ۱۳۹۳
مرگ بر قلدر و مرگ بر مستکبر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۸ ۰۵ مرداد ۱۳۹۳
انتخاب بعدی هم بستن تنگه هرمز و زدن تو دهن آمریکاست.
Germany
ناشناس
۲۰:۲۸ ۰۵ مرداد ۱۳۹۳
من هم موافقم احسنت بر شما دلیر مرد ایرانی که زیر بار حرف زور نمیروید
آخرین اخبار