رویترز گزارش داد:

تهران رقیب سرسخت واشنگتن در صادرات نفت خام

ایران با فروش نفت با کیفیت‌تر به چین، عرصه را برای ورود نفت خام آمریکا به این کشور آسیایی که از بزرگترین مشتری‌های بازار انرژی جهان است، تنگ کرده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، خبرگزاری رویترز در گزارشی از سنگاپور به قلم "فلورنس تان" نوشت: آمریکا در نخستین تلاش های خود طی 40 سال گذشته برای صادرات نفت خام، با رقیبی مشکل ساز روبرو شده و آن ایران است.

رویترز افزود: ایران اکنون در حال فروش نفت با کیفیت بالاتر و قیمت پایین تر به چین است و این موضوع باعث شده است نفت خام صادراتی آمریکا نتواند به بازار این کشور که بزرگترین مصرف کننده انرژی در جهان است، وارد شود. این در حالی است که چین، قرارداد های سالانه خود را با تهران امضا کرده است و پیش بینی می شود در آینده نزدیک، هیچ نفت خامی از آمریکا خرید نکند.

تولید کنندگان آمریکایی به دنبال گشایش یک مسیر تجاری برای فروختن نفت خام سبک مازاد خود هستند. بدین ترتیب نگرانی هایی در خصوص میزان مصرف این نفت توسط سایر کشورهای آسیایی به وجود آمده است.

یک تاجر سنگاپوری که در یک شرکت تجارت نفت اروپایی مشغول به کار است در این باره گفت: چین کندانسه مورد نیاز خود را از ایران تهیه می کند، زیرا این محصول بسیار ارزانتر از کندانسه آمریکا است. چین ممکن است در آینده اقدام به خرید کندانسه از آمریکا کند، اما در این اقدام، پیشتاز نخواهد بود.

مقامات آمریکایی در ماه ژوئن گذشته موافقت خود را با صادرات کندانسه اعلام کردند، به شرطی که این محصول به میزان حداقل ممکن فرآوری شده باشد. بدین ترتیب، ممنوعیت صادرات نفت خام آمریکا که به مدت یک دهه برقرار بود، تا حدی از بین رفت. نفت خام سبک در کارخانه های فرآوری (موسوم به اسپلیتر) به اجزاء تشکیل دهنده تجزیه و از آن محصولات نفتی و پتروشیمی استحصال می شود. همچنین این محصولات ممکن است با نفت خام سنگین تر ترکیب شود تا در پالایشگاه ها مورد استفاده قرار بگیرد.

کره جنوبی و ژاپن، نخستین محموله های صادراتی کندانسه آمریکا را خریداری کرده اند. این دو کشور که در مجموع اندکی بیش از نیمی از ظرفیت اسپلیتر کندانسه آسیا را به خود اختصاص داده اند (یک میلیون و 100 هزار بشکه در روز)، تمایل بیشتری به تامین نیاز خود از آمریکا نشان داده اند.

خریداران آسیایی منتظر هستند تا ببینند آیا نفت صادراتی آمریکا، مناسب خرید است و اینکه آیا صادر کنندگان می توانند بهای این نفت را در حد رقابتی تعیین کنند یا نه. باید در نظر داشت که نفت خام آمریکا باید مسیر طولانی تری را در مقایسه با محصول تامین کنندگان دیگر مانند قطر و استرالیا طی کند تا به بازارهای آسیایی برسد.

براساس این گزارش، ایران نیز حدود 55 درصد از مجموع کندانسه تولیدی در میدان پارس جنوبی را که رقم آن به 250 هزار بشکه در روز می رسد، با تخفیفی بسیار زیاد و بر اساس قراردادهایی سالانه، به دو خریدار چینی می فروشد. از زمان کاهش شدت تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران در قبال کاهش فعالیت های هسته ای این کشور، صادرات نفت خام تهران حدود 30 درصد افزایش پیدا کرده و به رقم یک میلیون و 250 هزار تا یک میلیون و 300 هزار بشکه در روز رسیده است. بخش عمده این صادرات مربوط به صادرات محصول میدان پارس جنوبی به چین است.

قطر بزرگترین تامین کننده کندانسه برای کشورهای آسیایی شمرده می شود و روزانه 450 هزار بشکه از این محصول را به این کشورها صادر می کند. ایران در رتبه دوم قرار دارد. منابع آگاه پالایشگاه های هند نیز در این باره اعلام کردند فاصله نزدیکتر صادر کنندگان نفت خام در خاور میانه در مقایسه با آمریکا باعث شده است هزینه حمل این محصول برای آمریکا افزایش پیدا کند. به همین دلیل پالایشگاه های هند به خرید کندانسه آمریکا تمایلی نخواهند داشت.

از دیگر مسائلی که باعث می شود خریداران در خصوص نفت خام آمریکا تردید داشته باشند، آینده قوانین این کشور درباره صادرات کندانسه است. تا کنون دو سناتور آمریکایی اقدام وزارت بازرگانی آمریکا را در خصوص تصویب صادرات کندانسه مورد انتقاد قرار داده و گفته اند این اقدام ممکن است ناقض ممنوعیت صادرات نفت خام باشد که در دهه 1970 و زمان تحریم نفتی کشورهای عربی به تصویب رسید. 
همچنین خریداران آسیایی از این موضوع نگران هستند که کندانسه های تولیدی آمریکا ممکن است کیفیت های بسیار پایینی داشته باشد، زیرا از میدان هایی که در نقاط مختلف این کشور پراکنده است به دست می آید. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار