اقتصاددان صندوق بین‌المللی پول هشدار داد

پیامدهای سنگین اقتصادی برای "آرژانتین" در صورت عدم بازپرداخت بدهی‌ها

"اولیویه بلانشار"، اقتصاددان ارشد صندوق بین‌المللی پول هشدار داد: اگر آرژانتین در وضعیت عدم توان بازپرداخت بدهی‌های خود قرار گیرد، پیامدهای سنگینی برای این کشور و کل نظام مالی بین‌المللی خواهد داشت.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، "اولیویه بلانشار"، اقتصاددان ارشد صندوق بین المللی پول، هشدار داد اگر آرژانتین در وضعیت عدم توان بازپرداخت بدهی های خود قرار گیرد، پیامدهای سنگینی برای این کشور و کل نظام مالی بین المللی خواهد داشت.

کشورهایی که اوراق قرضه آرژانتین را در اختیار دارند از قسط بندی دوباره بدهی های این کشور مقروض آمریکای جنوبی خودداری کرده اند. دولت آرژانتین تا پایان ژوییه امسال فرصت دارد برای حل مشکل بدهی های سنگین دولتی خود راه حلی پیدا کند و موافقت طلبکارانش را جلب نماید در غیر این صورت برای دومین بار ظرف دوازده سال اخیر در وضعیت عدم توان بازپرداخت بدهی های دولتی خود قرار خواهد گرفت.

طلبکاران آرژانتین خواستار آن هستند که این کشور یک میلیارد و سیصد و سی میلیون دلار از بدهی های خود را بپردازد تا حاضر شوند دوباره با مقامات این کشور مذاکره کنند.

بلانشار که در کنفرانسی مطبوعاتی درباره پیش بینی های اقتصادی صندوق بین المللی پول سخن می گفت،‌ خاطر نشان کرد اگر مشکلات مالی آرژانتین به حدی افزایش یابد که دیگر نتواند بدهی های دولتی خود را بازپرداخت کند، این کشور باید بهای سنگینی را بپردازد چرا که دیگر برای مدتی به بازارهای مالی دسترسی نخواهد داشت.

 پس از ورشکستگی آرژانتین در سال 2001، مدیران این صندوق ها دیگر حاضر نشده اند درباره تقسیط دوباره بدهی های آرژانتین با این کشور مذاکره کنند و علاوه بر این در شکایت خود از آرژانتین به دستگاه قضایی آمریکا نیز حرف خود را به کرسی نشانده اند.

اگر برای مشکل بدهی های آرژانتین به موقع راه حل مناسبی پیدا نشود، این احتمال وجود دارد که دستگاه قضایی آمریکا راه بازپرداخت بدهی های آرژانتین به دیگر طلبکاران این کشور را نیز مسدود کند تا این کشور عملا از لحاظ فنی در وضعیت عدم توان بازپرداخت بدهی های خود قرار گیرد.

 قاضی آمریکایی که مسئول رسیدگی به این پرونده شده است، اعلام کرد قرارگرفتن آرژانتین در وضعیت عدم توان بازپرداخت بدهی های خود بدترین اتفاقی است که می تواند روی دهد این در حالی است که وکیل دولت آرژانتین در این پرونده تاکید کرد مهلت تعیین شده برای حل و فصل این مسئله پیچیده خیلی کوتاه است.

بلانشار خاطر نشان کرد اگر برای آرژانتین چنین اتفاقی بیفتد، علاوه بر پیامدهایی که برای این کشور دارد می تواند برای کل نظام مالی بین المللی نیز تبعات بدی در پی داشته باشد چرا که درباره بدهی های دولتی دیگر کشورهای بحران زده و تقسیط دوباره بدهی های آنها، تردیدهای جدی ایجاد خواهد کرد.

 آرژانتین که بدهی های دولتی اش بالغ بر یکصد میلیارد دلار برآورد می شود، در سال 2002 در وضعیت عدم بازپرداخت بدهی های خود قرار گرفت و اکنون نیز در معرض چنین خطری قرار گرفته است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار