شهرکرد/

مهار ریزگردهای تالاب میقان اراک با مالچ بیولوژیک محقق شهرکردی

یک پژوهشگر استان چهارمحال و بختیاری موفق به تولید مالچ زیست سازگار پلیمر سلولزی نانوسلوفید شده که با استفاده از این مالچ مهار ریزگردها و گرد و غبار تالاب میقان اراک در حال انجام است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد؛پروین برادران؛ این پژوهشگر استان چهارمحال و  بختیاری گفت: مالچ پلیمر سلولزی نانوسلوفید، اولین مالچ سبز ایران است که در کشور اختراع و به تولید انبوه رسیده است و مطالعات آزمایشگاهی آن سه سال طول کشیده و در سال 1388 با ثبت اختراع، مورد حمایت بنیاد نخبگان قرار گرفته است.


وی افزود: اولین آزمایش میدانی این مالچ در بیابان های خور و بیابانک و نائین انجام و سپس در بیابان های سگزی اصفهان با موفقیت انجام شده و پس از آن با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با آزمایش نهایی در منطقه ریگ بلند کاشان و پایش مجدد، تاییدیه های مکتوب برای آن صادر شد.


پروین برادران اظهار داشت: این طرح پنج سال است وارد عرصه های طبیعی شده و مالچ پلیمر سلولزی مقاومت خوبی در برابر باد های با سرعت حدود 120 کیلومتر بر ساعت، نور خورشید و عوامل جوی دارد و در طبیعت دارای دوام و پایداری مطلوبی است.
برادران، بی رنگ و بی بو بودن این محصول را از مزایا آن برشمرد و تاکید کرد: مالچ پلیمر سلولزی تغییر رنگی در عرصه ایجاد نمی کند و بنابراین تغییر دمای محسوسی ایجاد نمی شود.


مالچ در دمای معمولی پاشیده می شود و پاشش آن نیاز به تجهیزات سنگین ندارد و قابلیت تولید انبوه در نزیک محل پاشش و تثبیت را دارد و به همین دلیل هزینه های حمل و نقل آن حذف و آلایندگی حمل و نقل نیز کاهش می یابد.


مدیر کل محیط زیست استان مرکزی نیز در این خصوص گفت: کویر میقان نخستین منطقه کویری برخوردار از تالاب در کشور است که با مالچ پاشی صیانت می شود.


امیر انصاری افزود: برای اجرای طرح مالچ پاشی دو میلیارد و 500 میلیون ریال اعتبار هزینه شده که در فاز اول طرح به صورت نمونه در سطح 12 هکتار از زمین های اطراف تالاب میقان مالچ پاشی می شود.


وی ادامه داد: مالچ استفاده شده در کویر میقان درمقایسه با نمونه های بر پایه نفت، دارای صرفه اقتصادی مطلوب تر و مطابقت بیشتر با اقلیم منطقه میقان است.


انصاری گفت: در صورت توافق و جوابگویی نیاز منطقه، قرارداد 100 هکتار دیگر نیز با پیمانکار منعقد خواهد شد.


زمین مالچ پاشی شده مستعد برای کاشت درخت، درختچه، نهال و بذر خواهد بود که کار مطالعه روی زمین های منطقه در برنامه های آتی این سازمان قرار دارد. تالاب کویری میقان از تالاب های ایران است که در استان مرکزی و در 15 کیلومتری شمال شرقی اراک و جنوب غربی داوودآباد قرار گرفته است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.