سالاری‌های نوظهور عصرها

از سال‌هایی که پدرها سالارخانه بودند مدت زمان زیادی نمی‌گذرد اما به مرور زمان و طی سال‌های گذشته به فرزند سالاری رسیدند موجب شد نسل جدیدی با تربیتی متفاوت وارد اجتماع شوند.

 ربابه غنار تبریزی روانشناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، گفت: در زمان جنگ جهانی دوم در آمریکا و با بروز مشکلات اقتصادی والدین آمریکایی به دلیل مشکلات و محرومیت‌های فراوان نوع تربیت خود نسبت به فرزندانشان را تغییر دادند و این امر موجب شد فصل هیپی‌هایی که بی‌مسئولیت و نا به هنجار بودند وارد جامعه آمریکایی شوند. این امر در کشور ما بعد از جنگ بین ایران و عراق اتفاق افتاد به طوری که والدین پس از جنگ به نوعی شیوه‌ تربیتی و پرورش خود را نسبت به فرزندانشان تغییر دادند. 

وی در ادامه افزود: گهگاه والدین تلاش می‌کنند که آرزوهای خود را از طریق فرزندانشان برآورده کنند که این امر بازگشت زمان برای فرزندان حق زیادی را به وجود می‌آورد. 

در پاره‌ای از وارد والدین که بسیار مشغول کار هستند و وقت لازم را برای فرزندان خود صرف نمی‌کنند احساس گناه می‌کنند و این احساس عاملی می‌شود برای سرسپردگی آن‌ها نسبت به فرزندانشان به طوری که کم کم فرزند آنها نسبت به والدین خود حس طلبکاری پیدا می‌کند و با خود می‌اندیشد هر چیزی را که طلب می‌کنند باید به آن‌ها داده شود. 

تبریزی در ادامه گفت: از لحاظ روانشناسی اهرم قدرت باید در دست والدین باشد. والدین باید در حد نیاز خواسته‌های فرزندانشان را تأمین کنند نه بیشتر زیرا دادن امتیازهای زیاد به فرزندان مانع از رشد صحیح آن‌ها می‌شود. 

وی در ادامه اظهار داشت: والدین باید برای فرزندان خود قانون وحد معینی را مشخص کنند و از آن‌ها بخواهند که در راستای این قوانین تعین شده رفتار کنند. سخت‌گیری و محدودیت زیاد والدین نسبت به فرزندان کار درستی نیست ولی فرزندان نباید این موضوع را فراموش کنند که تا درخانه والدینشان زندگی می‌کنند باید احترام والدین خود را نگه داشته و از قوانین آنها پیروی کنند. 

وی در ادامه تصریح کرد: چون فرزندان در خانه بر اثر تربیت ناصحیح والدین احساس فرمان روایی می‌کنند، اقتدار و قانون را در جامعه و زندگی اجتماعی خارج از خانواده پذیرا نیستند و همین امر موجب می‌شود که به سوی ناهنجاری‌های اجتماعی قدم بردارند. 

وی در پایان خاطر نشان کرد: رادیو، تلویزیون، مدارس مهارت داشتن یک خانواده سالم براساس یک تربیت مناسب را به خانواده‌ها بیاموزند، والدین باید راه‌های رفتار درمانی، تشویق تنبیه صحیح را آموزش ببینند و بر مبنای آن رفتار کنند چون یک سیستم خانواده سالم نیاز به پیگیری و چکاب دارد تا بتوانند همه اعضای آن در زندگی بهروز باشند. 

انتهای پیام/   
برچسب ها: سالاری ، نوظهور ، فرزند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۰:۵۰ ۰۸ مرداد ۱۳۹۳
به اونی که ما گناه میکنیم و اون روشو از ما بر نمی گردونه خدا جون لایک داری :|

واقعا موافقم.باید این مهارتها به همه خانواده ها مخصوصا که تومناطق ما هنوز خانوادهای بی اطلاع از این موضوع و بی سواد زیاد.
آخرین اخبار