در اعتراض به حملات غزه؛

پرو و شیلی سفرای خود را از اسرائيل فراخواندند

الجزیره گزارش داد پرو و شیلی سفرای خود را از اسرائيل فراخواندند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، کشورهای شیلی و پرو روز سه شنبه به دلیل از سر گیری عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در نوار غزه، سفرای خود از فلسطین اشغالی برای رایزنی فرا خواندند.
بعد از اینکه هفته گذشته کشورهای برزیل و اکوادور سفرای خود را از اسرائیل فرا خواندند، کشورهای شیلی و پرو از دیگر کشورهای آمریکای لاتین هستند که سفرای خود را از اسرائیل فرا می خوانند.
وزارت امور خارجه شیلی در بیانیه ای این عملیات را «مجازات جمعی جمعیت غیر نظامی غزه» ارزیابی کرده است.
بیانیه دولت میشل باشله، رئیس جمهور سوسیالیست شیلی، افزود « همان طور بیش از هزار قربانی غیر نظامی غزه از جمله زنان و کودکان نشان می دهد، این عملیات و همچنین حملات علیه مدارس و بیمارستان ها معیارهای اساسی حقوق بین الملل بشردوستانه را م نقض می کند ».
شیلی پرتاب راکت از نوار غزه به اسرائیل را نیز محکوم اما خاطر نشان کرده است « شدت و بالا گرفتن عملیات اسرائیل در غزه با اصل استفاده متناسب از قدرت که شرط لازم برای توجیه دفاع مشروط است، مغایرت دارد ».
شیلی که در سال 2011 فلسطین را به عنوان کشور اما بدون تصریح به مرز به رسمیت شناخته است، یکی از مهم ترین جوامع عرب زبان را در منطقه که جمعیت آن بالغ بر 300 هزار نفر می شود، در خود جا داده است و یک جامعه با نفوذ یهودی شامل 30 هزار عضو نیز در آرژانتین ساکن است.
کشور پرو در همسایگی آرژانتین نیز در بیانیه که وزارت امور خارجه این کشور منتشر کرد، با اتخاذ همین تصمیم از نقض آتش بس با از سر گیری عملیات نظامی اسرائیل در غزه می کند، ابراز تاسف کرد.
سایر کشورهای آمریکای لاتین از جمله ونزوئلا و بولیوی از سال ها پیش روابط دپیلماتیک خود را با اسرائیل قطع کرده اند. ونزوئلا و بولیوی در سال 2009 بعد از عملیات مرگبار قبلی اسرئیل علیه غزه و کوبا نیز در سال 173 بعد از جنگ کیپور روابط دیپلماتیک خود را با اسرائیل قطع کرده اند


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار