عالیجنابان گیشه‌ها؛

جشنواره 16 میلیاردی سینمای ایران

مقایسه جدول فروش فیلم‌های سینمایی در سال 92 و 93 و ارزیابی میزان استقبال از سینما توسط مخاطبان بهبود و رونق وضعیت سینما در سال 93 نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد.

به گزارشخبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران  ؛ با مقایسه جدول فروش فیلم‌های سینمایی در سال 92 و 93 و ارزیابی میزان استقبال از سینما توسط مخاطبان بهبود و رونق وضعیت سینما در سال 93 نسبت به سال گذشته مشخص می‌شود.

 فیلم‌های سینمایی "رسوایی" به کارگردانی مسعود ده نمکی، "هیس دختر‌ها فریاد نمی‌زنند"، پوران درخشنده، و "حوض نقاشی"، به کارگردانی مازیار میری فروش بالاتر از 2 میلیارد داشتند.

سال 92 در فضایی که سینما رونق چندانی نداشت، فیلم "رسوایی" و "هیس دختر‌ها فریاد نمی‌زنند" خون تازه‌ای به رگ‌های خشکیده سینما جاری کرد.

فیلم بحث انگیز "هیس دختر‌ها فریاد نمی‌زنند" نیز با نقش آفرینی طناز طباطبایی و بابک حمیدیان خوش درخشید و طرفداران زیادی پیدا کرد.

"هیس دختر‌ها فریاد نمی‌زنند" یک اثر اجتماعی بدیع است که با نشان دادن ناهنجاری‌های تاسف بار فرهنگی و اخلاقی جامعه که منجر به جنایات ناخواسته‌ای می‌شود، در ذهن سینمای ایران ماندگار شد.

پوران درخشنده با ساخت فیلم "هیس دختر‌ها فریاد نمی‌زنند" به بسیاری از زخم دیدگان جامعه ، بدون آنکه بخواهند داغ ننگ به پیشانی شان می‌کوبند، شجاعت و جسارت شکایت و اعتراض داد.

سومین فیلم پر فروش سال 92، "حوض نقاشی" بود، با بازی متفاوت و غیر متعارف شهاب حسینی و نگار جواهریان موجب استقبال 3 میلیاردی شد.

"گذشته" به کارگردانی اصغر فرهادی پس از "حوض نقاشی" با فروش 2 میلیارد و 150 میلیون رتبه چهارم جدول فروش را از آن خود کرد.

این فیلم به ماجرای جدایی یک مرد ایرانی از همسر فرانسوی‌اش می‌پرداخت که با حضور مرد ایرانی در زندگی همسرش، مشکلات و ناهنجاری‌های زندگی شخصی زن نمایان می‌شود.

او که قصد ازدواج با مردی را دارد که همسرش در کجا به سر می برد، با اعتراف دخترش به موضوعی مهم، پی به علت این حادثه می برد.

همسر آن مرد با خوردن مقداری رنگ لباس در خشکشویی که محل کار و زندگیشان بود، به کما می‌رود و سبب این اقدام ایمیل‌هایی است که دختر این زن برای همسر آن مرد فرستاده بود.
 
علاقه و اشتیاق و امید مرد به برگشت همسرش به زندگی موجب اختلافاتی بین این زن و آن مرد می‌شود و سکانس آخر فیلم با پایان باز، قضاوت را به مخاطب می‌سپارد.

"تهران 1500" که فیلم انیمیشنی به کارگردانی بهرام عظیمی بود، با موضوع و رویکردی جالب بر پرده سینما ظاهر شد و یک میلیارد و 750 میلیون تومان فروش داشت.

در این انیمیشن جالب بهرام رادان، مهران مدیری، هدیه تهرانی، مهتاب نصیر پور، گوهر خیراندیش، محمدرضا شریفی نیا و حبیب رضایی به جای شخصیت‌های خود در فیلم گفتگو‌ها را اجرا می‌کردند.

پل چوبی نیز به کارگردانی مهدی کرم پور، با 1 میلیارد و 650 میلیون تومان فروش رتبه ششم جدول را به دست آورد.

فیلم سینمایی" جا به جا" با بازی اکبر عبدی، "دربند" به کارگردانی پرویز شهبازی، "چه خوبه که برگشتی" به کارگردانی داروش مهرجویی و "دهلیز" با بازی رضا عطاران و هانیه توسلی و به کارگردانی بهروز شعیبی در رقابت با سایر فیلم‌ها فروش چندانی نداشتند و فروش نهایتا 1 میلیارد و 490 با سالن‌های سینما خداحافظی کردند.

اکران ویژه نوروز متعلق  به "معراجی‌ها" ، "خط ویژه"، "چ" و "طبقه حساس" و "با دیگران"‌بود.  "معراجی‌ها" اثر جدید مسعود ده نمکی در فضای جدیدی ساخته شده بود و نسبت به موقعیت زمانی پیش از عید فروش خوبی به دست آورد.

"خط ویژه" نیز که به رانت خواری‌ها و زد و بند‌های خاص سیستم بانکداری و مالی پرداخته بود با استقبال خوبی رو به رو شد، هنر نمایی سام قریبیان که نقش یک فرد اقتصادی با پشتوانه را ایفا می‌کرد، نقطه عطف فیلم بود.

"چ" به کارگردانی حاتمی کیا که حواشی خاصی را  به دنبال داشت، از فیلم‌هایی بود که  مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت، هر چند که سکانس پایانی فیلم با بازی شخصی غیر از نقش اصلی فریبرز عرب نیا نمایش داده شد.

"طبقه حساس" نیز با موضوع خاص خود موجب واکنش‌هایی شد اما در کل با هنرنمایی رضا عطاران مخاطبان زیادی را به سالن‌های سینما کشاند.

"با دیگران" در میان هیاهوی فیلم‌های اکران ویژه نوروز گم شد و فروغ چندانی نیافت.

 ده نمکی و معراجی‌ها در فکر تصاحب "طبقه حساس"
 
فیلم سینمایی طبقه حساس با ایفای نقش رضا عطاران، بهاره رهنما، پیمان قاسم خوانی و پانته آ بهرام، با فروش پنج میلیارد و نهصد و ده میلیون تومان همچنان صدر نشین جدول فروش سال 93 است.

مسعود ده نمکی با معراجی‌ها پنج میلیارد و سیصد میلیون تومان فروش داشته و در فکر تصاحب صدر جدول است.
 
فیلم سینمایی "خط ویژه" نیز با فروش 2 میلیارد و پانصد و پنجاه میلیون تومان به بخش سینمای خانگی منتقل شد. این فیلم در حال حاضر رتبه سوم جدول فروش امسال را تصاحب کرده است.

"چ" به کارگردانی حاتمی کیا با فروش 2 میلیارد و چهارصد میلیون تومان رتبه چهارم را به دست آورده است و تاکنون جایگاهش تغییر نکرده است.

با این حساب فروش فیلم‌های سینمای ایران در بهار سال 93 مجموعا به رقم 16 میلیارد تومان می‌رسد که چنین رکوردی تا کنون بی سابقه بوده است.

فیلم سینمایی "پنج ستاره"، به کارگردانی مهشید افشار زاده و با نقش آفرینی شهاب حسینی، سحر قریشی، شیرین بینا، امید روحانی و یک بازیگر جوان با فروش یک میلیارد و صد و سی و پنج میلیون تومان همچنان رتبه پنجم را حفظ نموده است.

"زندگی جای دیگریست"، متروپل"، "با دیگران" در مقایسه با فیلم‌هایی که همزمان با آن‌ها اکران شد، موفقیت چندانی نداشتند و با فروش سقف 740 میلیون اکران آن‌ها پایان یافت.

گفتنی است، اکران فیلم‌های بالای جدول که شامل "طبقه حساس"، "معراجی‌ها"، "خط ویژه"، "پنج ستاره" بودند نیز به پایان رسیده است.

"زندگی مشترک آقای محمودی و بانو" با 720 میلیون فروش در رتبه هشتم است. این فیلم با ایفای نقش حمید فرخ نژاد، هنگامه قاضیانی، پیمان قاسم‌خانی و ترانه علیدوستی همچنان بر پرده نمایش است.

"اشباح"، "برف"، "در بست آزادی"، "تجریش نا تمام ه رهاتر از دریا  نیز که با پیوستن فیلم، امروز با بازی پرویز پرستویی و سهیلا گلستانی به کران در حال رقابت با هم هستند.

با بررسی و مقایسه جدول فروش سال 92و امسال تا مرداد ماه که هنوز نیمه سال به پایان نرسیده، بهبود و رونق فروش گیشه‌های سینما در سال جدید مشهود است و طبق پیش بینی‌های مدیران سینمایی و عده‌ای از بازیگران که علاوه بر پیش بینی، امید فراوانی به بهبود وضعیت سینما داشتند، سال جدید، سال رونق بهتر سینما بوده است.

فیلم "رد کارپت" که مستند است، در میان فیلم‌های همزمان خود پیشتاز است و امید است با ساخت فیلم‌های جدید و اکران آن‌ها،‌ سینمای ایران در سال‌های جدید روند رو به رشد و پیشرفت خود را ادامه دهد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۸ ۰۸ مرداد ۱۳۹۳
سانسهای فوق العاده تا نیمه شب در سینماهای فیلم امروز

فیلم امروز آخرین ساخته رضا میرکریمی با آغاز تعطیلات عید فطر با استقبال بسیار خوبی در سینماها مواجه شده و تعدادی از سینماهای نمایش دهنده این فیلم به خاطر استقبال مردم ،مجبور شده اند سانس فوق العاده برای این فیلم بگذارند.
به گزارش روابط عمومی فیلم امروز ،در سینما فرهنگ برای اولین بار ،سانس 12تا 2نیمه شب در نظر گرفته شد وتماشاگران تا ساعت 2 به تماشای این فیلم نشستند.در سینما آزادی هم سانس 2تا 4 صبح برای فیلم در نظر گرفته شد.
در سینما استقلال هم سانس ویژه 12:30تا 2:30 نیمه شب برای فیلم امروز در نظر گرفته شد.
از سویی دیگر پخش کننده ودیگر دست اندرکاران فیلم امروز ،برای رضایت تماشاگران ،توجه ویژه ای به کیفیت نمایش فیلم امروز در سینما استقلال داشته اند و فیلم امروز با صدا وتصویر بسیار خوبی در این سینما ، در حال نمایش است.
آخرین اخبار