ثبت اطلاعات بیش از ده هزار نمونه زیستی موجود در کشور در "شبکه ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران"

اطلاعات بیش از ده هزار نمونه زیستی موجود در مراکز تحقیقاتی کشور بر روی سایت شبکه ملی ذخایر ایران قرار گرفته است.

سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی، رئیس مرکز، ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در  گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: این اطلاعات شامل سلولهای انسانی و جانوری، بذور گیاهی، میکروارگانیسم‌ها و مواد ژنتیکی نظیر وکتور و DNA ژنومی موجود در مراکز تحقیقاتی ایران هستند.

وی افزود: تاکنون اطلاعات 10485 نمونه زیستی بر روی سایت شبکه قرار گرفته که 9446 مورد آن مربوط به بذور گیاهی است.

فاضلی در خصوص اهداف راه اندازی این شبکه در سال 1389 زیر نظر ستاد توسعه زیست فناوری گفت: تهیه بانک اطلاعات از ذخایر ژنتیکی و زیستی داخلی و بین المللی، دسترسی آسان به اطلاعات ذخایر بیولوژیک ایران، تسهیل تهیه نمونه‌های زیستی توسط محققان، ارائه راهکارها و برنامه های مربوط به استانداردسازی، توسعه و حمایت از مراکز مزبور به منظور هماهنگی و جلوگیری از موازی کاری و تعیین حوزه های مغفول مانده از مهمترین اهداف این شبکه می‌باشد. 

وی با اشاره به سوابق طولانی تاسیس شبکه‌های زیستی در آمریکا، اروپا و آسیا و ثبت اطلاعات صدها هزار نمونه زیستی در آنها، به منظور دسترسی جامعه علمی و تحقیقاتی به آنها، توجه بیشتر مراکز علمی دارای کلکسیون به تکمیل اطلاعات شبکه ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران را خواستار شد.

فاضلی در ادامه افزود: تاکنون 21 موسسه، سازمان و شرکت دانش بنیان به عضویت شبکه درآمده‌اند؛ لذا از مراکزی که نمونه‌های زیستی را نگهداری می‌کنند دعوت می‌گردد تا با عضویت در این شبکه، اطلاعات نمونه‌ها را در دسترس جامعه پژوهشی و صنعتی قرار دهند تا علاقه مندان در کوتاهترین زمان به این منابع دست یابند.

لازم به ذکر است؛ اطلاعات این نمونه‌ها از طریق سایت شبکه ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران به نشانی www.ibrn.ir قابل دسترس می باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار