عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی خوزستان مطرح کرد

وفور "مصالح غیراستاندارد" در کشور/ کاهش میزان هدررفت انرژی با استانداردسازی مصالح ساختمانی

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی استان خوزستان گفت: متاسفانه مصالح غیراستاندارد به وفور در کشور دیده می‌شود و مالکین با توجه به قیمت کمتر، مصالح ارزان‌تر و بی‌کیفیت‌تر را انتخاب می‌کنند.

مرادعلی واهبی، عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی استان خوزستان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران افزود: استاندارد بودن مصالح ساختمانی می‌تواند در کاهش میزان هدر رفت انرژی تاثیر بسزایی داشته باشد.

وی با بیان اینکه مصالح استاندارد در مشخصات فنی ساختمان با ضریب انرژی آن مشخص است، تصریح کرد: فن‌آوری‌های جدید در مصالح ساختمانی باید توسط موسسات و مراجع ذی‌ربط از نظر استاندارد بودن کنترل، بررسی، اصلاح و سپس عرضه شود.

واهبی در ادامه گفت: چرا که برخی فن‌آوری‌های جدید به دنبال بازارگرمی هستند و اصلیت‌شان از طریق مراجع رسمی کشور تایید نشده است.

مسئول کمیته نظارت در سازمان نظام مهندسی اظهار داشت: اینگونه عوامل با بخشنامه و آئین‌نامه، اجرایی و تدوین نخواهد شد بلکه باید قبل از عرضه شدن در بازار از نظر رعایت استاندارد مصالح ساختمانی کنترل و نظارت شود و مردم و جامعه‌ مهندسین بدانند که از چه مصالحی استفاده می‌کنند.

واهبی تاکید کرد: از مراجع ذی‌الصلاح انتظار می‌رود تا با برخورد و نظارت از فروش و عرضه مصالح ساختمانی بی‌کیفیت و فاقد استاندارهای لازم جلوگیری و با سودجویان برخورد کنند.

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی اظهار داشت: در استان خوزستان تفاهمنامه‌ای با اداره‌ استاندارد بر این مبنا صورت گرفته تا مهندسان و ناظران در مواقع مشاهده مصالح غیر استاندارد در مراحل ساخت و ساز مراتب را به اداره‌ی استاندار گزارش دهند.

وی با تاکید بر اینکه مراجع ذی‌الصلاح مطابق با قانون باید نقش و وظایف خود را کمی پررنگ‌تر کنند، افزود: ساختمان‌هایی که ساخته می‌شوند سرمایه‌های ملی ما هستند و چنانچه از پایداری و استحکام خوبی برخوردار نباشند در مواقع حادثه فاجعه آفرین می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار