گپی با عروس دلواپس و نگران «فاخته»

کمند امیر سلیمانی که از نیمه دهه ۶۰ بازیگری را آغاز کرده در مجموعه «فاخته» این بازیگر در نقش عروس یک خانواده مذهبی ظاهر شده است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، با آغاز ماه مبارک رمضان مجموعه‌های ویژه تلویزیون رونق دوباره گرفته و مهمان سفره‌های افطار و خانه‌های گرم مخاطبان شده‌اند. یکی از مجموعه‌‌های امسال که تاکنون توانسته مخاطبان بسیاری را جذب کند، مجموعه «فاخته» است. با کمند امیرسلیمانی بازیگر نام‌آشنای تلویزیون که در این مجموعه به هنرنمایی پرداخته، به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

کمند امیر سلیمانی که از نیمه دهه ۶۰ بازیگری را آغاز کرده است، مدتی در مجموعه‌‌های طنز ظاهر شد و بینندگان جنبه دیگری از توانایی‌های او را شناختند اما در مجموعه «فاخته» این بازیگر در نقش عروس یک خانواده مذهبی ظاهر شده است.

چطور شد بازی در مجموعه «فاخته» و به‌ویژه این نقش را پذیرفتید؟

من مدت زمان طولانی مسافرت بودم و امکان اینکه در مجموعه‌های بلند بازی کنم را نداشتم، یک سال و نیم هم درگیر بازی در مجموعه‌‌های رسانه‌های تصویری و شبکه خانگی بودم، وقتی این نقش به من پیشنهاد شد و دیدم کار مناسبتی است و به‌خصوص مربوط به ماه رمضان است، تشویق شدم در آن بازی کنم.

نقشی که بازی می‌کنید چه ویژگی‌هایی دارد؟

این شخصیت در یک خانواده نه‌چندان سنتی اما مذهبی زندگی می‌کند. این خانواده نه از جنس خانواده‌های عجیب و غریب بلکه نمونه خانواده ایرانی است. یک خانواده ساده ایرانی با تمام مشخصه‌های عمومی آن که همه می‌شناسیم. من عروس این خانواده هستم که خیلی به هم وابستگی دارند و دچار برخی مشکلات می‌شوند که از نظر عاطفی زندگی من و دخترم را تحت تأثیر قرار می‌دهد. از این رو بازی در این نقش بسیار حسی است و به شخصیت‌سازی و درآوردن دقیق حس‌های عاطفی یک مادر و یک عروس نیاز دارد.

این شخصیت چقدر با علایق و خلق و خوی واقعی شما نزدیک است؟

از لحاظ عاطفی برای خودم بسیار جالب است و تجربه چنین وقایعی را در زندگی دارم ولی از این نظر که این شخصیت بسیار دلواپس و نگران است خیلی با شخصیت خود من موافق و سازگار نیست.

مجموعه «فاخته» در چه قالبی و با چه هدفی ساخته شده است؟

در این سریال شخصیت من خیلی غمگین است؛ یعنی زمینه این مجموعه چنین اقتضا می‌کند و به این دلیل جزو سریال‌های درام به شمار می‌آید.

بازی با دیگر بازیگران را چطور دیدید؟

خوشبختانه با اینکه اولین بار بود که با برخی از دوستان کار می‌کردم، خیلی ارتباط حرفه‌ای و خوبی داریم و رفتار پشت صحنه بسیار مطلوب است.

با توجه به اینکه گفتید این نقش با ویژگی‌های شخصیتی شما چندان ارتباط ندارد، به نظرتان بر چه اساسی شما را انتخاب کردند؟

راستش این را باید از کارگردان بپرسید ولی از نظر فیزیکی و جنس بازی، من به این شخصیت نزدیک هستم. البته قرار هم نیست ما خودمان را بازی کنیم. از خیلی جنبه‌ها هم شخصیت من در این نقش وجود دارد.

شما ادبیات نمایشی خوانده‌اید، فیلمنامه مجموعه «فاخته» را با توجه به اینکه برای ماه رمضان نوشته شده است، چطور دیدید؟

در هنگام شروع، فیلمنامه قسمت‌های ابتدایی را در اختیار داشتیم و هر چه بازی پیش می‌رفت، متن‌های جدید به دستمان می‌رسید و نگارش همچنان ادامه دارد اما در کل به نظرم فیلمنامه ساختار قابل قبولی دارد و مخاطب را جذب می‌کند.

تصویربرداری کی شروع شد؟

از اواخر فروردین و همچنان ادامه دارد. به هر حال ساخت مجموعه برای کل ایام ماه مبارک رمضان وقت زیادی می‌طلبد.

آیا زمان کافی برای ارائه یک کار اثرگذار در اختیار داشتید؟

چون کار باید در ماه رمضان پخش می‌شد، شاید بشود گفت نه، زمان مناسب را در اختیار نداشتیم و به علت کمبود زمان برخی از قسمت‌ها با عجله ساخته می‌شود.

برای بازی در این نقش نیازمند کسب اطلاعات ویژه‌ای بودید؟

نه، احتیاجی نبود؛ یک کار واقعیت گرا و خانوادگی است که بیشتر به درآوردن حس‌ها و نزدیک شدن به احساسات شخصیت نیاز دارد.

گفتید مدتی در خارج از کشور زندگی می‌کردید، فکر می‌کنید شبکه‌های ماهواره‌ای با چه رویکردی می‌خواهند مخاطبان تلویزیون ایران را تحت تأثیر قرار دهند؟

خیلی ساده است، سوژه‌هایی را انتخاب می‌کنند که برای عموم مردم جذاب است، لوکیشن‌ها و تصویرها و لباس‌ها و چهره‌های زیبا تأثیر دارد و ویژگی‌های بصری آنها مخاطبان را جذب می‌کند.

به نظرتان ما در ساخت فیلم‌ها و سریال‌‌هایمان دچار کاستی در ویژگی‌های بصری هستیم؟

خیلی زیاد. ما تنوع تصویری‌مان خیلی کم است و سال‌های سال است که تماشاچی‌ها ما را به یک شکل دیده‌اند، لوکیشن و ابزار صحنه ما متنوع نیست و این موضوع دلیل اصلی افت برخی کارهاست.

یک مجموعه برای اینکه بتواند مخاطب را جذب کند و بر او تأثیر بگذارد باید از چه عوامل و ابزاری استفاده کند؟

مهم‌ترین بخش از نظر من سوژه داستان است. مورد دیگر، زیبایی بصری و تصویری است؛ نوع لباس، دکور و لوکیشنی که از آن استفاده می‌شود، هر چه این موارد را بیشتر تقویت کنید، می‌‌توان بیشتر روی مخاطبان اثر گذاشت.

با توجه به اینکه سریال «فاخته» برای ماه مبارک رمضان تولید شده که فرصت خوبی برای جذب مخاطبان است، تصور می‌کنید تا چه حد از این فرصت بهره برده است؟

هیچ! چون این سریال کمابیش با همان شکل تکراری دارد ساخته می‌شود و با همان بازیگرانی که مثلاً پارسال در شبکه دو بازی کرده‌اند و امسال آمده‌اند شبکه سه. تنها چیزی که می‌دانم و می‌خواهم درباره‌اش صحبت کنم این است که همه گروه تلاش می‌کنند کاری ارائه کنند که تماشاگر از آن احساس رضایت کند./سروش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار