متن کامل نشست مجلس نمایندگان آمریکا درباره مذاکرات هسته ای

موضوع برنامه موشکی ایران باید در توافق جامع حل‌وفصل شود/ باید آمادگی خروج از مذاکرات را در صورت لزوم داشته باشیم/ ایران باید بداند همه گزینه‌ها روی میز است

شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا و کوهن معاون وزیر خزانه داری آمریکا پس از شرکت در نشست کمیته روابط خارجی مجلس سنا در جلسه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان شرکت کردند. شرمن و کوهن ابتدا پس از قرائت گزارش های مکتوب خود که پیش از این ، آن را در مجلس سنا ارائه کرده بودند به پرسشهای نمایندگان پاسخ دادند .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اینترنتی روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا؛ رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت امروز بعد از ظهر، ما شش ماه دیپلماسی هسته ای با ایران را بررسی و این سوال را مطرح می کنیم که آیا می توان به توافقی پایدار تا بیست و چهارم نوامبر رسید یا خیر. از پاییز گذشته، دولت آمریکا در کنار انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان به دنیا مذاکره بر سر یک راه حل بلند مدت و جامع برای برنامه اتمی ایران است. بر اساس این مذاکرات، ایران موافقت کرده است تا برنامه اتمی خود را در ازای رفع برخی از تحریم ها محدود کند. 

*** "اد رویس" رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا: دولت تلاش‌های کنگره را برای فشار بیشتر به مذاکره‌کنندگان پس زده است

وی افزود در این مذاکرات، دولت همچنین تلاش های کنگره را برای دادن اهرم های فشار بیشتر به مذاکره کنندگان با تحریم های بیشتر را که در صورت شکست مذاکرات اجرایی می شوند، پس زده است. قانونی که من و انگل آن را تدوین کردیم و در واقع با 400 رای در مجلس نمایندگان تصویب شد، به ایران گزینه بین مصالحه و فشار اقتصادی را ارائه می‌کند. در واقع، چند روزی پیش از پایان مهلت فعلی، وزیر امور خارجه ایران پیشنهاد توقف فعالیت نوزده هزار سانتریفوژ برای چند سال را مطرح کرد. آیا موضع فعلی بعد از شش ماه مذاکره با ایران، بهترین شکل پیشنهاد ایران به شمار می آید؟ در واقع در این وضعیت موجود ایران مشغول غنی سازی اورانیوم بیشتری است.


*** ایران همچنان توانمندی فرار هسته‌ای در سه ماه را داراست
وی ادامه داد این کمیته تمرکز خود را روی ایران قرار داده و جلسات استماع متعددی را برگزار کرده است. برخی از کارشناسان عدم اشاعه به ما گفته اند که در میان چالش ها، شمار سانتریفوژهای ایران به چهار هزار کاهش یافته است ولی این کشور همچنان توانمندی فرار هسته ای در سه ماه را داراست. مقامات سابق آمریکایی و آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته اند که عدم درک ابعاد احتمالی نظامی برنامه اتمی ایران کار تایید صلح آمیز بودن ماهیت برنامه اتمی ایران را غیر ممکن می کند. هفده سال طول کشید تا آژانس به این نتیجه رسید که برنامه اتمی آفریقای جنوبی صلح آمیز است و این نتیجه گیری نیز با همکاری دولت جدید این کشور صورت گرفت.

نماینده جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا گفت کلینتون، وزیر امور خارجه سابق نیز این هفته گفت هر گونه غنی سازی در داخل ایران باعث شروع مسابقه تسلیحاتی در خاورمیانه می شود. 


***  با منقضی شدن توافق جامع، در نهایت ایران هیچ محدودیتی بر تعداد سانتریفوژهای خود قائل نخواهد شد
"اد رویس" در ادامه اظهارات مقدماتی خود در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت:بسیاری درک نمی کنند که هرگونه محدودیت اعمال شده بر برنامه ی هسته ای ایران به عنوان بخشی از یک راه حل جامع، منقضی خواهد شد. در این خصوص باید گفت در واقع توافقنامه ی جامع نیز یک گام موقت دیگر است و در واقع گام نهایی واقعی گامی است که در آن با ایران به عنوان هر کشور دیگری رفتار می شود که فاقد تسلیحات هسته ای عضو ان پی تی است. معنی این جمله من این است که هیچ تحریمی وجود ندارد، هیچ محدودیتی روی تامین و تهیه اقلام هسته ای وجود ندارد و قطعا هیچ محدودیتی بر تعداد سانتریفوژهایی که می توانند بچرخند یا سطح غنی سازی آنها وجود ندارد. در چنین وضعیتی ایران می تواند در مقیاس صنعتی غنی سازی کند و اعلام کند که به فروش اورانیوم غنی شده به بازار بین المللی علاقه مند است یعنی همان کاری که فرانسه انجام می دهد. 

وی افزود ایران همچنین می تواند اورانیوم را در سطوح نزدیک به درجه ی قابل بکارگیری در تولید بمب غنی کند و اعلام کند که علاقه دارد انرژی مورد نیاز  نیروی دریایی هسته ای خود را تامین کند کاری که اکنون برزیل انجام می دهد. شکی نیست که ایران نه مانند فرانسه و نه مانند برزیل است.

رویس ادعا کرد همانطور که یک مقام سابق اطلاعاتی گفت برنامه هسته ای ایران تنها نوک یک نیزه است که در کل دنیا گسترش یافته است و منافع مهم آمریکا را تهدید می کند.


***  اگر در نوامبر توافقی در کار نباشد، تحریم‌ها تشدید خواهد شد
رئیس کمیته ی روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا خطاب به وندی شرمن گفت: خانم شرمن ! من اطمینان ندارم که با توجه به تعهد عمیق ایران به داشتن یک برنامه ی هسته ای به شدت خطرناک،  ما چگونه به توافقنامه ای دست پیدا می کنیم که امنیت ملی آمریکا را بهتر کند؟ یک چیز کاملا روشن و مشخص است:  وقتی نوامبر فرا برسد و هیچ توافقی نباشد، تحریم های بیشتری در کار خواهد بود. همزمان با اینکه دولت آمریکا مسیر خود را طی می کند ، من می دانم و اعتماد دارم که شما در تماس نزدیک با این کمیته خواهید بود. این امر با توجه به تغییرات مهم در سیاست های ما در بخش تحریم های ایران که باید مد نظر قرار گیرند، بسیار اهمیت دارد.

نماینده جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا گفت همانطور که می دانید من و انگل ، اخیرا نامه ای را به باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا نوشته ایم که به امضای 340 نفر از همکاران ما رسیده است و در این نامه گفتیم که انتظار این هماهنگی بسیار نزدیک را داریم. آمریکا زمانی قویتر است که ما با یکدیگر کار کنیم. 


*** "الیوت انگل" عضو کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا: من از تمدید مذاکرات به شرط آن که نامحدود نباشد، حمایت می‌کنم

"الیوت انگل" عضو کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا ابتدا از تلاش های وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور سیاسی و دیوید کوهن معاون وزیر خزانه داری آمریکا در خصوص مذاکرات هسته ای ایران تشکر کرد و گفت پس از شش ماه مذاکرات میان ایران و گروه پنج بعلاوه یک  بر اساس طرح اقدام مشترک، بر سر تمدید چهار ماهه این مذکرات توافق شد؛ من از تمدید این مذاکرات به شرط آن که نامحدود نباشد، حمایت می کنم. 


***  ایران باید اکسید اورانیوم 25 درصد غنی شده خود را به میله های سوخت هسته ای تبدیل کند
وی افزود بر اساس طرح اقدام مشترک ، ایران ظرف چهار ماه اینده از همه محدودیت های تعیین شده در طرح اقدام مشترک پیروی می کند و به تعهداتش عمل خواهد کرد. ابتدا اینکه ایران باید اکسید اورانیوم 25 درصد غنی شده خود را به میله های سوخت هسته ای تبدیل کند. همچنین ایران باید ذخایر اورانیوم غنی شده بیست درصد را خنثی کند و در عوض ایران به دارائی های مسدود شده خود به ارزش دو میلیارد و هشصد میلیون دلار دسترسی خواهد داشت. 


*** حاصل نشدن توافق بهتر از یک توافق بد است
انگل افزود طرح مشترک اقدام نتایج مثبتی داشته است ، اقتصاد ایران همچنان بر اثر تحریم های بین المللی تحت فشار است و محدودیت روند غنی سازی در ایران  در یک دوره زمانی مشخص تعیین شده است. آمریکا و متحدانش تصور می کنند این روند ممکن است نتیجه بخش باشد ارزش آن را دارد که برای مدت زمانی طولانی تر، آن را دنبال کنیم. در حالی این روند ادامه دارد ، من اظهارات جان کری وزیر امور خارجه آمریکا را متذکرمی شوم که در آغاز فرایند گفته است، حاصل نشدن توافق بهتر از یک توافق بد است، آنچه که شش ماه پیش درست بود، اکنون نیز درست است و امروز امیدواریم که نگاه دقیقی به  برخی نگرانی های باقی مانده بیندازیم .

انگل تصریح کرد حاصل نشدن توافق، بهتر از توافق بد است اما امیدوارم همه بر سر اینکه توافق بد چیست و توافق خوب چیست، توافق داشته باشیم. 

وی افزود ابتدا من می‌خواهم این نارضایتی خودم را اعلام کنم که به ایران اجازه داده شده است بر اساس طرح اقدام مشترک به غنی سازی ادامه دهد. وی افزود ما همچنین منتظر هستیم که ببینیم ایرانی ها به صراحت و آشکارا اثبات کنند که برنامه هسته ای شان کاملا صلح آمیز است. به علاوه تاسیسات اعلام شده ایران در طرح مشترک اقدام، ما نگران احتمال وجود تاسیسات اعلام نشده از جانب ایران هستیم. هر چند ایران به آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه دسترسی به تاسیسات اعلام شده را داده است، اما ابهاماتی درخصوص تاسیساتی وجود دارد که ما چیزی از آن ها نمی دانیم. 


*** حماس تقریبا همه سلاح هایش را از ایران گرفته است
انگل مدعی شد نگرانی من همچنین در خصوص چیزی است که ایران در ازای یک توافق جامع به دست خواهد آورد. ایران در حال حاضر دارایی های مسدود شده به ارزش بیش از یکصد میلیارد دلار در خارج از کشور دارد و این غیر از پولی که است که ایران می تواند با برداشته شدن تحریم ها به دست اورد و اقتصادش به وضع عادی برگردد. از این پول ایران می تواند برای تامین مالی فعالیت هایی در سراسر منطقه استفاده کند. شما باید به درگیری کنونی اسرائیل و حماس در غزه بنگرید، حماس تقریبا همه سلاح هایش را از ایران گرفته است و از این رو نگرانی ها نه تنها در خصوص برنامه هسته ای ایران بلکه بقیه مسائل وجود دارد.
وی گفت ایران همچنان عمده ترین حامی حزب الله و حماس است و ایران همچنان به سوریه کمک می کند . باید تضمین شود که برداشته شدن تحریم های ایران به معنای کمک بیشتر به این گروه‌ها نباشد. 


*** باید آمادگی خروج از مذاکرات را در صورت لزوم داشته باشیم 
وی گفت همانطور که رئیس جمهور اوباما شانس موفقیت را پنجاه -پنجاه اعلام کرده است ، من همچنان در این خصوص مظنون هستم و تردید دارم و نباید توافق بدی حاصل شود که به ضرر متحدانمان و منافع مان باشد از این رو باید آمادگی خروج از مذاکرات را در صورت لزوم داشته باشیم. اگر مذاکرات به بن بست برسد ، باید اماده اعمال تحریم های بیشتر برای آوردن فشار اقتصادی علیه ایران باشیم. ایران باید بداند که همه اقداماتش پیامدهایی خواهد داشت. 



*** کنگره به جدیت عقیده دارد که تحریم ها باید به قوت خود بماند 
وی گفت همانطور که رئیس کمیته روابط خارجی گفت لایحه ای در این خصوص به تصویب چهار صد نفر از نمایندگان کنگره به تصویب رسیده است و همه اعضای کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان نیز ان را تصویب کرده اند و دموکرات ها و جمهوری خواهان به آن رای داده اند . کنگره به جدیت عقیده دارد که تحریم ها باید به قوت خود بماند تا ایران بداند اگر با حسن نیت مذاکره نکند، با چه چیزی مواجه است. 


*** برای رسیدن به توافق نهایی یک جدول زمانی تعیین شود
وی افزود برای رسیدن به توافق نهایی باید یک جدول زمانی تعیین شود تا ایران به زمانی بیشتر برای فرار هسته ای نیاز داشته باشد و قطعا این چیزی است که ما همه نگرانش هستیم و باید در مذاکرات و توافق جامع لحاظ شود. 


*** ایران باید بداند همه گزینه‌ها روی میز است
وی مدعی شد: باید متذکر شوم دراین خصوص تفاوتی میان دموکرات ها و جمهوری خواهان وجود ندارد و می دانیم که ایران با حسن نیت مذاکره نمی‌کند . 
انگل گفت این را نیز می دانیم که ایران باید بداند همه گزینه‌ها روی میز است و فقط در حد حرف نیست و این حرف ها، جنبه اجرایی نیز می یابد. اگر انها واقعا درک کنند که همه گزینه ها مطرح است ممکن است با حسن نیت مذاکره کنند.

*** شرمن: معیارهای مشخصی برای یک توافق خوب داریم/ در شش ماه گذشته ما پیشرفت هایی چشمگیر و مستمر داشتیم
وندی شرمن در ابتدای سخنان خود ضمن تقدیر از اعضای کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت شما بیانیه مکتوب مرا در اختیار دارید و بنابر این من خلاصه ای مسائل مهم را مطرح می کنم. هدف همه ما جلوگیری از رسیدن ایران به سلاح اتمی است. فرایند دیپلماتیک که ما در حال حاضر درگیرش هستیم، برای رسیدن آشتی جویانه و دائم به این هدف است. ما معیارهای مشخصی برای یک توافق خوب داریم، توافقی که بتواند همه راه های احتمالی دسترسی ایران به سلاح اتمی را ببندد. همچنین تخفیف در تحریم های خود را بسته به عملکرد ایران خواهیم کرد. تنها تخفیف هایی شامل ایران می شوند که این کشور گام هایی قابل راستی آزمایی را براساس توافق جامع بردارد و همچنان توانمندی خود را برای تشدید فشار در صورت سرپیچی ایران حفظ خواهیم کرد.

وی افزود امروز نمی توانم به شما بگویم که دیپلماسی ما موفقیت آمیز خواهد بود زیرا اطمینان ندارم که اینگونه باشد. می توانم به شما بگویم که در شش ماه گذشته ما پیشرفت هایی چشمگیر و مستمر داشتیم. ما دیدگاه های خود را رد و بدل و اختلاف ها را کاهش داده ایم و حوزه هایی را که باید کارهای بیشتری روی آن انجام شود، شناسایی کرده ایم. برای نمونه، ما مذاکراتی سازنده درباره نحوه کاهش خطرهایی که تاسیسات اراک و فردو دارند، صورت داده ایم. درباره پروتکل لازم برای شفافیت و از میان بردن ذخایر اورانیوم غنی شده ایران، هیچ موضوعی از چشم دور نگاه داشته نشده است ولی هیچ چیز هم نهایی نشده است زیرا تا زمانی که روی همه چیز توافق نشود، در واقع توافقی به دست نیامده است. 


*** در برخی موارد از جمله موضوع کلی توانمندی غنی‌سازی اختلاف‌هایی اساسی داریم
شرمن گفت در برخی موارد نیز ما اختلاف هایی اساسی داریم. از جمله موضوع کلی توانمندی غنی سازی، همانطور که می دانید، محدودیت هایی درباره طرح جزئیات مصالحه در اینجا وجود دارد ولی همچنان اهرم های لازم برای رسیدن به هدف هایی که در نظر داریم، در اختیارمان هست. هر چند که موانع اساسی به جای خود هستند ولی ما در مسیری درست در حال حرکت هستیم. برای این منظور، حدود دو هفته پیش، طرف های مذاکره کننده توافق کردند مدت زمان گفتگوها را چهار ماه دیگر تمدید کنند. ما به این علت با چنین تمدیدی موافقت کردیم چون شاهد پیشرفت چشمگیر در گفتگوها بودیم زیرا می دیدیم که راهی برای رسیدن طرح جامع اقدام در پیش رویمان هست هر چند که این راه دشوار است.

*** به گفته آژانس، ایران به تعهدات خود عمل کرده است
شرمن گفت ما از این زمان برای رسیدن به این طرح جامع اقدام استفاده می کنیم. من یک سال پیش گفته بودم که برنامه اتمی ایران در حال گسترش است و هر روز که می گذرد، خطرناک تر می شود. این مساله دیگر مطرح نیست. نوامبر سال گذشته، اولین گام در گفتگوها برداشته شد که در قالب طرح مشترک اقدام به مصالحه انجامید. در ازای کاهش تحریم های هدفمند، ایران قبول کرد بخش های اساسی از فعالیت های هسته ای خود را متوقف کند یا به عقب براند. بسیاری از ناظران تعهد ایران به طرح مشترک اقدام را زیر سوال می بردند ولی به گفته آژانس بین المللی انرژی اتمی، ایران هر آنچه را که در این شش ماه تعهد داده بود، انجام داده است.


***  پادمان‌های مهمی در قبال برنامه اتمی ایران به جای خود می‌ماند 
شرمن گفت در چهار ماه آینده، در حالی که ما برای یک طرح جامع مذاکره و تلاش خواهیم کرد، پادمان های مهمی در قبال برنامه اتمی ایران به جای خود می ماند.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه آمریکا گفت این را به صراحت بگویم که ما زمانی که صحبت از ایران می شود، فقط به کلمات تکیه نمی کنیم و بر تعهداتی که داده شده است نظارت، راستی آزمایی و بازرسی های سخت تاکید کرده ایم و خواهیم کرد. 


*** درباره مسائلی چون حقوق بشر و بازداشت شهروندان آمریکایی سکوت نخواهیم کرد
شرمن گفت به صورت عمومی تر باید بگویم تعامل بر سر یک مساله به این معنی نیست و اینگونه نخواهد بود که در خصوص مسائل دیگر سکوت کنیم. آمریکا در بیان دیدگاه های خود و وارد کردن فشار بر ایران در زمان لازم در خصوص حقوق بشر، حمایتش از تروریسم، خصومت علیه اسرائیل، بازداشت زندانیان و شهروندان آمریکا  هیچ تردیدی به خرج نمی دهد. وی گفت در این موضوع، ما در هدف خود متحد هستیم. ما مصمم هستیم که ایران را از رسیدن به سلاح اتمی باز داریم. این کار فقط با فشاری که قوای مجریه و مقننه این کشور با متحدان و شرکای خود و نیز شورای امنیت سازمان ملل وارد کرده ایم، میسر شده است و ایران به شکلی که به باور ما شکلی جدی دارد، وارد گفتگوها شده است. ولی همه ما می دانیم که تحریم ها وسیله هستند نه هدف. وی افزود توافق جامع باعث کاهش اضطراب ها و افزایش ثبات در خاورمیانه و بهبود امنیت اسرائیل و شرکای ما در منطقه می‌شود. از حال تا ماه نوامبر، ما به دنبال این نتیجه مناسب هستیم و با این هدف های والایی که در سر داریم، با احترام خواستار ادامه حمایت های شما هستم.


*** کوهن: رژیم تحریم ها همچنان به جای خود باقی است
دیوید کوهن در ادامه این نشست گفت کانون شهادت شفاهی من افزایش فشار بر ایران برای کمک کردن به رسیدن به نتایج موفقیت آمیز در گفتگوها بر سر برنامه اتمی این کشور بود. 

معاون وزارت خزانه داری آمریکا مدعی شد زمانی که ما در نوامبر سال گذشته خبر توافق بر سر طرح مشترک اقدام را اعلام کردیم، گفتیم که انتظار تاثیر بسته تخفیفی در این طرح بر اقتصاد ایران نداریم و اینگونه نیز شد. فشار وارد شده بر اقتصاد ایران، فشاری که بیشتر از جانب تلاش های هماهنگ کنگره، دولت و شرکای بین المللی بر ایران وارد کرد، تخفیف های ناشی از طرح مشترک اقدام را بسیار ناچیز کرده است. امروز نیز در حالی که ما اجرای تمدید طرح مشترک اقدام را شروع کرده ایم، ایران همچنان در مشکل اقتصادی به سر می برد. 

وی گفت حقیقت این است که ما در حالی وارد چهار ماه تمدید طرح مشترک اقدام می شویم که رژیم تحریم ها همچنان به جای خود با قدرت قرار دارد و اقتصاد ایران همچنان با مشکل روبروست. این اطمینان را نیز داریم که تحریم های ما در چهار ماه آینده تاثیر گذار خواهد بود.

کوهن گفت تخفیف سه تا چهار میلیارد دلاری در تمدید طرح مشترک اقدام، بسیار ناچیز است و انتظار ما این است که همچنان شرکت ها از ایران دوری کنند همانطور که در شش ماه اول طرح مشترک اقدام اینگونه بود. شرکت‌ها، دلایل خوبی برای بی‌میلی در تعامل اقتصادی با ایران دارند، عمده تحریم‌های ما همچنان به جای خود باقیست. 


*** از زمان مذاکره بر سر طرح مشترک، 60 فرد و نهاد در سراسر دنیا را به علت فرار از تحریم های آمریکا علیه ایران، تحریم کرده‌ایم
وی گفت همچنین تحریم های جامع ما از ششصد و هشتاد عنوان مرتبط با ایران با هماهنگی گسترده با دنیا همچنان به جای خود باقیست. در طول طرح مشترک اقدام، با دانستن نقش اساسی فشار اقتصادی که در رسیدن به این طرح، با هوشیاری به اجرای تحریم های خود ادامه دادیم و این فشارها در طول مدت تمدید شده طرح مشترک اقدام نیز ادامه خواهد داشت. در واقع، از زمان مذاکره بر سر طرح مشترک، ما بر شصت فرد و نهاد در سراسر دنیا را به علت فرار از تحریم های آمریکا علیه ایران، تحریم کرده ایم. در طول مدت زمان کوتاه تمدید طرح مشترک اقدام نیز این اطمینان را می دهم که همچنان به گفته ها و اقدامات برای رساندن این مساله بانک ها، صنایع، دلالان و دیگران در سراسر دنیا که ایران هنوز برای تجارت کردن باز نیست، پایبند خواهیم بود. 

معاون وزارت خزانه داری آمریکا گفت در چهار ماه آینده، من و همکارانم در وزارت خزانه داری و در سراسر دولت به رساندن پیام روشن رئیس جمهور اوباما ادامه می دهیم؛ اینکه ما مانند تلی از آجر بر سر کسانی که به دنبال فرار از تحریم های ما هستند فرود می ریزیم (کنایه از مجازات سریع و شدید). این امر باعث می شود مذاکره کنندگان ما اهرم های لازم را برای بررسی احتمالات رسیدن به یک راه حل بلند درباره نگرانی های جامعه جهانی بر سر برنامه اتمی ایران را در اختیار خواهند داشت. 

*** شرمن: هر گونه توافق جامع با ایران مدت زمانی بسیار طولانی را در خواهد داشت
شرمن گفت به باور من هر گونه توافق جامع با ایران مدت زمانی بسیار طولانی را در خواهد داشت. در طول این مسیر، آنان تحت نظارت شدید، معیارهای شفافیت و راست آزمایی آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار می گیرند و در این مدت اگر به نتیجه رسیدیم، برنامه غنی سازی بومی بسیار محدود و کوچک و برای نیازهای اجرایی خواهد بود و نظارت شدیدی صورت می گیرد تا اطمینان یابیم هیچ عملیات پنهانی صورت نمی گیرد.


*** نگرانی‌ها درباره ابعاد احتمالی نظامی باید رفع شوند
وی افزود همچنین نگرانی‌هایی درباره ابعاد احتمالی نظامی وجود دارند که باید رسیدگی شوند و تحقیق و توسعه آنان باید به شکلی چشمگیر محدود شود.


*** شرمن: باید به موضوع برنامه موشکی ایران به شکل خاص رسیدگی شود
شرمن درباره برنامه موشکی ایران گفت چیزی که ما در طول مذاکرات گفته ایم این است که ایران باید به همه نگرانی های موجود در قطعنامه 1929 شورای امنیت رسیدگی کند. اشاره ای خاص به هر  گونه سامانه تحویل و موشک های دور برد بالستیک با قابلیت حمل سلاح اتمی شده است. از این رو، باید به شکلی به این مساله در این توافق رسیدگی شود که در دست بحث است ولی هنوز حل و فصل نشده است.


*** شرمن: زمان فرار هسته ای ایران حدود دو ماه است
شرمن گفت بهتر است درباره زمان فرار هسته ای در یک جلسه محرمانه با دستگاه های اطلاعاتی صحبت کنید. باید به شما بگویم که بسیاری از تحلیل گران در اظهارات علنی می گویند در حال حاضر زمان فرار هسته ای ایران حدود دو ماه است و منظور زمانی است آنان از موقع تصمیم گرفتن تا تولید اورانیوم کافی برای تولید یک بمب صرف می کنند. دو راه برای رسیدن به بمب اتمی با مواد شکاف پذیر وجود دارد. ما تلاش می کنیم هر دوی این راه ها را در کنار راه های مخفی مسدود کنیم. 


*** بهتر است ایران فاقد هرگونه برنامه اتمی باشد و سوختش را از بازار آزاد تهیه کند
شرمن گفت ایران باید تصمیم های دشواری بگیرد و من اطمینان ندارم که بتوانند چنین کاری انجام دهند، این است که آنان برنامه بسیار محدود و کوچک با نظارت بسیار شدید داشته باشند و این نظارت های شدید سالها ادامه داشته باشد. به نظر من این راهی نیست که دنبال کردنش برای کسی جذابیت داشته باشد. ولی این چیزی است که مذاکرات ما درباره اش ادامه دارد و به صراحت بگویم که همانطور که می دانید، بهتر است ایران فاقد هرگونه برنامه اتمی باشد، سوختش را از بازار آزاد تهیه کند.


*** روسیه همچنان باید به تامین سوخت بوشهر ادامه دهد
وی ادامه داد ما باور داریم که روسیه همچنان باید به تامین سوخت بوشهر ادامه دهد و ایران نیازی به این کار ندارد. از این رو، هر چیزی که در نهایت در خصوص غنی سازی در این توافق به دست می آید که اگر به دست آید، برنامه ای بسیار کوچک و محدود به نیازهای اجرایی است که به شدت بر آن نظارت می شود و راهی نیست که به باور ما، برای کسی جذابیت داشته باشد. چیزی که من گفتم این است که همواره گفته ایم که توان فعلی (غنی سازی) باید به شدت محدود شود. جایی که برنامه آنان در هر توافقی شروع می شود باید در مقایسه با آنچه که اکنون دارند، به مراتب کوچکتر باشد. ما این راه را به صورت رویکردی جامع دنبال می کنیم، ما به دنبال همه راه هایی هستیم که ممکن است از توانمندی غنی سازی ایران سوء استفاده شود، هر گونه هماهنگی به شکلی طراحی می شود که در آن به هر مشکلی که ممکن است در مسیر به آن برخورد شود، رسیدگی گردد. ما به موضوع توانمندی، سانتریفوژهای پیشرفته که باعث می شود توانمندی آنان در طول زمان بیشتر شود، موضوع تحقیق و توسعه، واحد های مجزا در تولید، ذخایر، تاسیسات، نظارت های شدید و هر گونه ترکیبی که بر سرش توافق می کنیم، به شکلی بررسی می شوند که اطمینان حاصل کنیم اگر در پیش رو بسته شود، ایران نتواند از در پشتی وارد شود.

وی افزود: این بسیار پیچیده و فنی است. برخی از همکارانم که از جمله تیم کارشناسی ما هستند، که اکنون پشت سر من قرار دارند و در واقع، همه تلاش های دولت و وزارت انرژی صرف شده است تا اطمینان یابیم اگر به توافقی دست می یابیم، درخصوص جزئی ترین مسائل فنی بدانیم که چه به دست می‌آوریم.

 ***  کوهن: به دقت عملکرد اقتصاد ایران را زیر نظر داریم/ از زمان روی کار آمدن روحانی مدیریت بهتری در اقتصاد ایران صورت گرفت
سپس دیوید کوهن گفت: ما به دقت عملکرد اقتصاد ایران را زیر نظر داریم. این اقتصاد در چند سال گذشته منقبض شده است. از زمان روی کار آمدن دولت روحانی مدیریت بهتری در اقتصاد ایران صورت گرفت. برخی از افول های قبلی اقتصاد تعدیل شده است. اقتصاد ایران همچنان با مشکلاتی روبرو است و منابعی که در اختیار ایران قرار گرفت از جمله دو میلیارد و هشتصد میلیون در دوره تمدید و چهار میلیارد و دویست میلیون دلار در دوره ی شش ماه نخست، باعث تغییر اساسی در اقتصاد ایران نخواهد شد. 



انتهای پیام/
برچسب ها: شرمن ، برنامه ، موشکی ، ایران ، توافق ، جامع ، حل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار