اردبیل/

خلخال یکی از زیباترین مناطق گردشگری استان اردبیل

در حالی که در مناطق مختلف کشور گرمی هوا موجب رنجش مردم شده، اما در شمالغرب کشور و در جنوبی‌‌ترین نقطه استان اردبیل شهر خلخال میزبان ده‌ها هزار گردشگر از جای‌جای کشور است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل؛ این شهرستان با دارا بودن 85 در صد از جنگلهای استان اردبیل از طرف شمال به شهرستان کوثر ، از شرق به استان گیلان ، از جنوب به استان زنجان و از غرب به شهرستان میانه آذربایجان شرقی محدود می شود .

شهرستان خلخال در 37 درجه و 7 دقیقه تا 37 درجه و 56 دقیقه عرض شمالی و همچنین 48 درجه و 1 دقیقه تا 48 درجه و 54 دقیقه طول شرقی قرار دارد ارتفاع مرکز شهرستان از سطح دریا حدود 1800 متر می باشد

مساحت این شهرستان حدود 3980 کیلو متر مربع است ، طول آن از شمال به جنوب حدود 120 کیلومتر و عرض آن از 48 تا 90 کیلومتر متغیر است .

در حال حاضر دسترسی به خلخال از طریق جاده معروف و توریستی اسالم به خلخال از شرق ( 75 کیلومتر ) ، جاده خلخال - پونل از جنوب شرق ( حدود 75 کیلومتر ) جاده اردبیل به خلخال از شمال (115 کیلومتر ) و جاده سرچم-خلخال ( منشعب شده از جاده سرچم - اردبیل ) با طول حدود 120 کلومتر در غرب صورت می گیرد

خلخال به لحاظ قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی خاص دارای تنوع آب و هوایی بالایی در نقاط مختلف این شهرستان است بطوریکه در یک زمان مشخص ما چهار فصل سال را در این منطقه شاهد هستیم . به همان نسبت دارای مکانهای زیبای گردشگری و توریستی است که هر بیننده ای را به وجد آورده و از حضور خود در این مکانهای مختلف احساس رضایت و لذت می کند .

جاجیم خلخال یکی از صنایع دستی صادراتی کشور است که شهرت آن جهانی است .

جاجیم بافی یکی از صنعت های بومی و سنتی در منطقه شهری و روستایی خلخال می باشد که سوابق دیرینه و کهنی را دارد و نوعی صنعت دستی از بافت های داری محسوب می شود.

نحوه بافت جاجیم به این صورت است که بعد از تهیه مواد اولیه لازم و تبدیل وضعیت از مواد تک رنگ و خام به صورت رنگرزی و تاب، مراحل چله کشی انجام می شود . ترکیب و ترسیم جاجیم به صورت نقوش و تخته ها و گل ها و اندازه ها در حالت چله کشی انجام می گیرد . جاجیم بافی حتما دو نفر و یا سه نفر استاد کار و بافنده ماهر نیاز دارد . با نخ های موجود در دسترس مراحل چله کشی به وسیله سه میخ به صورت مثلث شروع و انجام می گیرد.مواد اولیه الوان، دوک های حاضر سر میخ ها توسط چله کش پیچیده می شود . بعداز محاسبه و اتمام عرض جاجیم کار چله کشی پایان می گیرد . به وسیله استاد کار و بافنده ماهر ، بعد از زدن سرند ، جاجیم دوباره از حالت اولی به حالت دارکشی در می آید .با همان سه میخ، دار کشی آماده می شود . یواش یواش نوع بافت به وسیله دو نفر یکی بافنده دومی گل چین شروع می شود.جاجیم های ساده نسبت به جاجیم های نقوش دار وقت کمی در بافت دارند . مواد اولیه جاجیم هر چقدر مرغوب و محکم باشد کار جاجیم برای بافنده آسانتر می شود. بعد از چند روز بافت، کار جاجیم خاتمه می یابد.70 یا 80 سانتیمتر مانده به آخر، جاجیم بریده می شود تا برای مراحل دوخت آماده گردد. جاجیم بافی از نوعی مواد اولیه پشم ،ابریشم،کاموا و نخ کتان پنبه ای قابل اجراست.

کسانیکه به خلخال مسافرت می کنند اگه دست خالی از این شهر خارج بشوند کلاه سرشون رفته. پیشنهاد ما اینه که حتما از سوغات خاص این شهر استفاده کنند که عبارتند از :

نانهای روغنی ( نزیک - تل تل - چای چورگی)

عسل طبیعی خلخال که به لحاظ بکر بودن و کوهستانی بودن منطقه مطمئنا یکی از غنی ترین و طبیعی ترین عسلهای کشور می باشد و فرآورده خاص عسل که مخصوص شهر خلخال است و عبارتند از شیرعسل ، هویج عسل و پرتقال عسل

شیرینی های محلی که البته پیدا کردنش سخته و فقط تو خونه ها پخته میشه

صنایع دستی همچون گلیم ، جورابهای پشمی دست باف ، شال ، قالیچه و مهمتر از همه که شهرت جهانی داره جاجیم خلخال است.

انواع میوه ها که هر کدام از این میوه ها رو در فصل خودش می تونید پیدا کنید که عبارتند از ( انواع سیب ، گلابی ، زرد آلو ، هلو ، انواع آلو ، گیلاس ، آلبالو ، گردو ، انگور ، توت ، خیار ، کمبزه ( خیرچا) ، شاتوت ، ریواس ( اوشقون ) و ...

انتهای پیام/ش/ن

برچسب ها: خلهال ، منطقه ، بکر ، گردشگری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.