تفاوت خودشیفتگی و اعتمادبه‌نفس داشتن

یک روانشناس گفت: خودشیفتگی و اعتماد به نفس دو مقوله جداگانه هستند که شباهتی با یکدیگر ندارند.

معصومه حاتمی، در گفتگو با  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: اگرچه بعضی از خصوصیات افراد خودشیفته شبیه به افراد با اعتماد به نفس است، اما به هیچ عنوان یکی و یکسان نیستند زیرا خودشیفتگی از مرزهای اعتمادبه نفس سالم عبور می‌کند و به خودگرایی و غرور کاذب تبدیل می‌شود که این یک نوع ناراحتی و بیماری ذهنی است.

وی افزود: این افراد می‌پندارند که برای زیردستانشان جذاب و الگو هستند، اما فردی متکبر و پرمدعا به نظر می‌رسند زیرا دیگران را پایینتر از خود می‌دانند و زمانی‌که رفتاری را که در خور خود می‌دانند از دیگران دریافت نکنند بسیار عصبانی و پریشان می‌شوند.

* نشانه‌های خودشیفتگی

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به خصوصیات افراد خودشیفته گفت: درک نکردن عواطف و احساسات دیگران، ترجیح دادن منافع خود به دیگران، حسادت کردن به دیگران، تحقیر کسانی که از آنها پایینتر هستند و بزرگ جلوه دادن استعدادی خود و داشتن اعتمادبه‌نفس شکننده از ویژگی این نوع شخصیت است.

وی در پایان تصریح کرد: با تمرین و درک این مشکل از همت شخص خودشیفته می‌توان تعادل شخصیتی را دوباره برقرار کرد، برای این کار باید فرد کنجکاو باشد و به خودش اجازه دهد احساسات و باورهای خود را امتحان کند و به دنبال واقعیت بود.

همچنین، این افراد باید تمرین کنند تا دنیا را از چشم دیگران ببینند و خودشان را به جای دیگران بگذارند.

انتهای پیام/
برچسب ها: تفاوت ، اعتماد ، نفس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار