در یک بیانیه مشترک به همراه بان کی مون

کری: مذاکرات برای توافق در مورد آتش بس نهایی در روز جمعه در قاهره آغاز می‌شود/ اسرائیل همچنان میتواند پشت مرز خود در غزه به عملیات برضد تونلها ادامه دهد

وزیر امور خارجه آمریکا و سازمان ملل روز جمعه اعلام کردند رژیم صهیونیستی و حماس با یک آتش بس 72 ساعته در غزه موافقت کرده اند اما این یک آتش بس نهایی نیست.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا گفت: دو طرف آتش بس را ساعت هشت صبح به وقت محلی آغاز می کنند و اسرائیل و فلسطینیان در قاهره وارد گفتگو خواهند شد.

کری افزود: این آتش بس 72 ساعته خواهد بود مگر اینکه تمدید شود.

جان کری در یک بیانیه مشترک به همراه بان کی مون دبیرکل سازمان ملل که مدام به خاورمیانه در رفت و آمد بوده است گفت: در جریان این آتش بس نیروها در مواضع خود خواهند ماند.

در این بیانیه آمده: این آتش بس برای خلاص شدن غیرنظامیان بی گناه از خشونتها حیاتی است.

اما کری که معاونانش گفتند طی هفته گذشته به رغم سفر به هند بیش از 100 تماس تلفنی درباره این بحران داشته، هشدار داد: این آتش بس نهایی نیست.

وی در یک کنفرانس خبری که صبح زود در دهلی نو برگزار شد، به خبرنگاران گفت: می‌خواهم تاکید کنم اکنون زمان تبریک یا شادمانی یا هر چیز دیگر غیر از عزم جدی برای تعیین مسیر پیش رو نیست.

وزیر خارجه آمریکا گفت: این آتش بس یک فرجه است نه پایان درگیریها. این آتش بس یک راهکار نیست بلکه فرصتی برای پیدا کردن یک راه حل است.

یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفت: مقامات اسرائیل و فلسطین از جمله نمایندگان حماس تا جمعه برای شروع گفتگوها به قاهره می‌روند.

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نام نماینده ای را که از حماس در مذاکرات حضور دارد اعلام خواهد کرد ولی این گروه با طور مستقیم با رژیم صهیونیستی یا آمریکا مذاکره نخواهد کرد.

جان کری گفت: اسرائیل همچنان میتواند به عملیات دفاعی پشت مرز خود در غزه برضد تونلها ادامه دهد.

کری و بان کی مون در بیانیه های خود گفتند: در دوره آتش بس غیرنظامیان کمکهای انسانی فوری مورد نیاز را دریافت خواهند کرد و فرصتی برای انجام امور لازم از جمله دفن کشته شدگان، مراقبت از زخمی‌ها و تامین مواد غذایی ایجاد می‌شود. همچنین تعمیر زیرساختهای ضروری آب و انرژی نیز در این مدت ادامه پیدا می‌کند.

وی افزود: از قاهره با امید میانجیگری برای توقف جنگ در غزه که طی 24 روز 1435 کشته برجای گذاشته، با خاورمیانه در تماس بوده است. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار