ایندیپندنت فاش کرد:

نقش انگلیس در مسلح کردن اسرائیل و کشتار غزه

ایندیپندنت براساس اسنادی که بدان دست یافته فاش کرد که انگلیس در مسلح کردن اسرائیل و در نتیجه کشتار غیرنظامیان در غزه نقش دارد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، اسنادی که در اختیار روزنامه ایندیپندنت  است،  نشان می‌دهد که مجوز صدور سلاح به ارزش 42 میلیون پوند از سال 2010 میلادی به 130 شرکت تولید کننده تجهیزات نظامی انگلیس به اسراییل داده شده است. این سلاح‌ها در برگیرنده سلاح‌های کنترل از راد دور، بمب‌های هدایت شونده، هواپیماهای بدون سرنشین و خودروهای جنگی است. 

از میان کارخانجات انگلیسی که مجوز فروش سلاح داشتند، دو شرکت دیده می‌شود که یکی از آنها تامین کننده قطعات برای هواپیماهای بدون سرنشین "هرمس" است که نیروهای هوایی اسراییل از این هواپیما به عنوان "ستون فقرات" ماموریت های شناسایی نام می‌برند. یکی از این دو شرکت، تامین‌کننده تجهیزات برای ساخت تانک‌های اسراییل است. 

اسرائیل از هواپیماهای بدون سرنشین "هرمس" به طور گسترده‌ای در عملیات غزه به منظور نظارت بر فلسطینی‌ها و نیز حملات موشکی استفاده کرده است.

دولت انگلیس اعلام کرده این اسناد را مورد بررسی قرار می‌دهد. اما سیاستمداران خواستار آنند که روشن شود که آیا این سلاح‌ها در جنگ سه هفته گذشته در غزه علیه فلسطینیان استفاده شده است یا خیر.

"کتی کلارک" عضو حزب کارگر در پارلمان انگلیس می‌گوید: "کوتاهی دولت در پیگیری این قضیه مانند این است که سر خود را در برف فروکنیم و حقایق را نادیده انگاریم. این کار شرم آور است."

"دیوید میلیبند" وزیر خارجه وقت انگلیس در سال 2009 میلادی اذعان کرده بود که تجهیزات و سلاح های انگلیسی در حمله همان سال به غزه مورد استفاده قرار گرفته است. فروش قبلی شرکت‌های سازنده سلاح انگلیس به اسراییل شامل برخی تجهیزات جت‌های جنگنده F16 و قطعات بالگردهای جنگی می‌شده است که هر دو اینها در جنگ سه هفته اخیر غزه مورد استفاده قرار گرفته‌اند.  

فعالان گفتند با وخیم شدن اوضاع در غزه لازم است دولت انگلیس فروش سلاح به اسرائیل را متوقف کند.   "اندرو اسمیت" عضو سازمان غیردولتی مبارزه با فروش سلاح گفت: باید به سرعت فروش همه سلاح ها و تجهیزات نظامی به اسرائیل تحریم شود. زمانی که دولت ها به مناطق جنگی سلاح می فروشند، نمی توانند خود را از مسئولیت آن چه که روی می دهد مبرا کنند.

در همین زمینه سخنگوی دولت انگلیس در بیانیه ای اعلام کرد: ما در حال حاضر در حال بررسی همه مجوزهای صدور تجهیزات نظامی به اسرائیل هستیم. همه درخواست ها برای دریافت مجوز به دقت ارزیابی می شوند. اما اگر مشخص شود که این تجهیزات ممکن است برای سرکوب اعتراضات داخلی یا به راه افتادن یک درگیری یا طولانی شدن آن استفاده شود، مجوز برای صدور آن صادر نخواهیم کرد.

گفتنی است، اسراییل در سال گذشته میلادی یکی از بزرگترین مشتری های صادرات مستقیم و غیر مستقیم تجهیزات نظامی با کاربرد دوگانه انگلیس  به ارزش 7 میلیارد پوند بوده است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۱۱ مرداد ۱۳۹۳
انگلیس خبیث بانی رژیم صهیونیستی است . مرگ بر انگلیس ، که قائل به هیچ چیزی نیست .
آخرین اخبار