"قوز کمر" با این روش اصلاح پذیر است

در حالت ایستاده و نیمرخ بدن، 4 قسمت ستون مهره‌ها دارای انحنا است، اگر این انحنای خفیف از حد طبیعی بیشتر شود در پشت و لگن قوز و در کمر و گردن فرو رفتگی و گودی ایجاد می‌شود.

احمد جمشیدی متخصص پزشکی ورزشی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: برای حفظ مرکز ثقل بدن، ستون فقرات به گونه‌ای است که انحنای طبیعی به سمت گردن و در کمر داریم و برای جبران انحنایی به سمت بیرون در ستون پشتی، لگن داریم اگر به نیمرخ ببینیم این انحراف خفیف در 4 قسمت است که اگر این انحنا از حد طبیعی بیشتر شود در پشت و لگن قوز و در 2 طرف دیگر فرورفتگی و گودی ایجاد می‌شود.

جمشیدی با اشاره به اینکه قوز کمر به دو علت اکتسابی و یا مادرزادی ایجاد می ‌شود افزود: قوز اکتسابی به علل مختلف از جمله ضعف عضلات، بیماری ارتوپد روماتوئید، سل و وضعیت نا مناسب در نشستن و خوابیدن ایجاد می‌شود.

وی افزود: ایجاد قوز در پشت به دو صورت اصلاح می‌شود با روشهای ورزش و اصلاح به روش جراحی به عنوان مثال از نوع اصلاح ناپذیر که فقط به جراحی جواب می‌دهد می‌توان قوز ناشی از بیماری ارتوپد روماتوئید و شکستگی مهره ها را نام برد.

جمشیدی در مورد اصلاح با حرکات ورزشی خاطر نشان کرد: باید با معاینه دقیق به میزان انحنا و علت ایجاد قوز توجه شود و با توجه به نوع آن، حرکت ورزشی مخصوص تعیین کرد.

وی اذعان داشت: در افراد سالمند معمولا به علت پوکی استخوان، ضعف عضلات بین دنده ای و آتروز قوز پشت ایجاد می‌شود که بر خلاف تصور عامه در این سنین نیز این مشکل ستون مهره با حرکات مناسب ورزشی قابل اصلاح است.

وی در پایان توصیه کرد: بهتر است افراد در پی اصلاح مشکل قوز در ستون مهره‌ها زودتر اقدام کنند زیرا جز اینکه از لحاظ ظاهری برای فرد مشکل ایجاد می‌کند در قلب، قفسه سینه و تنفس هم ایجاد اختلال می‌کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار