باشگاه خبرنگاران گزارش می دهد؛

مقصر گرانی کیست؟ اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی یا اتحادیه بارفروشان

قیمت میوه از باغ تا میادین تره بار و حتی مغازه های سطح شهربسیار متفاوت است بطوریکه میوه از باغدار به یک قیمت ناچیز خریداری و در میادین میوه و تره بار نیز به یک قیمت دیگر به فروش می رسد.این تفاوت وقتی چشمگیر می شود که با گشتی در سطح شهر از مغازه های مناطق شمالی تا مرکزی و جنوبی شاهد تفاوت 100 درصدی قیمت میوه هستیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، قیمت میوه از باغ تا میادین تره بار و حتی مغازه های سطح شهر بسیار متفاوت است بطوریکه میوه از باغدار به یک قیمت ناچیز خریداری شده و در میادین میوه و تره بار نیز به یک قیمت دیگر به فروش می رسد.

این تفاوت وقتی چشمگیر می شود که با گشتی در سطح شهر ازمغازه های مناطق شمالی تا مرکزی و جنوبی شاهد تفاوت 100 درصدی قیمت میوه هستیم.

جهانگیر عرب معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، در رابطه با افزایش قیمت میوه های نوبرانه گفت:افزایش قیمت میوه‌های نوبرانه در هر صورت طبیعی است، میوه نوبرانه براساس فیزیولوژیک ممکن است یکی دو روز یا یک هفته زود‌تر از سایر میوه‌ها به بازار برسد و در طی این مدت قیمت میوه به محض ورود به بازار افزایش پیدا می‌کند که بعد از چند روز قیمت‌ها تقلیل پیدا خواهد کرد.

وی تصریح کرد: معمولا در طی این روز‌ها هرکسی تمایل داشته باشد، براساس توان خود از این میوه‌ها خریداری می‌کند، اصلا قیمت‌ها نجومی نیست.

عرب گفت: نحوه عرضه و محل و میزان گاهی روی قیمت تاثیر دارد و عدد قطعی نیست،همچنین درصد تغییر در بازار خیلی زیاد نمی‌باشد.

وی همچنین با اشاره به علت واردات برخی از انواع میوه به کشور در حالیکه در کشور نیز تولید میشود گفت: تاکنون میوه وارداتی وارد کشور نشده است.

*** حضور چهار هزار دلال در میادین

مهاجران رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی گفت: فروردین سال گذشته سرما میوه های سردرختی شهریار را از بین برد، به طوری که شهریار یک سوم تولید کشور را تشکیل می‌داد و با از بین رفتن میوه‌ها این موضوع در کل کشور تاثیر گذاشت. بعد از آن آنچه که به عنوان سردرختی وارد بازار شد، به عنوان میوه نوبرانه بوده است.

وی تصریح کرد: هم اکنون اگر قیمت کمی کاهش پیدا کرده، قیمت موقتی است، یعنی قیمتی را از طرف بارفروشان می‌گیرند و این قیمت این‌ها با قیمت فروش تناقض دارد.

به طور مثال گلابی در میدان ۱۰ هزار تومان، در میادین تره بار ۵۰۰۰ تومان. گیلاس ۱۳ هزار تومان، در تره بار ۶۰۰۰ هزار تومان است.

مهاجران تاکید کرد: اگر تعزیرات نظارت کند مسلما به نفع مصرف کننده است به شرطی که نظارت به صورت اصولی و قانونمند باشد تا به ضرر مصرف کننده تمام نشود.

وی افزود: قیمت پایین میوه باعث شده که درصدی از میوه‌ها با افزایش قیمت به شهرستان‌ها سرازیر شود. هم اکنون فصل برداشت میوه در کشور است، هیچ تغییری در قیمت‌ها صورت نگرفته، بلکه درصدی از قیمت‌ها افزایش یافته است.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی با اشاره به حضور دلالان گفت: یکی از معضلاتی که هم اکنون با آن مواجه هستیم، مسئله ۴۰۰۰ هزار دلال در میادین است که ۱۳۰۰ بارفروش داریم که از بین آن‌ها ۸۰۰ تا دارای اخذ مجوز یا پروانه هستند.

وی با تاکید بر بسیج همگانی جهت مبارزه با گرانی گفت:اگر شخصی یک میلیون تخلف داشته باشد، ۵ برابر تعزیرات وی را جریمه می‌کند اما در حالیکه در میادین میوه و تره بار بدین صورت نیست و باید مسئولان بسیج شوند تا گرانی را از بین ببرند.

وی تصریح کرد: دلال حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد قیمت بار را می‌گیرد وسوالی که این جا مطرح است این است که چرا یک بار فروش به اندازه دو سال یک کشاورز در یک روز باید درآمد داشته باشد؟

رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی گفت: انتظار ما این است که اگر می‌خواهند قیمت میوه در کشور به صورت واقعی سر و سامان پیدا کند، باید به صورت اصولی نظارت صورت گیرد.

مهاجران در ادامه افزود: اگر ما به صورت ریشه‌ای و اصولی نظارت کار را دنبال کنیم، دیگر دلالان و بارفروشان اقدام به گرانفروشی نمی‌کنند. برای همین منظور باید دلال را از بازار حذف کرد، همچنین میوه‌ها از محل تولید با مهر و کد کشاورز باید درجه بندی شود تا میوه به صورت قیمت واقعی در بازار عرضه شود.

وی تصریح کرد: همچنین بخشی از میوه هنگام تولید در محل باید تبدیل به کنسانتره شده، نباید به تره بار وارد شود که در این صورت هرج و مرج ایجاد می‌شود و باعث می‌شود که میوه‌های سالم با ناسالم مخلوط شوند.

*** تفاوت 100 تا 300 درصدی قیمت میوه

دارایی نژاد رئیس اتحادیه میوه و تره بار گفت: بازار با تره بار فرق می‌کند، ما میدان عمده فروشی هستیم و فاکتورهایی که صادر می‌کنیم، طبق قانون نظام صنفی است.

وی افزود: ما یک محوطه محصور شده هستیم و کنترل‌ها در این زمینه اعمال می‌شود. قیمت میوه را در ایران فعلا ما اعلام می‌کنیم، صنعت و معدن و تعزیرات قیمت را روزانه اعلام و اتحادیه موظف است که طبق فاکتور نرخ را اعلام کند.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار تصریح کرد: امسال دوبرابر سال قبل تولید داشتیم، اتحادیه میوه و سبزی موظف است که طبق قانون نظام صنفی ۳۰ درصد روی نرخ میوه در میادین اعمال کند.

دارایی نژاد ادامه داد:متاسفانه تفاوت قیمت در بیرون از تره بار از ۱۰۰ تا ۳۰۰ درصداست که این خلاف است و باید با آن برخورد شود.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار افزود: اتحادیه ۸ تا ۱۰ درب ورود و خروجی دارد که کار کنترل را انجام می‌دهد تا زمانی که فاکتور روی قیمت‌ها مهر نخورده باشد، اجازه خروج میوه از میادین میوه و تره بارداده نمی‌شود.

وی تاکید کرد: مردم حق دارند قیمت میوه را از مبداء تا مقصد بدانند. به طور مثال گلابی ۶۰۰۰ تومان فاکتور می‌زنند، اگر صنفی ۶۵۰۰ تومان بفروشد تعزیرات و صنعت و معدن فاکتور را امضاء نمی‌کند.

دارایی نژاد در رابطه با حضور دلالان نیز گفت: دلال‌ها را ساماندهی کردیم و زیر پوشش اتحادیه قرار دادیم.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار اظهار داشت: فاکتور فروش اگر صادر نشود، میوه از میدان تره بار خارج نمی‌شود، صنف موظف است فاکتور را نصب کند. اگر قیمت‌ها در میادین نصب نشده باشد، جریمه و یا پلمپ می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: گرانفروشی متاسفانه بیشتر در سطح شهرهاست.

گزارش: حبیبه رحیمیان

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی بسم الله
۰۲:۴۸ ۳۰ مرداد ۱۳۹۳
مقصر منم!
Iran (Islamic Republic of)
علی بسم الله
۰۲:۲۴ ۳۰ مرداد ۱۳۹۳
مقصر منم!
-
arta
۰۷:۵۷ ۱۵ مرداد ۱۳۹۳
1-دولت
2-مدیریت زیر صفر
3-خود مردم
4-سرمایه داران فرصت طلب
5-یک عده آدم های زبر و زرنگ که بدون اینکه کالا و خدماتی در جامعه تولید کرده باشند به ثروت هنگفتی دست پیدا می کنند
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۰۰:۳۷ ۱۵ مرداد ۱۳۹۳
این تفاوت بین قمیت سر مزرعه و بازار دلیلی چون مدیریت نادرست جهاد کشاورزی ندارد. به باشگاه خبرنگاران پیشنهاد می کنم در قابل یک گزارش این موضوع را پیگیری کند و مقصر معلوم شود.
Iran (Islamic Republic of)
باغبان
۲۳:۳۶ ۱۴ مرداد ۱۳۹۳
من باغدار هستم
امروز بهترين هلو انجيري در بازار نهاوند به قيمت 2000 تومان به فروش رسيد و متوسط ان 1500 با توجه به بالا رفتن هزينه كود و سموم كشاورزي و همچنين دو برابر شدن قيمت سبد هزينه هاي ابياري گران شدن قيمت برق مصرفي در واقع ما كشاورزان هم سودي نميبريم سود را بارفروشان ميبرند كه 10 درصد كل محصول فروخته شده را ميبرند و هيچگونه هزينه اي هم نميكنند حتي پول گارگرهايي را هم كه در حجره ي انها كار ميكنند ما ميپردازيم
لطفا تعرفه اي منصفانه براي انان در نظر بگيريد و بر كارشان نظارت كنيد ما در هزينه هاي روزمرهي خود مانده ايم انها ميلياردر شده اند
Iran (Islamic Republic of)
ali
۲۳:۲۰ ۱۴ مرداد ۱۳۹۳
هر سال دو سه روز میگن بعد دوباره موضوع رو ول میکنن این وسط زحمت کشاورز به هدر میره دلال این وسط بیشتر از کشاورزی در میاره که یکسال زحمت کشیده !!!!!!چرا!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
فرامرز
۲۲:۴۹ ۱۴ مرداد ۱۳۹۳
مقصر اصلی دولت مجلس و قوه قضایی است چرا که کشور را بدون نظارت رها کردن تنها میوه نیست همه چیز در این کشور هرج و مرج است از کرایه ماشین گرفته تا بانکها خانه ها شغلها عیدی و پاداشها و هرچیزی که فکرش را بکنید حتی ورود عراقیها و افغانیها ساختمان سازی فروش شهر در اینحا پول = قانون الیته اگر پا روی دم برخی نگذارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۸ ۱۴ مرداد ۱۳۹۳
آخه چرا کسی کاری نمیکنه وفقط درد را میگن و درمان را نمیگویند.
Iran (Islamic Republic of)
ahmad
۲۲:۰۳ ۱۴ مرداد ۱۳۹۳
ریس جمهور مقصر اصلی هست
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی رضایی از لرستان
۲۱:۴۸ ۱۴ مرداد ۱۳۹۳
کسی نیست جز دلالان و عدم نظارت دولت
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۱:۳۰ ۱۴ مرداد ۱۳۹۳
عامل هر نوع گرانی در هر مملکتی فقط دولت همان مملکت میباشد.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۹:۳۹ ۱۴ مرداد ۱۳۹۳
هیچکدام مقصر نیستند مقصر اصلی خود میوها و سبزیجات هستند که به صلاح هم نمیرن.
آخرین اخبار