مروری بر گزیده‌ای از اخبار فناوری اطلاعات ۱۴ مرداد؛

ایران و آذربایجان می‌توانند متحد منطقه‌ای شوند/ زیرساخت امروز ۱۰ ساله شد

ایجاد 30 هزار شغل در حوزه فناوری اطلاعات تا پایان سال، اعتراضات جهانی باعث حذف بازی غزه از گوگل شد، ضد بدافزار کسپراسکای در چین تحریم شد، واکنش همراه اول و ایرانسل به مشترکان روم شده رایتل، شورای شهر تهران الکترونیکی شد، همراه‌اول ارزان‌تر است یا ایرانسل؟ و... مهمترین عناوین فناوری اطلاعات امروز بود.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ هر روز شاهد توليد حجم گسترده‌ای از اخبار و گزارشات فناوری اطلاعات در خبرگزاری‌ها و پايگاه‌های خبری هستيم كه رصد تمام اين اخبار برای مخاطبان در گرو صرف وقت بالایی است و البته از حوصله آنها نيز خارج؛ برای تسهيل در مرور اين اخبار، تلاش داريم گزيده‌ای از اخبار فناوری اطلاعات را هر شب در قالب یک بسته خبری در اختيار مخاطبان قرار دهيم.






ایران و آذربایجان می‌توانند متحد منطقه‌ای شوند
تسنیم/ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات صبح امروز با حضور در کاخ ریاست جمهوری آذربایجان با رئیس جمهوری آذربایجان دیدار و گفتگو کرد. الهام علی‌اف با تاکید بر ظرفیت‌های ممتاز دو کشور گفت: ظرفیت‌های دو کشور به حدی است که می‌توانند به متحد منطقه‌ای تبدیل شوند. رییس جمهوری آذربایجان در دیدار با محمود واعظی به سفر موفقیت‌‌آمیز خود به جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: این سفر نتایج خوبی به همراه داشت و در آینده نیز شاهد نتایج مثبت آن خواهیم بود.

وی به پیشرفت روابط بین دو کشور اشاره کرد و افزود: برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی فرهنگی، در گسترش روابط  بین دوکشور حائز اهمیت است. او ابراز کرد: مطمئن هستم مباحث مطرح شده در کمیسیون مشترک به تحکیم روابط بین دو کشور در حوزه‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی کمک خواهد کرد. رئیس جمهور آذربایجان گفت: امیدواریم در آینده نزدیک شاهد سفر دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران به جمهوری آذربایجان باشیم.

روحانی تقویت روابط با آذربایجان را خواستار شد
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان خطاب به رئیس جمهور آذربایجان اظهار کرد: پیرو سفر حضرتعالی به تهران و دیدار خوب و موثر جنابعالی با دکتر روحانی در داووس و تهران، رییس جمهور ایران تقویت روابط بین دو کشور و رفع موانع موجود در همکاری طرفین را از تمامی اعضای کابینه خواستار شد.

واعظی تصریح کرد: امیدواریم کمیسیون مشترک در حوزه‌های انرژی، ترانزیت و تجارت به دستاوردهای خوبی برسد. وی به توسعه کشور جمهوری آذربایجان در سال‌های اخیر اشاره کرد و آن را به رئیس جمهور و مردم این کشور تبریک گفت. نهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی فرهنگی ایران و جمهوری آذربایجان از امروز به مدت سه روز در باکو برگزار می‌شود.


ایجاد 30 هزار شغل در حوزه فناوری اطلاعات تا پایان سال/ حمایت از زبان فارسی در محیط رایانه
مهر/ قائم مقام سازمان فناوری اطلاعات از ایجاد 30 هزار شغل در حوزه فناوری اطلاعات تا پایان سال جاری خبر داد. خسرو سلجوقی با اشاره به اهم برنامه های سازمان فناوری اطلاعات ایران برای سال جاری اظهار داشت: فناوری اطلاعات و ارتباطات صنعتی اشتغال زا است و نه تنها خود باعث ایجاد اشتغال می شود بلکه مولدی برای ایجاد اشتغال در صنایع و بخش های مختلف اقتصادی نیز می شود.

وی ادامه داد: از این رو تمرکز بر موضوع اشتغال با توجه به نیاز به حداقل سرمایه گذاری در این حوزه باید در دستور کار قرار گیرد. قائم مقام سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به تاکیدات رئیس جمهور مبنی بر ایجاد اشتغال در کشور گفت: براساس برنامه مدنظر تا پایان سال 30 هزار شغل در حوزه فناوری اطلاعات ایجاد می شود که تمرکز بر این موضوع یکی از مهمترین ماموریتهای سازمان فناوری اطلاعات است.

وی ایجاد شبکه امن ملی اطلاعات و نیز تولید محتوای مناسب و ایرانی در این شبکه را از دیگر برنامه های سازمان فناوری اطلاعات عنوان کرد و گفت: حمایت خط و زبان فارسی در فضای سایبر با هدف تقویت جایگاه خط و زبان فارسی و فرهنگ ایرانی در این فضا از دیگر برنامه هایی است که برای آن طرح های اجرایی مدنظر قرار گرفته است و پیش بینی می شود در سال جاری به نتایج مثبتی در این بخش دست یابیم.


اعتراضات جهانی باعث حذف بازی غزه از گوگل شد
مهر/ گوگل در اقدامی سوال برانگیز و هم راستا با سیاست های امریکا و رژیم صهیونیستی در قسمت Google Play اقدام به نشر بازی هایی مانند Bomb Gaza کرده است که با اعتراضات جهانی مواجه شده و مجبور به حذف این بازی از صفحه خود شد.

بازی جدیدی با نام "Bomb Gaza" ( بمباران غزه) در قسمت گوگل پلی قرار گرفته که به جنگ رژیم صهیونیستی و گروه های فلسطینی می پردازد. این بازی با اعتراض و انتقاد گروه های مختلفی از جمله منتقدان سیاسی و حتی بازی سازان بین المللی روبرو شده است. برخی انتقادات و اعتراضاتی که در صفحات مختلف منتشر شده به شرح زیر است:

در شرایطی که شب و روز مردم بی گناه فلسطین زیر آتش و بمب اسرائیل (رژیم صهیونیستی) زندگی می کنند و جامعه جهانی هر روز به اعتراضات گسترده علیه این اقدامات می پردازد، چگونه گوگل توانسته یک بازی با این مضمون را منتشر کند؟ آیا این بازی به جز این معنا است که جنگ، کشتار، بمباران مردم غیر نظامی تنها برای سرگرمی مخاطبان است؟ مقامات گوگل پس از اعتراضات جهانی مجبور به حذف این بازی از صفحه گوگل پلی شدند.


ضد بدافزار کسپراسکای در چین تحریم شد
تسنیم/ دولت چین استفاده از محصولات ضد بدافزار کسپراسکای و سایمانتک را در این کشور ممنوع کرد. دولت چین در راستای اجرای طرح فیلترینگ یکپارچه کشور خود، استفاده از نرم‌افزارهای ضدویروس کسپراسکای و سایمانتک را ممنوع کرد.

اداره اطلاعات این کشور دو ماه گذشته نیز چنین موضوعی را به شکل سربسته اعلام کرده و گفته بود که محصولات و تجهیزات حوزه فناوری اطلاعات توسط دولت ارزیابی می‌شوند تا امنیت این کشور به واسطه حفره‌های احتمالی موجود در این سیستم‌ها به مخاطره نیفتد. ظاهرا این ارزیابی‌ها صورت گرفته و در نهایت کسپراسکای و سایمانتک از حضور در این کشور محروم شده‌اند. دولت چین برنامه‌ای برای توسعه برنامه‌های امنیتی خود دارد تا جایگزین چنین ابزارهایی شود.

پیش از این ممنوعیت استفاده از ویندوز 8 نیز صادر شده بود اما هم‌اکنون نام مایکروسافت به عنوان تنها بازیگر خارجی سیستم عامل در لیست محصولات امن این کشور به چشم می‌خورد. یکی از مقامات کسپراسکای مطرح کرده که به دنبال رفع سوءظن‌ها نسبت به محصول این شرکت است و تلاش می‌کند که نزاع را حل کند.


واکنش همراه اول و ایرانسل به مشترکان روم شده رایتل
تسنیم/ مسئولان اپراتورهای همراه اول و ایرانسل معتقدند که مشترکان رایتل زمانیکه وارد شبکه آنها می‌شوند باید از تعرفه‌های آنها تبعیت کنند و این عادلانه نیست که رایتلی‌ها با افزایش بار شبکه کمتر از مشترکان خود اپراتور اول و دوم ارتباطی بپردازند. اشتراک سایت‌های مخابراتی سیار کشور جهت تکمیل آنتن موبایل اپراتورها در تمامی مناطق از جمله مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در راستای ضعف شبکه برخی شرکت‌های موبایلی بود که تحت عنوان رومینگ ملی در دو فاز از یک ماه و بیست روز گذشته اجرایی شد.

براساس این مصوبه تمامی اپراتورهای غالب موظف به خدمت‌رسانی اپراتورهای کوچک‌تر شدند، این گونه که اگر اپراتور کوچک در نقطه‌ای شبکه ارتباطی نداشت باید مشترکان آن را مهمان شبکه خود کنند و در قبال آن هزینه‌ای را از آنها بگیرند.

البته دریافت هزینه از مشترکان اپراتوری دیگر که به مهمانی رفته‌اند روال پیچیده‌ای است اما قراردادهای بین اپراتوری این امکان را فراهم می‌آورد تا فایل‌های شارژینگ بین آنها رد و بدل شود و نهایتا اپراتوری که مشترکانش را به هر میزان مهمان اپراتور دیگر کرده، هزینه آن را هم در موعد مقرر به اپراتور میزبان بپردازد.

استفاده از آنتن اپراتوری دیگر در قالب مکالمات صوتی، ارسال پیامک و تعامل با اتصالات اینترنتی، در سیستم فایل شارژینگ ذخیره می‌شود و این امکان را به اپراتور میزبان می‌دهد تا در پایان ماه با لیست کردن تمامی تعاملات شبکه‌ای، هزینه مشترکان اپراتور مهمان را برآورد کند.

یکی از نواقص عمده‌ای که اکنون در رومینگ بین رایتل با همراه اول و ایرانسل دیده می‌شود این است که وقتی مشترکان رایتل در نقطه‌ای آنتن ندارند و روی شبکه یکی از اپراتورهای ایرانسل یا همراه اول می‌روند، هزینه‌ای کمتر از مشترکان خود آن اپراتورها می‌پردازند. این نقص رومینگ که البته بیش از یک ماه است هنوز رفع نشده، ناشی از کوتاهی اپراتورها در تعیین تعرفه واحد برای مشترک روم شده (پذیرش شده از دیگر اپراتورها در شبکه خود) است.

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اپراتورها را مکلف کرده بود که برای اجرای چنین طرحی که البته ابهامات بسیاری نظیر اینکه چرا باید با مهمان شدن مشترکان اپراتوری در شبکه اپراتور دیگر بار ترافیک برای مشترکان خود آن اپراتور بالا رود و در نهایت کیفیت افت کند، دارد خودشان به توافقی بر سر تعرفه‌ها برسند در غیر اینصورت بعد از یک ماه به موضوع ورود می‌کند.

اما اکنون بیش از یک ماه گذشته و تعرفه‌ای بین رایتل و دیگر اپراتورها وضع نشده است و مشترکان رایتل در نقاط بدون آنتن به راحتی وارد شبکه دیگر اپراتورها می‌شوند و ترافیک آنها را بالا می‌برند اما هزینه‌ای که بابت اینترنت می‌پردازند بسیار کمتر از مشترکان خود آن اپراتورهاست.

اکنون تعرفه اینترنت آزاد رایتل نیم ریال است و هنگامیکه مشترکان آن به شبکه ایرانسل و همراه اول هم می‌روند همین رقم را می‌پردازند در حالیکه ایرانسلی‌ها و همراه اولی‌ها برای ارسال و دریافت هر کیلو بایت داده 5 و 4 ریال از کاربران خود دریافت می‌کنند.

چنین وضعیتی با توجه به کامل نبودن شبکه رایتل، می‌تواند زمینه‌ساز مهاجرت مشترکان ایرانسل و همراه اول به رایتل شود زیرا اگر مشترکان اپراتور اول و دوم ارتباطی به رایتل بپیوندند در نقاطی که رایتل آنتن نداشته باشد با هزینه‌ای کمتر از اینترنت دو اپراتور دیگر استفاده می‌کنند.

تعرفه‌های پیشنهادی ایرانسل برای رایتل آماده شد
علیرضا قلمبر دزفولی مدیر عامل ایرانسل ضمن تأیید چنین نقصی در سیستم رومینگ بین مشترکان دو اپراتور همراه اول و ایرانسل با مشترکان رایتل، درباره چرایی این موضوع به تسنیـم گفت: متأسفانه در یک ماه گذشته به دلیل اینکه تیم ایرانسل تمرکز خود را بر نسل سوم گذاشته بود و به شدت درگیر دریافت مجوز پایلوت نسل سوم بودیم، نتوانستیم به این موضوع رسیدگی کنیم.

مدیر عامل ایرانسل گفت: به دلیل این مشغله نشد که پیشنهاد نهایی خود را برای رایتل بفرستیم و تعرفه‌های رومینگ با ایرانسل را شرح دهیم. وی با اشاره به اینکه تعرفه‌های پیشنهادی رومینگ با رایتل مشخص شده است، عنوان کرد: به زودی این تعرفه‌ها را برای رایتل که 100 هزار مهمان در شبکه ما دارد، می‌فرستیم.

رایتلی‌ها باید هزینه‌ای برابر همراه اولی‌ها بپردازد
یکی از مسئولان اپراتور اول ارتباطی هم معتقد است که به هیچ عنوان نمی‌شود مشترکان منتقل شده رایتل به شبکه ما رقمی پایین‌تر از مشترکان اصلی شبکه ما بپردازند و این باگ (نقص) به زودی رفع می‌شود. وی همچنین گفت: مجموعه تراکنش‌های مشترکان رایتل در شبکه همراه اول لیست و ذخیره شده است و با قطعی شدن تعرفه نهایی کل هزینه‌های مشترکان مهمان رایتل در شبکه همراه اول دریافت می‌شود.

او همچنین افزود: اینکه رایتل هم‌اکنون از مشترکانی که به شبکه ما می‌آیند همان تعرفه سابق و نیم ریال را می‌گیرد، مشکل خود این اپراتور است زیرا باید حداقل تعرفه ما را از مشترکانش بابت استفاده از شبکه دریافت کند در غیر اینصورت باید مابه‌التفاوت هزینه مشترکانش را از جیب بدهد.


شورای شهر تهران الکترونیکی شد
آی. تی آنالیز/ صحن شورای شهر تهران از امروز الکترونیکی شد. از این به بعد اعضا به وسیله اثرانگشت خود رای‌هایشان را به ثبت می‌رسانند و نه با بالا بردن دست و شمارش آرا توسط نرم‌افزار و نه یکی از اعضای هیئت رئیسه.



بر اساس این گزارش، علاوه بر این در ورودی صحن گیت‌هایی نصب شده است و هر یک از اعضا به وسیله اثر انگشت خود از آن عبور می‌کنند و ساعت ورود اعضا به صحن علنی توسط نرم‌افزار به ثبت می‌رسد و در صفحه نمایش جدیدی که در صحن شورا نصب شده نمایش داده می‌شود.


فرصت ۶ ماهه به ایرانسل به منظور نحوه اجرا و زمان بندی عرضه سهام این شرکت در بورس
تسنیم/ با پیگیری سازمان بازرسی کشور، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات اعلام کرد:‌شرکت ایرانسل حداکثر ۶ ماه فرصت دارد تا شرایط و نحوه اجرا و زمان‌بندی عرضه سهام در بورس اوراق بهادار را به منظور بررسی و تصمیم‌گیری به کمیسیون مذکور اعلام کند.

در الحاقیه پروانه اپراتور دوم تلفن همراه که در آبان ماه 1384 به تصویب رسیده است، در بند 2-2-5 این الحاقیه تحت عنوان تغییرات مؤثر برسرمایه دارنده پروانه تصریح شده: ایرانسل باید در انطباق با شرایط و روال مورد تأیید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به میزان 21درصد کل سهام دارنده پروانه را طی سه سال از تاریخ لازم الاجرا شدن( قرارداد) از طریق بورس عرضه عمومی کند، پس از انجام عرضه عمومی سهام فوق الذکر، دو عضو هیأت مدیره باید درانطباق با ماده 8 قانون شماره 260/60780- 18/02/83 از سوی مجمع عمومی دارنده پروانه تجدید انتخاب شوند.

با توجه به عدم اقدام لازم و به موقع سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در پیگیری این مهم از اپراتور دوم تلفن همراه که موجبات تأخیر در عرضه 21 درصدی سهام ایرانسل و عدم عرضه عمومی سهام این شرکت شده است مراتب از سوی بازرسی امور نیرو و ارتباطات از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مورد مطالبه قرار گرفت.

این اداره کل اعلام کرد: باتوجه به تنظیم گزارشی جامع و مستند در این خصوص و ارائه پیشنهاد مبنی بر مکلف کردن اپراتور توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به ایفای تعهدات پروانه‌ای و ارسال آن به مبادی ذیربط و تأخیر پنج ساله در این خصوص، معاون وزیر و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در ارتباط با واگذاری 21 درصد سهام شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل از طریق بورس اوراق بهادار اعلام داشت فرصت شش‌ماهه‌ای به ایرانسل به منظور نحوه اجرا و زمان بندی عرضه سهام این شرکت در بورس داده شده است.


زیرساخت امروز ۱۰ ساله شد
تسنیم/ چهاردهم مرداد ماه مصادف است با سالروز تأسیس شرکت ارتباطات زیرساخت و از این جهت، زیرساخت امروز ۱۰ ساله شد. شرکت ارتباطات زیرساخت به عنوان تنها متولی شبکه‌های مادر مخابراتی (شبکه ارتباطات زیرساخت) منطبق بر سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی و کارگزار سیاست‌های حاکمیتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

راهبری، مدیریت، سامان‌دهی، بازاریابی، توسعه، بهسازی، اجرا، نگهداری، بهره‌برداری و نظارت بر شبکه ارتباطات زیرساخت به منظور برآوردن نیاز کشور در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات بر عهده این شرکت است.
زیرساخت وظیفه انتقال، راهیابی و مدیریت هر نوع ترافیک (صوت، تصویر و داده) متقاضیان مجاز اعم از بخش‌های دولتی، خصوصی و تعاونی ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات در قلمرو شبکه‌های ارتباطی بین‌الملل، راه دور، بین استانی، بین اپراتوری و مناطق خاص را بر عهده دارد.

هیئت وزیران در جلسه مورخ 83/5/14 بنا به پیشنهاد شماره 13898/100 مورخ 83/5/14 وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و به استناد مواد 2 و 4 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب 1379 و مصوبه شماره 76016/190 مورخ 82/4/24 شورای عالی اداری در اجرای بند ب ماده یک قانون مذکور با تجدید سازمان و تغییر نام و اصلاح اساسنامه شرکت طرح و توسعه شبکه‌های مخابراتی ( ثبت شده به شماره 18347 ) به شرکت ارتباطات زیرساخت موافقت نمود.


همراه‌اول ارزان‌تر است یا ایرانسل؟ + جدول
تراز/ روز گذشته مدیر عامل اپراتور دوم از نحوه‌ی اطلاع‌رسانی رسانه‌ها درباره تغییر تعرفه‌های ارتباطی گلایه‌ و تاکید کرد که ایرانسل کاهش هم در تعرفه‌های خود داشته‌ و اکنون در سیم‌کارت‌های دائمی این اپراتور تعرفه ۴۹۹ ریال است. پاسخ مدیر عامل ایرانسل درباره این که تعداد مشترکان سیم‌کارت دائمی ایرانسل کمتر از دارندگان اعتباری‌ها است این بود که مهم نیست و تمام مشترکان ایرانسل می‌توانند به مشترک سیم‌کارت‌های دائمی تبدیل شوند و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.



تعرفه‌های پیام چند رسانه‌ای ایرانسل به گفته دزفولی از ۳۲ تومان به ۱۹۹ ریال رسیده و کاهش داشته در حالی که هم‌اکنون برخی اپراتورها همین سرویس را با قیمت ۱۰۰ تومان ارائه می‌کنند همچنین تماس از سیم‌کارت اعتباری ایرانسل به تلفن ثابت هم با کاهش تعرفه مواجه بوده است.



 مدیر عامل ایرانسل ادامه داد: در مجموع از میان ۱۲ آیتمی که برای تعرفه‌ سیم‌کارت‌های دائمی و اعتباری وجود دارد (پیامک، تماس درون و برون شبکه‌ای و پیام چند رسانه‌ای)، ما در ۱۰ زمینه تعرفه‌ای پایین‌تر از همراه اول داریم و تنها در یک بخش معادل آنها بوده و در یک آیتم بالاتریم. اما تعرفه سیم‌کارت دایمی و اعتباری ایرانسل و همراه اول در جدول زیر که مرجع آن وب سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، وب سایت ایرانسل و همراه اول است، دقیقا بیان شده است.


حکایت تلخ و شیرین مرکز تماس تالیا
تسنیم/ درحالی که وزیر ارتباطات گفته از نظر ما تالیا پروانه اپراتوری ندارد و به هر حال نتوانسته رضایت مردم را جلب کند مرکز تماس این شرکت نیز همه تماس گیرندگان را در دسترسی به کارشناسان و پاسخگویی به پرسش های آن ها موفق نمی گذارد.

واعظی در فاز نهایی افتتاح رومینگ ملی بین همراه اول و ایرانسل در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا مجوز نسل‌های سوم و بالاتر به تالیا داده نمی‌شود، گفته بود که از نظر ما تالیا پروانه اپراتوری ندارد و برای مدتی پیمانکار مخابرات بوده که از این پیمانکاری تاریخ زیادی باقی نمانده و به هر حال نتوانسته رضایت مردم را جلب کند.

اپراتور "بگو، بخند، زندگی کن" که ارتباط نزدیک با مشترکان را یک استراتژی با صرفه و سریع می‌داند و معتقد است که در بخش مشتریان، تک تک تماس‌ها را به دقت بررسی، دسته‌بندی و کارشناسی می‌کند، اما به همه تماس گیرندگان با سیستم مرکز تماس خود پاسخ نمی دهد.

تالیا که صمیمانه مشتاق پاسخگویی به سؤالات و شنیدن ایده‌هاست، هنگامیکه طبق دستورالعمل این شرکت با شماره 09329990000 تماس گرفته شد، راه به جایی برده نشد. پاسخگویی خودکار می‌گوید که برای ارتباط با کارشناس مرکز تماس کلید" 1"، اطلاع از آدرس شرکت کلید "2"، ارائه نظرات و پیشنهادات کلید "3" و تکرار پیام پخش شده کلید "9" را فشار دهید.

"البته در راستای طرح تکریم ارباب رجوع و ارائه خدمات بهتر، کلیه مکالمات ضبط می‌گردد؛ لطفا جهت اعلام نظر در مورد نحوه پاسخگویی کارشناس پس از اعلام مکالمه تماس را قطع نفرمایید." بعد از این مرحله و با شماره‌گیری عدد "1"، حداقل برای 9 بار گفته می‌شود که " شما نخستین نفر در صف تماس گیرندگان هستید لطفا منتظر باشید تا به اپراتور وصل شوید"!

اما به یکباره و در کمال تعجب، صدای ضبط شده مجددا روی خط می‌آید و می‌گوید: " نحوه پاسخگویی کارشناس را چطور ارزیابی می‌کنید؟" بعد هم سه گزینه خوب، متوسط و ضعیف را پیش پا می‌گذارد و بهتر است که یکی را انتخاب کنید تا محترمانه تلفن روی شما قطع شود زیرا در صورت معطل گذاشتن سیستم، در نهایت سکوت قطع خواهید شد طوری که اگر در مکانی آرام باشید احتمالا متوجه این قطع شیک نمی‌شوید.

محترمانه به این شکل است که اگر در نظرسنجی شرکت کنید، پیام ضبط شده از شرکت شما تشکر و قدردانی می‌کند و شما را با کلمه "خدانگهدار"، به خدا می‌سپارد. ما که علی‌رغم توقع باطنی و برای اولین بار در تماس با اپراتوری نفر نخست در صف انتظار بودیم، موفق به صدای کارشناس محترم نشدیم اما در نظرسنجی شرکت کردیم و برای اینکه بنده خدایی را از نان خوردن نیانداخته باشیم و خداوند هم در جایی دست از ما گیرد، امتیاز خوب را به او دادیم.

شرکت تالیا به عنوان اولین شبکه مستقل پیش پرداخت تلفن همراه (Pre-Paid) از سال 1383 با استفاده از تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری شرکت‌های زیمنس، آلکاتل، اریکسون و با مشاوره یکی از برجسته‌ترین مشاوران GSM در دنیا (شرکت TELE2) آغاز به کار کرد.


اختلال در 6 مرکز مخابراتی تهران
اقتصاد ایران آنلاین/ عملیات کابل برگردان با هدف توسعه شبکه کابل در مراکز مخابرات شهید قندی، شهید رشیدی، شهید نظری، شهید نواب صفوی، شهید بهشتی، پیام نور از تاریخ 15 مردادماه آغاز می شود.
با اجرای عملیات مذکور ارتباط تلفنی مشترکین در مرکز مخابرات شهید قندی با پیش شماره های 5580، 5581، 5557 الی 5559، 5569، 5589، 5560 الی 5563، 5515، 5516 در محدوده خیابان های 15 خرداد، بازار بزرگ، بازار نوروزخان، بازار بین الحرمین، حمام چال، بازار عباس آباد، بازار مسگرها و در مرکز مخابرات شهید رشیدی (دولت آبادی) با پیش شماره های 3270 الی 3275، 3277 در محدوده بلوار علامه جعفری، شهدای دانش آموز، یادگار امام، شهید بهشتی، سه راه گوهردشت، شهرداری منطقه 9، میدان مادر، میدان امام و در مرکز مخابرات شهید نظری با پیش شماره های 7754 الی 7759 در محدوده خیابان های شهید مدنی، شهید محمودی، شهید فتحنایی و در مرکز مخابرات شهید نواب صفوی با پیش شماره های 5540 الی 5543 در محدوده خیابان های شهید کمالی، قزوین، کارگر، بزرگراه نواب صفوی به مدت 72 ساعت و در مرکز مخابرات شهید بهشتی از ساعت 2 بامداد به مدت 2 ساعت با اختلال همراه است.

براساس همین گزارش، با اجرای عملیات کابل برگردان ارتباط دیتای مشترکین اینترنت پرسرعت شرکت شاتل در محدوده مرکز مخابرات پیام نور با پیش شماره های 4440 الی 4449، 4460 الی 4462 به مدت 72 ساعت دچار اختلال می شود.


سامسونگ از نوت۴ رونمایی می‌کند
تسنیم/ سامسونگ برای رویدادی هم‌زمان با نمایشگاه IFA۲۰۱۴ از خبرنگاران دعوت به حضور کرد. سامسونگ با دعوت‌نامه‌ای رسمی از اهالی رسانه خبر از رونمایی گالکسی نوت جدید در سوم سپتامبر داد.

این رویداد قرار است هم‌زمان با برگزاری نمایشگاه IFA2014 برلین اتفاق بیفتد و با وجود اینکه سامسونگ به شکل رسمی نگفته چه هدفی از برگزاری چنین مراسمی دارد اما تجربه می‌گوید که این نشست برای رونمایی از محصول جدید که به احتمال قوی گالکسی نوت4 خواهد بود، برگزار می‌شود.

پیش از این مطرح شده بود که این گوشی دارای نمایشگر 5.7 اینچی با کیفیت Quad HD است که وضوحی 1440*2560 پیکسلی دارد. تراشه اسنپ‌دراگون 805، رم 3 گیگابایت، دوربین 16 مگاپیکسلی، سنسور ماورای بنفش و اندروید کیت‌کت برخی مشخصات ذکر شده دیگر برای این گوشی نسل جدید سامسونگ است.


صفحه لمسی آیفون‌های۶ متفاوت شد
تسنیم/ نمایشگر آیفون۶ مدل ۵.۵ اینچی قوی‌تر از نمونه ۴.۷ اینچی خواهد بود و ماژول لمسی آن متفاوت است. آیفون6 اپل که قرار بود در دو مدل 4.7 و 5.5 اینچی به صورت هم‌زمان ارائه شوند بنا بر تست دقیق‌تر مدل 5.5 اینچی دچار تغییراتی شد. اکنون خبرهایی دیگر به گوش می‌رسد مبنی بر اینکه مدل 5.5 اینچی از منظر مشخصات سخت‌افزاری قدرتمندتر از 4.7 اینچی است.

این خبر برگرفته از صحبت‌های یک از کارمندان بخش تأمین تجهیزات آسیایی اپل است که یک مرکز تحقیقاتی آن را منتشر کرده است. این مدل دارای پردازشگری قوی‌تر از 4.7 اینچی و معماری متفاوت از دیگر نمونه‌های قبلی آیفون است که فضای بیشتری را برای قرارگیری پردازنده گرافیکی با هسته‌های پردازشی بیشتر به ارمغان آورده است. چیپ موجود در تراشه پردازشی این گوشی به ظاهر بزرگ‌تر از نمونه 4.7 اینچی شده و به همین دلیل به تغییر ماژول لمسی گوشی گراییده است.

با این حساب نمایشگر یاقوت کبودی آیفون6 5.5 اینچی متفاوت از نمونه 4.7 اینچی خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود که این گوشی در دسامبر رونمایی شود در حالیکه نمونه 4.7 اینچی ماه آینده (سپتامبر) در معرض دید جهانیان قرار خواهد گرفت.


تلفن‌های استان گلستان فردا تغییر می‌کند
تسنیم/ تلفن‌های ثابت استان گلستان از چهارشنبه پانزدهم مرداد هم‌کد می‌شود و با هم‌کدسازی کدهای بین شهری ۰۱۷۱، ۰۱۷۲، ۰۱۷۳و ۰۱۷۴ به ۰۱۷ تغییر می‌کند. طرح هم‌کدسازی در سطح شهرستان‌های گرگان، گنبد، علی آباد، کردکوی، بندرترکمن، گمیشان، آق قلا، بندرگز، رامیان، آزادشهر، کلاله، مراوه تپه، مینودشت و گالی‌کش انجام شده و شماره مشترکین در این شهرستان‌ها از 7 رقم به 8 رقم تغییر می‌کند.

مشترکین تلفن‌های ثابت در شهرستان‌ها و روستاهای استان گلستان برای اطلاع از تغییرات و دریافت شماره جدید خود می‌توانند تا قبل از ساعت 22 روز چهارشنبه (پانزدهم مرداد) با سامانه گویای 118  و 5050 در محدوده استان و با شماره‌های  01715050 در خارج از استان و بعد از ساعت 22 در محدوده استان با سامانه گویای 5050 و 118 و در خارج از استان با شماره 0175050 تماس بگیرند.

همچنین مشترکان می‌توانند با مراجعه به سایت شرکت مخابرات استان گلستان به نشانی www.tcgolestan.ir و واردکردن شماره تلفن قدیم، از شماره جدید خود مطلع شوند. براساس اطلاعیه ستاد هم‌کدسازی تلفن‌های ثابت، مشترکان برای انعکاس پیشنهاد و همچنین اعلام شکایت در این زمینه، می‌توانند به پورتال اطلاع‌رسانی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی به آدرس www.cra.ir بخش ثبت و پاسخگوئی به شکایات مراجعه کنند.


پرداخت کرایه اتوبوس در لندن با موبایل ممکن شد
تسنیم/ شهرنشینان لندنی امکان پرداخت‌های خرد از طریق کیف پول الکترونیکی را برای سیستم اتوبوسرانی این کشور پیدا کردند. اپراتور موبایلی EE لندن ماه پیش اعلام کرد که مشترکان این اپراتور به زودی می‌توانند از پرداخت موبایلی برای سفرهای روی زمین و زیرزمین (مترو) استفاده کنند.

اکنون این اپراتور امکان پرداخت از طریق موبایل با کمک تراشه NFC را محقق کرده و کلیه مشترکان آن می‌توانند با چسباندن تگ اِن‌اِف‌سی بر روی گوشی خود، تمامی پرداخت‌های درون شهری با اتوبوس را از کیف پول الکترونیکی خود بپردازند. این سرویس هم‌اکنون در اختیار کاربرانی است که دارای گوشی هوشمند اندرویدی هستند.

تگ رادیویی این تکنولوژی امکان پرداخت از طریق موبایل به شکل غیر تماسی را ممکن می‌سازد و کاربران با نصب آن بر روی گوشی و نرم‌افزاری خاص می‌توانند در هنگام استفاده از خدمات شهری این کشور البته فقط اتوبوسرانی، تگ رادیویی را به ریسیور نزدیک کنند و عملیات پرداخت را انجام دهند.

این روش پرداخت سریع و ساده، راهکاری جذاب برای پرداخت‌های خرد به حساب می‌آید و امکان به کار گیری آن در تمامی زمینه‌ها فراهم است. مزیت اصلی بسترهای NFC این است که نیازی به حمل پول به شکل نقد نیست و کاربران به راحتی می‌توانند پرداخت‌های یکباره و خرد را از طریق حساب متصل به موبایل که همان کیف پول الکترونیکی آنهاست، انجام دهند. این اپراتور اظهار کرده که امیدواریم به زودی شاهد توسعه خدمات این نسل در تمامی کشور و در همه ابعاد حمل و نقل برون و درون زمینی باشیم.


دعوت نامه‌های سامسونگ برای UNPACKED سوم سپتامبر (دوازدهم شهریور)
ترنجی/ حادثه بزرگی دیگر نزدیک است. هر سال در همین تاریخ کمپانی بزرگ سامسونگ شگفتی می‌آفریند. سوم سپتامبر راس ساعت 14 به وقت محلی مراسم آغاز خواهد شد. بازیگر اصلی این مراسم بی شک گالکسی نوت 4، از سری کهکشانی‌های بی همتای سامسونگ خواهد بود. با توجه به شایعات این کهکشانی دارای صفحه نمایش 5.7 اینچی با وضوح QHD سوپرآمولید، پردازنده snapdragon 805 یا Exynos 5 OCTA (احتمالاً هر دو نسخه عرضه شود) دوربین 16 مگاپیکسلی (شاید با لنز سونی و تکنولوژی ISOCELL ) و دریایی از ویژگی‌های خاص و خارق العاده سری نوت، می‌باشد. ولی هنوز جای سوال است که آیا اسکنر شبکیه چشم وجود خواهد داشت؟ آیا سنسور اشعه ماوراء بنفش وجود خواهد داشت؟

دعوت نامه سامسونگ برای UNPACKED در IFA 2014
مهمان دیگر این رویداد احتمالاً گالکسی آلفا خواهد بود. هرچند این مراسم همیشه رویداد سنتی معرفی و UNPACKED گالکسی نوت 4 بوده است، اما احتمالاً سامسونگ اینبار می‌خواهد باز هم در کانون توجه قرار بگیرد و به قول معروف "سنگ تمام بگذارد”.



ابزارهای پوشیدنی نیز شاید در این مراسم قابل بحث باشند. احتمال عرضه یا معرفی ساعت‌های هوشمند نیز وجود دارد. به هر حال این بزرگترین رویداد هرساله سامسونگ است که در این تاریخ برگزار می‌شود. حال با توجه به کاهش سود مالی در سال 2014 انتظار سورپرایزهای بیشتر و نوآوری‌های شگفت انگیزتری از سامسونگ می‌رود. انتظار عرضه نوت 4 با بدنه فلزی، افزودن ویژگی‌های نوآورانه و افزودن به ویژگی‌های S Pen معروف...

شاید و مطمئناً هر بار که پرچمداری عرضه می‌شود، حال چه سامسونگ باشد، چه هر برند دیگری، کاربر دوست ندارد مشخصاتی تکراری را فقط با افزایش اعداد و ارقام ببیند. تجریه و روانشناسی ثابت کرده است که تکرار باعث دل زدگی و خستگی در همه زمینه‌ها می‌شود. مگر گلکسی نوت3 الان چه کم دارد؟ سامسونگ اگر بخواهد فقط بر کیفیت صفحه نمایش و تعویض یکی از ارقام پردازنده بسنده کند، بهتر است اصلاً نکند! این یک حقیقت است که رویداد گلکسی S5 یک رویداد خسته کننده و بسیار تکراری بود. حال اگر همین تراژدی در رویداد سامسونگ نوت 4 تکرار شود، بنده به عنوان تحلیل گر و منتقد دنیای تکنولوژی یکی از کسانی خواهم بود که اعتمادم نسبت به سامسونگ کاملاً از دست خواهد رفت.


اپل iOS 8 beta 5 را عرضه کرد
ترنجی/ اگر شما هم یک توسعه دهنده باشید، روز گذشته با بررسی آیفون خود متوجه دریافت بروزرسانی تحت نام iOS 8 beta 5 شده اید. کلا دریافت بروزرسانی برای همه شادی بخش است و گویا جانی دوباره به اسمارت فون و دستگاه می‌بخشد. این بروزرسانی احتمالا آخرین بروزرسانی بتا خواهد بود و با ورود iOS 8 beta 6 شاهد عرضه شدن نسخه رسمی‌و نهایی نیز باشیم که به احتمال زیاد تا روز معرفی آیفون 6 ادامه دار خواهد بود.



در هر بروزرسانی شاهد یک سری تغییرات مثبت در سیستم عامل هستیم. از جمله تغییرات انجام شده در این نسخه، اضافه شدن Wi-Fi calling است که متاسفانه تنها مختص اپراتور  T-Mobile بوده و کاربران ایرانی از آن بی نصیب خواهند بود. در پشت بروزرسانی‌های انجام شده شده برای رفع نقص‌ها و مشکلات امنیتی شاهد عوض شدن Home Data به HomeKit از طریق Settings >Privacy، سوایپ کردن برای باز کردن Spotlight سریع تر شده، قابلیت حذف کنترل روشنایی در صفحه تنظیمات پس زمینه، صدای جدید برای ارسال پیام در اپلیکیشن Messages، اضافه شدن داده‌های اسپیرومتری در قسمت HealthKit و تغییر روش مرتب سازی جزئی که از قسمت Settings > General > Restrictions قابل دسترس است، از جمله این تغییرات است.


موتورولا: متاسفانه اندروید L کمی‌با تاخیر برای موتو X عرضه می‌گردد
ترنجی/ شرکت موتورولا تا کنون چندین گوشی هوشمند مناسب برای کاربران خود تولید کرده که یکی از موفق ترین گوشی‌های این شرکت موتو X می‌باشد. این شرکت چندی پیش بطور مستقیم اعلام کرد که اندروید L را برای موتو X عرضه خواهد کرد. مسلما این خبر برای هیچ کدام از ما کاربران خوب نیست که شرایط جدید شرکت گوگل برای دست یابی به برنامه‌های گوگل و یا گوگل پلی این باشد که تنها تولید کنندگان بتوانند به این بخش‌ها دسترسی داشته باشند. شرکت گوگل در تعهد نامه جدید خود برای بهبودی گوگل این قانون را گفته است که: تمامی‌شرکتهای تولید کننده گوشی‌های اندرویدی بایست تا 18 ماه پس از عرضه گوشی، آخرین نسخه اندروید را برای گوشی‌های عرضه شده به ارمغان بیاورند (18 ماه آپدیت آخرین نسخه اندروید را پشتیبانی کنند).



با توجه به اینکه موتو X تنها 12 ماه هست که به بازار آمده، قانون جدید گوگل این گوشی را مستلزم بروزرسانی به اندروید L کرده که انتظار می‌رود در نوامبر و یا اکتبر(آبان ماه و یا آذرماه) سال جاری عرضه گردد. تایید این امر که اندروید L برای این گوشی قرار است عرضه شود یا خیر بسیار جالب است زیرا یکی از کاربران گوگل پلاس بنام جاش بی از شرکت موتورولا درباره اینکه اندروید L برای موتو X عرضه می‌گردد یا خیر پرسید و نایب رئیس شرکت موتورولا در پاسخ گفتند: بله!

نایب رئیس شرکت موتورولا گفت که در عرضه اندروید L متاسفانه کمی‌تاخیر بوجود آمده است(دیر و زود داره اما سوخت و سوز نداره). یکی از کاربران AT&T از نایب رئیس شرکت موتورولا پرسیدند که: همه منتظر عرضه اندروید L هستند اما در صورتی که در بسیاری از خبرهای درباره عرضه اندروید N(یکی از ورژن‌های کنونی اندروید 4) سخن گفته میشود، جواب نایب رئیس: ما بسیار از این موضوع ناراحتیم و تمام تلاشمان را برای عرضه اندروید L قرار داده ایم و امیدواریم ناهمواری‌های بر سر راه مان هموار شوند.


کاربران Apple iPhone کمی‌بیشتر از نصف ترافیک وب اسمارت فون آمریکای شمالی را به خود اختصاص داده‌اند
ترنجی/ اپل کاربران آنلاین بیشتری دارد. در کشور مادر چی؟ مطمئنا اوضاع در کشورهای آمریکای شمالی نیز به این گونه خواهد بود اما قصد داریم به شما امار و ارقامی‌را اعلام کنیم که متوجه میزان تفاوت با دیگر اسمارت فون‌های شوید. شبکه تبلیغاتی Chitika با استفاده از گردآوری میزان تبلیغات به نمایش گذاشته شده در وب سایت‌های آمریکای شمالی توانسته است این آمار را بدست بیاورد. در ماه اخیر کاربران آیفون 52.3 درصد از ترافیک سراسری اینترنت توسط اسمارت فون را به خود اختصاص داده اند. اما در همین بازه یک ماهه مربوط به دو ماه پیش، 52.5 درصد بوده است که دقیق نمی‌توان گفت این درصد در حال کاهش است چون ممکن است در یک ماه عوامل مختلفی در ایجاد میزان درصد نقش داشته باشند.



به سراغ سامسونگ برویم؛ شاید حدس بزنید نزدیک 50 درصد هم مربوط به این شرکت کره ای باشد اما باید بگوییم در بازه یک ماهه اخیر، ترافیک اختصاص یافته به اسمارت فون‌های سامسونگی تنها 26.4 درصد بوده است. این میزان کم نیست زیرا با توجه به دو ماه قبل، رشد خوبی را داشته است و از 25.2 درصد به این رقم رسیده است. اما باز هم نمیتوان تنها به آمار و ارقام این دو ماه بسنده کرد زیرا عوامل بسیاری نقش دارند. مهم اختلاف زیاد بین این شرکت است.

بلک بری سرش به کار خود گرم است و از این ترافیک تنها 1 درصد به خود اختصاص داده است. htc با 0.4 درصد نزول به 3 درصد از ترافیک رسیده است و ال جی نیز با کاهش 0.2 درصدی به 4.6 درصد نسبت به ماه قبل از خود رسیده است. اگر بخواهیم به این قضیه دیدی مثبت داشته باشیم باید بگوییم میزان استفاده اینترنت در بین کاربران اپل بیشتر مرسوم است اما اگر به دید منفی نگاه کنیم، کشور مادر نقش بسیار مهم تری دارد و شاید این آمار به دست امده به دلیل هم خون بودن با خود شرکت اپل است.


رهبر اسمارت فون‌های چین کنار زده شد، Xiaomi در مقام اول و سامسونگ در مقام دوم
ترنجی/ بازار خرید و فروش اسمارت فون کمی‌عجیب شده است. هفته گذشته بود که شرکت Xiaomi با فروش بسیار خوبی خود توانسته بود مقام پنجم پر فروش ترین برند را از دست ال جی در بیاورد و در  سه ماهه دوم سال جاری (آوریل – ژوئن) نام خود را بر سر زبان‌ها بیاندازد. Xiaomi فروش بسیار خوب خود را تنها مدیون کشور چین است و این عامل باعث بالارفتن آمار و ارقام شده است. در این بازه سه ماه دوم سال 2014 توانسته است 15.1 میلیون دستگاه را به فروش برساند. حال نوبت به رقیب قدیمی‌خود رسیده است، سامسونگ که تا چندی پیش در این کشور(چین) مقام اول را داشت، Xiaomi به راحتی این مقام را به چنگ زد و خود را در صدر جدول نشاند.



در چین، Xiaomi توانسته است در بازه 3 ماهه، 14.99 میلیون اسمارت فون فروش داشته باشد در حالی که سامسونگ تنها  13.22 دستگاه فروش کرده است. باز هم اوضاع کلی این شرکت خوب است چرا که همانند شرکتی مانند اپل به قسمت Other منتقل نشده است! قبلا نام اپل را در لیست 5 فروش برتر کشور چین می‌دیدیم اما ورق کاملا برگشت. نام  Lenovo ،Yulong و Huawei در این لیست جای تعجب زیادی ندارد!



Xiaomi عرضه جهانی نشده است و این فروش خوب را کسب کرده است حال در نظر بگیرید با برنامه ریزی‌های انجام شده برای فروش در دیگر کشور‌ها همچون هند، چه آماری کسب خواهد کرد. یکی از عوامل پیروزی این شرکت، قیمت مناسب محصولات در رده‌های پایین و حتی رده‌های بالا است.  Mi4 را در نظر بگیرید؛ قیمت 320 دلاری آن شاید شمارا یاد اسمارت فون میان رده بیاندازد اما وقتی به دل آن نگاه می‌کنید، شاهد استفاده از پردازنده 2.5GHz Snapdragon 801 در کنار 3 گیگابایت رم، صفحه نمایش 5 اینچی با رزولوشن 1080p و بدنه بسیار با کیفیت ساخته شده از فلز هستیم.


جمع بندی از سالار واعظی

انتشار اخبار در این بسته خبری لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.






اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار