12 درصد از لوازم آرایش کشور توسط مردان استفاده می‌شود

وقتی خبر رسید که ایران دومین کشور مصرف کننده‌ی لوازم آرایش درخاورمیانه است هیچ کس گمان نمی‌کرد قسمتی از این مصرف کنندگان را آقایان تشکیل دهند.

 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، شیوع رفتارهای زنانه در بین آقایان از جایی شروع شد که آنها علاقمند به مصرف لوازم آرایش شدند. براساس تحقیقات به دست در سال 84 در گزارش‌هایی غیر رسمی اعلام شد که از هر 100 مرد 7 نفر از لوازم آرایش استفاده می‌کنند. گروه سن این افراد بین 13 تا 24 بود اما پس از گذشت 9 سال این آمارها به 12درصد رسید و شروع فاجعه از این جا کلید خورد....

مصطفی فروتن روانشناس و محقق اجتماعی گفت: استفاده از لوازم آرایش توسط آقایان از گذشته تا به امروز مرسوم بوده است اما زمانی این قضیه به عنوان یک آسیب فرهنگی و اجتماعی مطرح شد که اشاره‌ی آقایان از لوازم آرایش از چارچوب‌های فرهنگی خود خارج شد و با گذشت زمان تبدیل به رفتارهای زنانه شد. 

وی در خصوص علل تمایل آقایان به رفتارهای زنانه اینگونه بیان داشت: از سن 3 تا 7 سالگی زمانی است که کوک هویت جنسی خود را پیدا می‌کند و بی توجهی والدین دراین سن به کودکان باعث می‌شود که کودک نتواند هویت جنسی خود را به خوبی درک کند در حال حاضر پدران برای تأمین معاش خانواده ساعت‌های طولانی را خارج از خانه به سر می‌برند و همین امر موجب می‌شود که برای فرزند پسر الگوی مناسبی در منزل وجود نداشته باشد و مادر به نوعی نقش پدر را برای فرزند ذکورش ایفا می‌کند. 

بعضا در خانواده‌هایی دیده شده که خواهان فرزند دختر بوده‌اند اما خداوند به آنها فرزند پسر داده ولی خانواده به گونه‌ای با فرزند پسر خود رفتاری کنند که وی دچار الگو برداری غلط می‌شود. 

وی در ادامه گفت: گروهی از مردها صرفا از روی کنجکاوی نسبت به جنس مخالف خود به سمت رفتارهای زنانه گرایش پیدا می‌کنند. 

در گذشته مردان سعی می‌کردند که لباس‌هایی خاص با رنگ‌های سنگین بپوشند ولی متأسفانه امروز مردان بیشتر به لباس‌هایی با رنگ‌ها و طرح‌های زنانه علاقمند هستند که این ماجرا بسیار ناراحت کننده است. 

فروتن در ادامه بیان داشت: نابود کردن زیرساخت‌های فرهنگی یک جامعه صدها بار بدتر از نابودی نظامی یک کشور در ادامه‌ی این گونه رفتارها نیز دقیقا فرهنگ کشور را رو به نابودی می‌برد و یکی از عوامل این نابودی کسانی هستند که این گونه رفتارها را ارزش گذاری کرده و مهر تأییدی بر‌ آن می‌زنند.
 
وی در ادامه گفت: من به عنوان یک محقق اجتماعی دلواپسی خود را این گونه بیان می‌کنم: هنگامی که یک پسر 18 ساله لباس زنانه می‌پوشد و یا از لوازم آرایش زنانه استفاده می‌کند عمق این ماجرا در حال مشخص نیست ام فاجعه زمانی اتفاق می‌افتد که پسر 18 ساله‌ی امروز مرد خانواده‌ی فردا می‌شود، مردی که ازدواج می‌کند و صاحب فرزند می‌شود و این مرد مسلما نمی‌تواند الگوی مناسبی برای فرزندانش باشد. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: بارها گفته شده که هر رفتاری که در ما ندیده می‌شود از تربیت خانوادگی، سرچشمه می‌گیرد این موضوع کاملا درست است خانواده‌ها با تربیت مناسب و نهادینه کردن ارزش‌ها در نهاد فرزندان پسر خود می‌توانند از بروز این گونه رفتارها از سوی آنها جلوگیری کنند اما از نقش مسئولین کشور نیز نمی‌توان چشم پوشی کرد، مسئولین با ایجاد فضاهایی که جوانان بتوانند هیجانات کاذب خود را در آن تخلیه کنند می‌توانند گام موثری در جلوگیری از بروز این گونه رفتارها از سوی جوانان بردارند. 

انتهای پیام /
برچسب ها: شیوع ، آرایش ، لوازم ، مردان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار