مروری بر گزیده‌ای از اخبار فناوری اطلاعات ۱۹ مرداد؛

آتش گرفتن کافوی تهران، وزیر را پای خطوط مخابراتی کشاند/ موبایل‌هایی که شارژ تمام نمی‌کنند

موبایل در ایران وارد دهه سوم عمرش شد، جولان تبلت‌های ارزان در بازار، وقتی گوگل امنیتی می‌شود، دولت مالزی برای فیلتر کردن فیس‌بوک اعلام آمادگی کرد، خدمات LTE به پروانه شرکت‌‌های اینترنتی پیوست می‌شود، پروانه‌های سرویس محور صادر می‌کنیم و... مهمترین عناوین فناوری اطلاعات امروز بود.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ هر روز شاهد توليد حجم گسترده‌ای از اخبار و گزارشات فناوری اطلاعات در خبرگزاری‌ها و پايگاه‌های خبری هستيم كه رصد تمام اين اخبار برای مخاطبان در گرو صرف وقت بالایی است و البته از حوصله آنها نيز خارج؛ برای تسهيل در مرور اين اخبار، تلاش داريم گزيده‌ای از اخبار فناوری اطلاعات را هر شب در قالب یک بسته خبری در اختيار مخاطبان قرار دهيم.






آتش گرفتن کافوی تهران، وزیر را پای خطوط مخابراتی کشاند
تسنیم/ آتش‌سوزی در کافوی خطوط مخابراتی تهران موجب قطع تلفن ۶۰۰ مشترک شد که با پیگیری وزیر ارتباطات ظرف ۲۴ ساعت به حالت قبل بازگشت.

محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از بروز سانحه آتش‌سوزی در صندوق تقسیم خطوط تلفنی (کافو) تهران خبر داد و گفت: از طریق سامانه پیامکی وزارتخانه مطلع شدم که یکی از کافوها (کیوسک‌های کنار خیابان که حاوی سیم‌ و پورت‌های تلفن است) در یکی از مناطق تهران آتش گرفته و در اثر این آتش سوزی تلفن بیش از 600 مشترک قطع شده بود.

وی ابراز کرد: با توجه به اینکه اتفاق در روز جمعه افتاده بود و مشغله‌های کاری بنده نیز کمتر از روزهای عادی و کاری بود، شخصاً در محل حاضر شده و پیگیر موضوع شدم تا تلفن مشترکان آن منطقه وصل شد.. او افزود: از لحاظ فنی این اختلال معمولاٌ ظرف 72 ساعت حل می‌گردد که با پیگیری به عمل آمده در کمتر از 24 ساعت مشکل رفع گردیده و تلفن مشترکان وصل شد.


موبایل در ایران وارد دهه سوم عمرش شد
تسنیم/ امروز (یکشنبه ۱۹مرداد ماه ۱۳۹۳)، سیم‌کارت در کشور ۲۰ساله شد. 20 سال پیش در چنین روزی (19 مرداد 1373) با واگذاری چهار سیم کارت به کارکنان نهاد ریاست جمهوری، رسماً عرضه سیم کارت تلفن همراه در ایران آغاز شد.

بهره‌برداری از اولین فاز شبکه تلفن همراه کشور، در مرداد ماه سال 1373 در شهر تهران با 24 ایستگاه رادیویی و با ظرفیت 9200 شماره آغاز شد. به دنبال استقبال غیرمنتظره و بی‌‌نظیر مردم از این پدیده، شرکت مخابرات ایران درصدد گسترش پوشش آن از تهران به کل کشور بر آمد. بنابراین با توجه به نیاز و تقاضای مردم به این پدیده، فعالیت‌هایی متناسب با جهت‌گیری جهانی برای توسعه شبکه تلفن همراه در اهداف عالی مجموعه مخابرات کشور صورت گرفت.

در ادامه این برنامه هیات وزیران بنا به پیشنهاد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، اساسنامه شرکت ارتباطات سیار را با سرمایه دو هزار میلیارد ریال تصویب کرد و کلیه وظایف امور ارتباطات سیار شرکت مخابرات ایران به شرکت ارتباطات سیارایران واگذار شد.

با جدی شدن خصوصی‌سازی صنعت مخابرات کشور و اهمیت حضور در بازار رقابت تجاری، این شرکت از سال 1386، دارای «نام»، «نشان»، «رنگ» و «شعار» تجاری وی‍ژه خود شد. همچنین در سال 1389 پس از خصوصی شدن شرکت مخابرات ایران، این شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل شد. هم‌اکنون شرکت ارتباطات سیار ایران با بیش از 66 میلیون مشترک در 1239 شهر و بیش از 70هزار کیلومتر از جاده‌های کشور را تحت پوشش دارد.

ضریب نفوذ این اپراتور 75درصد و ارتباط رومینگ بین‌الملل آن با 271 اپراتور در 112 کشور جهان برقرار است. گرچه همراه اول پیشتاز عرضه سیم کارت در کشور بوده است، ولی با نوسازی شبکه خود که جشن آن 9 بهمن سال 91 با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، بروزترین تجهیزات شبکه تلفن همراه کشور را داراست.

هنگامیکه در سال 1373، همراه اول عرضه سیم کارت را در کشور آغاز کرد؛ ایران در منطقه پیشتاز بود و در جهان نیز تلفن همراه تکنولوژی نوینی محسوب می‌شد. نسل سوم تلفن همراه در حالی با تأخیر وارد کشور شده است که برخی کشورها در حال آماده‌سازی برای راه اندازی نسل پنجم تلفن همراه هستند.

اپراتور اول آمادگی خود را اعلام کرده تا به محض دریافت مجوز و فرکانس‌های مورد نیاز از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، در کوتاه ترین زمان ممکن، امکان برخورداری از مزایای نسل‌های جدیدتر(نسل 3 و 4) را برای مشترکین خود فراهم نماید.


جولان تبلتهای ارزان در بازار/ ارزان‌ترین کامپیوترهای جیبی
مهر/ تب خرید تبلت در میان دوستداران تکنولوژی روز به روز افزایش می یابد و به همین دلیل کمپانی های تولید کننده این رایانه های لوحی برای فراهم کردن نیاز تمامی متقاضیان، تبلتهای ارزان قیمت را نیز در کنار تبلتهای گران قیمت به بازار عرضه کرده اند.

بازارهای پایتخت مملو است از تبلتهای ارزان قیمت که برای اقشار مختلف جامعه قابل استفاده است؛ در این بازار بالغ بر 80 مدل تبلت با برندها و ویژگیهای مختلف با وجود دارد تا تمامی خریداران دست پر از این بازار بیرون روند. گشتی در بازار کامپیوتر پایتخت از وجود تبلتهای ارزان قیمت با حداقل قیمت 165 هزار تومان تا 600 هزار تومان حکایت دارد.

ارزان ترین تبلت طبق اعلام فروشندگان
ارزان ترین تبلتهای بازار اغلب از برندهای چینی و ناآشنا هستند که از لحاظ شکل و ظاهر تفاوتی با برندهای معتبر ندارند اما از نظر کارکرد و ویژگی های سخت افزاری و نرم افزاری به نظر می رسد تفاوتهای بسیاری با برندهای مطرح و نام آشنای بازار دارند؛ با این حال فروشندگان بازار معتقدند که این تبلتها با توجه به هزینه ای که برایشان پرداخت می شود کاربرد داشته و نیاز بسیاری از خریداران را به ویژه کودکان برطرف می کند.

در این بازار ارزان ترین تبلت طبق اعلام فعالان بازار، مربوط به برند اسمارت تاچ لایف است که 165 هزار تومان قیمت داده می شود. این تبلت در مدل TD7017508 دارای صفحه نمایش 7 اینچی است و از پردازنده 1.2 گیگاهرتز پشتیبانی می کند و 8 گیگابایت حافظه داخلی دارد. این تبلت مجهز به سیستم عامل اندروید 4.2 و دوربین VGA است و قابلیت اتصال به اینترنت از طریق وای فای و USB دارد.



7 اینچی های 300 هزار تومانی
در بازار تبلت در رنج قیمت 250 تا 400 هزار تومان نیز مدلهای مختلفی دیده می شود. در میان این مدلها، تبلت مارشال ME703 پرفروش است. این مدل 7 اینچی دارای پردازنده Telechips TCC8923 Cortex-A5 CPU و در ابعاد 191 × 116 × 9.8 میلی متر و وزن 320 گرم است که از حافظه داخلی 16 گیگابایت و قابلیت نصب کارت حافظه بهره می برد.



صفحه نمایش لمسی از نوع TFT LCD در اندازه 7 اینچ و قابلیت اتصال به اینترنت از طریق وای فای - USB از دیگر امکانات این تبلت ارزان قیمت است. تبلت مارشال دارای دوربین 2 مگاپیکسل و وب کم 0.3 مگاپیکسل و سیستم عامل آن اندروید 4 است و 299 هزار تومان قیمت دارد.

مدل لنوو IDEAPAD A1000 نیز از جمله پرفروش های ارزان قیمت است که به دلیل انکه برند آشناتری نسبت به مدلهای دیگر به حساب می آید با استقبال خوبی روبرو است. این مدل 7 اینچی در ابعاد 199 × 121 × 10.7 میلی متر و وزن 340 گرم عرضه شده که از پردازنده MediaTek Dual-Core Cortex-A9 و حافظه داخلی 8 گیگابایت با قابلیت نصب کارت حافظه بهره می برد.



صفحه نمایش لمسی از نوع TFT LCD در اندازه 7 اینچ با تراکم پیکسلی 170ppi پیکسل بر اینچ و قابلیت اتصال به اینترنت از طریق وای فای، بلوتوث - GPS - USB از دیگر امکانات این تبلت است. این مدل دارای دوربین وب کم 0.3 مگاپیکسل و اندروید 4.1 با کارکرد باتری 7 ساعت است که 360 هزار تومان قیمت داده می شود.

مموپد و فون پد ایسوس در جمع پرفروش ها
در جمع پرفروش های ارزان قیمت کمپانی ایسوس نیز مدلهای متنوعی دارد. مدل Memo Pad ME173X HD این کمپانی در ابعاد 10.8 × 120.6 × 196.8 میلی متر با وزن 302 گرم دارای پردازنده - Mediatek MT8125 Quad-Core Cortex-A7 است که با دو نوع حافظه داخلی 16 و 8 گیگابایت با قابلیت نصب کارت حافظه عرضه شده است. مدل 8 گیگابایتی آن 453 هزار تومان و مدل 16 گیگابایتی آن 500 هزار تومان قیمت داده می شود.

این مدل از صفحه نمایش لمسی از نوع LED-backlit IPS LCD در اندازه 7 اینچ و تراکم پیکسلی 216ppi پیکسل بر اینچ بهره می برد و دارای امکانات ارتباطی همچون قابلیت اتصال به اینترنت از طریق وای فای - بلوتوث - GPS و دوربین 5 مگاپیکسل و وب کم 1.2 مگاپیکسل، اندروید 4.2 و کارکرد باتری 10 ساعت کاربری ترکیبی و مداوم است. از دیگر مدلهای پرفروش این کمپانی می توان به فون پد 7 اشاره کرد که دارای ابعاد 10.5 × 196.8 × 120 میلی متر با وزن 328 گرم و پردازنده Intel Atom Z2560 Dual-Core است.



این مدل دارای حافظه داخلی 8 گیگابایت و قابلیت نصب کارت حافظه، صفحه نمایش لمسی از نوع LED-backlit IPS LCD در اندازه 7 اینچ و و قابلیت نصب سیم کارت به همراه قابلیت مکالمه 3G و GPRS با قابلیت اتصال به اینترنت از طریق وای فای - بلوتوث - GPS - USB است. دوربین 5 مگاپیکسل و وب کم 1.2 مگاپیکسل و اندروید 4.2 با کارکرد باتری تا حداکثر 10 ساعت کاربری ترکیبی از دیگر ویژگیهای این مدل است که 440 هزار تومان قیمت داده می شود.



تب های ارزان قیمت پرفروش
به گزارش مهر/ در جمع پرفروش ترین تبلتهای ارزان قیمت، تب A1 کمپانی ایسر و  تب 3 گلکسی سامسونگ نیز دیده می شود. مدل ایسر iconia tab a1-713 دارای پردازنده 1.3 گیگاهرتز، 7 اینچی و با دارای حافظه داخلی 16 گیگابایتی است که از سیستم عامل اندروید پشتیبانی می کند و 490 هزار تومان قیمت دارد. گلکسی تب 3 سامسونگ نیز با 8 گیگابایت حافظه و پردازنده 1.2 گیگاهرتزی، 7 اینچی است و 530 هزار تومان قیمت داده می شود.


وقتی گوگل امنیتی می‌شود/ برنامه‌های گوگل برای خلع سلاح هکرها
مهر/ حفظ اطلاعات شخصی یا رمز کارت های اعتباری، یکی از مهم ترین موضوعاتی است که در ورود به سایت های اینترنتی باید مورد توجه قرار گیرد. گوگل به دنبال ارائه راه حل های مختلفی است تا بتواند میزان امنیت کاربران در سایت ها را افزایش دهد.

هک، سرقت اطلاعات شخصی یا رمز کارت های اعتباری با رشد اینترنت ارتباط مستقیمی دارد.  هر روز اخبار مختلفی مبنی بر سرقت اطلاعات سازمان های دولتی، بانک، وزارت دفاع و سایر سازمان ها در کشورهای مختلف منتشر می شوند.

در روزهای اخیر نیز خبر سرقت حدود 1,2 میلیارد رمز عبور از کارت های اعتباری، تیتر "بزرگترین سرقت تاریخ اینترنت" را به خود اختصاص داد تا دولتمردان کشورها و همینطور شبکه های فناوری مانند گوگل به دنبال راهکاری علیه سرقت اطلاعات باشند زیرا امنیت کاربران در ورود به سایت های اینترنتی یکی از مهمترین مسائلی است که در عصر ارتباطات مطرح می شود.

گوگل در خبری اعلام کرد که سرچ های خود را امنیتی خواهد کرد. بدین معنا که در رتبه بندی سایت ها امنیت سایت دلیل برتری یک سایت نسبت به دیگری خواهد بود.  توجه ویژه گوگل به این موضوع باعث می شود تا مهندسان فنی سایت ها توجه بیشتری به بخش امنیت کاربران داشته باشند. بنا به اخبار منتشر شده، در حال حاضر، امنیت شبکه یک درصد در رتبه بندی سایت ها تاثیر داشته که این رقم به مرور افزایش خواهد یافت. گوگل با استفاده از تکنولوژی  HTTPS به دنبال ارتقاء سطح امنیت کاربران است.

برنامه های آینده گوگل برای حمایت از اطلاعات کاربران
گوگل به دنبال طراحی و اجرای برنامه ای است تا با ورود کاربران به سایت هایی که در گذشته هدف هکرها بوده اند یا اطلاعات آنها به سرقت رفته، آلارمی جهت اطلاع کاربران نمایش داده شود تا کاربر تصمیم بگیرند که تمایلی به ورود یا ثبت اطلاعات شخصی خود در سایت های مذکور دارد یا خیر؟

این موضوع در حالی مطرح می شود که امنیت در سایت های حساسی مانند بانک ها یا سایت هایی که اطلاعات خصوصی و شخصی کاربران را در خود گنجانده اند، مشکل تر و مهم تر خواهد بود. کارشناسان گوگل امیدوارند در سال های آتی بتوانند برنامه هایی را به اجرا در بیاورند تا در زمان سرقت و استفاده از اطلاعات کاربران، ای میلی به کاربر ارسال شود تا وی را از این حمله آگاه کند.


دولت مالزی برای فیلتر کردن فیس‌بوک اعلام آمادگی کرد
تسنیم/ دولت مالزی برای فیلتر کردن فیس‌بوک در این کشور اعلام آمادگی کرد. وزیر چند رسانه‌ای مالزی با اشاره به اینکه سوء استفاده از شبکه اجتماعی فیس‌بوک باعث تحقیقاتی پیرامون آن شده است، اظهار کرد: اگر مردم خواهان فیلترینگ این شبکه اجتماعی باشند فیس‌بوک را از حالت نمایش عمومی خارج و فیلتر می‌کنیم.

شابری عنوان کرده که تاکنون بالغ بر دو هزار گزارش از سوء استفاده این شبکه دریافت شده که توهین به مقامات کشوری نیز در قالب آن بوده و همین موضوع زمینه مسدود شدن آن را فراهم کرده است.

15 میلیون کاربر مالزیایی در فیس‌بوک عضویت دارند که به گفته وزیر چند رسانه‌ای مالزی هیچ اقدام سیاسی نیز در آن انجام نمی‌دهند. پیش از این در سال گذشته نیز گروهی از سازمان‌های غیر انتفاعی مالزی خواستار فیلترینگ این شبکه اجتماعی شده بودند.


تلفن‌های آذربایجان شرقی چهارشنبه تغییر می‌کند
تسنیم/ با اجرای هم‌کدسازی در آذربایجان شرقی از ۲۲ مرداد ماه، کد استان به ۰۴۱ تغییر می‌یابد. در پی این تغییرات به ابتدای شماره تلفن‌های ثابت شهرستان‌های تبریز، آذرشهر، اسکو، بناب، مراغه، عجبشیر و ملکان شماره سه و میانه، هشترود و چاراویماق شماره پنج و همچنین به دیگر شهرستان‌های استان شماره چهار اضافه می‌شود.

شماره تلفن 9090 و 9091 برای شماره تلفن‌های ثابت، شماره تلفن 9090-0411 برای تلفن‌های همراه اول و سامانه اینترنتی شرکت مخابرات استان به آدرس www.eatc.ir جهت اطلاع‌رسانی این تغییرات، فعال شده است.

سامانه پیامکی 300002862 نیز برای اطلاع‌رسانی در این خصوص فعال شده که با ارسال شماره تلفن مورد نظر توسط پیامک، شماره تلفن جدید از طریق پیامک ارسال می‌شود.


خدمات LTE به پروانه شرکت‌‌های اینترنتی پیوست می‌شود
تسنیم/ قائم مقام رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: در پروانه جدید شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنت پرسرعت امکان ارائه مجوز LTE برای این دسته از شرکت‌ها دیده شده است. لطف الله سبوحی با اشاره به این موضوع اظهار داشت: به منظور صرفه‌جویی و عدم تحمیل هزینه به اپراتورها، رویکردها در اعطای پروانه به اپراتورها، سرویس محوری بوده و با توجه به این رویکرد، اپراتورها می‌توانند خدمات نسل‌های بالاتر را به مردم ارائه کنند.

وی با بیان اینکه شرکت‌‌های PAP  می‌توانند با تشکیل کنسرسیوم مجوز LTE  را دریافت کنند؛ تاکید کرد: در واقع به دلیل کمبود منابع فرکانسی، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به شرکت‌های PAP توصیه می‌کند تا با ادغام و تشکیل کنسرسیوم بتوانند به صورت بهینه از شبکه‌های رادیویی و فناوری‌های جدید بهره‌مند شوند.

او ادامه داد: سازمان تنظیم مقررات، در ارائه مجوزهای خود بر توسعه خدمات چند رسانه‌ای بر بستر شبکه‌های ارتباطی تاکید داشته و راه را برای رسیدن به این منظور هموار می‌کند. قائم مقام رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در پایان تصویب پروانه شرکت‌های PAP  را  یک کار کارشناسی و تخصصی  دانست و  گفت: به احتمال زیاد پروانه‌ها تا پایان شهریور ماه نهایی و به شرکت‌ها اعطا می‌شود.


پروانه‌های سرویس محور صادر می‌کنیم
تسنیم/ امروز نگاه به تلفن همراه محدود به یک وسیله گفتگوی تلفنی نیست و این وسیله تبدیل به وسیله ای برای انتقال فرهنگ و تغییر نگرش در جوامع گردیده است. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به مناسبت بیست ساله شدم حضور موبایل در کشور طی پیامی گفته است: "امروز بیست سال از ورود فناوری تلفن همراه به کشور عزیزمان می گذرد.و شاید آنروزها کمتر کسی فکر می‌کرد در عرض بیست سال چنین تغییرات و تحولات بزرگی در عرصه ارتباطات و تلفن همراه نمایان گردد.

بطوریکه‌ تحولات‌ این‌ حوزه‌ سبک‌ زندگی‌‌ را‌ تغییر‌ داده‌ است.‌ در‌ طی‌ این ‌‌ 20‌سال تلاش های بسیاری در این حوزه صورت پذیرفته و بر موانع بسیاری غلبه شده است و لازم است از تمامی کسانی که در توسعه ارتباطات کشور نقش داشته اند تشکر نمایم.

سیاست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت تدبیر و امید افزایش کیفیت و اصلاح تعرفه با ایجاد فضای رقابتی سالم بین اپراتورهاست. البته در مقایسه با سایر کشورها بایستی تلاش بیشتری کنیم تا کیفیت ارتباطات را ارتقاء دهیم. و در این راستا با پیگیریهای بعمل آمده و تلاش همکارانم رومینگ ملی به ثمر رسید‌ و‌ راه‌اندازی‌گردید‌ و‌ این‌ روزها‌ در‌ حال راه‌اندازی‌ ارائه‌ نسل‌های‌ بالاتر‌ تلفن‌ همراه‌ توسط‌‌ اپراتورهای‌ فعال‌ هستیم‌.‌ البته‌ پروانه‌هایی‌ که‌ صادر‌ خواهد شد‌ سرویس‌ محور می باشد و منجر به ارتقاء سرویس های ارائه شده به مردم خواهد شد.

با توجه به توسعه زیرساختهای ارتباطی ، نیاز به نهضت تولید محتوی بومی بیشتر احساس می‌شود و امیدواریم جوانان توانمند ایرانی در این خصوص فعال شوند و بتوانیم در تولید محتوی در شبکه های ارتباطی در جهان نقش موثرتری پیدا کنیم.

امروز نگاه به تلفن همراه محدود به یک وسیله گفت گوی تلفنی نیست و این وسیله تبدیل به وسیله ای برای انتقال فرهنگ و تغییر نگرش در جوامع گردیده است و علاوه بر آن هر فرد می تواند بسیاری از امور تجاری، آموزشی، تحقیقاتی و روزمره خود را با تلفن همراه خود مدیریت کند.

امیدواریم با برنامه های در نظر گرفته شده توسط وزارت و کمک بخش خصوصی و نخبگان حوزه ICT بتوانیم خدمات ارتباطی با کیفیت مناسب در اختیار همه مردم عزیز کشورمان در اقصی نقاط کشور اعم از شهرها و روستاها ارائه دهیم.


ایمیل ضدجاسوسی یاهو با گوگل یکپارچه شد
تسنیم/ یاهو در تطابق با برنامه گوگل برای بلوکه کردن جاسوسی‌های ایمیلی، رمزگذاری و رمزگشایی پیام‌های ایمیلی را در سمت کلایِنت‌ها (کاربران) انجام می‌دهد.

یاهو به تبعیت از راهبرد گوگل برای پیاده‌سازی ایمیل ضدجاسوسی، برنامه‌ای را فاش کرده که در تطابق با الگوی گوگل برای رمزنگاری و رمزگشایی از پیام‌های ایمیلی در سمت کلاینت‌ها خواهد بود.

روش کار به این طریق است که عمل رمزگذاری دقیقا در سمت فرستنده و در رایانه او صورت خواهد گرفت و دیگر وابسته به سرور نیست و به دنبالش رمزگشایی نیز در سمت گیرنده انجام خواهد شد.

با چنین ترفندی عملیاتی جاسوسی و هک سرور نیز از بین می‌رود و سطح ایمنی در سرویس ایمیل ارتقا می‌یابد.


دستیابی به تکنولوژی ساخت نمایشگر در بازکن های تصویری
مهر/ یک شرکت داخلی موفق به طراحی و ساخت TFT در بازکن های تصویری شد. شرکت الکتروپیک برای نخستین بار در ایران موفق به طراحی و تولید TFT دربازکن های تصویری شده است.

TFT تکنولوژی مدرن در صنعت نمایشگرهای تصویری است که به دلیل مصرف انرژی کمتر خطرهای زیست محیطی پایین تر و کیفیت تصویر بالاتر، امروز تقریبا در تمام نمایشگرهای LCD به کار می رود؛ اما به رغم استفاده گسترده از TFT در تولید نمایشگرهای تلویزیونی و مانیتورهای وطنی، تا امروز تولیدکنندگان دربازکن های تصویری ایران موفق به دستیابی به تکنولوژی ساخت TFT نشده بودند.

متخصصان تحقیق و توسعه شرکت الکتروپیک، پس از دو سال تحقیق و آزمایش مستمر و با هدف رفع خلاء تکنولوژیکی موجد در این زمینه موفق به طراحی و تولید نسل جدید نمایشگرهای TFT شدند. برتری این نسل از نمایشگرهای TFT در کیفیت بالاتر و امکان ارتقا، به روزرسانی و همگام سازی آنها با یافته های تکنولوژیکی روز دنیا است. این تکنولوژی اخیراً در قالب سری دربازکن های تصویری 1286 روانه بازار شده است.

ترانزیستورهای این نمایشگرها به صورت لایه ای نازک در پشت آنها قرار گرفته است. استفاده از این قطعه در ساخت گوشی های تصویری باعث ارتقای سطح کیفیت، وضوح بالای تصویری، درخشندگی تصویر، عدم لرزش تصویر، صرفه جویی در مصرف انرژی، عمر مفید و طولانی تر محصول می شود. امروزه TFT در مانیتورها، تلویزیون ها، گوشی های موبایل و دربازکن های تصویری استفاده می شود.


مدیر عامل مخابرات تغییر کرد
تسنیم/ هیات مدیره شرکت مخابرات ایران به اتفاق آراء، کاظم ابراهیمی صدرآبادی را به عنوان مدیرعامل جدید این شرکت انتخاب کرد.ابراهیمی یکی از مدیران با سابقه شرکت مخابرات ایران است و از سال 91 تاکنون قائم مقام مدیرعامل شرکت مخابرات ایران بوده که از این پس به عنوان مدیرعامل ایفای نقش خواهد کرد.

مدیرعامل جدید شرکت مخابرات ایران متولد 1337 از شهر یزد، دارای مدرک مهندسی برق در مقطع لیسانس و مدیریت دولتی در مقطع فوق لیسانس است.

ابراهیمی معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی مدیرعامل مخابرات ایران، مدیر عاملی شرکت‌های مخابرات استان اصفهان و یزد، رییس هیات مدیره شرکت فناوری اطلاعات و مدیر کل دفتر بازرسی و ارزیابی عملکرد شرکت مخابرات ایران را در کارنامه مدیریتی خود دارد. پیش از این مظفر پوررنجبر مدیر عامل مخابرات بود.


موبایل‌هایی که شارژ تمام نمی‌کنند + تصاویر
قیمت روز/ تلفن‌های همراهی که قوی‌ترین باتری را دارند به شما معرفی کنیم. این تلفن‌های همراه با باتری قدرتمند می‌توانند برای کاربرانی که مدت زیادی به برق دسترسی ندارند و یا کاربرانی که دائما در حال استفاده از تلفن‌همراه خود هستند بهترین گزینه برای خرید باشد.


1- Lenovo S860



این گوشی 250 دلاری، دارای باتری قدرتمندی است که می تواند نمایشکر آن را تا 15 الی 16 ساعت روشن نگه دارد.


2-  Lenovo P780



این گوشی لنوو با یک باتری قدرتمند می تواند تا 15 ساعت بی وقفه کار کند.نمایشگر این گوشی 5 اینچی است.


3- Ascend Mate 2



این محصول هواوی دارای باتری 3900 میلی آمپری است که می‌تواند نمایشگر 6.1 اینچی آن را تا 11 ساعت و 26 دقیقه روشن نگه دارد.


4- Sony Xperia T2 Ultra



بر خلاف بسیاری از گوشی‌های سونی که دارای باتری قوی نیستند،این محصول می‌تواند به کمک باتری 3000 میلی‌آمپری که دارد نمایشگر شش اینچی خود را تا ده ساعت روشن نگه دارد.


5- Nokia Lumia 635



محصول جدید نوکیا دارای نمایشگر 4.5 اینچی است که با باتری 1830 میلی‌‌آمپری کار می کند و این باتری می‌تواند نمایشگر گوشی را 9 ساعت و 35 دقیقه روشن نگه دارد.


تعداد برنامه‌های فروشگاه ویندوزفون طی یک سال اخیرنزدیک به دو برابر شده است
ترنجی/ هرچند فروشگاه ویندوزفون از اندروید و آی او اس از نظر بار نرم افزاری در رده پایینتری قرار دارد و نمی‌توان هر برنامه ای را در آن یافت، اما طبق خبر اعلام شده از شده از سوی مایکروسافت، این شرکت در آینده ای نزدیک تعداد برنامه‌های خود را افزایش داده و پای به پای رقبای خود خواهد جنگید.



در ماه  ژوئن سال جاری میلادی تعداد برنامه‌های ویندوزفون به رقم 300,000 عدد رسیده که نسبت به سال گذشته تقریبا دو برابر شده است. در روزهای آخر سال 2013 تعداد این نرم افزارها  200,000 عدد بوده که طی 8 ماه گذشته شرکت مایکروسافت رشد قابل چشمگیری در این زمینه داشته است. مایکروسافت اعلام داشت، 50 درصد از توسعه دهندگانی که در فروشگاه ویندوزفون شان وجود دارند کسانی هستند که به تازگی برنامه‌های ویندوزفونی خود را توسعه دادند.

یکی از فاکتورهای مهم برای هر خریدار گوشی‌های هوشمند، امکان استفاده از فروشگاه اینترنتی پربار برند مورد نظر خود می‌باشد. فروشگاه ویندوزفون برنامه‌های جامع و کاربردی بسیاری نظیر اینستاگرام و واین را دارد اما برای اینکه بتواند کاربران خود را افزایش دهد باید نرم افزارهایی نظیر یوتیوب و اسنپ چت را در لیست نرم افزارهای خود قرار دهد.


معرفی پنج اپلیکیشن iOS که امروز رایگان شد
ترنجی/ به‌ندرت پیش می‌آید که یک اپلیکیشن ده دلاری در اپ استور اپل ناگهان رایگان شود. اما امروز روز شانش شما کاربران اپل است. یکی از این پنج اپلیکیشن، Documents to Go است. با دانلود هر پنج تای این اپلیکیشن‌ها می‌توانید 26 دلار صرفه‌جویی کنید. 10 دلار از این 26 دلار، قیمت اپلیکیشن Documents to Go است که به شما امکان مشاهده و ویرایش فایلهای آفیس را می‌دهد. با این اپلیکیشن می‌توانید روی صفحات اکسل، ارائه‌های پاورپوینت و فایلهای ساده ورد کار کنید. یک PDF Viewer هم در این اپلیکیشن هست.

اپلیکیشن Documents to Go:



اپلیکیشن OPlayer Pro که یک ویدئو پلیر است که کدک‌هایی مانند AVI، MKV، MOV، WMV و غیره را پشتیبانی می‌کند و قیمت آن 3 دلار بود که اکنون رایگان است. اگر به این پلیر علاقه ندارید، می‌توانید AVPlayer Plus Pro را دانلود کنید که مانند OPlayer حدود 3 دلار است (امروز رایگان است) و اکثر کدک‌ها را پشتیبانی می‌کند.

اپلیکیشن OPlayer Pro:



برویم سراغ اپلیکیشن چت Ventrilode، این اپلیکیشن، که در روزهای دیگر 5 دلار است، امروز رایگان است و بر خلاف اپلیکیشن‌‌های بالا، که هم برای آیپد و هم برای آیفون کار می‌کنند، این اپ فقط برای آیفون است و می‌توانید از طریق سرور Ventrilo با دوستان بازی‌خور خود چت کنید. با یک دکمه Push to Talk در این اپلیکیشن می‌توانید چت صوتی داشته باشید. این اپلیکیشن هم برای کاربران میهمان و هم کاربران رجیستر شده در سرور کار می‌کند و علاوه بر سرویس صوتی، می‌توانید پیام متنی نیز بفرستید.



پنجمین و آخرین اپلیکیشن، Movie Pro است که امروز رایگان است (برای آیفون و آیپد)، اما روزهای دیگر قیمت آن 5 دلار است. این اپلیکیشن، قویترین اپ پخش ویدئو برای iOS محسوب می‌شود و دارای دکمه Slow Motion، اد پاوز، زوم، و قابلیت تنظیم نرخ فریم بر ثانیه از 30 تا 1 است. همچنین می‌توانید فیلم صامت تولید کنید. در حال فیلم‌برداری با iPhone 5s می‌توانید تصاویر ثابت 8 مگاپیکسلی از فیلم ضبط شده جدا کنید. قابلیت‌های فراوان دیگری در این اپلیکیشن هست که آنرا به اپلیکیشنی ضروری برای اکثر کاربران اپل تبدیل می‌کند.



کاربران زیادی امروز در حال نصب این اپ‌ها هستند، تا دیر نشده بجنبید. این اپلیکیشن‌ها فقط امروز رایگان‌اند!


دوربین Xperia Z3 Compact دوباره جلوی دوربین رفت!
ترنجی/ چند روز پیش شاهد تصاویری لو رفته از Xperia Z3 بودیم. امروز نیز می‌خواهیم تصاویری از Xperia Z3 Compact را مرور کنیم. همانطور که می‌دانید عکس برداری یکی از نکات مهم در یک اسمارت فون است. در آخرین تصاویر لو رفته شاهد فلاشی قدرتمند و دوربینی 20 مگاپیکسلی بر روی اکسپریا Z3 Compact هستیم.  همچنین در کناره‌های دستگاه مانند همیشه پورت‌های micro SD ،USB و کلید شاتر دیده می‌شوند. علاوه بر این‌ها شاهد جک هدفون 3.5 میلی متری و پورت شارژر آن نیز هستیم.



اسمارت فون درون یک کاور پلاستیکی قرار گرفته است. در آخرین شایعات گفته شده که احتمالا این اسمارت فون دارای صفحه نمایشی 4.6 اینچی با رزولوشن 720x 1280 می‌باشد، در صورتی که اکسپریا Z3 احتمالا دارای صفحه نمایشی 5.2 اینچی با رزولوشن 1080x 1920 می‌باشد. مطابق شایعات انتظار می‌رود که هر دوی این مدل‌ها را ماه بعد، در نمایشگاه IFA برلین مشاهده کنیم. شما را به دیدن تصاویری از این مدل دعوت می‌کنیم.


جمع بندی از سالار واعظی

انتشار اخبار در این بسته خبری لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.






اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار