اقتصاد سوریه پس از فرار تروریست‌ها / نقش "حلب" در رشد اقتصادی سوریه چیست؟

بعد از فرار تروریستها، شهر حلب به عنوان دریاچه نجات اقتصاد سوریه عنوان شده است؛ به همین منظور مسئولان این شهر در تلاش هستند تا ...

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، حلب نام بزرگ‌ترین شهر و پایتخت تجاری سوریه است. این شهر در استان حلب در شمال کشور سوریه و در ۳۵۵ کیلومتری شمال دمشق قرار دارد که پایتخت تجاری و فرهنگی این کشور نیز به شمار می‌رود.
 


شهر حلب پرجمعیت‌ترین شهر سوریه است که در سال ۲۰۱۲ میلادی جمعیت آن به حدود 3 میلیون نفر برآورد شد که نزدیک به 250 هزار نفر از جمعیت آن را کردها تشکیل می دهند. 

گفتنی است، حلب قبل از دمشق پایتخت سوریه بوده و اوضاع این شهر از زندگی دامداران و کشاورزانی نشات می گیرد که در ابتدا در آن زندگی می کردند. 
 
شرایط استراتژیک این شهر به گونه ای است که  در نقطه سوق‌الجیشی و مهم بازرگانی در نیمه ‌راه دریای مدیترانه و رود فرات قرار دارد. این شهر چندین هزار ساله به دلیل قرارگیری بین دریا و رود فرات، از مهم‌ترین شهرهای باستانی جهان برای صادرات آبی محسوب می‌شود.
 
* اقتصاد حلب
  
حلب را پایتخت اقتصادی و صنعتی سوریه نیز نامیده اند که نساجی، کشاورزی و توریسم سه عنصر اصلی اقتصاد سوریه را تشکیل می دهند. بخش اول یعنی کارخانجات نساجی که در حلب رونق بسياری دارند، بخش عمده اقتصاد این شهر را شامل می شود و نیمی از مردم نیز در این حوزه اشتغال دارند. 
 
تولید پنبه سرآمد محصولات کشاورزی در حلب است که البته وابستگی تنگاتنگ کشاورزی و صنعت نساجی را در این شهر نشان می دهد. توریسم بخش سوم اقتصاد این شهر است که "قلعه تاریخی حلب" به عنوان یکی از جاذبه های توریستی شهر، مقصد گردشگران از سراسر نقاط جهان است.

بررسی آمار گمرک سوریه نشان می دهد که از میان محصولات کشاورزی پسته و بعد از آن پنبه در رتبه نخست صادرات قرار دارد. همچنین محصول پنبه سوریه هم به صورت خام فروشی و هم محصولات جانبی بازار خوبی در اروپا دارد.
 

و اما ... اقتصاد حلب با ورود تروریستها دچار تغییرات فراوانی شد.

* روند تخریب پایتخت تجاری سوریه 


روند تخریبب پایتخت تجاری سوریه از سال 2012 با هجوم تروریست ها آغاز شد. با شروع هجوم تروریست های تکفیری به کشور سوریه به دلیل اهمیت اقتصادی حلب، این منطقه از چشم تروریست ها دور نماند و کارخانجات نساجی اولین مکانی بود که تخریب شدند و روند هجوم تروریست ها به گونه ای پیش رفت که سازمان ملل اعلام کرد "بیش از چهار هزار نفر در حملات تروریستی به شهر حلب کشته شده و بیش از 200 هزار نفر از خانه‌های خود آواره شدند."
 

 
اقدامات تخریبی تروریست ها فقط به کارخانجات محدود نشد و مکان های توریستی این کشور نیز از گزند آنها در امان نماند. تروریست‌ها این شهر تاریخی و مهم را به ویرانه‌ای تبدیل کردند و مهم ترین بخش‌های فرهنگی و علمی شهر از جمله "قلعه تاریخی حلب"، "مسجد تاریخی اموی" و "دانشگاه حلب" را نیز تخریب کردند. همچنین در طول اقامت تروریستها در حلب زمینهای کشاورزی اطراف حلب به پایگاه نظامی تبدیل شد که این روند تغییر کاربری زمین های کشاورزی را به دنبال داشت.

می توان گفت که اینها تنها بخشی از آسیب هایی است که تروریستها به پایتخت تجاری سوریه وارد کرده اند و اکنون که چند ماهی است از فرار تروریستها از حلب می گذرد اوضاع اقتصادی این شهر در شرایط خوبی به سر می برد و گزارش ها از بهبود بخش های مختلف صنعتی و کشاورزی حکایت دارد.

* عوامل تاثیرگذار در اقتصاد سوریه بعد از فرار تروریست ها
 
با توصیف شرایط اقتصادی سوریه توجه به سه عنصر توریسم، کشاورزی و حمل و نقل هوایی می تواند مسیر توسعه اقتصادی این کشور را فراهم کند.

•    جایگاه تورسیم حلب برای شیعیان 

در میان اماکن تاریخی سوریه، شهر حلب به دلیل وجود اماکن زیارتی از جمله "مشهد انقطه"، "مقام حضرت محسن" و "قبر شهاب الدین سهروردی" جایگاه ویژه ای برای شیعیان دارد. سرمایه گذاری برای ورود شیعیان به این منطقه می تواند در اقتصاد سوریه و شهر حلب اثرگذار باشد. 

•    کشاورزی حلب 

حلب مرکز اصلی کشاورزی در سوریه است. نرسیده به شهر حلب مزارع زیتون شروع می شود و اطراف این شهر را تا لب دریا باغات زیتون احاطه کرده است. اهمیت کشاورزی در حلب به حدی است که دفتر و مزارع نمونه آسیا در آن قرار دارد. سرمایه گذاری برای صادرات این محصولات در سوریه باید از حلب شروع شود تا اعتماد بین المللی برای صادرات محصولات کشاورزی سوریه وجود داشته باشد. 

    فرودگاه بین المللی حلب
 


فرودگاه و مرکز مهم آموزش نظامی در حلب از اهمیت خاصی برخوردار است. اهمیت این مرکز نظامی به حدی است که حافظ اسد رئیس جمهور فقید سوریه در آن آموزش نظامی دیده است. توسعه این دریچه حمل و نقل در آینده نزدیک اولین قدم دولت سوریه برای فعالیت های تجاری است. 
 
بعد از فرار تروریستها، شهر حلب به عنوان دریاچه نجات اقتصاد سوریه عنوان شده است؛ به همین منظور مسئولان این شهر در تلاش هستند تا با راه اندازی کارخانه های نساجی و تامین امنیت توریسم چرخه های اقتصاد سوریه را به حرکت درآورند. 
 
 

کارشناسان اقتصادی سوریه بر این باورند که راه اندازی پایتخت تجاری اقتصاد سوریه سطح اشتغال را در این کشور بالا برده و با این تحول توسعه اقتصادی این کشور به سرعت بهبود خواهد یافت.  
 
انتهای پیام/

گزارش از: حمیده آقامیری
برچسب ها: اقتصاد ، حلب ، سوریه ، اقتصادی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار