6 عاملی که التهاب قرنیه را تشدید می‌کنند

کراتیت نوعی بیماری التهاب قرنیه است که از عوارض آن می‌توان به زخم شدن قرنیه، از دست دادن بینایی و تشکیل جوشگاه در چشم اشاره کرد.

مهران نیکخو متخصص چشم در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: کراتیت همان بیماری التهاب قرنیه چشم است و انواع مختلفی داشته که عفونی و غیر عفونی هستند.

وی ادامه داد: در کراتیت عفونی عواملی از جمله بیماری‌های میکروبی، ویروسی بیماری‌های سیستم ایمنی و انگل‌ها دخالت دارند اما کراتیت غیر عفونی ممکن است بر اثر عواملی چون جراحت یا آسیب به چشم مانند خراشیدگی بر اثر ناخن بروز کند.

وی با بیان اینکه در علائم کراتیت می‌توان به ترس از نور، احساس جسم خارجی و کاهش دید اشاره کرد، خاطرنشان کرد: سوزش، قرمزی، درد چشم و اشک و آبریزش از چشم از دیگر نشانه‌های کراتیت محسوب می‌شوند.

وی افزود: خشکی چشم، نور شدید مانند نور ناشی از جوشکاری یا انعکاس نور خورشید در بروز بیماری کراتیت موثر هستند.کمبود ویتامین آ، حساسیت چشم به مواد آرایشی، آلودگی‌ هوا و سایر مواد آلرژی‌زا در تشدید این بیماری بی تاثیر نیستند.

وی اذعان داشت: بهتر است اشخاص با بروز هرگونه التهاب چشمی فورا به پزشک متخصص مراجعه کرده تا عاملی که موجب این التهاب شده است تشخیص داده شود تا درمان بر اثر آن عامل انجام شود به هیچ عنوان شخص نباید در صورت بروز التهاب چشمی از قطره چشم کورتونی استفاده کند چرا که این کار ممکن است بیماری را تشدید کرده و حتی ممکن است باعث سوراخ شدن کره چشم شود.

وی تصریح کرد: از عوارض کراتیت می‌توان به زخم شدن چشم، از دست دادن بینایی و تشکیل جوشگاه دایمی در چشم اشاره کرد. در مواردی که کراتیت بسیار پیشرونده و شدید باشد ممکن است پیوند قرنیه، تمیز کردن لایه‌های قرنیه و شفاف کردن قرنیه انجام شود. دارو درمانی نیز وجود دارد قطره‌ها و پماد های آنتی بیوتیکی و ضد ویروسی وجود دارند که تحت نظر پزشک باید استفاده شوند.

انتهای پیام/   

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.