مشاور وزیر نفت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

باید اعتماد از دست رفته سوآپ نفتی به کشور بازگردد/ حمایت وزارت نفت از اتحادیه صادرکنندگان در زمینه سوآپ نفتی

آستانه گفت: ما در حال حاضر به دنبال جنگ قیمتی و مسائل اقتصادی نیستیم؛ ما در مذاکرات می‌توانیم سیاست‌های تشویقی را ارئه کنیم تا منافع ایران در دراز مدت تامین شود.

محمود آستانه، مشاور وزیر نفت در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران در رابطه با قطع سوآپ نفتی اظهار داشت: ایجاد اطمینان برای سوآپ که ایران با صرفه‌ترین و نزدیک‌ترین مسیر برای انجام این موضوع است اگر در دراز مدت صورت گیرد به طور یقین ایران به هاب منطقه انرژی تبدیل خواهد شد.
 
وی تصریح کرد: ما در حال حاضر به دنبال جنگ قیمتی و مسائل اقتصادی نیستیم  ما در مذاکرات می‌توانیم سیاستهای تشویقی را ارئه داده تا منافع ایران در دراز مدت تامین شود.
 
آستانه تاکید کرد: پیش بینی می شود ظرف 4 ماه آینده محدودیتت در صنعت نفت برداشته شود تا عرصه برای احیای سوآپ نفتی فراهم شود.
 
عضو هیئت مدیره شرکت نیرو اضافه کرد: احیای سوآپ نفتی نیاز به مذاکرات زیادی بین شرکت ملی نفت، شرکت نیرو، سوآپ کنندگان و تولید کنندگان دارد تلاش می‌کنیم تا با اجرای سیاستهای تشویقی این اعتماد از دست رفته را به کشور بازگردانیم.
 
وی اظهار داشت: برای این کار دستوارتی از سوی مقامات عالی وزارت نفت داده شده و اقداماتی در شرف انجام است.
 
همچنین مذاکراتی با برخی از شرکتها شروع شده است به طوری که در این زمینه مذاکراتی با شرکتها انجام دادیم که نتایج منفی نیست اما مقداری فضای بین‌المللی مانند بحث تحریم‌ها باعث شده تا آنها با احتیاط وارد عمل شوند.
 
اما از نظر اقتصادی و اطمینان که به مسئولین ایران دارند و از جهات مختلف چه از نظر صرفه اقتصادی، دسترسی به بازار آزاد و دریاهای آزاد جذابیت خوبی را فراهم کرده است.
 
آستانه به تاریخچه سوآپ نفتی اشاره کرد و گفت: این پروژه 13 سال پیش در کشور جریان داشت به طوری که منافع خوبی عاید ایران کرد. همچنین درآمد 259 میلیون دلار به صورت مستقیم  و درآمدهای غیر مستقیم را نصیب کشور کرد.

مشاور وزیر نفت گفت: کیفیت نفت شمال بالاتر از نفت جنوب است هزار و 500 کیلومتر مناطق نفت خیز نفت را به  تبریز منتقل می‌کنند که این خود هزینه‌های زیادی را در بر می‌گیرد. از زمانی که سوآپ نفت قطع شد خط لوله ای که از نکا به ری کشیده شده با هزینه سنگینی که در سنوات گذشته احداث شده بالای محمتل هزینه گزافی در این زمینه شدیم به طوری که این پروژه سه سال معطل مانده و لوله‌ها درحال فرسوده شدن است.
 
آستانه افزود: پایانه‌های نکایی که ظرفیت 1 میلیون و 500 هزار بشکه را در آنجا داشت فرسوده و دچار آسیب شده است، همچنین نیروهای فعالی و شرکتهایی که در آنجا مشغول به کار بودند ضررهای زیادی به آنها تحمیل شده است.
 
وی یادآور شد: بزرگترین ضرر در این عرصه ضرر معنوی بوده ضربه خوردن شرکتهای سوآپر بود که با ما مذاکراتی را انجام داده بودند تا جایی که همیشه این سوال را مطرح می‌کنم که چه ضمانتی وجود دارد قراردادها مجددا لغو نشود.
 
آستانه تاکید کرد: ما در حال حاضر تلاش می‌کنیم با سیاسیتهای تشویقی از طرف وزارت نفت، شرکت ملی نفت و شرکت نیرو اقداماتی را در راستای احیای سوآپ نفتی انجام دهیم.
 
امیدواریم با بهترشدن فضای بین‌المللی و رفع تحریم ها این بحث در کشور مجددا راه اندازی شود.
 
با توجه به اینکه نگاه ما این است ایران به عنوان هاب انرژی منطقه مطرح شود.
 
شبکه نفت و گاز چه از طریق سوآپ  چه از طریق خط لوله در حال احداث است.
 
آستانه در خصوص همکاری با اتحادیه صادر کنندگان فرآورده‌های نفتی گفت: شرکت ملی نفت و عواملی که در این قضیه دخیل هستند با اتحادیه صادر کننده و شرکتهای داخلی قصد انجام سوآپ را دارند.

اگر اتحادیه صادر کنندگان نفت بتوانند در زمینه سوآپ فعالیت کنند یا خودشان سوآپر را وارد کشور کنند وزارت نفت از آنها استقبال می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: بخش خصوصی در زمینه سوآپ هر فعالیتی را انجام دهد قابل مذاکره و معادل آنچه که باشد سوآپ خارجی انجام می شود با آنها برخورد می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: نفت ، سوآپ ، تحریم ، رشد ، شاخص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار