معین آبادی درگفتگو باباشگاه خبرنگاران:

شیعیان را می‌توان پرچمداران بازگشت یمن به دولت اسلامی خطاب کرد

یک کارشناس سیاست خارجی گفت: شیعیان را می‌توان پرچمدار بازگشت به دولت اسلامی خطاب کرد چرا که با وجود شکاف‌های متعدد در یمن، پاسخ مثبت تنها به دعوت شیعیان بود و این نشان دهنده پررنگ بودن جنبه‌های اسلامی- شیعی نسبت به سایر جنبه‌های این دعوت است.

"حسین معین آبادی" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به تظاهرات شکل گرفته دریمن، اظهار داشت: این کشور با توجه به سطح آگاهی مردم نسبت به مصر بحث متفاوتی دارد.  
 
وی ادامه داد: در یمن بیشتر باید بحث مذهب را در نظر گرفت و بحث دولت ملی به طوری که در مصر و اردن شاهد آن هستیم در این کشور جا نیفتاده است، علت آن هم چندپاره بودن جامعه یمن و شکاف بین قسمت شمالی و جنوبی این کشور است و این مباحث یمن را با سایر کشورهایی که جنبش اسلامی در آن‌ها اتفاق افتاد (چه آنهایی که جنبش به نتیجه رسید مانند تونس و یا آنهایی که جنبش به نتیجه نرسید مانند مصر) متفاوت می‌کند.  
 
این کار‌شناس سیاست خارجی در ادامه با اشاره به ترکیب قومیتی و مذهبی یمن، گفت: یمن ترکیبی از قومیت‌ها مذهبی و سیاسی بوده و فقط در بر گیرنده اسلامگرایان  نیست.  
 
معین آبادی با اشاره به بحران ناامنی ملی در یمن اضافه کرد: عربستان برای سرکوبی شیعیان یمن علاوه براعزام نیرو نظارت جدی‌ای بر آن دارد تا در این شبه جزیره  اتفاقی خارج از نظارت این کشور نیفتد و دولت یمن هم به واسطه عدم توسعه اقتصادی نیز تحت تاثیر عربستان است.  
 
وی موضوع اسلام گرایی شیعی در یمن را قوی دانست و تصریح کرد: شیعیان را می‌توان پرچمدار بازگشت به دولت اسلامی خطاب کرد  چرا که  با وجود شکاف‌های متعدد در یمن، پاسخ مثبت تنها به دعوت شیعیان بود و این نشان دهنده پررنگ بودن جنبه‌های اسلامی_ شیعی نسبت به سایر جنبه‌های این دعوت است.  
 
این کار‌شناس سیاست خارجی ادامه داد: البته قطعا عربستان این اقدامات را سرکوب می‌کند، چون تحرکات از این قبیل می‌تواند مقدمه تشکیل دولت جدید به وسیله شیعیان عربستان یا شیعیان قطیف باشد.  
 
معین آبادی با اشاره به عناصر مهم درشکل گیری یک انقلاب گفت: در پیروزی یک جنبش عناصر متعددی دخیل است که می‌توان به سازماندهی، ایجاد و شکل گیری جنبش، وجود ایدئولوژی و وجود رهبری اشاره کرد و ضعف در هر کدام  منجر به عدم شکل‌گیری انقلاب یا دولت جدید خواهد شد.  
 
وی در پایان با اشاره به امکان به نتیجه رسیدن این نوع تظاهرات خاطرنشان کرد: متاسفانه در یمن هنوز رهبری واحدی وجود ندارد که فرا‌تر از فرقه‌های متفاوت شیعه، سنی یمن شمالی -جنوبی  مردم را تحت لوا و فرمانبرداری خود قرار دهد. علاوه بر این، جنبش‌ها در یمن در سازماندهی با مشکلات زیادی روبرو هستند، به عنوان مثال انقلاب ایران در مساجد و انقلاب روسیه در کارخانجات ساماندهی شد، اما در یمن هیچ انسجامی برای ساماندهی این تشکل‌ها وجود ندارد.

انتهای پیام/
برچسب ها: یمن ، شیعیان ، تظاهرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار