امروز در تاریخ؛

از وقوع زلزله وحشتناک در بویین زهرا تا روز بزرگداشت شاهچراغ

وقوع زلزله وحشتناک در بویین زهرا، روز بزرگداشت شاهچراغ، پایان یافتن کامل جنگ جهانی دوم، و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 11 شهریور 1393 خورشیدی برابر با 6 ذی القعده 1435 هجری و 2 سپتامبر 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

وقوع زلزله وحشتناک در بویین زهرا و کشته شدن بیش از 25 هزار نفر (1341 ش)
مقارن ساعت یازده صبح روز یازدهم شهریور 1341، زلزله بسیار شدیدی بخش وسیعی از ایران را لرزاند که مرکز اصلی آن در بویین زهرا از توابع قزوین بود. در اثر این زلزله که در یک قرن اخیر در نوع خود منحصر به فرد به شمار می‌رفت، متجاوز از بیست و پنج هزار نفر کشته و ده‌ها هزار نفر دیگر نیز زخمی و بی خانمان شدند. در زلزله بویین زهرا که در سرزمینی به وسعت چهل هزار کیلومتر مربع روی داد، بیش از یکصد و ده روستا با خاک یکسان گردید.

انتخاب آیت اللَّه "مهدوی کنی" به نخست وزیری پس از شهادت رجایی و باهنر (1360 ش)
پس از انفجار دفتر نخست وزیری و شهادت رجایی و باهنر، شورای ریاست جمهوری وظیفه اداره کشور را به عهده گرفت. در این میان، حضرت امام خمینی (ره) تأکید کردند که جای نیروهای از دست رفته سریعاً پر شود و پست‌ها فاقد مسؤول نماند. لذا در همان ساعات اولیه پس از انفجار، مذاکره و مشاوره برای تعیین نخست وزیر آغاز شد. سرانجام پس از صحبت‌های طولانی، شورای موقت ریاست جمهوری، آیت‌اللَّه محمدرضا مهدوی کنی، وزیر کشور دولت شهید رجایی را به عنوان نخست وزیر به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داد و ایشان با کسب 148 رأی از 179 رأی به نخست وزیری رسید. دوران نخست وزیری آیت‌اللَّه مهدوی کنی تا انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب آیت‌اللَّه خامنه‌ای در مهرماه آن سال به طول انجامید.

عملیات شهیدان رجایی و باهنر در بازی دراز به طور مشترک (1360 ش)

سخنرانی مهم آیت اللَّه "خامنه‌ای" در اجلاس سران عدم تعهد در زیمبابوه (1365 ش)
هشتمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان عدم تعهد در هراره پایتخت زیمبابوه برگزار شد و حضرت آیت‌اللَّه خامنه‌ای رییس وقت جمهوری اسلامی ایران در رأس هیئتی بلندپایه در این اجلاس شرکت کردند. ایشان در سخنرانی مهم خود در جمع سرانِ این جنبش، ضعف اراده در رهبران، ترس از رویارویی صریح با استکبار، تکیه بر کمک قدرت‌ها، باور نداشتن قدرت مردم و تکیه نکردن به آنان را مایه‌های اصلی انفعال و ضعف کشورهای جهان سوم و کمک اصلی به توسعه قدرت استکبار دانسته و نفس به وجود آمدن جنبش عدم تعهد را عصیان و طغیانِ کشورهای مستقل جهان سوم علیه نظام سلطه عنوان کردند. همچنین معظمٌ له در این سخنرانی، عمدتاً به ضعف‌های جنبش و علل این ضعف‌ها اشاره کرده و صریحاً اعلام نمودند که جنبش از وظیفه اصلی خود منحرف شده است. نطق تاریخی و پرمحتوای آیت‌اللَّه خامنه‌ای در این اجلاس، در واقع نقطه اوج تلاش ایران برای تحقق اصول اولیه نهضت به شمار می‌رفت. همچنین، این نخستین بار بود که جمهوری اسلامی ایران در این سطح در اجلاس سران عدم تعهد شرکت می‌کرد و اولین بار بود که رییس جمهور کشوری مواضع یک انقلاب را در این مقیاس وسیع و به نحوی عملی، صریح، ملموس و قابل اجرا برای جنبش عدم تعهد تشریح می‌نمود. حضور نیرومند ایرانِ اسلامی توانست در مقیاسی وسیع، ابرهای تیره ناشی از تبلیغاتِ استکباری را از میان بردارد و جو تبلیغاتی دشمنان اسلام و انقلاب را تحت الشعاع قرار دهد.

شهادت سردار "محمود کاوه" فرمانده لشکر ویژه شهدا (1365 ش)
زندگینامه محمود کاوه در خرداد هزار و سیصد و چهل در خانواده‌ای مذهبی‌دیده به جهان گشود. پس از تحصیلات ابتدایی همراه پدرش خدمت مقام‌معظم رهبری در مسجد امام حسن مجتبی می‌رسند و ایشان‌می‌فرمایند: «اگر محمود دروس کلاسیک را به اتمام برساند و سپس به‌دروس حوزوی بپردازد بهتر است.» پس از آن در مدرسه راهنمایی «غزنوی»، ثبت نام و به ادامه تحصیل مشغول شد. بر اثر شرکت در جلسات علمای مبارزی همچون شهید هاشمی‌نژاد وشهید کامیاب، تفکر مبارزاتی او شکل می‌گیرد و با شروع تظاهرات خیابانی‌در سال 1357 در راهپیمایی‌ها تا مرز شهادت پیش می‌رود.با شروع جنگ تحمیلی، وارد عرصه‌ی نبرد با ضدانقلاب داخلی شده ودر بدو ورود به سقّز، مسؤولیت خطیر گروه اسکورت را بر عهده گرفته و بااتّخاذ تاکتیک‌های هجومی و چریکی به عنوان اولین فرد، عملیات‌ضدکمین را علیه ضدانقلاب در کردستان طراحی و اجرا و در مدتی اندک، وضعیت نبرد در شهر سقّز و حومه‌ی آن را به نفع نیروهای خودی تغییر داد. وی در سمت فرماندهی عملیات سپاه سقّز، با اجرای عملیاتهای‌چریکی، دشمنی را که بر شهر سیطره یافته بود، آواره‌ی کوهها نمود. همزمان با تشکیل تیپ ویژه‌ی شهدا توسط سرداران شهیدمحمدبروجردی و ناصر کاظمی، محمود به عنوان مسؤول عملیات تیپ‌معرفی گردید و ضربات مهلکی را بر پیکر ضدانقلاب وارد ساخت. با تعیین‌مبلغ هنگفتی به عنوان جایزه برای به شهادت رساندن کاوه از سوی دشمن‌نام محمود کاوه، بر سر زبانها افتاد. آزادسازی شهر بوکان و سپس جاده‌ی مهم و حیاتی پیرانشهر سردشت، از جمله عملیاتهای گسترده‌ای است که با فرماندهی و جانفشانی او انجام‌گرفت. با شهادت شهیدان کاظمی، گنجی‌زاده و بروجردی، سکان فرماندهی‌تیپ ویژه‌ی شهدا در سال هزار و سیصد و شصت ودو به او سپرده شد. در همین سال علاوه بر نبرد با ضدانقلاب، اقدام به انجام عملیاتهای‌برون مرزی والفجر دو وسی و چهار نموده و مناطق مهمی از میهن اسلامی را آزادساخت. با حاکم شدن آرامش و امنیت بر کردستان، تلاش خود را معطوف‌مبارزه با ارتش عراق نمود و در عملیاتهای بدر، قادر، والفجرو کربلای‌صحنه‌های غرور آفرینی را آفرید. آخرین مجروحیت وی در تک حاج عمران بود که در یک نبرد تن به تن‌با دشمن بعثی ترکش نارنجک به سرش اصابت کرد. محمود کاوه در یازدهم شهریور ماه 1365 در سن 25 سالگی، هنگامی‌که به منظور تصرف ارتفاعات مهم 2519، پیشاپیش رزمندگان اسلام درحرکت بود، در اثر اصابت ترکش خمپاره، به فیض عظیم شهادت نایل آمد.

وفات "ابوالحسن سهروردی" فقیه و ریاضی دان (533 ق)
ابوالحسن سهروردی در علوم اسلامی متبحر بود، اما شهرت او بیشتر به جهت دانش و آگاهی چشمگیرش در علم ریاضی است. سهروردی مدتی نزد امام محمد غزالی عالم و نویسنده‌ی مشهور آن عصر، کسب علم کرد. اثر معروف سهروردی، اصول الجَبر و المُقابله نام داردکه امروزه به صورت نسخه‌ی خطی موجود است.

درگذشت"ابن هانی" شاعر و لغت شناس مسلمان (733 ق)
ابوعبداللَّه محمد بن علی بن هانی لَخِمی سِبتی معروف به ابن هانی، شاعر، نویسنده و لغت شناس معروف مسلمان، در جنوب اندلس متولد شد و پس از طی دوران مقدماتی تحصیل، در اوایل جوانی نزد مشاهیر علم و ادب آن زمان به تحصیل پرداخت. در مدت کوتاهی در علوم مختلف ادبی مهارت یافت و سپس به تدریس مشغول شد. ابن هانی، شعر نیز می‌سروده و اشعاری از او به جای مانده است. از جمله آثار ابن هانی، می‌توان به کتاب شرح التَّسهیل، اُرجوزَةٌ فی الفَرائض و قوتُ المُقیم اشاره کرد. ابن هانی هنگامی که در جنگ برای باز پس‌گیری تنگه‌ی جبل الطارق شرکت کرده بود، بر اثر اصابت سنگ منجنیق کشته شد.

رحلت حکیمِ الهی "میرزا ابوالحسن جلوه" عارف و استاد اخلاق (1314 ق)
میرزا ابوالحسن جلوه در سال 1238 ق در احمدآباد هند به دنیا آمد. نَسَب ایشان با 30 پُشت به امام حسن مجتبی (ع) می‌رسد. ایشان در کودکی به همراه خانواده به اصفهان رفت و در آن شهر به تحصیل پرداخت و راه کمال پیمود. در سال 1273 ق راهی تهران شد و بیش از چهل سال در مدرسه‌ی دارالشفا به تدریس حکمت، فلسفه و ریاضیات مشغول گردید. میرزا طاهر تنکابنی، آیت‌اللَّه محمدعلی شاه آبادی، سید حسین بادکوبه‌ای، ملامحمد آملی، جهانگیرخان قشقایی و علامه طباطبایی و... از شاگردانِ معروف ایشان می‌باشند. تالیفات میرزا ابوالحسن جلوه نیز گسترده و در خور توجه است که حاشیه بر شفا و اسفار، اثباتُ الحرکةُ الجَوهَریه و... از آن جمله‌اند. سرانجام این حکیم الهی در شب جمعه، ششم ذی‌قعده سال 1314 ق در 76 سالگی در تهران وفات یافت ودر مرقد ابن بابْوِیهْ مدفون گردید.

وفات فقیه متکلم، آیت اللَّه "میرزا صادق آقا مجتهد تبریزی" (1351 ق)
آقا میرزا صادق، فرزند عالم فقیه و متکلم، علامه میرزا محمدآقا، معروف به مجتهد کوچک در حدود سال 1273 قمری در شهر تبریز دیده به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی را در همان شهر به پایان رسانید. در 19 سالگی به همراه برادر بزرگترش به نجف اشرف مهاجرت کرد و 24 سال در آنجا ماند. در نجف از محضر اساتیدی چون شیخ حسین فاضل اردکانی، ملامحمدفاضل ایروانی، محمد فاضل شرابیانی، محمد حسن مامقانی و شیخ هادی تهرانی استفاده نمود. در سال 1312 قمری به تهران آمد و پس از آن در زادگاه خود اقامت گزید. مجتهد تبریزی از بنیانگذاران نهضت اسلام بر علیه زَنادقه و بی‌دینی و سیاست‌های ضد اسلامی در کشورهای اسلامی بوده است. او علناً با مشروطه‌ی غیرمشروعه مخالفت کرد و در راه مبارزه با استبداد رضاخانی، به کردستان تبعید گشت. به گفته‌ی علامه امینی، او یکی از چهره‌های درخشان تشیع بوده است. از این عالم بزرگ بیش از 12 اثر بر جای مانده که تعدادی از آن‌ها عبارتند از: المَقالات الغَریه فی مباحث الالفاظ، رسالةٌ فی المُشتَقَّات، رساله‌ی مُختَصَره و الفوائد فی مسائل المُتِفَرِّقَةِ الفقهیه. این عالم ربانی سرانجام به دنبال کسالت ذات الریه در شب جمعه ششم ذی‌القعده سال 1351 قمری در 78 سالگی در شهر مقدس قم از دنیا رحلت کرد و آیت اللَّه شیخ ابوالقاسم کبیر بر بدن او نماز خواند. جنازه‌ی این عالم بزرگ را به حرم حضرت معصومه (س) حمل کردند و به هنگام حفر قبر، قبر آماده‌ای پیدا شد و مردم را به تعجب واداشت.

روز بزرگداشت شاهچراغ
آرامگاه حضرت سید میر احمد برادر حضرت امام رضا (علیه‌السلام) امام هشتم شیعیان، در شیراز، در کنار فلکه‌ای واقع در خیابان احمدی و در محله‌ای که به محله‌ی سردزک معروف، واقع شده است. محله‌ی سردزک در دوره‌ی قاجاریه به گفته‌ی مؤلف فارسنامه، از محلات مهم شهر شیراز بوده... و از زمانی که حصار شهر را کوچک کردند، محله‌ی دشتک و محله‌ی سردزک را ادغام و به همان نام سردزک خواندند. حضرت احمد (ع) در نزد پدرش امام موسی کاظم (ع)، از جایگاه و احترام ویژه ای برخوردار بوده است. نوشته اند که حضرت احمد، مردی کریم، جلیل القدر، بزرگوار و پارسا بود. حضرت امام موسی کاظم (ع) به دلیل علاقه ای که به حضرت احمد (ع) داشت، ملکی به نام یسیره را به او هدیه کرد، ملکی که بعدها حضرت احمد (ع) آن را فروخت و به وسیله آن هزار اسیر را آزاد کرد. پیشنهاد شیعیان برای امامت حضرت احمد بعد از امام موسی کاظم (ع) اعتبار و جایگاه احمد (ع) در بین فرزندان امام موسی (ع) تا اندازه ای بود که پس از شهادت امام موسی کاظم (ع)، گروهی از مردم به حمایت از امامت احمد (ع) برخاستند و فرقه ای به نام امامیه را پدید آوردند. بنا به دستور قتلغ، سربازان وی به پناهگاه حضرت احمدبن موسی (ع) حمله ور شدند آن حضرت، شجاعانه در برابر سربازان به دفاع از خود پرداخت. دشمنان که از پس او برنمی آمدند، دیوار پشتی مخفی گاه حضرت را خراب کرده و به درون خانه او نفوذ کردند و از پشت سر با شمشیر، فرق مبارک آن حضرت را شکافتند و سپس خانه را بر بدن مطهر او ویران کردند، این واقعه در تاریخ 17 رجب رخ داده است.

تولد "ژرژ سورا" نقاش بزرگ فرانسوی (1859 م)
ژرژ سورا نقاش معروف فرانسوی در دهم ماه مارس سال 1859 م به دنیا آمد. سورا در 19 سالگی در مدرسه هنرهای زیبای پاریس نام نویسی کرد و در همین سال به مطالعات عمیق در رشته ادبیات و هم‌چنین تحقیق علمی درباره رنگ و خط و نور پرداخت. پس از چندی، سورا و جمع دیگری از نقاشان جوان که از روش نمایشگاه رسمی فرانسه ناراحت بودند و نظرات داوران آن را مردود می‌دانستند گروه نقاشان مستقل را بنیاد نهادند. سورا مکتب و اصول جدیدی را بنا نهاد که تا جنگ جهانی اول ادامه یافت و در سیر نقاشی تأثیر شگرفی برجای گذاشت. سورا مکتب خود را پوانتیلیسم یا نقطه‌پردازی نامید و آثار متعددی خلق کرد که یکشنبه تابستانی در تفریح‌گاه، بیشه و مدل‌های نقاشی از آن جمله‌اند. سورا، در سال 1891 م عقاید خود درباره نقاشی را در قالب یک کتاب تنظیم و منتشر نمود اما پس از چند ماه در 29 مارس 1891 م در 32 سالگی درگذشت. باوجود کوتاهی عمر و معدود بودن آثار، سورا در جهان نقاشی اثری عمیق به جا گذاشت. در حقیقت ژرژ سورا از بانیان و پیشوایان مکتب‌های نوین نقاشی از جمله پست امپرسیونیسم بوده است.

آغاز قیام "اردشیر بابکان" سرسلسله پادشاهان ساسانی علیه اشکانیان (223 م)
بر اثر انحطاط دولت مرکزی اشکانیان و ضعفی که به سبب جنگ‌های مکرر و طولانی آن با امپراتوری روم به این پادشاهی ایران وارد شده بود، اردشیر بابکان، یکی از امیران دست نشانده پارس، قدرتی به هم رسانید و بر ضد اردوان پنجم، بیست و هشتمین و آخرین پادشاه اشکانی سر به شورش برداشت. اردشیر پس از تسخیر کرمان و اصفهان، اردوان پنجم را در منطقه‌ای میان بهبهان و شوشتر در خوزستان فعلی شکست داد و وی را کشت. با قتل اردوان پنجم، اردشیر بابکان خود را شاه خواند و پس از استیلا بر تمامی ایران، سلسله پادشاهی ساسانیان را اعلام کرد. وی تمام شاهزادگان اشکانی را از دم تیغ گذراند و بدین ترتیب دولت اشکانی پس از 470 سال حکومت، منقرض شد. با انقراض اشکانیان، حکومت ساسانیان آغاز شد که حدود 430 سال به طول انجامید. در دوره ساسانیان، آیین زرتشتی رسمیت یافت و آیین مزدک نیز پدید آمد. سلطنت ساسانیان، با ظهور اسلام و شکست سپاهِ ایران از لشگر اسلام و نیز پذیرش دین مبین اسلام توسط ایرانیان، خاتمه یافت و از آن پس، ایران، جزئی از قلمرو اسلام محسوب گردید.

تسلیم نهایی کشور ژاپن در برابر متفقین و پایان یافتن کامل جنگ جهانی دوم (1945 م)
به دنبال حملات هوایی ژاپن به امریکا در جریان جنگ جهانی دوم، نیروهای امریکایی نیز به شدت به ژاپن و متصرفاتش حمله برده و تلفات سنگینی به ژاپن وارد آوردند. پس از مرگ روزولت رئیس جمهور امریکا که در آوریل 1945 اتفاق افتاد، معاونش هاری ترومن به ریاست جمهوری امریکا دست یافت و او بود که اجازه استفاده از بمب هسته‌ای را در جنگ علیه ژاپن صادر کرد. درنتیجه، در ششم و نهم اوت همان سال، دو بمب هسته‌ای بر روی شهرهای هیروشیما و ناکازاکی فرو ریخته شد. در اثر انفجار عظیم این دو بمب و تاثیرات تشعشعات رادیواکتیویته ناشی از انفجار آن‌ها، بیش از 200 هزار ژاپنی کشته و ده‌ها هزار نفر دیگر مصدوم شدند و خسارات فراوانی به بار آمد. در نهایت پس از آن که در هشتم مه، تمامی واحدهای آلمان در اروپا تسلیم شدند، در 14 اوت همان سال، ژاپن شکست خود را اعلام کرد و تسلیم بی‌قید و شرط را پذیرفت. با خاموش شدن آتش جنگ جهانی دوم، ژاپن نیز در دوم سپتامبر 1945 م به طور کامل خود را تسلیم متفقین کرد و با این تسلیم جنگ در آسیا که از ژوئیه 1937 م آغاز شده بود پس از هشت سال پایان یافت. پس از شکست ژاپن، متفقین به مدت هفت سال ژاپن را تحت اشغال خود داشتند. استعمال بمب هسته‌ای در ژاپن که به انهدام کامل دو شهر پرجمعیت ژاپن و کشتار فجیع صدها هزار نفر انجامید بزرگ‌ترین فاجعه بشری در طول جنگ جهانی دوم به شمار می‌آید.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار