بلاتکلیف ماندن سهامداران؛

سود ده نبودن شرکتهای بورسی ادامه دار شد

اوضاع بورس تهران نابسامان شده و سرمایه سهامداران از بین رفته است، برخی سهامداران به تقسیم سود نقدی در مجمع دلخوش کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛در شرایطی که اوضاع بورس تهران نابسامان شده و سرمایه سهامداران از بین رفته است، برخی سهامداران به تقسیم سود نقدی در مجمع دلخوش کرده و قصد دارند تا از این طریق زیان هنگفت خود را اندکی جبران کنند اما برخی شرکتها از پرداخت سود نقدی خودداری کرده و بر خلاف تصویب مجمع ،سودی پرداخت نمی کنند!

سهامداران می گویند برخی شرکتها سود اعلام کرده اما پرداخت نمی کنند، برخی می گویند سود به حساب واریز شده اما سودی پرداخت نشده است، برخی ها تلفن شرکت را پاسخ نمی دهند برخی هم با مراجعه به بانک با این پاسخ مواجه می شوند که این شرکت سودی برای واریز اعلام نکرده است!

همچنین،برخی شرکت‌ها نیز در رسانه ها زمان پرداخت سود را اعلام می کنند ولی در عمل آن سود را نمی پردازند به طوری که برخی شرکتها در بازار سرمایه وجود دارند که سود سال 1388 را در سال 1391 داده و سود سال 1390 را تاکنون پرداخت نکرده‌اند، برخی نیز تلفن بخش سهامداری خود را پاسخ نمی‌دهند و سهامداران نمی‌دانند چطور باید طلب چند ساله خود را از شرکتها بگیرند.

برخی سهامداران معتقدند که کسی زورش به شرکت‌ها نمی‌رسد و آنها هر طور بخواهند با سهامداران برخورد می کنند زیرا برخی شرکتها در مجمع سود تقسیم کردند ولی با مراجعه به شرکت با این پاسخ مواجه می شوند که هنوز سود سال پرداخت نشده و پرداخت سود سال 1392 نیز مشخص نیست!

این موضوع در حالی موجب نارضایتی و عصبانیت برخی سهامداران شده و بیشترین شکایات سهامداران را در پی داشته است که تا کنون اقدام عملی برای جلوگیری از تکرار این سریال در بورس تهران صورت نگرفته و برخی از شرکتهای بورسی بدون توجه به مقررات به راحتی از سود پرداختی در مهلت قانونی طفره می روند.

به این ترتیب در کنار خوش قولی برخی شرکتها در پرداخت سود نقدی ،برخی شرکتها هستند که بدقولی کرده و سود خود را در زمان اعلامی و حتی بعد از مهلت قانونی پرداخت نمی کنند و سهامداران خود را بدون پاسخ رها می کنند.

این در حالی است که بر اساس قانون بازار سرمایه اگر تخلف شرکتها از سوی کمیته انضباطی محرز شود و شرکت ها بر مبنای رأی صادره از سوی کمیته انضباطی عمل نکنند، در صورت وصول شکایت به هیأت داوری سازمان بورس، این هیأت براساس قانون می تواند از حساب بانکی شرکت ها مبالغ لازم جهت پرداخت سود سهام را برداشت کند.

اما این قانون در شرایطی وجود دارد که تا کنون برخورد صریحی با شرکتها صورت نگرفته است چرا که اگر برخورد لازم صورت می گرفت و یا مجازات های لازم اجرایی می شد،دیگر شرکتها از ترس مجازات به راحتی نمی توانستند قانون را دور بزنند.

انتهای پیام/


برچسب ها: سهام ، زیان ، سود
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار