حاشیه‌های جلسه استیضاح؛

از مخالفت لاریجانی با پخش یک فیلم تا خروارها سند در جایگاه هیات رئیسه

دویست و سی و هفتمین جلسه علنی بهارستان در حالی آغاز شد که نمایندگان با تصمیمی تاریخی مسیر دانشگاه های کشور را از راهی که در پیش گرفته بود باز داشتند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، دویست و سی و هفتمین جلسه علنی بهارستان در حالی آغاز شد که نمایندگان با تصمیمی تاریخی مسیر دانشگاه‌های کشور را از راهی که در پیش گرفته بود، باز داشتند. 
 
بر اساس این گزارش، جلسه علنی امروز - چهارشنبه 29 مرداد - ساعت 8:15 با حضور 197 نفر از نمایندگان آغاز شد، هر چند رفته رفته تعداد نمایندگان زیاد شد به طوری که 270 نماینده مجلس خود را به این جلسه رساندند، جلسه‌ای که کمتر با این تعداد نماینده برگزار می‌شود. 
 
همه خبرنگاران انتظار داشتند تا رئیس کابینه یازدهم برای دفاع از وزیر خود راهی بهارستان شود اما اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور به همراه 9 وزیر و برخی مسئولان خود را به صحن علنی رساندند. 
 
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ، قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، گودرزی وزیر ورزش، رحمانی فضلی وزیر کشور، زنگنه وزیر نفت، طیب‌نیا وزیر اقتصاد، جنتی وزیر فرهنگ، واعظی وزیر ارتباطات، ربیعی وزیر کار، پور محمدی وزیر دادگستری، مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور، نوبخت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، ابتکار رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، سلطانی فر رئیس سازمان گردشگری، خدایی رئیس سازمان سنجش، سیف رئیس کل بانک مرکزی، و برخی معاونان پارلمانی وزرا در این جلسه حضور یافتند. 
 
جلسه استیضاح فرجی دانا وزیر علوم ساعت 8:20 به صورت رسمی آغاز شد.
 
اولین موافق استیضاح علیرضا زاکانی بود که چهره به چهره با فرجی دانا به بیان دیدگاه‌های خود پرداخت و وزیر علوم که در کنار معاون اول رئیس جمهور نشسته بود به دقت یادداشت برداری می‌کرد
 
موسی غضنفرآبادی، سید حسین نقوی حسینی، قاسم جعفری، محمد حسن آصفری، علی اصفر زارعی به عنوان موافقان استیضاح در دور اول جلسه سخنرانی کردند در حالی که صندلی رئیس جمهور در این جلسه خالی بود نمایندگان این استیضاح با پخش فیلم‌هایی از سوابق وزیر و اطرافیانش جلسه را چالشی‌تر کردند البته معاونان پارلمانی وزرا ساکت ننشسته و با نمایندگان در حال رایزنی بودند تا شاید بتوانند وزیر علوم را ابقا کنند.
 
البته این اقدام معاون پارلمانی با تذکر عضو هیات رئیسه مواجه شد و سبحانی‌نیا از آنها درخواست کرد تا در صندلی‌های خود مستقر شوند.
 
ساعت 10، وقت استیضاح کنندگان به پایان رسید تا نوبت به مخالفان استیضاح سپرده شود. جواد هروی به عنوان مخالف اول به سخنرانی پرداخت و در لابه لای سخنان هروی، علی لاریجانی خطاب به وی گفت"پس کی می‌خواهید وارد مستندات شوید، وقتت دارد به اتمام می‌رسد"
 
پس از آن ساعت 10:52 رضا فرجی دانا نطق خود را آغاز کرد و از 2 ساعت و 15 دقیقه وقت قانونی خود، 125 دقیقه به دفاع از عملکردش پرداخت.
 
وزیر علوم در خلال صحبت خود از واژه لوکوموتیو استفاده کرد و بلافاصله با اصلاح این واژه گفت: "آقای حداد می‌گویند به جای لوکوموتیو از واژه‌ی پیشران استفاده کنید و من نیز از واژه پیشران به جای لوکوموتیو استفاده می‌کنم."
 
ساعت 11:50 دقیقه فرجی دانا اولین سند خود را به رئیس مجلس داد و پس از چندین سند که به لاریجانی داد، رئیس مجلس خطاب به وی گفت: از صبح یک خروار نامه و سند پیش من جمع شده است. 
 
نطق وزیر همچنان ادامه داشت تا اینکه عقربه‌های ساعت به عدد 12 رسید و مجلس مجبور بود برای ادامه کار خود رای گیری کند چرا که جلسات مجلس 4 ساعته بوده و تمدید آن نیاز به رای نمایندگان دارد.
 
البته از آنجایی که فضای مجلس درگیر استیضاح بود نمایندگان با 231 رای با تمدید جلسه استیضاح موافقت کردند و لاریجانی با مزاح گفت : رای گیری بیش از اندازه رای آورد.
 
فرجی دانا ساعت 12:16 بار دیگر سندی را به لاریجانی داد و لاریجانی در واکنش به این اقدام با مزاح گفت: "ما شدیم صندوقچه اسرار آقایان".
 
وزیر علوم با 10 دقیقه ارفاق ساعت 12:25 نطق خود را به پایان رساند تا نوبت به بیژن نوباوه به عنوان موافق استیضاح برسد. 
 
نوباوه از اتاق فرمان درخواست کرد فیلمی که آماده کرده‌اند پخش کند تا بر اساس آن نطق خود را آغاز کند.
 
فیلم مربوط بود به بازتاب رسانه‌ای در مورد استیضاح وزیر علوم و  بورسیه‌ها در رسانه های بیگانه.
 
البته لاریجانی بلافاصله به پخش این فیلم واکنش نشان داد و گفت : چه لزومی دارد که این حرفهای بی اساس و بی ربط را از مجلس پخش کنید، آنها حرف هایی راجع به کلیات مجلس می‌زنند. 
 
نوباوه نیز در واکنش به قطع این فیلم گفت اگر فیلم پخش نشود من حرفی برای گفتن ندارم اما با وساطت علی اصغر زارعی نطق خود را ادامه داد. 
 
پیرموذن نماینده حامی دولت که از ابتدای جلسه در حمایت از وزیر با صدای بلند فریاد می‌زد با خشم دیگر نمایندگان حامی دولت مواجه شد، چرا که جواد جهانگیرزاده، سید شریف حسینی، محمدرضا تابش، و ... با عصبانیت از وی خواستند درباره رفتار خود تجدیدنظر کند و در طی مقاومت پیرموذن، جهانگیرزاده به سمت وی خیز برداشت و با پا درمیانی کاظم جلالی ماجرا ختم به خیر شد.
 
ساعت 12:45 نوبت به الیاس نادران رسید تا به عنوان موافق استیضاح برسد که شاید تاثیر حرف‌های وی بود که منجر به موافقت مجلس با استیضاح وزیر شد.  
 
ساعت 13:02 وقت نادران به پایان رسید و وزیر علوم آخرین دفاعیات خود را شروع کرد. 
 
در حالی فرجی دانا درباره بورسیه‌ها صحبت می‌کرد که با تذکر نامه ای مجید انصاری بحث خود را تغییر و راجع به سایر موضوعات سخنرانی کرد. 
 
در اقدامی جالب نیز حجت الاسلام سبحانی نیا ساعت 13:24 در جایگاه هیات رئیسه نماز خواند.
 
پس از اتمام سخنان رضا فرجی دانا اعضای کابینه یازدهم ساعت 13:30 صحن علنی را ترک کردند و همزمان با توزیع کارت‌های رای گیری لاریجانی گفت: از آنجایی که آقای وزیر من را حَکم قرار دادند می گویم اگر آن دوستان که مد نظر موافقان استیضاح کنندگان هستند ثلمه ای به عالم اسلام  وارد نمی‌شود.
 
خبرنگاران که با حساسیت ویژه‌ای نتیجه رای گیری استیضاح را دنبال می‌کردند ساعت 13:52 نتیجه رای گیری را از زبان لاریجانی شنیدند که با 145 رای موافق با رفتن وزیر علوم موافقت کردند، یعنی رای اعتماد خود از وزیر را پس گرفتند.
 
دویست و سی و هفتمین جلسه علنی بهارستان ساعت 13:50 در حالی به پایان رسید که مجلس منتظر است رئیس جمهور، وزیر بعدی علوم، تحقیقات و فناوری را معرفی کند.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: استیضاح ، وزیر ، علوم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار