ارومیه/

عدم ثبات نرخ ارز از مهم‌ترین چالش‌های صادرکننده‌های داخلی است

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران ضمن تأکید بر لزوم حذف عوامل بازدارنده در توسعه روند صادرات گفت: عدم ثبات نرخ ارز از مهم‌ترین چالش‌های صادرکننده‌ها بوده و بانک مرکزی باید برنامه‌ریزی مناسب در این زمینه داشته باشد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه ، اسدالله عسگر اولادی در همایش ملی کشمش ایران در ارومیه اظهار داشت: دولت باید ساز و کارهای لازم برای خروج کشور از وضعیت رکود را اتخاذ کند که این مسئله با توسعه صادرات می‌تواند تا حد زیادی میسر شود.

وی با اشاره به اینکه افزایش صادرات در گرو از میان رفتن عوامل بازدارنده در این زمینه است، گفت: سیاست‌های دولت در بخش صادرات می‌تواند در افزایش و یا کاهش صادرات نقش مهمی داشته باشد.

عسگر اولادی به بخشی از عوامل بازدارنده در این زمینه اشاره کرد و افزود: مالیات بر ارزش افزوده هشت درصدی، عوارض مختلف بر صادرات، پنج ساله شدن کارت‌های بازرگانی برای صادرکننده‌ها، بیمه‌های اجتماعی، مسائل مربوط به حمل و نقل و صدور ویزا از جمله عوامل بازدارنده در بخش صادرات هستند که لازم است در این زمینه بازنگری‌های اساسی صورت گیرد.

وی با اشاره به وعده‌های هشت دولت در زمینه افزایش سهم بخش خصوصی در اقتصاد، گفت: همچنان این مسئله در کشور پا برجا بوده و سهم 80 درصدی دولت در اقتصاد اکنون در دولت یازدهم به 82 درصد افزایش یافته است.

عسگر اولادی با تأکید بر لزوم مشارکت بخش خصوصی در اقتصاد دولت برای خروج از وضعیت رکود، گفت: اگر سهم مشارکت بخش خصوصی در اقتصاد دولت به 50 درصد نرسد خروج از رکود و تورم موجود کاری بسیار مشکل خواهد بود.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران در ادامه به دیپلماسی در صادرات اشاره کرد و ضمن تأکید بر اهمیت انتخاب رایزنان بازرگانی کشور از میان فعالان بخش خصوصی و متخصص، گفت: افرادی که صرفا مدت کوتاهی در این زمینه دوره گذرانده باشند، قطعا نمی‌توانند تخصص لازم را در این زمینه کسب کنند.

وی در همین راستا به نقش مهم بانک مرکزی در توسعه روند صادرات در کشور اشاره کرد و افزود: در حال حاضر ثبات نرخ ارز یکی از مهم‌ترین چالش‌های صادرکننده‌ها بوده و لازم است بانک مرکزی به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته و برنامه‌ریزی بلندمدت در این رابطه انجام دهد.

عسگر اولادی سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال را از عمده عوامل موثر در خروج کشور از وضعیت رکود عنوان کرد و افزود: لازم است دولت تدبیر و امید ساز و کارهای اساسی در این زمینه را اتخاذ نمایدب/.

برچسب ها: عدم ، رئیس ، ارومیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.