بیماری که سلول‌های ایمنی بدن را گمراه می‌کند

خود ایمنی یک مسیر وسیعی از بیماریهای داخلی و پوستی است که هر جایی از بدن شکل بگیرد آن قسمت را درگیر می‌کند.

حسین طباطبایی متخصص پوست و مو و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران در خصوص بیماری پوستی برص اذعان داشت: بیماری برص یا ویتیلیگو ( لک و پیس) یک بیماری خود ایمنی است.

وی ادامه داد: زمانی که یک ماده بیگانه وارد بدن می شود و در این حالت گاهی بدن اشتباهاً به جای تولید پادزهر یا آنتی بادی علیه عوامل بیرونی این کار را علیه سلولهای رنگی پوست انجام می‌دهد که موجب بروز بیماری برص می شود.

طباطبایی گفت: خود ایمنی یک سیر وسیعی از بیماریهای داخلی و پوستی است و چنانچه هر جایی از بدن اتفاق بیافتد می تواند آن قسمت را درگیر کند.

این متخصص با اشاره به دلایل بروز این بیماری تصریح کرد: دلیل ناشناخته است ولی یک سری فاکتورها به عنوان فرضیه وجود داد که در آن دخالت می کند شامل ژنتیک، استرس های عصبی ، برخی عفونتها است که می تواند این سیستم را به هم بریزد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه این بیماری به دلیل اینکه عفونی نیست به هیچ عنوان واگیردار نیست گفت: در هر سنی می تواند بروز کند اما عمدتاً بین بلوغ تا 30 سالگی شایع ترین زمان بروز اولین لکه‌ها است.

وی در پایان به راههای درمانی اشاره کرد و گفت: هر اندازه که زودتر اقدام شود درمان آسانتر است و در برخی مصرف ضد آفتاب و پیوند پوست و در برخی نور آفتاب را می توان از راه‌های درمانی نام برد.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار