الجزیره گزارش داد /

یاغی گری های اسرائیل با حمایت های نامحدود آمریکا / فلسطین قربانی اجرای سیاست "نظم نوین جهانی" غرب در خاورمیانه

از سال 1948 تاکنون لیست بلندی از تجاوز نظامی , نقض حقوق بشر و جنایات جنگی اسرائیل علیه فلسطینیان بوجود آمده است .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران ؛ شبکه الجزیره در مقاله ای دو بخشی به تجزیه و تحلیل اقدامات , سیاست ها و جنایات رژیم صهیونیستی در طول تاریخ پرداخته است . این مقاله به قلم " ریچارد فولک " استاد حقوق بین الملل در دانشگاه پرینستون و محقق مرکز مطالعات جهانی نگاشته شده است . در این مقاله آمده است :

اسرائیل تبدیل به یک دولت یاغی شده است . جان رالز , در کتاب خود با عنوان " قانون مردمان " یک دولت یاغی را توصیف می کند که بطور سیستماتیک به نقض حقوق بشر در سطح بین المللی پرداخته و همچنین مرتکب تجاوزات علیه سایر کشورها می شود . اسرائیل بطور مکرر دست به اقدامات خشونت آمیزی مانند تجاوزات گسترده می زند که نشانگان روشن , منطقی و مشخص برای شناسایی یک دولت یاغی به شمار می آید . 

*** خشونت ها و جنایات ارتش اسرائیل علیه سایر کشورها
 اسرائیل در سال 1948 بوجود آمد . قطعنامه 181 مجمع عمومی سازمان ملل بطور گسترده و عمیق به اساس ایجاد کشوری بنام اسرائیل اختصاص یافته است . در آن زمان 45 درصد از خاک تاریخی فلسطین در اختیار فلسطینیان قرار داشت و 54 درصد آن به رژیم صهیونیستی واگذار شده بود . یک درصد از خاک این سرزمین نیز بعنوان منطقه ویژه به منظور ساخت یک شهر بین المللی رها شد . 


پس از جنگ اسرائیل با همسایگان عرب خود در سال 1948 و شکست اعراب سهم فلسطین از خاک تاریخی کشور خود به 22 درصد کاهش یافت . در جنگ سال 1967 نیز اسرائیل توانست سایر بخش های خاک فلسطین را که توسط اردن و مصراداره می شدند به اشغال خود درآورد . از همان زمان پروژه تشکیل یا فعالیت یک دولت فلسطینی از هر راهی از سوی اسرائیل ممنوع اعلام شد . 
بعلاوه رژیم صهیونیستی مجموعه ای از حملات وحشیانه را در سالهای 2008 , 2009 , 2012 و 2014 علیه ساکنین نوار غزه انجام داد که همگی آنها نقض آشکار قوانین بین المللی , منشور سازمان ملل و قوانین جنگ بوده است . ساکنان غزه به خوبی می توانند شهادت دهند که محاصره این باریکه توسط اسرائیل و مصر چه تاثیرات مخربی بر سطح زندگی آنان داشته است . 

رژیم صهیونیستی علاوه بر انجام جنایات گسترده علیه فلسطینیان تجاوزاتی نیز به سایر کشورها در دنیا داشته که نشانگر ماهیت خصمانه , خطرناک , نظامی و تهدید آمیز این رژیم در قبال جامعه بین الملل است . برخی از این تجاوزات به شرح ذیل می باشد :

_ حمله نظامی به عراق در ژوئن 1981 که موجب تخریب رآکتور هسته ای در حال ساخت "اوسیرک" عراق و توقف فعالیت هسته ای این کشور شد . با این حمله متجاوزانه انحصار اسرائیل در منطقه در زمینه دارا بودن سلاح هسته ای حفظ شد . 
_ تجاوز و حمله نظامی به خاک لبنان در سالهای 1978 و 1982 که منجر به اشغال جنوب این کشور توسط نظامیان صهیونیست تا سال 2000 شد . در سپتامبر 1982 , دست به قتل عامی بزرگ در صبرا و شتیلا زد که طی آن حدود 1500 تا 3000 زن , کودک و معلول فلسطینی به خاک و خون کشیده شدند . 

_ حمله نظامی به تونس در اکتبر 1985 که طی آن 60 تن کشته شدند و شورای امنیت سازمان ملل نیز این اقدام جنایت آمیز را محکوم کرد . 

_ تجاوز به جنوب لبنان در سال 2006 که به "جنگ 33 روزه" با حزب الله لبنان شناخته شده است . در این حمله وحشیانه خانه های مسکونی زیادی در جنوب لبنان بطور کامل تخریب شدند . تل آویو اصول منطقی برای استفاده مناسب از قدرت را بعنوان ابزاری متجاوزانه و خشونت آمیز علیه فلسطینیان بکار بسته است . 

_حملات متعدد به خاک سوریه در 2 اکتبر 2007 که رآکتور هسته ای این کشور را در منطقه "دیرالزور"  نابود کرد . 

_ حمله به کشتی مسافربری " ماوی مرمره ترکیه" در آب های بین المللی در مه 2010 . این کشتی حامل مقادیری از کمک های بین المللی برای مردم در محاصره غزه بود . بر اثر این حمله اسرائیل به "کاروان آزادی" نه تن از فعالان صلح ترک کشته شدند . 

_ سه حمله نظامی غیرقانونی به سوریه در سالهای 2013 و 2014 . 

_ حملات نظامی مکرر به سودان در سال های 2009 , 2011 و 2012 . به نظر می رسداین حملات برایایجاد اخلال در روند ارسال سلاح برای حماس در غزه انجام گرفته که موجب کشته شدن تعداد زیادی از انسان ها شد . 

_ همچنین اسرائیل از سال 1967 به اشغال درآورده , شهرک های مسکونی غیرقانونی در آن ساخته و بطور دائمی در این منطقه مستقر شده است . بعلاوه اینکه بر اساس قطعنامه 242 شورای امنیت که با قاطعیت آرا به تصویب رسید رژیم صهیونیستی باید از بلوک غرب و شرق بیت المقدس عقب نشینی کند که تل آویو از اجرای آن سرباز می زند . 
اسرائیل بطور مخفیانه و غیرقانونی زرداخانه ای با 300 کلاهک هسته ای ساخته است که این رژیم را به تنها دارنده زرادخانه در خاورمیانه تبدیل کرده است . بعلاوه اینکه مقامات صهیونیست تنها افرادی در دنیا هستند که به داشتن سلاح هسته ای اذعان می کنند . 

*** رژیم آپارتایدی اسرائیل و نقض سیستماتیک حقوق بشر 
جیمی کارتر , رییس جمهور سابق آمریکا در کتاب " فلسطین" خود می نویسد : صلح آپارتاید نیست که رژیم اشغالگر اسرائیل آن را در بلوک غرب اجرا می کند . اقدامات تل آویو در این منطقه نشانگان بارز یک تبعیض سیستماتیک و آپارتایدی است . همچنین ساکنان فلسطینی در مناطق محدودی که پس از اشغال در دست آنها مانده بیش از 50 سال تحت قوانین تبعیض آمیز مدنی و حقوق فردی و اجتماعی رندگی می کنند . اساسنامه دادگاه جنایات بین المللی آپارتاید را  جنایتی علیه بشریت به رسمیت شناخته است . 

ساکنان فلسطینی بلوک غرب از سال 1967 تاکنون بدون هرگونه حمایت قانونی یا بهره مندی از حقوق شهروندی تحت حکومت ظالمانه و نظامی اسرائیل زندگی می کنند . این در حالی است که جمعیت مهاجرین غیرقانونی یهودی که در این منطقه ساکن هستند از حمایت های کامل قانونی و محافظت های نظامی و حقوقی تل آویو لذت می برند . 
گیدئون لوی , روزنامه نگار سرشماس اسرائیلی می نویسد : " تل آویو تنها یک دموکراسی برای شهروندان یهودی محسوب می شود و آنچه که در جریان رسانه های داخلی مطرح شده واقعیت خارجی ندارد . " تعداد معدودی از شهروندان یهودی که جرات مخالفت با اقدامات اجتماعی و نظامی ارتش علیه فلسطین را داشته اند شدید سرکوب و تهدید می شوند . 

*** جنایات جنگی اسرائیل علیه فلسطینیان
قطعنامه 465 شورای امنیت سازمان ملل نه تنها صراحتا درباره سرزمین های فلسطینی یا عرب سال 1967 سخن می گوید بلکه اعلام و تصریح می کند که  شهرک سازی های اسرائیل در خاک فلسطین نقض آشکار بند چهارم کنوانسیون ژنو است . امتناع شدید اسرائیا با تخریب این شهرک ها و نیز مخالفت با حذف دیوار حائل از سوی دیوان بین المللی عدالت نقض آشکار این کنوانسیون شناخته شده و بعنوان جنایت جنگی محسوب میشود . 

تل آویو در سال 2005 نیروهای نظامی و شهرک های خود را از نوار غزه خارج کرد اما در واقعیت کنترل و محاصره کامل این رژیم بر این باریکه قویا ادامه دارد . با این اقدام اسرائیل نقش خود بعنوان یک قدرت اشغالگر و قانون شکن در سازمان های بین المللی را حفظ کرده است . 

در واقع اسرائیل شرایط زندگی در غزه را از حضور نظامی مستقیم ارتش تل آویو به حبس ابد جمعیت فلسطینی این باریکه در بزرگترین زندان سر باز دنیا تغییر داده است . نظامیان صهیونیست کنترل کامل تمامی مرزهای زمینی , هوایی و دریایی نوار غزه را در دست دارند ساکنان نوار غزه از سال 1967 بطور نسبی و از سال 2007 بطور کامل و شدید در محاصره زندگی می کنند . 

طی این مدت اسرائیل عملیات های نظامی مکرر و وحشیانه ای را علیه این باریکه اجرا کرده است که از جمله آنها می توان به موارد ذیل اشاره کرد : 

ـ حمله در 2008_2009 که طی آن 1400 فلسطینی کشته , 5300 تن زخمی و 51 هزار بی خانمان و آواره ایجاد شد . 4 هزار خانه مسکونی بطور کامل تخریب و 4 میلیارد دلار آسیب اقتصادی به این منطقه وارد شد . تلاش فلسطین برای ورود مصالح ساختمانی به منظور ترمیم و بازسازی خانه های تخریب شده با ممانعت نظامیان صهیونیست و تشدید محاصره با شکست مواجه شد . 

ـ حملات در سال 2012 که منجر به کشته شدن 173 فلسطینی , زخمی شدن 1221 تن شد و با امضای سند آتش بس توسط یکی از رهبران ارشد حماس با رژیم صهیونیستی به پایان رسید . 

ـ تجاوز وحشیانه در 8 ژوئیه 2014 که 2 هزار کشته فلسطینی برجای گذاشت و حدود 10 هزار و 181 تن را زخمی کرد . 75 درصد تلفات این حمله از غیرنظامیان بودند . این عملیان نظامی گسترده اسرائیل در نوار غزه باعث آوارگی 660 هزار شهروند این باریکه شد و بار دیگر محرومیت این زنان و کودکان را از حق طبیعی مدنی درباره اجازه ترک منطقه جنگی را در اذهان عمومی دنیا برجسته کرد . بر اساس تخمین ها در این حملات 459 کودک کشته و 3 هزار تن نیز زخمی شدند . 
در مقابل تلفات اسرائیل در این جنگ 68 کشته بود که 65 تن از آنها سربازان ارتش بوده اند . اختلاف فاحش میان تعداد تلفات دو طرف درگیری و شاخص نسبت مرگ نظامیان به غیرنظامیان مسئولیت اخلاقی کشتار و قتل عام را مشخص می کند . 

*** خدمتگزاری بی حساب آمریکا به رژیم صهیونیستی 
ایالات متحده از سال 1948 واز زمان تاسیس اسرائیل از این رژیم حمایت می کند . بر اساس توافق امضاشده میان این دو هم پیمان که در آمریکا به یک قانون تبدیل شده واشنگتن خود را موظف کرده است که برتری نظامی و استراتژیک اسرائیل را در رابطه با دیگر کشورها در خاورمیانه تامین و حفظ نماید . از سال 1949 تا امروز , آمریکا بیش از 122 میلیارد دلار کمک را با نرخ ثابت دلار به تل آویو اعطا کرده است . 

از سال 1949 تا 2003 میانگین کمک های نظامی آمریکا به اسرائیل 140 میلیارد دلار بوده که این میزان از 2003 تاکنون بیشتر نیز شده است . تعهد سالانه کمک واشنگتن به تل آویو 1/3 میلیارد دلار است که از میزان کمک نظامی به هر کشور دیگری در دنیا بسیار بیشتر است . با این حال اعلام این رقم کتمان حقیقت است چراکه علاوه بر این مبلغ هزینه های فراوان مزایای بی شمار دیگری نیز توسط دولت آمریکا بطور انحصاری به رژیم صهیونیستی اعطا می شود . 

در واقع آمریکا کمک های نظامی به اسرائیل را بعنوان یارانه دوره ای این رژیم تعیین کرده است بدون توجه به این مسئله که کمک های نظامی به کشورهای دیگر باید بر اساس قوانین بین المللی باشد . تل آویوبطور آشکار از این کمک های نظامی برای نقض قوانین جهانی و انجام جنایات جنگی استفاده می کند . 
دولت اوباما حتی این میزان کمک را با اتکا به بودجه های ویژه بیش از پیش افزایش داده است . کنگره آمریکا اخیرا کمک اضافی به مبلغ 155 میلیون دلار را برای تقویت سامانه " گنبد آهنین " به اسرائیل داده است . مهمتر اینکه سنای آمریکا اعلام کرد در صورت حمله اسرائیل به نیروگاه های هسته ای ایران از تل آویو حمایت خواهد کرد . 

در مصوبه سنای آمریکا این گونه آمده است : چنانچه اسرائیل تصمیم بگیرد که اقدام نظامی مشروعی برای دفاع از خود علیه برنامه هسته ای ایران انجام دهد دولت آمریکا , کنگره و سنا بر اساس قانون اساسی کشور موظف هستند درکنار اسرائیل بوده و به تامین نیروی نظامی , کمک های دیپلماتیک و مالی از دولت اسرائیل بپردازد تا تل آویو بتواند از خاک خود , مردم و موجودیت خود دفاع نماید . 

البته مفهوم " دفاع مشروع از خود " از سوی ایالات متحده برای تمامی حملات و جنایات اسرائیل مطرح می شود . چنین ادعایی به دلیل توجیه تخلفات بین المللی اسرائیل از سوی آمریکا مطرح می شود . در میان تمامی قطعنامه های ضداسرائیلی شورای امنیت سازمان ملل تقریبا اکثر آنها توسط آمریکا وتو شده است . در حقیقت ایالات متحده با هر قطعنامه ای که از سوی ارگان های سازمان ملل از جمله شورای حقوق بشر سازمان ملل علیه رژیم صهونیستی مطرح می شود قویا مخالفت می کند . 

زمانی که اسرائیل به مردم بی دفاع و آسیب پذیر فلسطین حمله می کند آمریکا خشونت شدید و جنایات این رژیم را با اصطلاح " حق دفاع از خود " توجیه کرده و مانع صدور درخواست های بین المللی برای آتش بس می شود . و هرگونه کمک های دیپلماتیک و غیره واشنگتن نیز از آغاز تجاوز تا انتهای آن برای اسرائیل وجود دارد . 

پس از انتشار " گزارش حقیقت یاب گلدستون " درباره جنایات جنگی اسرائیل در حمله 2008 _ 2009 به غزه که توسط کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل نیز به تصویب رسید , آمریکا و اسرائیل با فشار بر دبیرکل سازمان ملل موفق شدند اجرای قانون "پاسخگویی" تل آویو در این سازمان را بدلیل ارتکاب به جنایات جنگی لغو کنند . 

دولت ایالات متحده همچنین اهرم هایی را در سازمان ملل دارد که با استفاده از آنها مانع ارائه برخی گزارشات درباره اقدامات اسرائیل در این سازمان می شود . در تازه ترین مورد نیز کمیته حقوق بشر سازمان ملل قطعنامه ای برای بررسی جنایات جنگی اسرائیل در غزه تصویب کرد تنها رای دهنده منفی آن "ایالات متحده " بود . 

در انتهای این گزارش این گونه آمده است : سیاست های حمایتی واشنگتن در قبال تل آویو تاکنون وعواقب وخیمی داشته است . این ادعا که واشنگتن بعنوان واسطه ای بی طرف در مذاکرات صلح میان اسرائیل و فلسطین کاملا بی اعتبار است .

خشم و نفرت از ایالات متحده در میان ملت های منطقه به شدت افزایش یافته است . این خشم و نفرت نه تنها به دلیل حمایت کور آمریکا از اسرائیل است بلکه ناشی از حملات نظامی واشنگتن به عراق , لیبی , افغانستان و حملات هواپیماهای بدون سرنشین آن در پاکستان , یمن , سودان و سایر کشورهاست . 





انتهای پیام /
برچسب ها: آمریکا ، خاورمیانه ، نظم ، جهان ، یاغی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار