الجزیره : افزایش تحریم های بین المللی علیه رژیم صهیونیستی

رژیم صهونیستی در متوقف سازی روند رو به افزایش تحریم های بین المللی علیه این رژیم شکست خورده است .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از الجزیره ؛ این شبکه در پایگاه اینترنتی خود در مقاله ای به قلم "احمد مور" فعال و کارشناس آمریکایی _ فلسطینی متولد غزه نوشت : جنبش تحریم اسرائیل موسوم به ( بی دی اس ) در سال 2005 توسط یک ائتلاف گسترده از گروه های جامعه مدنی فلسطینی تاسیس شد . این جنبش به منظور حمایت از مبارزه فلسطینیان برای آزادی تاسیس و مشغول به فعالیت شد . 

یکی از اولین اصول این جنبش حل مناقشه موردنظر از طریق فعالیت های مردمی است نه با استفاده از راه حل های دیپلماتیک یا تلاش های دولتی نخبگان سیاسی . اصل بعدی این جنبش جهانی سازی مبارزه فلسطینان است . به عبارت دیگر تلاش برای حل مشکلی بنام "صهیونیسم" نباید تنها منحصر به دولت ها و یا مقامات سیاسی کشورها باشد . 

در مجموع این تحولات ساختاری کمک کننده ای قوی و فرصتی طلایی برای تحقق آزادی در فلسطین است . حدود ده سال پیش بیش از 170 سازمان _ از جمله نمایندگی های احزاب سیاسی , اتحادیه های کارگری , سازمان های غیردولتی و گروه های زنان و جوانان _ خواستار تحریم های گسترده بین المللی در واکنش به آپارتاید صهیونیسم و اشغال خاک فلسطین شدند . 

اقدام آنها واکنشی مستقیم به ناتوانی واضح نخبگان سیاسی فلسطینی ( از جمله تشکیلات خود گردان ) برای بدست آوردن هرگونه دستاورد مثبت ملی بود . بنیانگذاران و فعالان این جنبش بطور اختصاصی خواستار تحریم رژیم صهیونیستی , ممنوعیت اشتغال اسرائیلی ها در کشورهای مختلف و  محرومیت آنها از دادوستد وتجارت های بین المللی بودند تا زمانی که تل آویو وادار شود تحت قوانین جهانی رفتار کند . 

در ادامه این مقاله آمده است : این تلاش ها تا زمانی ادامه پیدا می کند  که رژیم صهیونیستی مناطق فلسطینی تحت اشغال خود را آزاد کرده , حقوق فلسطینیان را به رسمیت شناخته و بر اساس قطعنامه 194 سازمان ملل حق بازگشت مهاجرین فلسطینی به کشور را به آنها اعطا نماید .

امروز این جنبش به مراتب پویاتر , فعال تر و تاثیرگذارتر از قبل شده است . بویژه در کشورهایی مانند انگلستان و نروژ که بعنوان مرکزی برای انجام این گونه فعالیت های مردمی در اروپا می باشند . شکست " پروژه صلح " _ که هدف ظاهری آن آزادی فلسطینیان بود _ موجب رشد و تقویت هرچه بیشتر اینجنبش مردمی شده است . اما به همین ترتیب نیز روند وحشی گری ها و خشونت های اسرائیل در غزه نیز افزایش یافته است . 

دو شاخص " قدرت و مشروعیت " یکی از اصولی است که این جنبش تلاش می کند در صورت تشکیل یک دولت قدرتمند و متحد در فلسطین واجد آن شود . 

بیش از 70 سال است که افراد طبقات ارشد در سیاست آمریکا مخالفت های همیشگی و شدیدی با آرمان های فلسطینی دارند . علاوه بر حمایت های نظامی و مالی واشنگتن از تل آویو , در طول جنگ سرد نیز جانبداری نامعقول آمریکا از اسرائیل برای تمامی دولت های دنیا تعجب آور و البته شناخته شده بود و هست . 

از سال 1991 به بعد ایالات متحده بعنوان تنها داور همیشگی در درگیری ها و تنش های میان اسرائیل و فلسطین حضور داشت در حالی که واشنگتن هرگز در این نقش بی طرفانه رفتار نکرد . 

حقیقت این است که رژیم آپارتایدی اسرائیل با حمایت های بی شائبه آمریکا توانسته بقای خود را حفظ و به جنایات خود در داخل فلسطین و حتی در سطح منطقه نیز ادامه دهد . نکته جالب این که بسیاری از کشورهایی که کمک های بشردوستانه را برای مردم فلسطینی ارسال می کنند , دولت هایشان اصلی ترین حامیان مالی و نظامی رژیم صهیونیستی هستند . 

الجزیره در انتها نوشت :‌با وجود کمک های این دولت های غربی برای اسرائیل ،‌اما نظمی تازه در خاورمیانه و روی کار آمدن قدرت های بین المللی نظیر چین موجب شده توان استراتژیک واشنگتن و هم پیمانان غربی و عربی آنها به شکل بی سابقه ای تضعیف شده است . 



انتهای پیام /
برچسب ها: افزایش ، تحریم ، اسرائیل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار