كارگردان نمايش "ناگهان كفتری":

مشكل نمايش عروسكی، فقر منابع تئوريك است

"مهدی چاکری" که با اجرای نمایش" ناگهان کفتری" در جشنواره نمايش عروسکی حضور دارد، فقر منابع تئوریک را یکی از بزرگترین مشکلات تئاتر عروسکی برشمرد.

به گزارشحوزه  تئاتر باشگاه خبرنگاران ؛ این هنرمند تئاتر در گفت‌وگو با ستاد خبری پانزدهمين جشنواره نمايش عروسکی  تهران – مبارک اظهار تأسف کرد: فقری که در تئاتر عروسکی وجود دارد، در هیچ گونه نمایشی دیگری با این شدت وجود ندارد.
 
وی ادامه داد: بسیاری از هنرمندان ما امکان سفر به خارج از کشور را ندارند، بنابراین ناچاریم با تئاتر روز دنیا ازطریق اینترنت و منابع تئوریک آشنا شویم.  منابع خوبی از تئاتر ترجمه شده؛‌ اما در تئاتر عروسکی، با مشکل نبود منابع تئوریک و پژوهشی روبرو هستیم تا جایی که بسیاری از هنرمندان این رشته ناچارند به طور غریزی کار کنند.
 
این کارگردان تئاتر که کمتر در حوزه نمايش عروسکی فعالیت داشته است، افزود: در این وضعیت، حتی منتقدان هم در زمینه نقد تئاتر عروسکی دچار مشکل می‌شوند چون منابع علمی برای آشنایی و یادگیری وجود ندارد.
 
چاکری در ادامه، حیات تئاتر عروسکی را وابسته به جشنواره نمايش عروسکی دانست و يادآور شد: در تئاتر عروسکی شاهد جریان مستمری نیستیم و همه چیز در جشنواره خلاصه می‌شود؛  اما تا زمانی که این جریان مستمر نباشد، مخاطب هم شناخت درستی از تئاتر عروسکی پیدا نمی‌کند و این چنین است که هنوز بسیاري از مردم و حتی تعدادی از هنرمندان تصور می‌کنند عروسکی فقط مختص مخاطب کودک است.
 
 او ادامه داد: در چنین شرایطی، حتی سیاستگزاران و مدیران فرهنگی هم فکر می‌کنند تئاتر عروسکی در مهد کودک ها باید خلاصه شود و همین که یک تالار «هنر» را برای مخاطب کودک تعریف کرده اند، نیاز هنرمندان این رشته برطرف شده؛ در حالیکه بسیاری از هنرمندان عروسکی، آثار خود را برای مخاطب بزرگسال خلق می‌کنند.
 
چاکری در بخش دیگری از  صحبتش اظهار امیدواری کرد که سالن اجرای گروه های شرکت کننده در جشنواره زودتر مشخص شود.
 
او اضافه کرد: اگر زودتر تکلیف سالن گروه‌ها معلوم شود، هنرمندان شرکت کننده در جشنواره، بهتر می‌توانند میزانسن‌های خود را طراحی کنند و با آرامش بیشتری آثارشان را برای اجرا در جشنواره آماده کنند.
 
جشنواره تئاتر عروسکی 22 تا 29 شهریور ماه به دبیری مرضیه برومند در تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.