زنجان/

فعالیت 416 مزرعه سردآبی آبزی پروری در استان

بیش از 416 باب مزرعه سردآبی در استان فعال می باشند که 90 درصد این مزارع از تجهیزات افزایش تولید آبزیان استفاده و با انتخاب تجهیزات دارای کارآیی بهتر می توان علاوه بر صرفه جوئی در مصرف آب در برق نیز صرفه جوئی چشمگیری داشت.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان ؛در سالهای اخیر استفاده از تجهیزاتی از قبیل پمپ های هواده ( قارچی ، بریو ، فورس ) در مزارع آبزی پروری مورد استفاده قرارمی گیرند که افزایش تولید در واحد سطح نسبت به روشهای سنتی را دربرداشته است.اما استفاده از پمپ هواده پدل ویل که همانند توربین های آبی عمل می کنندو در مزارعی با طول و عرض و ارتفاع بیشتر موجب گردیده به ازای استقرار هر دستگاه از این پمپ ها نسبت به هواده های قارچی میزان غذادهی تقریباً 4 برابر افزایش یابد.

و از طرف دیگر بدلیل اینکه این پمپها موجب حرکت بهتر حجم آب داخل استخر می گردند از تشکیل جلبک در داخل استخر جلوگیری و در هدایت فضولات ماهی به بیرون از استخر نیز بهتر عمل می کنند و طول دوره پرورش نیز کاهش می یابد .

با احصاء برخی مشکلات تجهیزاتی که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند واندک تغییراتی در سازه هواده های قارچی معمول کارآیی آنها نسبت به نمونه های قبلی این هواده افزایش چشمگیری داشته است .

در استان در حال حاضر و با استفاده از تجهیزات هوادهی و پمپاژ مجدد آب به ازای هر لیتر در ثانیه آب تازه ورودی یک تن ماهی قزل آلا تولید می شود.

لذا پیش بینی می شود با استفاده از تجهیزات بهینه تر و دارای عملکرد بهتر بتوان عملکرد تولید مزرعه و درصد بازماندگی ماهی را افزایش داده و در استفاده از آب تازه ورودی صرفه جوئی بیشتری اعمال نمود ./ب


 
برچسب ها: تجهیزات ، مناسب ، مزارع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.