ایران برای اولین بار میزبان مسابقات شطرنج جایزه بزرگ فیده شد

ایران برای اولین بار میزبان یک مرحله مسابقات شطرنج جایزه بزرگ فدراسیون بین المللی شطرنج(فیده) شد.

به گزارش گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران؛ مسابقات جایزه بزرگ شطرنج درسال 2014-2015در 4مرحله برگزارمی شود که مرحله اول آن در باکو جمهوری آذربایجان، مرحله دوم در تاشکند ازبکستان و مرحله سوم نیز در تهران و مرحله چهارم هم در مسکو برگزار می شود.

مسابقات تهران قراراست طی روزهای 25بهمن تا 9اسفندماه سال جاری برگزار شود.

دو نفر برتر این مسابقات به مسابقات قهرمانی جهان سال 2014- 2016 صعود می کنند.

برنامه و زمان این مسابقات به شرح زیر است:
الف) 15 – 1 اکتبر 2014 (23 – 9 مهر ) باکو ، آذربایجان
ب )20 اکتبر –3 نوامبر 2014 ( 12 آبان – 28 مهر) ، تاشکند، ازبکستان
ج ) 14 فوریه –28 فوریه 2015(25 بهمن –9 اسفند ) ، تهران ، ایران
د) 13مه –27 مه 2015 ،( 23 اردیبهشت 94 – 6 خرداد) مسکو، روسیه
این مسابقات از شش مرحله به چهار مرحله تقلیل یافته است.

11بازیکن واجدشرایط، به علاوه چهارنماینده از هر ارگان (میزبانان) و یک نماینده که توسط ریاست فیده معرفی خواهد شد،مجموع 16 بازیکن را در این مسابقات تشکیل خواهند داد.حضور 11بازیکن شرکت کننده تا 27 اوت 2014 ( 5 شهریور) مشخص خواهد شد.

مگنوس کارلسن قهرمان سال 2013 جهان و ویسواناتان آناند دیگر فینالیست سال 2013 از جمله دعوت شدگان به این مسابقات هستند.

کارلسن متولد ۳۰ نوامبر ۱۹۹۰ شهر «تنسبری» نروژ است و بازیکن شماره یک رتبه بندی جهانی شطرنج وقهرمان فعلی جهان است. ریتینگ اوج او 2889 است که بالاترین ریتنیگ تاریخ شطرنج است.

وی ازسال 2009 در ۴سال پیاپی برنده جایزه معتبر اسکار شطرنج شده است.

کارلسن قهرمان بلیتز جهان در سال ۲۰۰۹ شد و قهرمان شطرنج برق آسای جهان در همین سال شد.

وی در سال 2013 با پیروزی در مسابقات انتخابی، توانست حق رویارویی در مقابل «ویسواناتان آناند» را در رقابت قهرمانی شطرنج جهان در سال ۲۰۱۳ بدست آورد.

رقابت شطرنج قهرمانی جهان در سال 2013 میلادی از 18 آبان 1392 به میزبانی شهر «چنای» در هند آغاز شد. در این رقابت قرار بود در 12 مسابقه به انجام برسد، اما کارلسن پس از انجام 10 مسابقه با نتیجه 6.5 بر 3.5 از آناند قهرمان جهان پیش افتاد و بدون نیاز به برگزاری دو مسابقه آخر، عنوان قهرمانی شطرنج جهان را به دست آورد و به سلطه شش ساله آناند بر شطرنج جهان خاتمه دهد.

کارلسن در سن ۱۳ سالگی در رقابت‌های سریع جهان در سال ۲۰۰۴ موفق به شکست آناتولی کارپف و کسب تساوی در برابر گری کاسپاروف دو قهرمان مشهور شطرنج جهان شد.
 
وی در ژانویه 2010 میلادی با 18 سال سن جوانترین بازیکن تاریخ شطرنج شد که در رده نخست ریتینگ فدراسیون بین المللی شطرنج قرار گرفت. این رکورد پیش از این در اختیار «ولادیمیر کرامنیک» روس بود.
 
در لیست ریتینگ ژانویه ۲۰۱۳ فیده، کارلسن به درجه ۲۸۶۱ دست یافت و بدین ترتیب رکورد ریتینگ ۲۸۵۱ گری کاسپاروف را که در ژوئیه ۱۹۹۹ ثبت شده بود، شکست.

او در سال ۲۰۱۳ با کسب عنوان قهرمانی جهان در سن ۲۲ سالگی، با چند ماه اختلاف نسبت به سن گری کاسپاروف در رقابت قهرمانی جهان سال ۱۹۸۵، تبدیل به دومین قهرمان جوان تاریخ شطرنج جهان شد.

«ویسواناتان آناند» متولد ۱۱ دسامبر سال ۱۹۶۹ در شهر «چنای» هند و قهرمان پیشین شطرنج جهان است.

آناند در سال ۱۹۸۸ نخستین هندی شد که به درجه استاد بزرگی شطرنج رسید. وی تاکنون شش بار برنده اسکار شطرنج شده است. آناند یکی از شطرنجبازانی است که به ریتینگ بالاتر از ۲۸۰۰ رسیده است. بالاترین ریتینگ او 2820 بوده است که در ژانویه سال ۲۰۱۱ میلادی به آن دست یافت. آخرین ریتینگ او ۲۷۸۵ است که در ژوئن ۲۰۱۴ به آن رسید و او را در رده هفتم برترین شطرنج‌بازان دنیا قرار داده است.

آناند تنها شطرنج‌بازی است که در سه مسابقه با سه شکل متفاوت عنوان قهرمانی جهان را به دست آورد، رویارویی دوجانبه، تورنمنت و تورنمنت حذفی که در سال ۲۰۰۰ میلادی در تهران با غلبه بر «الکسی شیروف» انگلیسی در مسابقه فینال قهرمانی شطرنج جهان فیده که در آن زمان به روش حذفی بر گزار می شد، به دست آورد.

آناند نخستین شطرنج‌باز آسیایی است که قهرمان جهان شد و در سال 1993 نخستین شطرنج‌باز آسیایی بود که به مسابقه قهرمانی جهان در برابر گری کاسپاروف راه یافت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار