"ديويد کوهن": تحريم‌های ايران در صورت دستيابی به توافق نهايی لغو خواهد شد

"دیوید کوهن" معاون وزیر خزانه داری آمریکا در مصاحبه اختصاصی با اسکای نیوز عربی گفت زمانی که توافق نهایی و جامع درباره برنامه هسته ای ایران به دست آید، تحریم ها علیه این کشور لغو خواهد شد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛دیوید کوهن معاون وزیر خزانه داری آمریکا گفت زمانی که توافق نهایی و جامع درباره برنامه هسته ای ایران به دست آید، تحریم ها علیه این کشور لغو خواهد شد.  
کوهن با حضور در استودیو خبر شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی در پاسخ به سئوالی درباره ماهیت سفرش به منطقه خاورمیانه گفت: "من به آسیا سفر کردم و با همتایان و متحدانمان گفتگو کردم. ما به تلاش ها به منظور اطمینان یافتن از این که تحریم ها علیه ایران در دوره مذاکرات درباره برنامه هسته ای این کشور رعایت می شود، ادامه می دهیم. در ثانی همچنین مایلم درباره اوضاع در اوکراین و روسیه و تحریم هایی که آمریکا و اتحادیه اروپا به منظور انگیزه دادن به روسیه برای تغییر دادن سیاست هایش اعمال کرده اند، با متحدان آمریکا گفتگو کنم. مبارزه با تروریسم و قدرت گرفتن داعش و نگرانی های مربوط به آن و دیگر سازمان های تروریستی از دیگر محورهای گفتگوهای من در منطقه است تا اطمینان یابیم ما از نزدیک با یکدیگر در این باره همکاری می کنیم". کوهن در پاسخ به این سئوال که آیا نفوذ ایران در برخی کشورهای منطقه مشکلی در زمینه تحریم ها ایجاد نمی کند و آیا شما حاضر به سازش در این زمینه هستید؟ گفت: "ما در مرحله گفتگو با ایران درباره برنامه هسته ای این کشور هستیم. به مدت شش ماه برای دستیابی به توافق نهایی تلاش کردیم و این مهلت که تمدید شده است در 24 نوامبر به پایان خواهد رسید. بخش اعظم تحریم ها که مربوط به بخش های مالی و بانکی است همچنان اجرا می شود. همه تحریم ها همچنان پابرجاست. زمانی که توافق نهایی و جامع به دست آید تحریم ها لغو خواهد شد ولی تا این لحظه تحریم ها همچنان پابرجاست. ما می خواهیم اطمینان یابیم که ایران برنامه هسته ای صلح آمیزی را اجرا می کند و به سلاح هسته ای دست نخواهد یافت. در آن صورت می توانیم تحریم ها را لغو کنیم".  
کوهن در این باره که آمریکا در برابر قدرت گرفتن داعش چه کاری می تواند انجام دهد؟ گفت: "آمریکا با جدیت تلاش می کرد به دسترسی سازمان های تروریستی از القاعده و طالبان گرفته تا داعش، به منابع مالی جلوگیری کند. ما به روشنی اعلام کردیم که فعالیت های داعش را زیر نظر داریم و آن را تهدیدی نه فقط برای منطقه بلکه برای آمریکا می دانیم و تدابیر ضروری در این رابطه اتخاذ خواهد شد".
کوهن در این باره که چرا آمریکا در عراق برضد داعش دخالت کرد ولی در سوریه همین کار را نکرد؟ مدعی شد: "مسئله مهم این است که دولت عراق از ما خواست برای مقابله با تهدید داعش در عراق کمک کنیم. ما از نزدیک با دولت عراق و مقامات کرد عراقی به منظور شکست دادن داعش در عراق همکاری می کنیم و به هماهنگی و همکاری نزدیک با دولت عراق ادامه خواهیم داد. اما در سوریه وضع فرق می کند. دولت سوریه خودش مشکل محسوب می شود(!)و برخورد ما با مسئله تا حد زیادی به موضع دولت های این دو کشور بستگی دارد".  
کوهن درباره نحوه خشکاندن منابع مالی داعش گفت: "متوقف کردن دسترسی داعش به منابع مالی نیاز به چند گام دارد از جمله مقابله با کسانی که چنین منابعی را فراهم می کنند. در قطعنامه شورای امنیت از شش نفر به عنوان حامیان مالی داعش یاد شده است. ما باید منابع مالی خارجی سازمان های تروریستی از جمله داعش را شناسایی کنیم و برای مقابله با آن لازم است توانایی های دولت عراق برای مقابله با تهدیدات در داخل این کشور را افزایش دهیم. همچنین باید دید داعش چگونه می تواند نفت را در خارج از خاک عراق و سوریه بفروشد. باید اطمینان یابیم که  نمی تواند از درآمد حاصل از فروش نفت بهره مند شود. مسئله دیگر به ربودن خارجی ها مربوط می شود. داعش از طریق ربودن خارجی ها و باج گرفتن توانسته است به منابع مالی دست پیدا کند. باید اطمینان یابیم که هیچ گونه باجی به این گروه پرداخت نمی شود زیرا منبعی مالی برای این گروه به شمار می رود و آن را تشویق به ربودن افراد بیشتری می کند".  
کوهن درباره قتل جیمز فولی خبرنگار آمریکایی به دست داعش نیز گفت آمریکا از باج دادن به سازمان های تروریستی خودداری می کند و این سیاست روشن آمریکا است. ما هیچ امتیازی به تروریست ها نمی دهیم و در عین حال برای نجات جان شهروندان خود تلاش می کنیم.  کوهن درباره هزینه هایی که دولت آمریکا برای مقابله با تروریسم متقبل می شود مدعی شد: "من نمی توانم رقم مشخصی را اعلام کنم ولی می گویم ما منابع مالی زیادی به این مسئله اختصاص می دهیم... ما همچنین برای مقابله با تروریسم در خارج از آمریکا هزینه زیادی پرداخت می کنیم(!)".
 کوهن درباره ارزیابی آمریکا از توان مالی داعش گفت: "تخمین ها درباره منابع مالی گروه داعش، چندان روشن نیست ولی می توانیم بگوییم این سازمان از منابع مالی خوبی برخوردار است زیرا سرزمین هایی را در کنترل دارد و اموالی را از افراد و شرکت های حامی خود دریافت می کند. این گروه شرکت هایی نیز برای خودش دارد و شماری از بانک ها را نیز غارت کرده است. این سازمان اکنون منابع مالی نسبتا زیادی در اختیار دارد و تلاش می کند سرزمین های تحت کنترل خود را اداره کند که کاری پرهزینه است. ما باید تلاش کنیم این گروه به منابع مالی بیشتری دست پیدا نکند" . 

انتهای پیام//
برچسب ها: داعش ، کوهن ، عراق ، ویلیام ، وزیر ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار