عضو هیئت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران:

سازمان بهسازی و نوسازی تغییر نگرش داد/ تشکیل صندوق سرمایه‌گذاری تملک و تنظیم مجدد زمین

اسلامی بیدگلی گفت: صندوقی را تحت عنوان صندوق سرمایه‌گذاری تملک و تنظیم مجدد زمین تشکیل دادیم.

سعیداسلامی بیدگلی، عضو هیئت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه طی یک سال گذشته شرکت عمران نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده اقدامات بسیاری را در جهت تغییر نگرش برنامه‌های خود انجام داده است، گفت: با توجه به صحبت‌های وزیر راه‌ و شهرسازی و اهمیت دادن به مسئله حقوق شهروندی این سازمان در بسیاری از برنامه‌های خود تجدید نظر کرده است.
 
وی در ادامه افزود: کارگروهی در این شرکت تشکیل شده و در حال فعالیت و بازنگری در معیارهای بافت فرسوده است.
 
عضو هیئت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با اشاره به اینکه در یک سال گذشته دو مرحله تصویب را در راس اقدامات خود قرار داده‌ایم گفت: سند ملی بازآفرینی شهری در کمیسیون‌های مربوطه تصویب شده و در آینده‌ای نزدیک به مرحله اجرایی می‌رسد.
 
اسلامی بیدگلی در ادامه توضیح داد: این سازمان سعی دارد با دور شدن دولت از  تصدی‌گری و راه‌اندازی نهادهای مردمی و در سطح  کشوری اقدام به نوسازی بافت‌های فرسوده کند.
 
عضو هیئت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با بیان اینکه در سال 1388 مقرر شده بود آیین‌نامه ای برای تامین مالی فعالیت‌های احیا و بهسازی داشته باشیم گفت: در این آیین‌نامه ابزارهای جدید از جمله ابزارهای  بازار پول، بیمه  و بازار سرمایه تعیین شده که خوشبختانه با همکاری سازمان بورس و بانک مرکزی  این آیین‌نامه به سمت  اجرایی شدن پیش می رود.
 
 عضو هیئت مدیره شرکت عمران وبهسازی شهری ایران با بیان اینکه در آیین نامه صندوق زمین و ساختمان دو ابزار برای پروژه های بخش مسکن طراحی می‌شود، افزود: در این آیین نامه ابزار اول عام است و در همه ساختمان‌ها اجرایی شود و ابزار بعدی هم ویژه بافت فرسوده است.
 
 اسلامی با اشاره به اینکه صندوقی را تحت عنوان صندوق سرمایه گذاری تملک و تنظیم مجدد زمین تشکیل دادیم، افزود: این صندوق از طریق املاک عمومی یک بلوک شهری را تملک کنیم و ساخت و ساز را انجام دهیم و یا اینکه تملکی نباشد و با اعطای ودیعه اجاره به مالکان، ساخت و ساز انجام گیرد و منافع هم میان مالکان و سرمایه گذاران تقسیم شود.
 
وی در ادامه یادآور شد: البته این ابزار در دنیا رایج نیست اما ما برای بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده از این ابزار استفاده می‌کنیم.
 
عضو هیئت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در ادامه یادآور شد:‌ سازمان بورس اصرار دارد که سه صندوق اول زمین و ساختمان ایمن تر اجرا شود تا کنترل سازمان بر آنها بیشتر باشد ضمن آنکه اعلام کرده برای صندوق های اول، ضامن‌هایی مورد نیاز است.  
 
اسلامی در ادامه تصریح کرد: باید سازوکار معاملاتی صندوق‌ها فراهم شود و اوراق قابل خرید و فروش باشد به همین جهت سازمان بورس معتقد است که در ابتدا نباید پروژه‌های بزرگی در صندوق ها اجرایی شود.
 
انتهای پیام/

برچسب ها: مسکن ، صندوق ، رشد ، ساخت ، نوسازی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار