مروری بر گزیده‌ای از اخبار فناوری اطلاعات ۴ شهریور؛

موضوعات اخلاقی نسل سوم و دغدغه‌های مسئولین/ درآمدزایی ۱۱ هزار میلیارد تومانی ایرانسل برای دولت طی ۹ سال

نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال 15 شهریور برگزار می‌شود، ممنوعیت مخابرات در فروش پهنای باند لغو شد، کاربران اینترنت ۳ میلیون بیشتر شد، محصول جدید سامسونگ برای شارژ همزمان 3 دستگاه، تصاویر تعجب برانگیز BlackBerry Passport، ال‌جی LG G3 Stylus را معرفی کرد و... مهمترین عناوین فناوری اطلاعات امروز بود.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ هر روز شاهد توليد حجم گسترده‌ای از اخبار و گزارشات فناوری اطلاعات در سایت‌ها و خبرگزاری‌ها هستيم كه رصد تمام اين اخبار برای مخاطبان علاقمند به حوزه فناوری اطلاعات در گرو صرف وقت بالایی است و البته از حوصله آنها نيز خارج؛ برای تسهيل در مرور اين اخبار، تلاش داريم گزيده‌ای از اخبار فناوری اطلاعات را هر شب در قالب یک بسته خبری در اختيار مخاطبان قرار دهيم.






موضوعات اخلاقی نسل سوم جزو دغدغه‌های اصلی ماست/ مراجع عظام تقلید نگران نباشند
وزیر ارتباطات در واکنش به فتوای اخیر آیت‌الله مکارم شیرازی در خصوص خلاف موازین شرعی بودن استفاده از خدمات نسل سوم ارتباطت گفت: آنچه به عنوان نسل سوم ارائه می‌دهیم بیش از آن چیزی که رایتل در ۲ سال گذشته داشته و استفاده می‌کرده نیست.

صبح امروز محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم چشم‌انداز سال دوم دولت تدبیر و امید در وزارت ارتباطات و برنامه‌های این وزارتخانه اشاره‌ای به اظهارات اخیر مرجع عالیقدر شیعه آیت‌الله مکارم شیرازی در خصوص خلاف موازین شرعی بودن استفاده از خدمات نسل سوم ارتباطی گفت: ظاهراً چند نفر به خدمت ایشان رسیدند و درباره پروانه نسل سوم صحبت کردند و ایشان نیز نگرانی در این زمینه داشته‌اند اما علاقه‌مندم از همینجا به حضرت ایشان، تمامی مراجع عالیقدر و همچنین متدینین جامعه اعلام کنم موضوع اخلاقی هم در نسل سوم، هم نسل‌های بالاتر و هم بقیه موارد جزو دغدغه‌های اصلی من و همکاران من است و به همین منظور پیوست فرهنگی تهیه کردیم.

وی افزود: این پیوست فرهنگی را خدمت رئیس‌جمهور فرستادیم و روی آن دستور صادر شد اما بازنگری توسط ایشان در حال کار است. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین با اشاره به مذاکره‌ای که با اپراتورهای ارتباطی داشته‌اند گفت: مذاکره‌ای با این اپراتورها داشتیم و قرار گذاشتیم تا زمانی که این پیوست به تصویب مراجع ذیربط نرسیده بر روی آن دسته از فعالیت‌ها که نمی‌توانیم نظارت داشته باشیم خدمات ارائه نکنند و ارائه آنها ممنوع است.

واعظی افزود: آنچه به عنوان نسل سوم ارائه می‌دهیم بیش از آن چیزی که رایتل در 2 سال گذشته داشته و استفاده می‌کرده نیست. وی در پایان گفت: تشکر می‌کنم از تمامی مراجع و خصوصاً آیت‌الله مکارم‌شیرازی که نسبت به مسائل فرهنگی و اخلاقی دغدغه‌مند هستند و پیگیر این موضوعات می‌باشند.


نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال 15 شهریور برگزار می‌شود
مهر/ دومین نمایشگاه بین المللی فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال طی روزهای 15 تا 18 شهریورماه توسط وزارت ارشاد در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار می شود. بابک دربیکی - مشاور وزیر ارشاد، با اعلام این خبر افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نمایشگاه این دوره، نقش حاکمیتی دارد و اجرا و برنامه ریزی نمایشگاه را به بخش خصوصی واگذار کرده است.

وی هدف از برگزاری این نمایشگاه را آشنایی مخاطبان با حوزه فناوری اطلاعات و دستاوردهای کشور در عرصه رسانه های دیجیتال برشمرد و گفت: این نمایشگاه فرصتی برای عرضه تولید محتواست و شرکت ها و موسسات فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال می توانند در این نمایشگاه بی واسطه با مخاطبانشان ارتباط برقرار کرده و آنها را در جریان آخرین دستاوردهای حوزه فناوری اطلاعات قرار دهند ضمن اینکه با توجه به مخاطبان این نمایشگاه که عموما در دو سطح متخصصین و مردم عادی هستند، معرفی آخرین تکنولوژی ها به متخصصین و آشنا کردن افکار عمومی با حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات می تواند جزء مهمترین اهداف برگزاری این نمایشگاه باشد.

وی سردرگمی مخاطبان حوزه رسانه های دیجیتال و نیز فناوری اطلاعات را از جمله آسیب های نمایشگاه های متعدد دانست و خاطر نشان کرد: سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تلاش برای نزدیکی همه گروه ها در این حوزه است زیرا این بخش از ظرفیت های خوبی در حوزه اقتصاد و فرهنگ برخوردار است و می توان با هم افزایی فضای مناسبی را برای مخاطبان به وجود آورد.


ممنوعیت مخابرات در فروش پهنای باند لغو شد
معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از لغو توقف فروش پهنای باند شرکت مخابرات ایران در چهار استان لرستان، گیلان، خراسان جنوبی و گلستان خبر داد. حسن رضوانی با اشاره به این موضوع گفت: پیش از این بررسی و ارزیابی‌های انجام شده نشان داد که در ده شرکت مخابرات استانی فروش پهنای باند بیش از حد مجاز بوده و این موضوع کاهش کیفیت خدمات ارائه شده به مشتریان این استان‌ها را در پی داشت.

وی افزود: در پی آن توقف فروش سرویس اینترنت، از سوی رگولاتوری به این ده شرکت مخابرات استانی ابلاغ شده بود که با اقدامات نظارتی و نیز پیگیری‌های سازمان، شرکت‌های مخابرات استانی موظف شدند پهنای باند خود را ترمیم و ارتقا دهند. رضوانی اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت پهنای باند شرکت مخابرات ایران در 4 استان لرستان، گیلان، خراسان جنوبی و گلستان از حالت نامطلوب خارج و توقف فروش پهنای باند در این استان‌ها لغو شده است.

معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری با اشاره به تشکیل جلسات کمیته‌های فناوری اطلاعات در استان‌های مختلف از سوی دفتر نظارت بر سرویس‌های فناوری اطلاعات این سازمان گفت: این کمیته با تمرکز بر ارتقای شاخص‌های کمی و کیفی ارائه سرویس اینترنت با تعرفه مناسب به دنبال هماهنگی و ایجاد وحدت رویه‌های نظارتی در اجرای مصوبات 181 (کاهش تعرفه اینترنت) و 177 (موافقتنامه سطح سرویس) کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات است.


نظر آیت الله مکارم شیرازی درباره خدمات نسل سوم موبایل
مهر/ آیت‌الله مکارم‌شیرازی در پاسخ به استفتایی نظر خود را درباره خدمات اینترنت پرسرعت همراه قبل از تحقق شرایط قانونی آن بیان کرد.

متن پرسش و پاسخ این مرجع تقلید به شرح زیر است:

پرسش:
محضر مبارک مرجع عالی‌قدر حضرت آیت‌الله العظمی مکارم‌شیرازی (مدّ ظلّه العالی)

باعرض سلام و ادب و احترام
با توجه به آنکه وزارت ارتباطات اعلام کرده است به زودی مجوز "خدمات اینترنت پرسرعت همراه و کلیه خدمات نسل سوم و بالاتر ارتباطات همراه " را به اپراتورهای تلفن همراه کشور ارائه خواهد کرد؛ و با عنایت به آنکه حتی در کشورهای لائیک ضوابط و سازوکارهای مختلفی برای ایجاد امنیت اخلاقی و روانی کاربران و حفاظت از آنان در برابر آسیب‌های این نوع خدمات از جمله دسترسی آسان به مطالب، فیلم‌ها و عکس‌های ضد اخلاقی و ضد انسانی، شایعه پراکنی و فتنه انگیزی، تضعیف بنیان خانواده جاسوسی و فروش اطلاعات محرمانه کشور و خانواده‌ها و امثال آن فراهم شده است ولی در کشور ما هنوز بسیاری از این زیر ساخت‌ها فراهم نشده است و علی‌رغم مفاسدی که وجود دارد، امکان نظارت بر آن ممکن نیست.

ضمن توجه به آنکه بسیاری از کشورهای مستقل دنیا از طریق سازوکارهای مختلف توانسته‌اند بخش عمده خدمات فضای مجازی مورد نیاز مردم را از طریق شرکت‌های داخلی ارائه دهند که موجب امنیت و سلامت خدمات و ایجاد منافع اقتصادی برای مردم می‌گردد ولی در کشور ما علی رغم تاکیدات قانونی برای اجرای پروژه "شبکه ملی اطلاعات" به عنوان پیش نیاز افزایش پهنای باند اینترنت فرصت سوزی دولت‌های مختلف باعث تاخیر در اجرای این پروژه شده است و با توجه به آنکه طبق قوانین کشور وجود "پیوست فرهنگی" برای چنین طرح‌هایی الزامی است که هنوز این خدمات در کشور ما فاقد "پیوست فرهنگی" مورد تایید نهادهای قانونی است؛

مستدعی است در صورت صلاحدید نظر خود را در مورد اعطای مجوز برای "خدمات اینترنت پر سرعت همراه و کلیه خدمات نسل سوم و بالاتر ارتباطات همراه" قبل از تحقق شرایط قانونی و الزامات ایمن و سالم سازی آن اعلام نمائید.

با آرزوی سلامت و طول عمر حضرتعالی
جمعی از فعالان فضای مجازی

پاسخ:
بسمه تعالی

با اهداء سلام و تحیت؛
با توجه به مفاسد متعددی که برای گسترش دادن خدمات اینترنت پر سرعت همراه ذکر کرده‌اید از جمله دسترسی جوانان و حتی نوجوانان به مطالب و فیلم‌ها و عکس‌های آلوده و فیلم‌هایی که ضدیت با اخلاق و عقاید اسلامی دارد و با عنایت به اینکه مجوزهای قانونی برای این کار گرفته نشده و مخالفت با قوانین جمهوری اسلامی جایز نیست و با توجه به اینکه شبکه ملی اطلاعات که می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند فراهم نشده به یقین اقدام بر این کار عجولانه یعنی خدمات اینترنت پر سرعت همراه و کلیه خدمات نسل سوم و بالاتر کاری بر خلاف شرع و بر خلاف موازین اخلاقی و انسانی است و مسئولین محترم نباید تنها به درآمدهای مادی این برنامه بیاندیشند و نباید آن را نوعی روشنفکری دینی و آزادی علمی تصور کنند بلکه لازم است با شورای عالی فضای مجازی که مرجع قانونی اینگونه امور است مطلب را در میان بگذارند و پس از رعایت اموری که جلوی جنبه‌های منفی این کار را می‌گیرد اقدام نمایند، مسئولین قضایی نیز نباید در این امر حیاتی بی تفاوت باشند.

همیشه موفق باشید



پروانه نسل سوم را بدون تماس تصویری به ایرانسل می‌دهیم
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: آن چیزی که مدنظر آقایان و مراجع بوده و در کمیسیون هم طرح شده قطعا بر روی نسل سوم ارائه نمی‌شود اما پروانه ایرانسل جای خودش است. با اشاره به اینکه تازمانیکه امکان کنترل و پیاده سازی بسترهایی برای نظارت بر روی سرویس‌هایی چون تماس تصویری را از نقطه نظر حاکمیت نداشته باشیم به سمت این سرویس‌ها نمی‌رویم گفت: نباید به سمتی برویم که فرهنگ کشورمان خدشه دار شود و جامعه با مشکل روبرو گردد.

وی در ارتباط با سرویس‌های نسل سوم ارتباطی که پروانه آن قرار است امروز عصر به اپراتور دوم ارتباطی ایرانسل واگذار شود، تصریح کرد: از تمامی سرویس‌های نسل سوم استفاده می‌کنیم اما فقط سرویس تماس تصویری را چون نتوانستیم چارچوب‌های فرهنگی آن را که جزو دغدغه‌های فرهنگی و حق مردم است تنظیم کنیم ارائه نمی‌دهیم. او افزود: سرویس تماس تصویری تنها 5 درصد از خدمات ترافیکی نسل سوم را شامل می‌شود اما بستر ارتباطی این نسل خدمات دیتا با سرعت بالا را فراهم می‌آورد.

معاون وزیر اطلاعات و فناوری ارتباطات در پاسخ به این سوال که گویا آیت الله مکارم شیرازی با راه اندازی خدمات نسل سوم در کشور پیش از طرح چنین موضوعی در جلسه شورای عالی فضای مجازی مخالف است و آن را خلاف موازین اخلاقی مطرح کرده، آیا ممکن است صدور پروانه ایرانسل به تأخیر بیفتد گفت: آنچیزی که مدنظر آقایان و مراجع بوده و در کمیسیون هم طرح شده قطعا بر روی نسل سوم ارائه نمی‌شود اما پروانه ایرانسل جای خودش است.


Nexus X محصول آینده گوگل و موتورولا
مهر/ محصول جدید کمپانی موتورولا و گوگل با نام Nexus X تا 2ماه آینده و قبل از پایان سال میلادی به بازار فناوری ارائه خواهد شد. این محصول دارای ویژگی های منحصر به فردی است که پیش بینی می شود با استقبال مخاطبان مواجه شود.



گوگل سری ساخت تلفن های هوشمند خود از سری نکسوس را تا قبل از پایان سال 2014 میلادی عرضه خواهد کرد اما این محصول جدید Nexus 6 نام ندارد و نام آن Nexus X است، گوشی هوشمندی با شماره مدل XT1100 که موتورولا آن را می سازد.

صفحه نمایش 5.9 اینچی این تلفن همراه جدید آن را تبدیل به یک گوشی منحصر به فرد کرده زیرا اکثریت صفحه نمایش تلفن های همراه بین 5 تا 5.5 اینچ هستند در صورتی که فبلت ها دارای ابعادی به اندازه 5 تا 7 اینچ هستند. از سایر ویژگی های این تلفن همراه می توان به وضوح تصویر 2560*1440 پیکسل، چیپ Snapdragon 805 با فرکانس 2.7 گیگاهرتز و 4 هسته پردازشی، 1.5 گیگابایت رم، دوربین پشت 13 مگاپیکسل و دوربین جلو 2.1 مگاپیکسل است.


کاربران اینترنت ۳ میلیون بیشتر شد/ امضای دستوری ایرانسل و همراه اول
وزیر ارتباطات گفت: موافقتنامه‌ای را با اپراتورهای اول و دوم ارتباطی در زمینه سرویس‌های غیر قابل نظارت در نسل‌های سوم و بالاتر ارتباطی داشتیم و از آنها امضا گرفتیم سرویس‌هایی را که قابلیت نظارت روی آنها نداریم، مسدود کنند.

محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه مراسم چشم‌انداز سال دوم دولت تدبیر و امید برای این وزارتخانه با اشاره به اینکه تدوین پیوست فرهنگی سرویس‌های ارتباطی و پروژه‌های مهم از نظر قانون برنامه‌ پنجم توسعه برعهده دولت گذاشته شده است، اظهار کرد: در این راستا معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت باید مسائلی را که نیاز به پیوست فرهنگی دارد به دولت اعلام کند. وی درباره پیوست فرهنگی تماس تصویری گفت: این پیوست توسط وزارت ارتباطات تهیه و برای رییس جمهور فرستاده شده تا در مراجع ذی‌ربط تصویب شود.

وزیر ارتباطات درباره اینکه نحوه الزام اپراتورهای ایرانسل و همراه اول که قرار است وارد خدمات‌دهی نسل سوم شوند برای رعایت قوانین خدمات‌دهی در این نسل چگونه است؟، گفت: سیاست‌مان همانند روالی است که برای رایتل در نظر گرفته شد؛ سه هفته پیش موافقتنامه‌ای را با اپراتورهای اول و دوم ارتباطی در این زمینه داشتیم و از آنها امضا گرفتیم سرویس‌هایی را که قابلیت نظارت روی آنها نداریم، مسدود کنند.

واعظی همچنین درباره خدمات ارائه شده وزارتخانه در زمینه افزایش پهنای باند و رفع کندی اینترنت، عنوان کرد: قبول دارم که سرعت اینترنت پایین است اما در یک سال گذشته بیش از 6 هزار روستا صاحب اینترنت شدند و تعداد کاربران اینترنت نیز سه میلیون افزایش یافت.


محصول جدید سامسونگ برای شارژ همزمان 3 دستگاه
مهر/ سامسونگ اخیرا کابل جدیدی را روانه بازار کرده که پیش بینی می شود با استقبال مخاطبان مواجه شود زیرا با کمک آن می توان چندین گجت را به طور همزمان شارژ کرد.



کمپانی سامسونگ در جدیدترین نوآوری خود کابل هوشمندی را روانه بازار فناوری کرده که یک خروجی داشته اما چندین شاخه (ورودی) شده و می توان به طور همزمان تلفن همراه، ام پی تری، ساعت های هوشمند، اسمارت فون، تبلت و ... را شارژ کرد. میزان برقی که وارد این سه دستگاه می شود، مشترک و به یک اندازه است.

این محصول جدید سامسونگ برای افرادی که دارای چندین گجت هستند و تمایل به شارژ همزمان آنها با هم دارند، مفید است. قیمت پیشنهادی این کابل در حدود 40 دلار اعلام شده است.


فلیپ‌کارت نماینده انحصاری گالکسی S۵ مینی در هند شد
تسنیم/ خرده فروشی هندی فلیپ‌کارت گالکسی S۵ مینی را به شکل اختصاصی طی روزهای آینده به فروش می‌رساند. سامسونگ گالکسی S5 مینی را توسط خرده فروشی فلیپ‌کارت برای اولین بار در هند طی روزهای آینده به فروش می‌رساند.

این موضوع از پست رسمی فلیپ‌کارت روی فیس‌بوک قابل حدس زدن است زیرا تصویری از گالکسی S5 مینی را منتشر کرده و خبر از فروش زود هنگام آن طی روزهای آینده داده است.

شعاری که برای این گوشی در نظر گرفته شده "انتظار گوشی هوشمندی کوچک از خانواده‌ای بزرگ" است. این اولین باری نیست که فلیپ‌کارت اقدام به این کار کرده بلکه فوریه گذشته نیز موتورولا موتو G را به صورت اختصاصی جهت فروش ارائه کرد.


اچ‌تی‌سی پردازنده هشت هسته‌ای ۶۴ بیتی را برای دیزایر ۸۲٠ تأیید کرد
فارنت/ به لطف معماری 64 بیتی پردازنده آیفون 5S، تعدادی از سازندگان گوشی‌های هوشمند قصد دارند با تولید اولین گوشی 64 بیتی اندرویدی، اولین شرکتی باشند که به این مهم دست یافته‌اند. شرکت اچ‌تی‌سی یکی از این شرکت‌هایی است که در آستانه معرفی اولین گوشی هوشمند اندرویدی با پردازنده ی 64 بیتی قرار دارد. شایع شده است که این گوشی میان‌رده، دیزایر 820 نام دارد.



شرکت اچ‌تی‌سی از طریق حساب کاربری Weibo، تیزری از این گوشی منتشر ساخته است که واژه «64 بیتی» و «13 شهریور» بر روی آن نقش بسته است. قطعا این کلمات به این معنی خواهد بود که این گوشی در تاریخ مذکور رونمایی خواهد شد و معماری پردازنده آن 64 بیتی خواهد بود. همچنین در این تصویر، دوربین جلوی دستگاه با تمرکزی بیشتری به نمایش در آمده است!

مسلما این گوشی،  اولین گوشی هوشمند اندرویدی با پردازنده ی 64 بیتی لقب خواهد گرفت. گفته می‌شود پردازنده 8 هسته‌ای اسنپ‌دراگون 615 قلب تپنده این گوشی را تشکیل دهد. این پردازنده در قالب 8 هسته Cortex-A53 به همراه پردازنده گرافیکی  Adreno 405 وظایف پردازشی این گوشی را بر عهده خواهند گرفت.


سهم ام تی ان از بازار مخابرات آفریقای جنوبی کاهش یافت
شرکت ام تی ان در واکنش به کاهش سهم خود از بازار ارتباطات تلفن همراه آفریقای جنوبی و کم شدن درآمدهایش، ۱۴ درصد کارکنانش را در این کشور بازخرید می‌کند. شرکت ام تی ان، ممکن است در واکنش به کاهش سهم خود از بازار ارتباطات تلفن همراه و کم شدن درآمدهایش، 14 درصد کارکنانش را در آفریقای جنوبی بازخرید کند.

به گفته ماریوس کروکامپ، سخنگوی اتحادیه انسجام، ام تی ان خطاب به کارمندانش در بازار داخلی آفریقای جنوبی نوشت، 847 مدیر از طرح های کاهش هزینه ها متاثر خواهند شد. تمبا نیاتی، مسئول نیروی انسانی شرکت ام تی ان در آفریقای جنوبی گفت : «شرکت ام تی ان همچنان به مرور به اصلاح ساختارهای هزینه ای خود شامل هزینه های کارکنان ادامه خواهد داد تا مطابقت بهتری با عملکرد درآمدی خود برقرار کند.»

وی افزود: «ام تی ان پروسه مشورت با کارکنان داخلی خود در مورد تجدید ساختار سازمانی اش را آغاز کرده است.» این شرکت توضیحی در مورد تعداد شغل های از دست رفته به دلیل کاهش سهم اش از بازار ارائه نداده است.

شرکت ام تی ان، در مدیریت ارشد خود در بازارهای دارای سریعترین رشد تغییراتی ایجاد کرده است، زیرا به دنبال افزایش ضریب نفوذ تلفن همراه و بالا بردن درآمد هایش در خارج از آفریقای جنوبی است، یعنی جایی که میزان فروش این شرکت به دلیل حضور شرکت های رقیب و ماموران نظارت بر قوانین کشورها تحت فشار قرار گرفته است. سهم ام تی ان از بازار ارتباطات آفریقای جنوبی در 6 ماهه منتهی به ژوئن 2.7 درصد کاهش یافته و به 31.9 درصد رسیده است. این شرکت در 22 کشور آفریقایی و آسیایی از جمله ایران و سوریه فعالیت می کند.


ایسر گوشی هشت هسته‌ای، اما ارزان‌قیمت Liquid X1 را وارد بازار کرد
فارنت/ شرکت ایسر هفته‌ی گذشته فروش دستگاه Liquid X1 را آغاز کرد؛ یک تلفن هوشمند بزرگ که در میان چندین دستگاه دیگر از شرکت ایسر در نمایشگاه کامپیوتکس 2014 رونمایی شد. در حال حاضر این دستگاه فقط در کشور تایوان، وطن ایسر، عرضه شده است؛ اما در آینده‌ی نزدیک در بازارهای آسیا و اروپا هم عرضه خواهد شد.



گوشی هوشمند Liquid X1 دارای سیستم‌عامل اندروید نسخه‌ی 4.4 است و ضخامتی برابر 8.5 میلی‌متر و وزنی معادل 164 گرم دارد. صفحه‌نمایش آن 5.7 اینچی، از نوع پنل IPS و دارای رزولوشن 720×1280 است. Liquid X1 در مجموع یک دستگاه ارزان‌قیمت است که در کشور تایوان قیمتی حدود 265 دلار دارد. ایسر با ارائه‌ی این دسته از محصولات قصد دارد تا 2 سال آینده یکی از 5 تولیدکننده‌ی برتر گوشی‌های هوشمند در تایوان شود.





این فبلت تایوانی در دو رنگ مشکی و قرمز عرضه می‌شود. مشخصات کامل آن هم بدین شرح است: پردازنده‌ی هشت‌هسته‌ای MediaTek MT6592 با فرکانس 1.7 گیگاهرتز، 2 گیگابایت رم، 16 گیگابایت حافظه‌ی داخلی به همراه درگاه کارت حافظه‌ی جانبی و یک باتری 2700 میلی‌آمپرساعتی قابل تعویض. در کنار این‌ها و در پشت دستگاه یک دوربین 13 مگا پیکسلی قرار دارد که دارای گشادگی f/1.8 است و یک فلاش ال‌ای‌دی هم زیر آن قرار دارد. یکی از قابلیت‌های دوربین این دستگاه هم امکان Free Focus است که به شما اجازه می‌دهد بعد از ثبت تصاویر بتوانید فوکوس آن‌ها را به‌دلخواه تغییر دهید. این فبلت هم‌چنین از فناوری مخابراتی LTE Cat. 4 پشتیبانی می‌کند.


اجرای آزمایشی شبکه ملی اطلاعات در یک استان کلید خورد
تسنیم/ شبکه ملی اطلاعات علی‌رغم تمامی دیرکردهایی که در زمینه ارائه طرحش جهت تصویب به شورای عالی فضای مجازی داشت، قرار است تا آخر هفته نقطه پایلوت خود را معرفی کند. اجرای شبکه ملی اطلاعات که از رویکردهای اصلی وزارت ارتباطات در راستای برنامه کلان و همسو با سیاست‌های بالادستی کشور است مدتی می‌شود که از آن به عنوان اولویت اول وزارت ارتباطات سخن به میان می‌آید.

وزیر ارتباطات که تمام هم‌وغم خود را معطوف به این پروژه داشته، اعتقاد دارد که چشم‌انداز بلند مدت این وزارتخانه تحقق کامل شبکه ملی اطلاعات مطابق الگوی برنامه‌ پنجم توسعه است. وی با اشاره به اینکه سازمان فناوری اطلاعات ایران کاری شبانه‌روزی روی این پروژه انجام می‌دهد، گفت: نهضت تولید محتوا از جمله دیگر برنامه‌های ماست تا زمان افتتاح شبکه ملی اطلاعات، محتوایی غنی در تمامی زمینه‌ها برای بهره‌برداری مردم داشته باشیم.

واعظی که برای پیاده‌سازی پروژه شبکه ملی اطلاعات به جد پیگیر فراهم آوردن تمهیدات مالی مورد نیاز است، درباره برنامه سازمان فناوری اطلاعات برای ورود به اجرای شبکه ملی اطلاعات گفت: این سازمان از ماه قبل کار جدی را در این زمینه شروع کرده است و تا آخر این هفته یکی از مراکز استانی را که علاوه بر داشتن محتوا در ابعاد مجازی، دسترسی خوبی هم در شبکه ارتباطی دارد به عنوان پایلوت برای اجرای شبکه ملی اطلاعات معرفی می‌کند. به گفته او وضعیت ارتباطی خارج از این استان هم به نسبت سایر استان‌ها بهتر است و تست پایلوت این شبکه جامع‌تر صورت می‌گیرد.


مایکروسافت قیمت سرفیس 2 را 100 دلار کاهش داد
زومیت/ مایکروسافت قیمت تبلت سرفیس ۲ خود را به میزان ۲۰۰ دلار کاهش داده تا کاربران و علاقمندان از این پس با یک برچسب قیمت ۳۴۹ دلاری روبرو شوند. البته باید به این نکته اشاره کرد که این قیمت شامل کیبورد نبوده و تنها شامل قیمت خود تبلت است.

همانطور که گفتیم این کاهش قیمت شامل کیبورد نبوده و سایر نسخه‌های این تبلت همچون نسخه‌ LTE و همچنین نسخه‌هایی با ظرفیت بالاتر نیز شامل تخفیف‌هایی شده‌اند. مایکروسافت سال گذشته نیز در چنین روز‌هایی اقدام به کاهش قیمت تبلت‌های خود کرده بود.

کاهش ۱۰۰ دلاری قیمت سرفیس ۲

تبلت سرفیس ۲ مایکروسافت هم اکنون قدمتی یک ساله دارد. این تبلت سال گذشته‌ی میلادی به همراه سرفیس‌پرو ۲ روانه‌ی بازار شد. براساس اخبار منتشر شده، به‌نظر می‌رسید مایکروسافت در نظر دارد تا در تابستان جاری تبلت سرفیس مینی مبتنی بر ویندوز RT همچون سرفیس ۲ را معرفی کند که این پروژه به‌دلایلی متوقف شد. براساس برنامه‌های مایکروسافت، این کمپانی ویندوز RT را با ویندوزفون ترکیب خواهد کرد، هرچند هنوز اطلاعاتی در مورد ظاهر این سیستم‌عامل در دست نیست.

به‌نظر می‌رسد  ردموندی‌ها با این کاهش قیمت در نظر دارند تا این محصول را رفته رفته از بازار خارج و تحول گسترده‌ای را در سری محصولات ویندوز RT ایجاد نمایند. زمانی که سال گذشته سرفیس ۲ به بازار عرضه شد، شاهد تحولات و پیشرفت‌های محسوسی در مقایسه با نسخه‌ی پیشین آن بودیم، اما عدم استقبال از این محصول در بازار‌های جهانی نشان از مشکلاتی در این محصولات دارد. البته این موضوع به معنای وجود مشکلات خاص و ویژه برای سری تبلت‌های هیبریدی سرفیس نیست.


قضیه ابطال مناقصه USO چه بود؟/قول ۲۰۰ میلیاردی مخابرات
تسنیم/ ابتدای هفته جاری خبر ابطال طرح خدمات عمومی اجباری (USO) توسط سازمان بازرسی کل کشور مطرح شد که گویا منظور از ابطال، ایراد بر نحوه اجرای مناقصه و درخواست ترک تشریفات از سوی مخابرات بوده است. ابتدای هفته جاری خبری مبنی بر ابطال مناقصه میلیاردی طرح خدمات عمومی اجباری (USO) در خصوص ارائه خدمت اینترنت پرسرعت برای متقاضیان روستاهای دارای تلفن ثابت خانگی با پیگیری اداره کل نظارت و بازرسی امور نیرو و ارتباطات سازمان بازرسی کل کشور منتشر و مناقصه سه هزار و 734 میلیارد و 109 میلیون و 600 هزار ریالی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ابطال شد.

با این حال وزیر ارتباطات درباره باطل اعلام شدن این مناقصه توسط سازمان بازرسی گفت: سایتی این مطلب را اعلام کرده که درست نیست زیرا در زمینه USO قراردادی نبستیم که باطل شود. اما کاظم ابراهیمی صدرآبادی مدیر عامل مخابرات ایران با اشاره به اینکه سازمان بازرسی کل کشور بر اجرای کار ایرادی نگرفته است، به تسنمی گفت: این سازمان بر نحوه تنظیم کار ایراد گرفته است. وی گفت: هیچ اشکالی بر اجرای طرح خدمات عمومی اجباری (USO) وارد نیست بلکه مخابرات درخواست ترک تشریفات مناقصه را داشت که در این زمینه گفته شده است باید مجوز هیات دولت را داشته باشیم.

ابراهیمی صدرآبادی با بیان اینکه برای ورود به مرحله عملیاتی باید مجوز هیات دولت را داشته باشیم، عنوان کرد: در غیر اینصورت مجددا مناقصه عام برگزار می‌شود و مخابرات ایران می‌تواند در آن شرکت کند. او در پاسخ به این سوال که آیا عدم موفقیت پیمانکار قبلی موجب شد تا اجرای مناقصه به سمت مخابرات بیاید؟، گفت: مجوز قبلی همچنان پا برجاست و احتمالا نگهداری پروژه قبلی که توسط کوه نور انجام شده را مخابرات ایران انجام می‌دهد.

وی مخابرات را با توجه به توان‌اش در استان‌ها و روستاها اصلح‌ترین مجری دانست و درباره برآورد هزینه‌ای اجرای چنین طرحی گفت: شبکه ما در تمامی مناطق مورد خطاب این طرح، کامل نیست لذا بخشی از شبکه را باید فراهم کنیم. او خاطر نشان کرد: در فاز اجرایی قرارداد و آنچه که تا پایان سال 93 قول داده‌ایم، نیاز به 200 میلیارد تومان منابع مالی داریم.

*خدمات عمومی اجباری (USO)، الزامی است که از سوی اتحادیه‌های بین‌المللی ارتباطات دور (ITU) و پست (UPU) بر عهده دولت‌ها گذاشته شده استتا امکان استفاده از سرویس‌های پایه مخابراتی، فناوری اطلاعات و خدمات پستی برای تمامی مردم جامعه فراهم شود. این الزام، دسترسی به خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات را برای تمامی مناطق کشور به ویژه روستاها و نواحی دور افتاده که ارائه خدمات به آنها صرفه اقتصادی کمتری برای اپراتورها دارد، تضمین می‌کند.


اینتل کوچکترین مودم جهان را برای اینترنت اشیا معرفی کرد
زومیت/ کمپانی اینتل از یک مودم بی‌سیم برای استفاده از اینترنت اشیا پرده برداشته که می‌توان از آن در ابزار‌ها یا به بیان بهتر در لوازم خانگی چون قهوه‌جوش‌‌ها، یخچال‌ها و انواع اشیا این چنین استفاده کرد که قابلیت اتصال به شبکه‌ی اینترنت را از طریق کنترل با تلفن‌هوشمند ممکن می‌کند.

این مودم که Intel XMM 6255 3G نام دارد یک تراشه‌ی ارتباطی با قابلیت اتصال به شبکه‌ای متشکل از میلیاردها ابزار‌ هوشمند چون گجت‌های پوشیدنی، سنسورها یا ابزار‌های صنعتی است. این تراشه از یک سکه یک پنی کمی بزرگ‌تر است.

کوچکترین مودم جهان

مودم‌های 3G از سال ۲۰۰۱، زمانی که اپراتور ژاپنی NTT DoCoMo اولین اینترنت 3G جهان را ارائه داد، تولید و به بازار عرضه می‌شوند. در آن سال اندازه‌ی مودم‌های 3G به اندازه‌ای بزرگ بود که به سختی داخل گوشی‌های تولید شده در آن دوران جا می‌گرفت، اما هم‌اکنون و به لطف قانون مور شاهد تولید این تراشه در مقیاس بسیار کوچکتری هستیم.

براساس گزارش‌های منتشر شده توسط Raymond James & Association، انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۰ میلادی شاهد اتصال ۲۶ تا ۵۰ میلیارد دستگاه ابزاربه یکدیگر باشیم. براساس یافته‌های موسسه‌ی تحقیقاتی IoT اروپا، هم‌اکنون در هر ثانیه شاهد اتصال ۸۰ ابزار با قابلیت اتصال به اینترنت به این شبکه‌ی جهانی هستیم که این میزان در سال ۲۰۲۰ میلادی به ۲۵۰ ابزار در هر ثانیه خواهد رسید. اینتل پیش‌بینی کرده است که مودم‌های 3G در ابزار‌های صنعتی، لوازم خانگی، امنیتی و ابزار‌های امنیتی مورد استفاده قرار گرفته است.



مودم‌های 3G اهمیت فراوانی برای اینترنت اشیا دارند، چراکه ترکیبی از رایانش و ارتباطات هستند. اینترنت 3G ابزار‌های مورد نظر را به سرویس‌های ابری پردازشی که در آن‌ها داده‌های بزرگ پردازش شده و اطلاعات مفیدی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد، متصل می‌کنند. همچنین این کمپانی استفاده از اینترنت 3G را برای سنسورهای متصل شده به اینترنت نیز مفید می‌داند.

این تراشه از SMARTi UE2p بهره می‌برد که با انرژی بسیار پایینی کار می‌کند. این کامپوننت که وظیفه‌ی دریافت‌ و ارسال اطلاعات را برعهده دارد، قادر به مدیریت نیرو است و از تقویت‌کننده‌ی نیروی داخلی پشتیبانی می‌کند. با توجه به کاهش سایز این تراشه قابلیت‌هایی چون مصرف انرژی پایین و همچنین تولید گرمای کمتر نیز همراه خواهد شد. چنین قابلیت‌هایی در برخی از زمینه‌ها همچون تعبیه این تراشه‌های ارتباطی در سنسورها بسیار کاربردی خواهد بود. همچنین باید به قابلیت برقراری ارتباط در محل‌هایی که سیگنال بسیار ضعیف است نیز اشاره کرد.


پروانه ایرانسل و همراه اول به نسل سوم انتقال یافت/ اپراتور چهارم در دست بررسی
تسنیم/ رئیس سازمان تنظیم مقرارت و ارتباطات رادیویی در مراسم اعطای مجوز ارتقای پروانه ارائه خدمات تلفن همراه با نسل سوم و بالاتر ارتباطی به دو اپراتور همراه اول و ایرانسل گفت: اپراتور چهارم در دست مطالعه است.

اعطای مجوز ارتقای پروانه ارائه خدمات تلفن همراه با نسل سوم و بالاتر ارتباطی به دو اپراتور همراه اول و ایرانسل عصر امروز در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات صورت گرفت. در این مراسم پروانه نسل سوم ارتباطی به صورت نهایی به ایرانسل واگذار شد و همراه اول نیز توانست مجوز ارائه خدمات پایلوت در این حوزه‌ها را به دست آورد.

علی‌اصغر عمیدیان رئیس سازمان تنظیم مقرارت و ارتباطات رادیویی در این مراسم با اشاره به اینکه هر 10 درصد افزایش از پهنه باند موجب افزایش 1.2 درصدی تولید ناخالص داخلی می‌شود گفت: هر 30 درصد در افزایش پهنای باند موجب 20 میلیارد دلار ارزش اقتصادی خواهد بود و هر صد اتصال پهنای باند طبق آمار اتحادیه جهانی مخابرات موجب ایجاد 8 شغل مستقیم می‌شود. وی افزود: پهنای باند در قیاس با دیالاپ موجب رشد 11 درصدی می‌گردد.

او با اشاره به اینکه نسل سوم پیشرفته رنج دانلوت یک گیگابیت بر ثانیه می‌شود گفت: نرخ آپلوت نیز 500 میگابیت در ثانیه خواهد بود. براساس آماری که در سال 2013 منتشر شده تعداد مشترکان موبایل 2.96 میلیارد بوده که 895 میلیون مشترک مختص به آسیا و روسیه بوده است.

وی همچنین گفت: در این بازه زمانی تعداد مشترکان نسل چهارم نیز 126 میلیون نفر بوده است. رئیس سازمان تامین مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: براساس آمار اتحادیه جهانی مخابرات تا سال 2017 500 شبکه نسل چهارم در دنیا راه‌اندازی خواهد شد. عمیدیان با اشاره به اینکه مطالعه اپراتور چهارم برای انتقال با سرعت بالاتر در دست داریم گفت: زمینه مطالعاتی این اپراتور شروع شده و نتایج آن را تا بعد از پایان سال خواهیم گفت.

وی همچنین با اشاره به اینکه شرایطی را برای ارتقای پروانه‌های اپراتورهای همراه اول و ایرانسل برای نسل و سوم و بالاتر در نظر گرفته بودیم گفت: کارگروه و کمیته‌هایی شامل کمیته‌های فنی و توسعه، مالی و اداری و نظارتی برای بررسی جوانب مختلف شکل گرفت و در این راستا با ایرانسل حدود 38 جلسه با همراه اول نیز 36 جلسه پیرامون ارتقای پروانه برگزار کردیم.

رئیس سازمان تامین مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: در ماده 46 قانون برنامه پنجم توسعه ملزم هستیم که شبکه ملی اطلاعات را راه‌اندازی کنیم که ارتقای پروانه اپراتورهای ارتباطی به نسل‌های سوم و بالاتر یکی از اتفاقات و زیرساخت‌های ایجاد این شبکه به حساب می‌آید.


موج یاقوت کبود دامن‌گیر تلفن‌های هواوی هم شد
زومیت/ اپل احتمالا در آیفون بعدی خود که به زودی معرفی خواهد شد از یاقوت کبود برای محافظت از نمایشگر استفاده خواهد کرد. اما به نظر می‌رسد موج استفاده از یاقوت کبود به جای صفحه گوریلا به همین جا ختم نشده و کمپانی‌های چینی نیز اشتیاق فراوانی به استفاده از آن در پرچمداران خود دارند.

شایعات مربوط به استفاده از محافظ یاقوت کبود برای نمایشگر ایفون بعدی اپل روزبه‌روز بیشتر قوت می‌گیرد. اما به نظر می‌رسد موج استفاده از شیشه ضد خش سافایر سایر کمپانی‌ها از جمله کمپانی چینی هواوی را نیز تحت تاثیر خود قرار داده و احتمالا به زودی شاهد ارائه یک نسخه از پرچمدار این شرکت، Ascend P7 با شیشه محافظ یاقوت کبود باشیم. هنوز قیمت این محصول مشخص نیست (مسلما به خاطر استفاده از سافایر، این تلفن هوشمند با قیمتی بالاتر نسبت به نسخه اصلی به فروش خواهد رسید)، اما یکی از نمایندگان هواوی گفته است که این تلفن در فروشگاه‌های آنلاین چینی به صورت محدود، در دو نوبت در ماه‌های سپتامبر و نوامبر (شهریور و مهر) عرضه خواهد شد.

اسند P7 هواوی با یاقوت کبود

اگر همه چیز درست پیش برود، هواوی اولین برند چینی خواهد بود که تلفن‌هایی با محافظ نمایشگر یاقوت کبود تولید می‌کند. البته گفته می‌شود رقبایی چون شیائومی و ویوو نیز برنامه‌هایی برای استفاده از این نوع شیشه در تلفن‌های خود دارند.

همین که هواوی قصد دارد تعداد محدودی از نسخه سافایر تلفن خود را روانه بازار کند، نشان می‌دهد که ساخت شیشه‌های یاقوت کبود در ابعاد بزرگ چندان منطقی به نظر نمی‌رسد، چرا که علاوه بر هزینه بالا احتمالا این ماده سخت در ابعاد بزرگ شکننده‌تر می‌شود. با این اوصاف اشتیاق فراوانی در بین کمپانی‌های چینی برای استفاده از این محافظ نمایشگر مشاهده می‌شود.


درآمدزایی ۱۱ هزار میلیارد تومانی ایرانسل برای دولت طی ۹ سال
تسنیم/ مدیرعامل ایرانسل گفت در طی ۹ سال از فعالیتمان توانسته‌ایم ۱۱ هزار میلیارد تومان به شکل مستقیم برای دولت درآمدزایی کنیم. علیرضا قلمبر دزفولی مدیرعامل ایرانسل در مراسم دریافت پروانه ارتباط نسل‌های سوم و بالاتر ارتباطی با اشاره به اینکه در طی 9 سال از فعالیتمان توانسته‌ایم درآمدهای خوبی برای دولت داشته باشیم اظهار کرد: توانسته‌ایم 11 هزار میلیارد تومان به شکل مستقیم برای دولت درآمدزایی کنیم و پیش بینی می‌کنیم تا پایان سال 93 بتوانیم سه هزار و 500 میلیارد تومان دیگر نیز در این زمینه داشته باشیم.

وی عنوان کرد: در طول فعالیت خود 45 هزار و شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کردیم وبیش از 300 شرکت داخلی همکار ما هستند که بالغ از 28 مورد از آنها در زمینه تولید محتوا همکاری دارند. او افزود: با ورود خود به عرصه ارتباطات توانستیم سطح مطالبات و توقع مشترکان و اوپراتور را بالاتر ببریم و امیدواریم با نسل‌های سوم و چهارم ارتباطی خود را مجبور به ارائه سرویس‌های با کیفیت بالاتر کنیم. دزفولی با بیان اینکه اولین بار است بعد از دو هفته از اعطای پروانه اجرای پروژه آغاز می‌شود گفت: در زمانی که پروانه نسل دوم را گرفتیم 9 ماه زمان برد تا بتوانیم ارائه خدمات داشته باشیم.


تصاویر و مشخصات BlackBerry Passport باعث تعجب شما خواهد شد
دیجیاتو/ اکثر کاربران در نیمه دوم امسال منتظر ظهور تلفن های هوشمندی مثل آیفون ۶، گلکسی نوت ۴ و سونی اکسپریا زد ۳ هستند. اما بلک بری هم طرفداران خودش را دارد و این شرکت قصد دارد به زودی یک مدل جدید با نام BlackBerry Passport عرضه کند؛ تلفن هوشمندی با شکل و شمایل عجیب و متفاوت.

پاسپورت با تمام دیوایس های معرفی شده توسط بلک بری تفاوت ظاهری فاحشی دارد. با یک صفحه نمایش ۴.۵ اینچی و رزولوشن ۱۴۴۰ در ۱۴۴۰ پیکسل، به تراکم پیکسلی بسیار بالاتر از اچ تی سی وان ام ۸ و گلکسی اس ۵ می رسیم. بلک بری نمایشگر این دستگاه را یک مربع کامل در نظر گرفته و یک کیبورد سخت افزاری کوچک در پایین آن قرار داده. رم ۳ گیگابایتی پاسپورت به خوبی کار کردن با این دستگاه را لذت بخش و اجرای دستورات را روان می کند. بلک بری همیشه برای ساخت تلفن های همراه مناسب کسب و کار معروف بوده بنابراین باتری یکی از مشخصه های آنها است. این شرکت در پاسپورت هم یک باتری ۳۴۵۰ میلی آمپری قرار داده که هر کسی را می تواند برای خرید این تلفن همراه هوشمند وسوسه کند.



دوربین اصلی بلک بری پاسپورت ۱۳ مگاپیکسل با لرزشگیر اپتیکال (OIS) است و البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که همین ویژگی در اثر درخواست کاربران از مدیر این شرکت، جان چن، به این گجت اضافه شده است.

مشخصات فنی بلک بری پاسپورت:
    صفحه نمایش ۴.۴ اینچ با رزولوشن ۱۴۴۰ در ۱۴۴۰ پیکسل
    پردازنده چهار هسته ای اسنپدرگن ۸۰۰
    رم ۳ گیگابایت
    فضای داخلی ۳۲ گیگابایت و پشتیبانی از حافظه جانبی
    دوربین ۱۳ مگاپیکسل با لرزشگیر اپتیکال
    کیبورد QWERTY
    باتری یکپارچه ۳۴۵۰ میلی آمپر
    سیستم عامل بلک بری ۱۰.۱

به طور کلی می توان گفت بلک بری پاسپورت یک تلفن همراه هوشمند ایده آل برای مدیران و کارمندانی است که دائما در حال حرکت هستند و نیاز به تلفن همراهی دارند که ثبات و امکانات کافی داشته باشد.


نسل سوم همراه اول در پاره‌ای از شهرها آماده استارت است
تسنیم/ مدیرعامل شرکت مخابرات ایران با اشاره به این که نسل سوم همراه اول در پاره‌ای از شهرها آماده استارت است گفت: امیدواریم که با دریافت این مجوز بتوانیم فعالیت خود را در این زمینه شروع کنیم. کاظم ابراهیمی صدرآبادی مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در مراسم اعطای مجوز ارتقای پروانه ارائه خدمات تلفن همراه به نسل‌های سوم و بالاتر با اشاره به اینکه مخابرات هم اکنون در 1 هزار و 200 شهر و ورستا حضور دارد، اظهار کرد: چنین حضوری در گستره جغرافیایی کشور امکان استفاده از شبکه‌های مخابراتی را برای تمامی مردم فراهم کرده است.

وی افزود: با تلاش تمامی همکاران مخابراتی در بخش ثابت و سیار توانسته‌ایم در کلیه جاده‌های اصلی، ریلی و فرعی شبکه داشته باشیم و برای نقش شبکه‌های ارتباطی مخابرات همین کافی است که برنامه 5 ساله تنها در زمینه بازسازی و نگهداری شبکه‌ها هزار میلیارد تومان هزینه کرده‌ایم.

وی عنوان کرد: امسال نیز در زمینه شبکه تلفن همراه دو هزار و 300 میلیارد تومان سرمایه گذاری خواهیم داشت و هزار و 600 میلیارد تومان نیز برای تأمین شبکه‌های شهری، روستایی و حوزه‌های فناوری اطلاعات اختصاص خواهیم داد.

او با اشاره به اینکه با تمامی فعالان ICT حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور رویکرد تعاملی خواهیم داشت و هیچ رقیبی را برای خود نمی‌بینیم گفت: تمامی فعالان این حوزه را به عنوان رفیق می‌پنداریم و در راستای مشتری‌مداری که از اهداف اصلی ارتقای پروانه همراه اول را به فال نیک می‌گیریم.

ابراهیمی صدرآبادی گفت: ارائه خدمات در این نسل‌ها را با رعایت ضوابط فرهنگی جمهوری اسلامی انجام خواهیم داد و آماده برای ارائه بهترین سرویس در سطح خدمات نسل سوم هستیم. او بار دیگر با تأکید براینکه رعایت ضوابط فرهنگی یکی از فرض‌های ما است عنوان کرد: علاوه بر رعایت این ضوابط آیین نامه‌های وزارت ارتباطات را نیز اجرا خواهیم کرد.

وی عنوان کرد: ابتدای سال 90 از ابتدای سال 90 بازسازی شبکه‌های انتقال راه در سطح شهرها انجام داده‌ایم و در نیمه ‌ای از شهرها پاره‌ای از امکانات را برای شروع خدمات نسل سوم آماده کردیم اما متعهد شدیم تا زمانی که مجوزهای لازم را از وزارتخانه نگرفته‌ایم ارائه نسل سوم را شروع نکنیم. او در پایان گفت: امکان ارائه سرویس را برای مردم در پاره ای از شهرها خواهیم داشت و امیدواریم که با دریافت این مجوز بتوانیم فعالیت خود را در این زمینه شروع کنیم.


احتمال عرضه اولین تلفن هوشمند Android One در هفته آینده
دیجیاتو/ در اوایل ماه گذشته، گوگل از پروژه اندروید وان رونمایی کرد. محصولاتی مبتنی بر سیستم عامل اندروید ۴.۴ که مختص بازار تلفن های مقرون به صرفه هستند. حال خبرهایی به گوش می رسد که گویا اولین محصول اندروید وان هفته آینده در هند معرفی خواهد شد.

همانطور که گوگل در مراسم Google I/O عنوان کرده بود، این تلفن هوشمند قابلیت پشتیبانی از دو سیم کارت را خواهد داشت. از دیگر امکانات فنی این موبایل می توان به دوربین ۵ مگاپیکسلی، باتری ۱۷۰۰ میلی آمپری، رم یک گیگابایتی، پردازنده چهار هسته ای و در نهایت به سایز صفحه نمایش ۴ اینچی آن اشاره کرد. شرکت های سازنده موبایل هندی مثل میکروماکس، کربن و اسپایس اولین کمپانی هایی هستند که اقدام به معرفی گجت در اندروید وان خواهند کرد، ولی این که کدام یک محصول هفته آینده را معرفی می کند هنوز مشخص نیست.



خبرگزاری Economic Times اشاره می کند که این تلفن همراه هوشمند جدید، قیمتی در حدود ۱۱۵ تا ۱۶۵ دلار خواهد داشت و به عنوان یک میان رده محسوب می شود. اما نکته بسیار جالب سری موبایل های اندروید وان این است که در اکتبر آینده به روزرسانی اندروید ال را دریافت خواهند کرد و این خود، یک امتیاز بسیار ویژه به شمار می رسد.

به نظر می رسد گوگل با پروژه اندروید وان به طور جدی قصد دارد بیش از پیش به زندگی تمام افراد در هر قشری وارد شود. باید تا هفته آینده صبر کنیم تا ببینیم اولین محصول این پروژه به چه شکل پیاده سازی خواهد شد.


دوره آزمایشی ایرانسل نگرانی دغدغه‌مندان را رفع کرد
تسنیم/ وزیر ارتباطات گفت: دوره آزمایشی ایرانسل نگرانی دغدغه‌مندان را رفع کرد. محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم اعطای مجوز ارتقاء پروانه ارائه خدمات تلفن همراه با نسل سوم و بالاتر ارتباطی با اشاره به اینکه تکنولوژی امروز از اسارت مجوز گرفتن‌ها آزاد شد اظهار کرد: اینکه مجوز و پروانه‌های ارتباطی را گروگان گرفته بودیم به صلاح کشور نبود اما امروز مجوز خدمات بالاتر ارتباطی را نیز به اپراتورهای کشور اعطا کردیم تا به صلاحدید خود شبکه‌شان را ارتقاء دهند.

وی همچنین با طرح سوالی مبنی بر اینکه عده‌ای ممکن است بگویند چرا با وجود رایتل در زمینه نسل سوم مجددا مجوزهای نسل سوم را به اپراتورهای دیگر اعطا کردید گفت: رایتل زحمات زیادی کشیده و راه را برای دیگر اپراتورها هموار کرده است و ما نباید اینگونه تصور کنیم که همیشه همراه اول و ایرانسل باید به این شرکت کمک کنند بلکه در حوزه نسل سوم رایتل است که به کمک دو اپراتور دیگر می‌آید.

وزیر ارتباطات با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های زیادی توسط اپراتورها در زمینه نسل سوم صورت گرفته است گفت: معمولا میزان سرمایه‌گذاری‌ها به شکل دقیق مطرح نمی‌شود ولی برآورد ما این است که بین 3 تا 5 هزار میلیارد تومان باشد.

واعظی افزود: نسل سوم به شکل مرحله‌ای در سراسر کشور توسعه پیدا می‌کند به این شکل که مثلا امروز خدمات‌دهی آن در مراکز استان‌ها و بعد در شهرهای بزرگ و به تدریج مناطق دیگر توسعه می‌یابد. وی خطاب به اپراتورها گفت: سرمایه‌گذاری شما باید به صورت یکسان در تمامی کشور باشد نه اینگونه که تنها مردم مراکز استان‌ها را مورد تفقد خود قرار دهید اما دیگران در نقاط دورتر از دریافت خدمات بی نصیب باشند.

وزیر ارتباطات با تشکر از مدیران عامل شرکت ارتباطات سیار و شرکت خدماتی ایرانسل عنوان کرد: این دوستان به ملاحظات فرهنگی توجه داشته و خوشحالم چنین تکلیفی را برای خود قائل هستند که دغدغه‌ای برای مردم ایجاد نکنند. واعظی افزود: مسئله اخلاق در کشور ما بسیار مهم است و از این حیث نباید دغدغه‌ای برای بزرگان، مراجع عظام و خانواده‌ها ایجاد شود.

وی همچنین اشاره‌ای به آمارهای دوره آزمایشی ایرانسل در نسل سوم داشت و گفت: حجم دیتای داده شده در شبکه ایرانسل ظرف مدت آزمایشی، 2 برابر به نسبت قبل شده است در صورتی که ظرفیت ترافیک بین‌المللی آن تغییری نداشته که این به معنای در دست محتوای داخلی بودن است. زمانی که ترافیک بین‌الملل تغییری نداشته یعنی اینکه کاربران از شبکه داخلی با محتوای داخلی در ارتباط بوده‌اند.

وزیر ارتباطات در پایان گفت: میانگین مصرف هر کاربر در استان قم و در مرحله آزمایشی ایرانسل 5 برابر تهران بوده است که این نشان از تولید بالای محتوای این استان به نسبت سایر نقاط کشور است و این می‌تواند علامت خوبی برای اجرای نسل سوم و نسل‌های بالاتر ارتباطی باشد.


ال جی رسما معرفی کرد: LG G3 Stylus
دیجیاتو/ پیش از این شایعاتی در رابطه با نسخه ارزان تر آخرین پرچمدار ال جی، جی۳ منتشر شده بود. این شایعات با انتشار یک ویدیوی تبلیغاتی که جی۳ استایلوس در آن وجود داشت، بیشتر قوت گرفتند و امروز با اعلام رسمی این شرکت به واقعیت تبدیل شدند. نام دستگاه جدید G3 Stylus و درست همانطور که در شایعات مطرح شده بود، نسخه میان رده و ارزان قیمت تر جی۳ اصلی است.



سایز صفحه نمایش جی۳ استایلوس به همانند نسخه اصلی باقی ماند ولی رزولوشن به ۵۴۰ در ۹۶۰ کاهش یافته. اما برخلاف جی۳ اصلی، این میانرده به همراه یک قلم استایلوس عرضه خواهد شد. اجازه دهید به مشخصات فنی این میان رده جدید بپردازیم:
    صفحه نمایش ۵٫۵ اینچ qHD با پنل IPS (رزولوشن ۹۶۰ در ۵۴۰ پیکسل)
    پردازنده چهارهسته ای با سرعت ۱.۳ گیگاهرتز
    یک گیگابایت رم
    ۸ گیگابایت فضای داخلی با پشتیانی از کارت حافظه جانبی
    دوربین اصلی ۱۳ مگاپیکسل
    دوربین دوم ۱.۳ مگاپیکسل
    ابعاد ۱۴۹.۳ در ۷۵.۹ در ۱۰.۲ میلیمتر
    وزن ۱۶۳ گرم
    باتری ۳۰۰۰ میلی آمپر (قابل تعویض)
    در رنگ های مشکی، سفید و طلایی
    قلم استایلوس

جی۳ استایلوس بسیاری از امکانات نرم افزاری نسخه اصلی را به ارث برده. از جمله آنها می توان به این موارد اشاره کرد: Quick Memo+، Dual Window، Smart Keyboard، Touch & Shoot، Gesture Shot و Knock Code. نکته ای که باید در مورد این میان رده در نظر داشت این است که جی۳ استایلوس فقط با شبکه مخابراتی نسل سوم سازگار است. ال جی هنوز از قیمت این دستگاه خبری منتشر نکرده اما قرار است در ماه آینده فروش جی۳ اسایتلوس در برزیل و مدتی بعد در آسیا، افریقا و خاورمیانه آغاز شود.


جمع بندی از سالار واعظی

انتشار اخبار در این بسته خبری لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.






اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
mahdi hoseyn poor
۱۴:۲۵ ۰۵ شهريور ۱۳۹۳
پس چرا هنوز همراه اول خدمات 3g ارائه نداده ما همه منتظریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۰۵ شهريور ۱۳۹۳
مناطق تحت پوشش اینترنت ایرانسل در مراکز استانهای سراسر کشور:
تهران_ همدان_ اردبیل_ تبریز_ کرمانشاه_ اراک_ رشت_ قزوین_ ارومیه_ زنجان_ قم_ مشهد_ کرج_ شیراز_ اهواز_ بندر عباس_ خرم آباد_ سنندج_ ایلام_ اسدآباد (استان همدان)
United States of America
حسن
۰۲:۰۳ ۰۵ شهريور ۱۳۹۳
آقای علان عصر ارتباطات خ!
Iran (Islamic Republic of)
amir
۰۰:۵۴ ۰۵ شهريور ۱۳۹۳
سلام ببخشید فکر نمیکنید افکارتون برای دوره قاجاره الان عصر ارتباطات اونقت شما دنبال این هستید که مشکل شرعی نداشته باشه اقا کسی که بخواد کاری غیر اخلاثی انجام بده یعنی با اینترنت خودش نمیتونه همین adsl هایی با یه روتر به وایرلس تبدیل میشن خدا خیر بده این رایتل رو چند روز پیش جایی گمشده بودن تونستم با نقشه انلاین جای خودم رو پیدا کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۸ ۰۵ شهريور ۱۳۹۳
داداش این نگرانی ها برا یه جور مسائل دیگه هست که شما از اون بی خبرید
آخرین اخبار