تبریز/

حاصل بحران کم آبی و خشکسالی نابودی 50 درصد باغات اهر

مدير امور منابع آب اهر گفت: موضوعی که امروزه در کل کشور و شهرستان اهر مطرح شده بحران و کمبود آب است، که علیرغم پیگیری های امام جمعه و فرماندار در جلسات مدیریت آب استان مشکل کم آبی و خشکسالی در اهر نیز به شدت احساس می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، عطازاده در شورای اداری شهرستان اهر اظهار داشت: موضوعی که امروزه در کل کشور و شهرستان اهر مطرح شده بحران و کمبود آب است، که علیرغم پیگیری های امام جمعه و فرماندار در جلسات مدیریت آب استان مشکل کم آبی و خشکسالی در اهر نیز به شدت احساس می شود.

وی افزود: طرح اولیه مخزن سد ستارخان به 120 میلیون متر مکعب طراحی شده ولی متاسفانه یکسری مشکلات کم آبی در سالهای 84 تا 87 از خود را نشان داد که نمی توانیم این حجم آب را در سد ستارخان ذخیره سازی کنیم، در این راستا سازمان آب منطقه آذربایجان شرقی متولی آب، اساتید مجرب دانشگاه تهران تصمیم به مطالعه و بحث در مورد مشکل موجود را در دستور کار خود به مدت دو سال قرار دادند.

عطازاده ادامه داد: تصمیم و نتیجه این بود که مخزن سد ستارخان اهر قابلیت ذخیره سازی 50 میلیون متر مکعب را دارد، در این راستا مسئولین وقت شهرستان از میزان اراضی 11 هزار هکتار پایاب سد تصمیم به پوشش 5500 هکتاری و کاهش 50 درصدی گرفتند.

مدير امور منابع آب اهر به خشکسالی موجود در شهرستان اهر اشاره کرد و گفت: طی سنوات سال 88 تا 92 اعداد و ارقام بخوبی نشان داد 50 میلیون متر مکعب آب در پشت سد جمع شد ولی متاسفانه در سال 93 خشکسالی شهرستان را به شدت تهدید می کرد که باعث کاهش حدود 34 درصدی این ذخیره شد نتیجه گرفتیم با عزم و تلاش بتوانیم با همکاری مسئولان این بحران را مدیریت کنیم.

وی اضافه کرد: مصرفی که سد ستارخان شهرستان اهر نیاز دارد 6 الی 9 میلیون متر مکعب برای مصرف شرب، 2 الی 3 میلیون متر مکعب در صنعت و30 الی 35 میلیون متر مکعب در مصارف بخش کشاورزی در سال تعریف شده است، یعنی بیشترین رقم مصرف آب در سد ستارخان برای بخش کشاورزی می باشد.

عطازاده با اشاره به اینکه بخش صنعت جزو ضروریات طرح مدیریت آب منطقه است بیان داشت: بخاطر اینکه بعد از عقد تفاهم نامه در دومین همایش فرصت های سرمایه گذاری شهرستان اهر پروژه های بزرگی احداث خواهد شد که برای این پروژه ها تامین آب نقش اساسی خواهد داشت اگر نتوانیم نیاز اولیه را تامین کنیم در احداث طرح های تصویبی به مشکل برخورد خواهیم کرد.

وی همچنین گفت: با اجرای لوله کشی خط دوم، مدیریت امور آب اهر تعهد کرده بود علیرغم انتظار رقم بالا در چند سال اخیر 5 میلیون متر مکعب برای معدن مس سونگون آب اختصاص دهد که از این میزان تنها 3 میلیون متر مکعب به آن معدن اختصاص یافته است.

مهندس عطازاده با هشدار به برخی از افرادیکه تجاوز کرده اند ابراز داشت: برخی از افراد سودجو که علت های مختلف به حریم رودخانه اهر چای تجاوز کرده اند و بستری که طبق ماده 2 قانون اداره آب متعلق به جمهوری اسلامی و بیت المال است را به تملک خود در آوردند و انتظاراتی نیز از مدیریت امور آب برای خود ایجاد کرده اند باید هرچه سریع تر این زمینها را ترک کنند چون در غیر این صورت با آنها بر طبق قانون برخورد خواهد شد.

مدير امور منابع آب اهر در پایان گفت: ارزش افزوده باغات اهر بسیار افزایش یافته و تمایل شدید برای تبدیل اراضی کشاورزی به باغات میوه افزایش یافته است طبق طراحی اولیه سد باید 29 درصد اراضی باغ را پوشش می داد که متاسفانه این درصد به 65 درصد رسیده و جای نگرانی دارد چون در آینده به علت بحران آب بیشتر، باغات از بین خواهد رفت.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: بحران ، کم آبی ، خشکسالی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.