وزیر بهداشت در همایش افق رسانه:

در تولید علم، بهبود شاخص‌های بهداشتی و عدالت در سلامت باید رتبه نخست منطقه باشیم

هاشمی گفت: طبق اهداف سند چشم انداز 20 ساله که تقریباً نیمی از آن گذشته، باید در تولید علم، بهبود شاخص‌های بهداشتی و عدالت در سلامت در جایگاه اول منطقه باشیم.

به گزارش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران و به نقل از وب دا؛ وزیر بهداشت در سی و هشتمین همایش افق رسانه اعلام کرد: یکی از بسته‌های بسیار مهم طرح تحول سلامت که برای تامین آن حدود 3 هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد، کاهش میزان پرداخت بیماران بستری در مراجعه به بیمارستان‌های دولتی است که تا قبل از اجرای طرح فشار بسیاری به مردم وارد می کرد.

سید حسن هاشمی ادامه داد: تاکنون یک میلیون و 400 هزار نفر از این اعتبار بهره مند شده اند و اکنون سهم پرداختی مردم بابت بستری در  بیمارستان ها از 37 درصد به حدود 8 درصد کاهش یافته است. حتی در برخی در شهرهای کوچک این رقم به کمتر از 4 درصد کاهش یافته است.

هاشمی، افزایش مشمولان بیمه را از دیگر آثار اجرای برنامه تحول نظام سلامت دانست و افزود: خوشبختانه 6 میلیون و 350 هزار نفر از کسانی که از پوشش بیمه ای بهره‌مند نبودند، زیر پوشش بیمه های وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گرفتند.

هاشمی همچنین گفت: 291 شهر کشور با اعزام 3 هزار و 316 پزشک در مقایسه با پیش از اجرای برنامه تحول نظام سلامت وضعیت مناسب تری از نظر دریافت خدمات بهداشتی و درمانی پیدا کردند و تا یکی دو ماه آینده شمار قابل توجهی پزشک به این مناطق اعزام خواهند شد.

وی با اشاره به این که یکی از هدف گیری‌های ما در طرح تحول سلامت حضور پزشکان متخصص در بیمارستان های دولتی و در همه ساعات شبانه روز است، ادامه داد: تاکنون 813 پزشک متخصص هر شب در 398 بیمارستان کشیک می‌دهند و دسترسی به این گروه از پزشکان 4 برابر شده است.

وزیر بهداشت، ارتقای هتلینگ بیمارستان‌ها را از دیگر اهداف برنامه تحول نظام سلامت دانست و افزود: حدود 65 میلیارد تومان برای این کار اختصاص داده ایم و تاکنون 21 درصد پیشرفت داشته ایم.

وی با اشاره به تفاوت قابل توجه نرخ ویزیت مراکز خصوصی و دولتی گفت: حضور پزشکان در نوبت بعد از ظهر کلینیک‌ها را به پزشکان پیشنهاد کرده‌ایم که تاکنون 565 بیمارستان، نوبت بعد از ظهرشان را دایر کرده اند تا بیماران را ویزیت کنند.

وزیر بهداشت، ترویج زایمان طبیعی را از دیگر اهداف برنامه تحول نظام سلامت به عنوان یکی از مشوق های افزایش جمعیت و ارتقای سلامت مادر و کودک دانست و گفت : متاسفانه به علت سیاست های نادرست که بخشی از آن ناشی از آموزش پزشکان ماست، آمار سزارین در کشورمان در دنیا تقریبا بی نظیر است.

به گفته وزیر بهداشت در همین فرصت سه ماهه از آغاز اجرای این برنامه، آمار زایمان طبیعی از 44 درصد به 49 درصد افزایش یافته است و امیدواریم در دو سه سال آینده میزان این نوع زایمان را 20 تا 25 درصد افزایش دهیم.

هاشمی با اشاره به صعب العبور بودن بسیاری جاده‌های کشور ، افزایش آمبولانس هوایی را از دیگر اهداف برنامه تحول نظام سلامت دانست و گفت: در کشور به حدود 44 پایگاه برای استفاده از آمبولانس هوایی نیاز داریم که تاکنون توانسته ایم 14 پایگاه ایجاد کنیم. از همکاری ارتش و هوانیروز در راه اندازی این پایگاه ها قدردانی می کنم و در آینده نیز از خدمات نیروی انتظامی و هلال احمر در این زمینه استفاده خواهیم کرد.

هاشمی، حفاظت از بیماران خاص و صعب العلاج را از دیگر اهداف برنامه تحول نظام سلامت دانست و گفت: سال گذشته بحران دارو خیلی جدی بود ولی دولت حدود 2 هزار میلیارد تومان برای این بخش اختصاص داد و دارو در سراسر کشور در اختیار این بیماران قرار گرفت به نحوی که هزینه های دارو برای بیماران خاص صعب العلاج رایگان شد و در برخی موارد نیز میزان پرداختی‌ها به 10 درصد رسید.

وزیر بهداشت با اشاره به این که بدون استفاده از ظرفیت رسانه، اجرای مأموریت‌ها در حوزه بهداشت و درمان امکان پذیر نیست، گفت: در یک سال گذشته سازمان صدا و سیما همراه و پشتیبان وزارت بهداشت بوده است.

هاشمی در ادامه سخنانش افزود: رسانه ملی به ویژه شبکه سلامت، به فعالیت‌های وزارت بهداشت خوب پرداخت که البته این اقدامات باید به نحوی باشد که بهداشت در جامعه به مطالبه عمومی تبدیل شود.

وزیر بهداشت با بیان این که در سومین سال از برنامه پنجم توسعه، کار را در وزارت بهداشت آغاز کردیم؛ به اهداف سند چشم انداز20 ساله اشاره و اضافه کرد: طبق این برنامه که تقریباً نیمی از آن گذشته است باید از نظر تولید علم، افزایش بهداشت و سلامت و عدالت در دسترسی به خدمات حوزه سلامت در جایگاه اول منطقه باشیم.

هاشمی با اشاره به حمایت‌های رییس جمهور از حوزه سلامت گفت: از همان ابتدا یکی از بحث های مورد تاکید رییس جمهور بحث سلامت بود و ما باید بدانیم اگر قرار بود وضع سابق ادامه پیدا می کرد مشکلات جدی داشتیم.

 بهبود شاخص‌های سلامت در 25 سال گذشته

وزیر بهداشت، در ادامه سخنان خود به بررسی مقایسه ای شاخص های سلامت کشور نسبت به 25 سال پیش پرداخت و گفت: سال57 مرگ و میر مادران، 240 در صد هزار بود که در سال 90 به 22 در صد هزار رسید، اما از این نظر، در حال حاضر در منطقه در رتبه هفتم هستیم. در شاخص مرگ و میر شیرخواران و کودکان زیر پنج سال در منطقه چهاردهم هستیم.

وزیر بهداشت گفت: امید به زندگی از سال 1335 که 37 سال بود، افزایش یافته، و هم اکنون به 70 تا 73 سال ارتقا یافته، اما هنوز رتبه ما در منطقه مدیترانه شرقی، یازدهم است.

هاشمی سهم سلامت را از تولید ناخالص داخلی کشور 5.7 درصد اعلام کرد و گفت: طبق اسناد ابلاغ شده، باید متوسط سطح سرانه سلامت بیش از متوسط منطقه، حدود سه تا چهار درصد باید افزایش یابد.

تولید 95 درصد داروها در داخل کشور

وزیر بهداشت گفت: در تولید دارو در کشور قدم های موثری برداشته شده است؛ به طوری که 95 درصد داروهای کشور را در داخل تولید می کنیم و اگر مواد اولیه را مستثنی کنیم حدود50 درصد داروها در داخل کشور تولید می شود.

 ضرورت تهیه پیوست سلامت برای طرح‌های اجرایی

هاشمی گفت: جمهوری اسلامی ایران در طول حیات خود موفقیت های بسیار زیادی داشته است به گونه‌ای که در حوزه بهداشت و درمان 95 درصد روستاییان و صد در صد افراد ساکن در شهرها به خدمات اولیه بهداشتی و درمانی دسترسی دارند البته هنوز شرایط مطلوب نیست و اشکالات کار بی شمار است.

وی افزود: انتظار این بود که در آغاز اجرای طرح تحول نظام سلامت با بسته های بهداشت شروع کنیم اما باید در آغاز کار تلاش می کردیم که پرداخت مردم کمتر  و اعتماد مردم بیشتر شود.

وزیر بهداشت گفت: تا پایان سال هزار و 995 خانه بهداشت و750 مرکز بهداشت و درمان بازسازی و نوسازی می شود و اقلام دارویی در روستاها به 350 قلم افزایش می یابد.

وی ابراز امیدواری کرد؛ بتوانیم با اعتباراتی که اختصاص می یابد 7 هزار پزشک را به روستاها و مناطق محروم ببریم.

هاشمی با اشاره به این که اهمیت پیشگیری کمتر از درمان نیست گفت: اگر بتوانیم در حوزه پیشگیری سیر بیماری ها را کنترل کنیم هزینه ای که سربار جامعه می شود کاهش خواهد یافت.

وی افزود: برای این منظور هیچ ابزاری مغتنم تر و موثرتر از رسانه ملی برای آموزش همگانی وجود ندارد.

هاشمی با بیان این که ارتباط مستقیمی بین تبلیغات تلویزیونی درباره غذاهای ناسالم و چاقی وجود دارد، گفت: هر چه تبلیغات تلویزیونی درباره غذاهای ناسالم کمتر باشد، چاقی کمتر است.

 وی سپس رویه کنونی در کشور برای مقابله با دخانیات را که درج تصاویر هشدارآمیز روی پاکت های سیگار است، بی تاثیر دانست و گفت: درخواست ما از مجلس این است که مالیات را اضافه کنید تا هزینه خرید یک کالای آسیب رسان مانند سیگار، چیپس یا پفک افزایش یابد.

وزیر بهداشت همچنین خواستار افزایش شادی و نشاط برنامه های صدا و سیما برای مقابله با مشکلات روانی در جامعه شد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۱۴:۵۲ ۰۵ شهريور ۱۳۹۳
"اگر مواد اولیه را مستثنی کنیم حدود50 درصد داروها در داخل کشور تولید می شود."
پس 50 درصد داروها در ایران مثل کونتاژخودرو مونتاژمیشود نه تولید!در تحریمها ما شاهد پیدا نشدن خیلی ازداروها مخصوصا شیاف بودیم ولی باوجود این مسئولین از خودکفایی در تولید دارو ورقم 95 درصد تولید دارو درکشور دم میزنند.صداقت خیلی نایاب شده!