زاویه نگاه خود را در زندگی وسعت دهید

یک روانشناس گفت: ایمان داشتن به توانایی‌های بالقوه و منحصر به فرد از جمله ویژگی‌هایی است که موقعیت ناگوار فردی را به موفقیت انسانی تغییر می‌دهد.

ندااصغری، روانشناس و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران درباره معنا درمانی بخصوص برای سالمندان اظهار داشت: افسردگی یکی از شایع‌ترین اختلالات روانی است و معضل عمده زندگی سالمندان است که به دلیل ایجاد ناتوانی تدریجی فرد را از نظر روحی تحت تأثیر قرار می‌دهد. 

وی افزود: در معنا درمانی، سعی می‌شود زندگی از زاویه دیگری و برتر از آنچه که هست به فرد نشان داده شود ، به عبارت دیگر به توانایی‌های بالقوه و منحصر به فردی که شخص از  آن بهره‌مند است به صورت خاص و ویژه کار می‌شود تا فرد به قابلیت‌های خود ایمان و باور پیدا کند و بتواند موقعیت ناگواری را که در آن قرار دارد به یک پیروزی و موفقیت انسانی تبدیل کند. 

وی عنوان کرد: از ویژگی‌های معنا درمانی این است که زمانی که با یک موقعیت روبرو می‌شویم و نمی‌توانیم آن را تغییر دهیم از ما انتظار می‌رود که خود را تغییر دهیم و از خود فراتر رویم و با روش‌های خود فاصله‌گیری، تغییر در نگرش و کاهش نشانه‌های مشکل با افسردگی و موقعیت‌های نامطلوب در زندگی مبارزه کنیم. 

این روانشناس تصریح کرد: خود فاصله‌گیری به این معناست که فرد به روش معقول و منطقی از مشکل کناره بگیرد و بر روی مشکل تمرکز نکند، از دیگر روشها تغییر در نگرش بود که فرد باید کمتر به جنبه‌های منفی مشکل فکر کند و بیشتر احتمالات مثبت را درنظر بگیرد و در نهایت در فرآیند کاهش نشانه‌های مشکل با راهکارهای جدید و شاد که به فرد توصیه می‌شود در گروه انجام دهد و با یادآوری توانایی‌ها و موفقیت‌ها بتواند مشکلات و معضلات خود را برطرف کند. 

اصغری با اشاره به اینکه معنا درمانی گروهی قدمت زیادی در ایران ندارد خاطر نشان کرد: معنا درمانی گروهی به زندگی انسانها معنا می‌دهد و با رویکرد جدیدی  که در زندگی ایجاد می‌کند به زندگی انسانها و بخصوص سالمندان که هم از ناتوانی جسمی و هم از ناتوانی روحی رنج می‌برند معنای تازه‌ای می‌بخشد. 

انتهای پیام/  

برچسب ها: وسعت ، زاویه ، نگاه ، زندگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار